Chario Syntar 533 - רמקולים מאיטליה הקלאסית במבחן

נמר לוי
17-03-2014 21:00

הרמקולים של Chario האיטלקית מדגם Syntar 533 מציגים מבנה מורכב בעל ארבע יחידות - כולל סאב וופר הפונה כלפי מטה. הרמקולים נבחנו במגוון סגנונות מוזיקליים, האם הם נעימים כמו סרנדה איטלקית? ביקורת רמקולים רצפתיים.

איטלקית... איך שהמילים בשפה הזו מתגלגלות יפה על הלשון. יש משהו מאוד סקסי בשמות הרמקולים האיטלקים, צ׳ריו הוא אחד מהם. הוא גם זה שעומד היום למבחן.

רמקול עם ארבעה נתיבי קרוס (4 Way) ב-11 אלף שקל? אני שואל את עצמי אם ניתן באמת להסב כל כך הרבה תשומת לב בכדי לאזן קרוס מורכב שאמור לפצל תדרים ל-4 יחידות שונות מבלי להשמע בלתי מאוזן בעליל? הרמקול הזה העלה בי המון סקפטיות לגבי איכות הצליל שלו עוד בטרם שמעתי אותו. מנסיוני באודיו, במיוחד במוצרים בטווח המחיר הזה, קשה מאוד לאזן קרוס עם שלושה נתיבים. פתאום מופיע אחד כזה עם ארבעה? כנראה שלא יהיה מאוזן – האמנם?

Chario Syntar 533

מדובר בזוג רמקולים רצפתיים דינמיים, כל רמקול בינוני בגודלו ובנוי מיחידת מידבס טויטר בקוטר 27 מ״מ, מיד 100 מ״מ, בס 200 מ״מ ויחידת סאב שגם היא בקוטר 200 מ״מ. את כל זה דחפו לתוך תיבה קטנה יחסית למספר וגודל היחידות. זה נראה כמו סוג של התאבדות מוצהרת של יצרן היי אנד או לחלופין יכולת למלא חללים גדולים בקולנוע ביתי ללא שימוש בסאב. האפשרות השניה נראית לי הגיונית יותר ואולי אפילו הנכונה. אבל כאן, אנו עוסקים במוסיקה דו ערוצית ולא בצליל קולנוע ביתי היקפי ורועם ולכן לפנינו מבחן לא קל.

עוד בנתונים הטכנים תגלו שהרמקול הזה נציל מאוד כאשר נתון הרגישות עומד על 91 דציבל ועכבה של 4 אוהם. בכל זאת, למרות יחידת הסאב הפונה לרצפה הצליל לא יורד הכי נמוך שיש - עם 35 הרץ ומטפס לצד השני של סקאלת התדרים, עד ל-20 קילוהרץ.

איכות הבניה בהחלט ראויה לרמקול איטלקי מיצרן מנוסה וותיק. נכון, זה לא כמו הסדרות הגדולות בהן ניתן ממש להריח את העץ, אך הרמקול הזה עדיין עשוי MDF ומצופה פורניר צבוע בשחור מט, מרגישים שהוא בנוי היטב.

Chario Syntar 533 - ביקורת רמקולים

מבחן האזנה

מוסיקה קלאסית המנוגנת על ידי תזמורת סמפונית גדולה מהווה אתגר גדול עבור רמקול רצפה גדול וזול. זה משום שבמוסיקה כזו דרושים מספר יתרונות בולטים על מנת שיעבור את המבחן בהצלחה. עליו להבחין בין כלי הנגינה השונים גם כשהם מנגנים יחדיו. הוא מוכרח לשמור על פרופורציות נכונות בניהם בכל עוצמה. על הרמקול להציג רמת פירוט גבוהה מאוד, מהירות ויכולת הפרדה גבוהה של הכלים אחד מהשני. אז זהו. בטווח המחיר הזה אני ממש לא מצפה שהביצועים יהיו מושלמים אך אני כן שואף להתקרב לשם. לאחר האזנה מרוכזת המסקנות שלי הן כאלו: זהו רמקול מפתיע באיזון שלו. זוכרים כי בתחילת הכתבה טענתי שמעגל קרוס מורכב כזה ל-4 יחידות שונות הוא מתכון להתאבדות? אז זהו שהפעם, לראשונה בחיי, אני מאזין לרמקול 4 Way שמצליח להציג איזון טונאלי מעולה. נכון, זה לא מושלם אבל טוב יותר מהרבה 3 Way שאני מכיר היטב. והאיזון הזה, שהרמקול הזה מציג, למרות המגבלה הבסיסית הזו ביחס למחירו, הוא פנומינלית. זה אומר שהצליל של התזמורת הסמפונית בתחילת היצירה נשמע מלא, גדול, בלי גבעות ועמקים במנעד התדרים. מאוזן רבותי – מאוזן. אהבתי את היכול שלו לשמור על צליל מאוזן ולא חריף גם בחליל פיקולו שלעיתים נשמע צעקני ולא נעים. יחד עם זאת הוא לא פגע בטקסטורה שלו. הוא מצליח להציג יחס נכון בין כינור לויולה, כלי נשיפה שונים ומצליח לשמור על דינמיות טובה אך לא מושלמת גם בחלקים תובעניים ביצירה.

