סוני A7 - מצלמה עם חיישן גדול בגוף קטן, ביקורת

אלי כרמי
30-03-2014 06:50

חברת סוני משלבת יתרונות של חיישן גדול בגוף קטן שהופכים את ה- אלפא A7 לאחת המצלמות החמות והמרגשות שנמכרות כיום. ביקורת מצלמה ללא מראה.

סוני A7, או בשם המלא שלה סוני אלפא 7, מהווה ללא ספק אחת מהמצלמות החמות והמרגשות בשוק היום. סוני הצליחה לייצר מצלמה עם חיישן בגודל Full Frame (שווה ערך לפריים מלא של פילם 35 מ"מ) הקטנה והקלה ביותר בשוק. נכון לעכשיו, בעולם זו גם המצלמה הזולה ביותר עם חיישן בגודל הזה (ביחד עם עדשת הקיט). עוד יותר מכך, המצלמה מגיעה עם מיטב הטכנולוגיה שקיימת בתחום - אז בהחלט שמחנו לקחת אותה לטיול.

Sony Alpha A7 - ביקורת מצלמה

חיישן FF גדול

אחת מהנקודות החשובות המשפיעות על איכות התמונה היא גודל החיישן במצלמה, ככל שהחיישן גדול זה טוב יותר. לשם המחשה, חיישן ה-"קרופ מלא" ב- A7 קרוב בגודלו לזה של קופסת גפרורים לעומת חיישני מצלמה קומפקטית רגילה שגודלם דומה לזה של ציפורן באחת מהאצבעות שלנו. כאשר רואים עד גודל גוף מצלמת ה-A7 קרוב לגודל של מצלמה קומפקטית (אומנם לא מהקטנות), מבינים כי זה אכן מרשים מה שאנשי סוני הצליחו לעשות כאן.


את החיישן הזה (עם רזולוציית 24 מגה פיקסל) כבר פגשנו בגרסאות דומות (אם כי לא זהות לגמרי) במצלמות ניקון D600 ו- D610 המוצלחות ואכן גם כאן הוא מביא אתו יתרונות באיכות התמונה כמו טווח דינמי, יכולת צילום מרשימה ב- ISO גבוה ועומק שדה רדוד שעוד לא פגשנו בתחום המצלמות ללא מראה. בנוסף, ה- A7, הרבה יותר קטנה וקלה מגוף ה-D610.


מבנה


המצלמה משתייכת כאמור לקטגורית מצלמות ללא מראה, כלומר עם יכולת להחליף עדשות, אך ללא מנגנון מראה עבור עינית אופטית. נקודה זו עוזרת למצלמות בקטגוריה להשיג גודל קטן יותר מול מצלמות ה- DSLR ואכן גם מצלמה זו קטנה יחסית עם מידות של 127x94x48 ומשקל של 474 גרם בלבד (לגוף). כאשר מה שגורם לממד העובי להיות גדול היינו הגריפ הקדמי הגדול, שאותו מאוד אהבנו היות והוא מאפשר אחיזה מאוד נוחה של המצלמה.


בעיצוב המצלמה סוני ממשיכה את הקו של מצלמות ה- NEX אבל עם בשלות, היא בנויה נכון כאשר רוב המחוונים והלחצנים נוחים לתפעול ולשימוש עם תחושה לחיצה (פידבק) טובה. פרט ללחצן התפריט אשר ממוקם משמאל השאר ממוקמים בצד ימין ונוחים לשימוש ביד ימין, מה שמשחרר את יד שמאל לתמוך בעדשה. מה שהיה מוזר עבור רוב שביקשנו ממנו להחזיק את המצלמה הוא מיקום לחצן הצילום (פוקוס) שנמצא בחלק העליון של המצלמה ולא על גבי הגריפ הקדמי, מיקום שהיה מאפשר זווית החזקה נוחה יותר ביד.

Sony Alpha A7 - ביקורת מצלמה

גוף המצלמה עשוי סגסוגת מגנזיום ופלסטיק ואמור לעמוד בפני אבק ונתזי מים. עם עדשת קיט, ה- Sony A7 מרגישה מאוזנת ונוחה, עם עדשת ZEISS 24-70 F4 היא מרגישה קצת פחות מאוזנת, אך עדיין נוחה לשימוש לאורך זמן.

מסך ועינית


למצלמה יש מסך מפרקי בגודל 3 אינץ' עם 1.23 מיליון פיקסלים. זה לא סוד שחברת סוני יודעת ליצר מסכים איכותיים וגם מסך זה חד וברור ומספק גוונים טבעיים. מסך ניתן להטיה מעלה ומטה נקודה שעוזרת בזמן צילום בזויות גבוהות ונמוכות והן בצילום וידאו, אך הוא אינו מפרקי מלא ולא מאפשר זויות צד או צילום עצמי. חבל שהוא גם אינו כולל יכולת מגע.


