ימאהה A-S3000 – מגבר משולב מפתיע בהחלט, ביקורת

נמר לוי
04-04-2014 06:50

מגבר הדגל של ימאהה מדגם A-S3000 מעוצב כמו מכשיר מ-"הימים הטובים" ודורש מכם כיס עמוק, אבל מחזיר למאזין דיבידנד של צליל מרשים, מהנה ואיכותי. ביקורת מגבר משולב.

את השמות הללו אתם בוודאי מכירים: ב.מ.וו, לקסוס, אלפה רומיאו, מרצדס ואאודי נחשבים כולם למותגי פרמיום. לרשימה הזו, אי אפשר להכניס לרשימה שמות כמו מאזדה למשל גם לא פורד פוקוס (מבלי לזלזל). גם בתחום האודיו, יש מותגים המשתייכים באופן מובהק לתחום ה- Hi End ואילו אחרים משתייכים לחבורת המיינסטרים. נכון, זה לא אומר שמה שמוגדר או קיבל הכרה עולמית בקרב הקהילה האודיופילית כהיי אנד הוא בהכרח טוב יותר מכאלה שמוגדרים כ-היי פיי. אבל ברוב המקרים זה בדיוק כך.
ולמה אני מספר לכם את זה? כי זו המציאות.

ימאהה ואודיו דו ערוצי


את ימאהה אנחנו מכירים היטב. כיום, המותג הזה מסתדר לנו היטב עם קולנוע ביתי אך בשנים האחרונות, המונח "אודיו דו ערוצי" לא מקפיץ לנו בהכרח את השם ימאהה לראש. גם החברות המתחרות כמו דנון ופיוניר שמו דגש חזק על אודיו רב ערוצי. מדובר ביצרניות גדולות, בעלות אמצעים, מוכרות לקהל ומסוגלות בהחלט לרכוש את הידע וההנדסה. אבל לשוק המצומצם הזה הן כנראה רוצות להגיע פחות. אבל כשהן מחליטות להיות שם – הן מסוגלות לגדולות. וכן, אני הולך להרוס לכם את המשך הביקורת. ימאהה גם עשתה את זה.


ימאהה – הוקמה בשנת 1887, זה קרה זמן רב טרם נולדנו כולנו. במרוצת השנים התמקדה החברה היפנית ביצור רכיבי אודיו איכותיים מאוד במחירים שאז היו נחשבים לשפויים. בעשרים השנה האחרונות התמקדה היצרנית ביצור רסיברים לקולנוע ביתי תוך כדי שהיא ממציאה את הגלגל מחדש בפיתוח מקרן הקול לקולנוע שהיווה פתרון אדיר למי שאין לו מקום לדחוף מגבר, חמישה רמקולים ויחידת סאב. בשנים האחרונות ימאהה חוזרת למקורות תוך שהיא חוזרת לפתח אודיו דו ערוצי. היא החליטה לשמור על עיצוב רטרו. זהו צעד אמיץ בהחלט, במיוחד לאור העובדה שהיא קצת נשכחה בגזרה הזו. כיום יש לחברת Yamaha קו חדש שלם שכולל טיונר, רסיבר סטריאו ומגבר משולב דו ערוצי, נגן תקליטורים חדש (כן כן, הם לא חושבים שעבר זמנו לחלוטין), ולכל אחד מהמוצרים מספר דגמים. דהיינו, לקחו ברצינות את העניין.

YAMAHA A-S3000, ביקורת מגבר משולב
ימאהה A-S3000 במבחן

זהו מגבר משולב כבד וגדול, בעיצוב רטרו מקסים למראה, עם שני שעונים בחזית אשר מצביעים על עד כמה אתם מנצלים את כוחו של המגבר. הנתונים הטכניים מספרים על 170 וואט ב-4 אוהם, היענות לתדר שנעה מ-20 הרץ ועד ל-20 קילוהרץ, דמפינג פקטור לא מרשים לכאורה שעומד על 250, יחס אות לרעש מרשים מאוד שעומד על 103 דציבל וכל זה ארוז בתיבת מתכת של 27 קילו. לא קל, אך לא משהו קיצוני במחוזותינו.


באתר החברה, בדף המוצר הספציפי תוכלו להתרשם ממידת הרצינות וההשקעה שבוצעה במוצר. זה מתחיל משנאי איכותי ביותר שלופף במיוחד עבור הדגם הזה, מחברי רמקול איכותיים ואפילו, כמו בחברות ההיי אנד המדופלמות, יש פרק שלם על הפוטנציומטר. זהו ללא ספק המוצר הכי מושקע של ימאהה והוא ראוי לעמוד בראש הפירמידה כמוצר הדגל בגזרת האודיו הדו ערוצי.