הפתיח של סשן ההאזנה הפתיע אותי לטובה. למרות שבאתי מראש עם סוג של אנטי ליכולת של הרמקול הזה לשמור על איזון, האזנה סידרה לי את המחשבות בראש. זהו רמקול שמצליח לנגן מוסיקה קלאסית ומציג ביצועים מדהימים למחירו.

Chario Syntar 533 - ביקורת רמקולים
עוברים לרוק
במוסיקת רוק כבד הדרישה היא שונה. נכון, פרטים איזון ורזולוציה הם תנאי בסיסי לאיכות צליל. אבל יחד עם זאת יש גם את נושא היכולת שלו לנגן בקול רם ולשמור על דינמיות ראויה במיוחד במוסיקה מהסוג הזה שבאופן טבעי שומעים אותה בעוצמות כאלו שהשכנים לא ממש חשים בנוח איתן. הצליל הראשון מביא אותי לחיוך. הבס שלו חזק, עוצמתי, החלטי ומאוד מיידי. משהו שבאמת לא ציפיתי לו. חששתי מאיזו מריחה כזו שמתאימה לרמקולים במחיר הזה ולא קיבלתי אותה. גיטרה חשמלית וגיטרה בס מצטרפות והרמקול שומר על דינמיות מעולה. אבל כשהזמר הצטרף חשתי כי הרמקול מאבד מעט מהביצועים שלו. הנמכה קלה של העוצמה החזירה אותו לקרקע והצליל חזר להיות מגובש דינמי ומאוזן. קצה היכולת שלו הוא לנגן מוסיקה כזו בעוצמות גבוהות אך יחד עם זאת הוא מראה סימני אזהרה שאתם מתפרעים ונותן לכם הזדמנות לתקן את המעוות. הבמה מעולה, אומנם לא פוקוס מוחלט אך לא רחוק מבמה ותמונת סטריאו שאני מכיר מרמקולים יקרים ממנו. מאידך, הוא אינו מצליח לייצר מספיק גובה בבמה. הטייה קלה כלפי מעלה מסדרת גם את העניין הזה אך לא לחלוטין. בסופו של דבר התוצאה גם כאן היא טובה מאוד אך לא מצויינת. הייתי רוצה עוד קצת שרירים לעמוד בעוצמה שבחרתי. יחד עם זאת בסלון קטן משלי (ושלי קצת גדול מהממוצע) הוא יסדר לכם יופי של עוצמה.


יסמין לוי

יש משהו אצל האיטלקים שחוזר על עצמו כמעט בכל מוצר שמגיע מארץ המגף. המיד מצוין אבל מתובל מעט. זהו אינו תיבול צבוע באופן בלתי נסבל כמו שתמצאו למשל ברמקולים זולים להחריד אלא תיבול כזה שהוא שם אבל לא מורגש. כאשר יסמין לוי פצחה בשירה הרגשתי את התיבול הזה והוא עשה לה טוב. הוא ריכך את התוקפנות שבקולה אך לא פגע בגוון שלה. זה מסדר יופי של שילוב בין רזולוציה ו״נאמנות לקול״ מול העידון והתיבול שעלול להעיק ולשעמם. כלי הנגינה מאחור נשמעים מעט מאחור מידי, הייתי רוצה אותם קצת יותר קדימה. ההישענות אחורה של כלי הנגינה משפיעים מאוד על הבמה ואפילו לטובה. זה מגדיל את עומק הבמה משמעותית אך פוגם קצת בפרטים ודורש ריכוז מוגבר אם רוצה ממש לקבל את הניואנסים של כלי הנגינה.

Chario Syntar 533 - ביקורת רמקולים
בגזרת הג׳אז הרמקול מרגיש די רגיל. לא חשתי באיזה יכולת שאני לא מכיר מרמקולים בטוח המחיר הזה. הפסנתר נשמע טבעי מאוד, בגודל נכון ועם התיבול המאפיין את הרמקולים האיטלקים הוותיקים. הבמה מרשימה מאוד בעומקה ורוחבה אך גם כאן חסר לי מימד הגובה. בסולו הקונטרבס אני לא יכול להגיד שיכולתי לסחוט את התווים מההקלטה אך עדיין, נשמע ברור ועמוק במיוחד לאור העובדה שמדובר ברמקול 4 way זול. מחיאות הכפיים של הקהל בסוף כל רצוה נשמעו מעולה. התחום הגבוה מפורט מאוד ומלא. ההפרדה טובה מאוד והפרופורציות בין כלי הנגינה השונים בהחלט ראויה לציון.

אני לא בטוח שהרמקול הזה לא צריך סאב. נכון, הוא חולק יחידת סאב מובנת אך לטעמי הוא לא מוציא באמת את התדרים הנמוכים באמת בעוצמה ראויה. הוא כן יורד לנתון המדווח (35 הרץ) וזה לאחר שבדקתי בעזרת דיסק תדרים.