ה-A7 כוללת עינית אלקטרונית (EVF), מודרנית, בעלת הגדלה של 0.71 ועם 2.259 מליון פיקסלים אשר מספקת תמונה חדה וברורה ועם קצב רענון מוצלח המאפשר מעקב בתזוזה ללא בעיות. היתרון של עינית אלקטרונית מול עינית אופטית הוא ביכולת לקבל מידע רב המוצג בזמן אמת לעין הצלם וכן באפשרות לראות את התמונה כמו שהיא הולכת להיקלט בחיישן (בהתאם לפרמטרים בהם בחר הצלם), נקודות שחסרות במצלמות DSLR.


תפעול


ניתן להגדיר את המסך והעינית כך שהם יציגו את השינויים בתמונה בהתאם לפרמטרים השונים אותם בוחר הצלם, מה שמאוד עוזר להגדרה נוחה ומהירה של נתוני הצילום במצב ידני או במצבים החצי אוטומטיים. בכלל, תפעול המצב הידני של המצלמה מאוד נוח הודות לשימוש בשלוש חוגות, כאשר בעזרת החוגה הקדמית בוחרים את גודל הצמצם, באחורית את זמן חשיפה ואילו בחוגה השלישית ניתן לשנות את ערכי ה- ISO. כאמור ניתן לראות מידית את השינוי הן במסך ובעינית ולדעת כיצד תתקבל התמונה.

חשוב לציין כי שינוי ערכים בעזרת החוגות אמנם קל, אך הוא מעט איטי בתגובות ובכלל המצלמה מספקת תחושה של תגובה קצת איטית בבחירות ובשינוי ההגדרות השונות שלה, נקודה שקצת מפריעה לנצל את המצלמה במקרה של צילום מהיר.

Sony Alpha A7 - ביקורת מצלמה


ל-A7 יש מספר רב של חוגות ולחצנים בעלי תחושה טובה ללחיצה, ניתן בקלות לשנות ולהגדיר ערכים רצויים. המצלמה מאפשרות להגדיר באופן מבוקש את השימוש בחוגות וכן את שלושה לחצני CUSTOM. סוני ביצעה שינוי באופן תפעול המצלמה בעיקר בתפריטים לעומת מצלמות קודמות והתפריטים כעת מסודרים בצורה הגיונית ויותר קל למצוא ולהגדיר את הערכים הנדרשים. ניתן להגדיר דברים רבים במצלמה ולבנות צורת עבודה נוחה, למרות שיש בשוק מצלמות עם יכולת הגדרה גמישות יותר. עדיין, יש מספר חסרונות כמו העובדה שלא ניתן למנוע את פעולת חוגת פיצוי החשיפה או לנעול בקלות את חוגת ה- ISO, חוגות אלו עלולות לזוז בקלות מבלי ששמנו לב ולגרום לצילום בערכים שלא מתאימים לנו.

מעבר לכך, המצלמה דורשת תקופת לימוד, לדוגמה, כאשר רוצים להגדיל את התמונה בזמן הצפייה צריך ללחוץ על לחצן C2 מה שגורם לתצוגה לעבור להגדלה מקסימלית ורק לאחר מזה אפשר לשנות את המרחק בתצוגה לגודל המבוקש. חבל שאי אפשר להשתמש באחת מהגלגלות לתפקיד שינוי מרחק מתצוגה.

חשוב להזכיר כי אנשי סוני לא שכחו להוסיף למצלמה את מיטב העזרים המודרניים הפופולריים כעת כמו HDR, זיהוי פנים, זיהוי חיוך, צילום פנורמי, צילום במצבים מוגדרים מראש, צילום פנורמי, שני מצבים מוגדרים על ידי המשתמש (Custom). זאת בנוסף למצבים המוכרים – חצי אוטומטיים או מצב אוטומטי מלא.


סוללה וחיבורים


הסוללה של המצלמה - כמו מצלמות ללא מראה רבות מספקת יכולת לצילום מספר יחסית קטן של תמונות והנתון היבש מספר על 340 תמונות, אבל בשימוש חכם עם כיבוי תקשורת אלחוטית, הגדרת פוקוס אוטומטי שיעבוד רק בזמן חצי לחיצה ולא כל הזמן וכמו כן גם כיבוי המצלמה כאשר היא לא בשימוש הצלחנו להגיע ליותר מ- 450 תמונות סטילס בתוספת כמה קטעי וידאו.