YAMAHA A-S3000, ביקורת מגבר משולב
מבחן האזנה

משום מה אין לי חששות בנוגע לקטע הראשון שיפתח את הביקורת. התחושה שלי היא שיש כאן משהו טוב על המדף. הצליל הראשון שבוקע מהרמקולים שלי דרך המגבר הזה מלמדות אותי שאכן, אני לא טועה. זה מגבר מעולה. פסנתר נשמע טבעי, נכון, מאוזן. יש גוף, יש פרטים, יש רזולוציה ויש במה מרשימה מאוד. הסקסופון שמוביל את היצירה ממחיש לי גם מהירות ומיידיות שהמגבר הזה מסוגל להעביר. סולו הקונטרבס מלמד אותי שהוא גם שולט היטב בתחום הנמוך ויודע לטפל בבס. הצליל מדויק להפליא, מאוזן מאוד, מהיר ומיידי. יש כאן נוכחות האנושית בחלל ששמורה בדרך כלל למוצרים מדופלמים שעושים רק את זה (אודיו דו ערוצי) מוחשית בהחלט גם דרך הימאהה. מחיאות הכפיים בסוף היצירה מביאות עמן רכילות חמה על כמות האורחים שישבו שם. אני קורא לזה ״צליל יקר״. והוא בהחלט נשמע כך.


תזמורת סימפונית

Britten - Young Persons Guide to the Orchestraממשיך עם מוסיקה קלאסית המבוצעת על ידי תזמורת סימפונית גדולה. כלי קשת, כלי נשיפה, בסים וכלי הקשה פותחים את היצירה כאשר הם מנגנים יחדיו. לא ממש קל לשחזר תזמורת סימפונית גדולה בהפרדה מוחלטת, דינמיות ואנרגיה תוך שמירה על פרטים, פרופורציות בין הכלים, איזון ומיידיות. המגבר המשולב הזה מפתיע ביכולת שלו להתקרב לביצועים של מגברים מאוד יקרים שעברו דרכי. הוא דינמי מאוד, מפורט בהחלט, מאוזן ביותר ורמת ההפרדה שלו מעולה. נכון, זה לא מושלם, אולי אין כזה, אבל זה נשמע פשוט מצוין. הפרופורציות בין הכלים נכונות, ההפרדה מעולה, הדינמיות מקבלת ציון עובר פלוס, והמרקם של כל כלי נשמע מעולה בזכות היכולת של המגבר לחשוף פרטים רבים. במיקוד כלים הוא אפילו טוב יותר. אולי בגלל שיש עליו פחות עומס אז הוא מצליח לחשוף חליל פיקולו אמיתי, כינורות מופרדים היטב, פרופורציות נכונות בינם לבין הוויולות לבין הצ׳לו והקונטרבס. הוא מצליח לייצר מהירות ומיידיות מרשימים מאוד בכלי הקשה, מיקרו דינמיקה מצוינת ובמה רחבה, עמוקה, ברורה ותלת מימדית כמעט. יחד עם זאת הוא כן מאבד קצת כאשר כל התזמורת מנגנת יחדיו. אבל, מנסיוני עם מוצרים שונים, לא תופתעו אם אדווח שהוא לא היחיד בענין.

אמנם, לא חששתי לאתגר את המגבר אך אודה כי לא ציפיתי לביצועים הללו. זהו מגבר משולב שנשמע כמו היקרים, הממותגים והנחשקים בתחום. הוא מצליח ממש להשכיח את הסמל של ימאהה מהפאנל הקדמי - יכולתי לדחוף לו איזה שם של מותג מפוצץ ויקר ולא הייתם מעלים שום חשד כי משהו מודבק שם.


YAMAHA A-S3000, ביקורת מגבר משולב
יסמין לוי יכולה לגלות לנו עד כמה המגבר הזה מהיר. זה מתאפשר בזכות קולה המסתלסל והתזזיתי. המגבר אמור לעקוב אחרי כל תנועה שבוקעת מגרונה והוא מצליח היטב במשימה. הוא גם מצליח להעביר את המיקום שלה על הבמה, היחס בינה לבין כלי הנגינה מאחוריה ועוד משהו חשוב ומרשים: הוא מצליח לסדר גם גובה בבמה. וזה, לסדר גובה, שמור ליקרים ממנו ולמעט מאוד מגברים במחירו. הצליל מאוד מאוזן, גם בעוצמות גבוהות וגם בעוצמות האלה שאנחנו שומעים בבית כשכולם ישנים. הוא מצליח לשחזר בס מעולה, נכון, מאוזן מהיר ועמוק. התוצאה כאן, כמו בקטעי מוסיקה אחרים שבחנתי, מרשימה ומיוחדת מאוד.