אבל עדיין, זה לא רק התדר אלא היכולת שלו לנגן מוסיקה באותה גזרה. ולמרות שביחס לכמה מתחרים מאוד חזקים הוא כן מצליח לייצר נמוכים טובים מאוד, הוא עדיין לא ברור מספיק בגזרה הזו.

Chario Syntar 533 - ביקורת רמקולים
נקודות ציון

התאמה למגברים
מנורות זה לא בשבילו. עדיף מגבר טרנזסטורי איכותי. הוא מאוד נוח להתאמה. מגבר ניטרלי או אפילו קצת בהיר יעשו לו שירות טוב יותר מאשר מגבר ״חם״ ו״נעים״. זה משום שמקדם הנעימות הטבעי שלו הוא גבוה.

מיקום והעמדה
קרבה לקירות צד ואחורי משפיעים לרעה אבל לא הורסים את הצליל כליל. מרחק של 40 ס״מ מקיר צד ואחורי מסדר לו איזון מעולה, במה ראויה בהחלט ובס מדויק ועמוק.

בנימה אישית
קשה שלא להתאהב במוצרים מבית היצרן הזה. לאחר ששמעתי כמה וכמה רמקולים של Chario מסקנתי היא שהם מציגים תמורה מעולה למחיר, עם עיצוב נאה בדגמים הבסיסיים ומרהיב בדגמים הגבוהים יותר. מורגש שהרבה תשומת לב מופנת לאיכות הבניה. המוצרים של צ׳ריו מוקפדים מאוד ביחס למחירם. כייף לבחון מוצרים כאלה. יחד עם זאת יש לזכור שהרמקול הזה נבחן עם אלקטרוניקה מאוד יקרה ביחס לעובדה שהרוכש הפוטנציאלי ירכוש אלקטרוניקה בעשירית מחיר מזו שעימה נבחן המוצר. זה אומר שיש להסב תשומת לב רבה לנושא בחירת האלקטרוניקה על מנת שנוכל לקבל מקסימום פרטים ורזולוציה בעוד שהשאר (איזון, טבעיות, מוסיקליות – אוי נו, הייתי חייב) מקבלים כבר בחבילה.

Chario Syntar 533 - ביקורת רמקולים
סיכום

איזה יופי לגלות שיש רמקולים שמצליחים לשלב מחיר זול, איכות בניה מעולה, יכולת למלא חללים גדולים וביצועים מעולים ביחס למחיר. זהו רמקול שמציג כמה יתרונות שאותם בדיוק אני מחפש ברמקולים זולים. אבל אני אתחיל דווקא במה שאני לא מחפש. אני לא מחפש שיהיה מפורט בטירוף משום שאני יודע שאקבל פרטים טובים ביחס לרמקול זול. אני גם לא מחפש מהירות של רמקולים עם אלמנטים קרמיים או ריבונים אבל אני גם לא מקבל רמקול איטי כאן, אני גם לא מחפש הפרדה פנומינלית כמו שיש לרמקולים יקרים להחריד.

אז מה בכל זאת אני כן מחפש? איזון טונאלי וטבעיות, שלא יהיה מדובר בקופסה מנגנת, מתכתית או חסרת חיים (כהה) ואת זה בדיוק מצאתי ברמקול הזה. הוא לא היי אנד מוטרף ומשוגע עם טכנולוגיה קיצונית של חומרים מהחלל החיצון. סך הכל עץ, קרוס פשוט יחסית ויחידות סטנדרטיות. ובסופו של דבר התיכנון שלו מוצלח. זו הסיבה שאני כל כך אוהב את הרמקול הזה. הוא לא אודיופילי בעליל. לא נקי ושקט אבל עדיין מעולה. יש כאלה שיגדירו אותו כמוסיקלי. אני לא נוהג להשתמש במושג הכל כך אישי הזה. לכן אני אדווח שהוא מאוזן מאוד, עם תיבה שכמעט ולא מתערבת אלא במקרים קיצוניים של עוצמות לא ראויות במוסיקה מורכבת, הוא טבעי מאוד וחי. לא מגלה חריפות אך לא מעיד על כהות משעממת, הוא מצליח להעביר פרטים שמדווחים על הכלי והניואנסים הבולטים בו, הוא אינו מצליח, כמו כל רמקול במחירו, להיכנס לרזולוציות הקטנות ביותר שבצליל. וזה על פי נסיוני, לא ניתן לקבל במחירים הללו כך או כך. ולכן, מכיוון שאת השאר הוא עושה מצוין אני שם אותו במקום גבוה מאוד ברשימת ההמלצות שלי.

שורה תחתונה
רמקול מעולה למחירו. קל להנעה, נוח למיקום ומסוגל למלא כל חלל.

מחיר: 10,900 ש״ח

אחריות ושירות: אמנון סאונד

מעבר לתגובות בפורום