באריזה, לא תקבלו מטען חיצוני: הסוללה נטענת דרך המצלמה בחיבור USB סטנדרטי המשמש גם להעברת נתונים. מעבר לחיבור ה- USB יש גם חיבור HDMI עם Uncompressed video output. כמו כן יש כניסות עבור מיקרופון ואוזניות.


המצלמה מגיעה עם תמיכה בקישוריות WIFI עם יכולת להתחבר לרשת קיימת או ליצר רשת. בנוסף יש למצלמה גם תמיכה בתקן NFC שמאפשר חיבור פשוט ומהיר בנגיעה מול טלפונים סלולאריים או כל מכשיר שתומך בתקן זה. ניתן להוסיף למצלמה והן לסמארטפונים אפליקציות שונות להתחברות ושליטה על המצלמה, חבל שבזמן הבדיקה ישראל עדיין לא נתמכת ולא ניתן להוריד את האפלקציות האלו מהחנות - היבואן יודע על כך ואנחנו מקווים לפתרון מהיר של נקודה זו.


מערכת מיקוד


סוני מתהדרת במערכת פוקוס היברידית במצלמה זו, כלומר מערכת פוקוס מבוססת קונטרסט בדומה למצלמות קומפקטיות וכן מערכת פוקוס מבוססת פאזה בדומה למצלמות DSLR. מערכת היברידית זאת אמורה לספק מהירות פוקוס טובה יותר וכן מערכת פוקוס עוקבת מוצלחת הן בצילום סטילס והן בוידאו. מהניסיון שלנו עם המערכת הפוקוס בתנאי תאורה טובים היא אכן הצליחה לבצע מיקוד במהירות לא רעה וכן גם פוקוס עוקב הן בסטילס והן בוידאו,  אם כי לא ברמה של מצלמות ללא מראה המובילות בתחום. מצד שני בתאורה לא מוצלחת יכולת המצלמה לפקס יורדת (כמו רוב מצלמות ללא מראה) והיא מהססת לעיתים.


עדשות


נכון לכתיבת ביקורת זו, מלאי העדשות בארסנל של סוני מצומצם יחסית ומכיל עדשת קיט (שנמכרת רק יחד עם המצלמה) עם טווח 28-70 מ"מ אשר מספקת איכות תמונה לא רעה ויכולת פוקוס טובה אם כי צריך לציין שיש לה טווח פוקוס מינימלי די גדול שמונע ממנה להיות עדשת מאקרו.


בנוסף לעדשת הקיט קיבלנו גם עדשת זום ZEISS 24-70 F4 המספקת זוית רחבה יותר מול עדשת הקיט, צמצם F4 קבוע ואיכות תמונה מאוד מוצלחת עבור עדשת זום. היא קצת יותר ארוכה, כבדה ובנויה מוצק וחזק יותר מעדשת הקיט. היינו מאוד מרוצים מאיכות התמונה שלה, כך שאם קצת תוספת משקל לא מפריעה לכם והתקציב עומד לרשותכם, אזי זו מהווה בחירה מוצלחת יותר מעדשת הקיט - למרות שגם עם עדשת הקיט הצלחנו לקבל תמונות מוצלחות מאוד.

Sony Alpha A7 - ביקורת מצלמה


יש לסוני עוד שתי עדשות פריים 55 מ"מ F1.8  וכן 35 מ"מ F2.8 אשר מקבלות ביקורות נהדרות בעולם, אך טרם יצא לנו לבדוק אותן.  חברת סוני מבטיחה לספק עדשות נוספות בזמן בקרוב, כמו כן ניתן לרכוש מתאמים עבוד עדשות של חברות אחרות, לעבוד עם מיקוד ידני ולנצל את עזר ה-"פוקוס פיקינג" שיש למצלמה.

מצלמה עם חיישן גדול דורשת בדרך כלל גם עדשות גדולות ואכן העדשות המיועדות ל-A7 / A7R גדולות בהשוואה לאלו המיועדות עבור מצלמות ללא מראה עם חיישנים קטנים יותר. למרות זאת, הן עדיין קטנות יותר מרוב עדשות המקבילות שיש למצלמות DSLR.


איכות תמונות


ה-A7 מספקת תמונות נהדרות עם פרטים רבים, טווח דינמי רחב וגוונים מאוד חיים. יש לציין שגם במצלמה זו סוני בחרה לעשות עיבוד מאסיבי על קבצי ה- JPEG ולכן מצאנו עצמנו אנחנו מעדיפים את קבצי ה- RAW של המצלמה המספקים "בשר" רב מאוד בתמונות ומאפשרים לקבל הרבה מאוד פרטים באזורים בהירים וכהים של התמונה בעיבוד לאחר הצילום. מזמן לא הרגשנו כל כך כיף לצלם עם המצלמה מול השמש ולנסות להוציא מהאזור הבהיר פרטים רבים בעיבוד לאחר מכן.