אתגר הרוק

ManOWarגם מוסיקת רוק לא קל לשחזר. זה לא רק בגלל שאנרגיה שמגבר צריך להעביר בזמן ששתי גיטרות מפוצצות בדיסטורשיין חורשות את המגבר, תופים מוכים בעוצמה, וזמר חייתי נובח למיקרופון. מוסיקה כזו שומעים בעוצמה גבוהה וזהו אחד המכשולים שמאתגרים את המגבר. במקרה הזה היה אתגר בהחלט. מקצב התופים בתחילת השיר נשמע מעולה. הבס החלטי, מדויק ומלא. גיטרת הבס מצטרפת והמגבר שומר על דינמיות נפלאה. הגיטרה החשמלית (המובילה) מקשה על המגבר לשמור על אותה רמת אנרגיה והשירה מקשה עוד קצת. על מנת להחזיר את האיזון והדינמיות לגזרת "המעולה" היה צריך להנמיך מעט. וכאשר זה נעשה, הצליל השתפר פלאים והתאזן לחלוטין. ההנמכה הזו גם הוציאה אותי מהאצטדיון בו התרחשה ההופעה ושמה אותי במגרש כדורגל עירוני לא גדול במיוחד. הימאהה אומנם עמד בעומס וסיפק יופי של דינמיות אבל לא מספיק לטעמי. הייתי רוצה עוד כמה וואטים שם. עוד קצת זרם ואנרגיה. עוד קצת, ממש קצת, וזה היה מושלם.

מגבר פונו

כאן די התאכזבתי, חסרה לי דינמיות, נקיון ורזולוציה בקטעי מוסיקה מורכבים כמו תזמורת סימפונית למשל. עידון מיידיות ובמה במוסיקה שאינה מאתגרת במיוחד. מבחינת הפרטים גם כן לא ממש התפעלתי. חסרו לי כמה וכמה פרטים. מגבר הפונו בדגם ה- 3000 בינוני לטעמי. אמליץ בחום לחובב האנלוג לשדך לו אחד כזה ראוי שיעביר יותר מידע מוסיקלי, יותר דינמיות ורזולוציה.

נקודות ציון

חשמל

כבל חשמל איכותי ומתאים יעשה לו רק טוב. מנסיוני כל מגבר זקוק לכבל חשמל ראוי וזה לא מחדש לנו כלום עם השיפור שחשתי בביצועי הימאהה. הוא הפך למפורט יותר, אוורירי יותר והשיפור בבמה ובתמונת הסטריאו היה דרמטי.

מיקום והעמדה
מדף ראוי יעודי לאודיו הוא גם חובה. הטיפול בתחום הנמוך השתפר פלאים כאשר הנחתי אותו על הפגודה שלי. כשהבס משתפר, הכל נשמע טוב יותר. יחד עם זאת מדובר במגבר שמתחמם. אין לסגור אותו בתוך המגרה של השלטים. הוא פשוט ימות שם.

מה חסר

חסרה לי יחידת DAC פנימית. ה- A-S3000 אמנם נראה רטרו אבל רכיב DAC מהווה כיום פיצ׳ר חובה בכל מגבר משולב מודרני.

YAMAHA A-S3000, ביקורת מגבר משולב
סיכום


אם נוציא את ביצועי מגבר הפונו מהמשוואה אגיע למסקנה שזהו מגבר משולב מדהים. לא רק למחירו אם כי מעבר למחירו. הוא מאוזן, מפורט, מהיר, דינמי, רזולטיבי ונשמע ״יקר״. יש בו את כל מה שהאודיופיל המדופלם יחפש מבחינת ביצועים. הוא בנוי נהדר, מורכב מעולה, המראה הקלאסי בשילוב הפאנלים השחורים המבריקים בצדדים מציג מיזוג מוצלח של ישן עם מודרני ואופנתי. הוא מוצר נהדר בכל רמ"ח איבריו. כאן עולה שוב השאלה בענין שם המותג ואם נחזור לתחילת הכתבה נשאל אתכם האם תוכלו לפנטז על מאזדה, טובה ואיכותית ככל שתהיה? את זה אתם צריכים לבדוק במו אוזניכם.


שורה תחתונה

שם המותג לא עורר ציפיות אך בזכות הביצועים המובהקים אני מכריז על ה- A-S3000 כאחד מהמגברים המשולבים הטובים שנחתו כאן בטווח המחיר שלו.

מחיר: 33,500 ש״ח

אחריות ושירות: ס.ג אלקטרוניקה

תודה לאודיו קלאב על העברת המוצר לביקורת

מעבר לתגובות בפורום