Sony Alpha A7 - Image sample - תמונה ביקורת

יש לציין כי בצילום במצב אוטומטי או חצי אוטומטי כאשר יש תאורה קונטרסטית חזקה, למצלמה יש נטייה לספק תמונה חשוכה (תת חשיפה) כך שמומלץ לבחור פיצוי חשיפה חיובי, זו התנהגות מפתיעה היות וברוב המצלמות שפגשנו המצב הוא בדיוק הפוך וצריך לבחור בפיצוי חשיפה שלילי.

ביצועי ISO
בצילום עד ISO 1600 התמונות יחסית נקיות וגם בצילום בערכי ISO 3200 עד ISO 8000 התמונות יוצאות מוצלחות ושמישות, במעבר לערכי ISO גבוהים מעבר לכך, יש יותר רעש רקע מורגש, אך הוא מופיע בצורה אחידה ברוב המקרים, גם כאן קבצי JPEG עוברים עיבוד יחסית כבד במצלמה - מספקים אמנם תמונה נקיה יותר, אך על חשבון איבוד פרטים. יכולת המצלמה לצלם ב- ISO גבוה הוא מרשים כצפוי ממצלמת FF, אבל עדיין יש כמה דגמים טובים ממנה בתחום.

Sony Alpha A7 - Image sample - תמונה ביקורת ISO 12800

וידאו

כפי שאהבנו את אופי תמונות הסטילס של ה-A7, כך גם בצילום וידאו בתנאי תאורה טובים מקבלים תוצאה מוצלחת עם הרבה פרטים בתחום הבהיר. גם מערכת המיקוד האוטומטי מצליחה ברוב הזמן לספק פוקוס טוב, אך יש מהירות ממנה. בתאורה חלשה, הוידאו יוצא רך יחסית (עיבוד רעשים מורגש), אך עדיין מוצג ברור וללא מריחות.

בדומה למצלמות DSLR, גם כאן ניתן לראות בצילום וידאו תופעות Moire (קשתות צבעוניות במרקמים צפופים) או Aliasing (זגזוג בקוים מזוגזגים באלכסון).
המצלמה מאפשרת שליטה מלאה בשינוי ערכי הצילום בזמן צילום הוידאו וכמו כן, יש לה כניסות מיקרופון וגם יציאת אוזניות כמו גם יציאת HDMI לוידאו בלתי דחוס. ה- A7 מצלמת ברזולוציית 1920X1080 עד לקצב צילום של 60P תמונות בשנייה.  
 

סיכום

לא לחינם מצלמה זו של סוני מעוררת הרבה רעש, אחרי הכל על הנייר מדובר בעסקה מאוד משתלמת למצלמת ה- Full Frame הזולה ביותר שיש בשוק. היא קטנה יותר וקלה מכל מצלמת FF אחרת ומספקת את מיטב הטכנולוגיה שניתן למצוא כעת. לאחר תקופת שימוש קצרה עם המצלמה למדנו שהיא לא מושלמת אמנם, אך עדיין עושה כל כך הרבה דברים נכון ולכן כדאי לשקול ברצינות מצלמה זו. נכון שעבור צלמי ספורט או ציפורים לא נמליץ עליה, אבל עבור הרבה מאוד סוגי צילום אחרים ומי שמחפש איכות תמונה מוצלחת וגם וידאו לא רע במחיר טוב, או כל מי שחלם על מצלמת FF ולא רצה לסחוב תיק צילום כבד כדאי מאוד לשקול מצלמה זו ברצינות היות והיא לא מוצלחת רק על הנייר אלא גם בשטח.


מחיר: 10,490 ש"ח לגוף + עדשת 28-70 מ"מ f/3.5-5.6 OSS
אחריות: 3 שנים של ישפאר


בעד: איכות תמונה, טווח דינמי, ביצועי ISO, וידאו מוצלח גם בתאורה חלשה עם אפשרות לחיבור מיקרופון ואוזניות ושליטה מלאה, ארבע חוגות לשינוי פרמטרים ונוחות שימוש, העדשות הקיימות מוצלחות מאוד.

נגד: תגובות איטיות במקצת, פוקוס אינו המהיר החבורה, מבחר עדשות קטן בשלב זה, מצריכה זמן לימוד.


סוני A7 - תמונות דוגמה

Sony Alpha A7 - Image sample - תמונה ביקורת

Sony Alpha A7 - Image sample - תמונה ביקורת

Sony Alpha A7 - Image sample - תמונה ביקורת

Sony Alpha A7 - Image sample - תמונה ביקורת

Sony Alpha A7 - Image sample - תמונה ביקורת

Sony Alpha A7 - Image sample - תמונה ביקורת

מעבר לתגובות בפורום