דגמי פיליפס LCD 2008 : החלקת תנועה ותאורה סביבתית

ליאור קורן
23-03-2008 05:28

פיליפס מציגה את הדגמים הבאים של מסכי LCD לשנת 2008, השנה הדגש הינו על שיפור תאורת ה- Ambilight ומנגנון החלקת תנועה מתקדם.

באירוע שנתי של פיליפס בפורטוגל, הציגה החברה את סדרת המסכים החדשה שתגיע בחודשים הקרובים לשווקים.

ממשיכים עם LCD

ראשית, הכיוון הטכנולוגי הברור והמוצהר איתו ממשיכה החברה הינו טכנולוגית LCD, ייצור דגמי הפלזמה של החברה (שניים במספר) עתידים להיות מופסק ומעתה מתמקדת מחלקת המחקר והפיתוח בטכנולוגיית ה- LCD.

עיבוד וידאו 100Hz ותאורת Ambilight

שני הכיוונים עליהם מתמקדת פיליפס בבידולה מהמתחרות הם עיבוד הוידאו בתנועה ותאורת המסגרת הייחודית לחלק מדגמי הסדרות.

Ambilight הינו תוספת נורות LED למסגרת המסך החיצונית, לתאורה זו שתי פונקציות: האחת גורמת להרחבת אפקט התמונה מעבר למסגרת המסך והשניה היא לגרום לאישוני עיני הצופה להסגר יותר וכך לגרום לאפקט ניגודיות ושחורים עמוקים יותר בתמונה המוצגת.

בדגמי 2008 עולות יכולות האמבילייט מדרגה נוספת: עתה האור מהווה המשך ישיר של התמונה המוצגת פס התאורה הצדדי מסוגל להציג מספר צבעים בו זמנית אשר משתנים בהתאם לתוכן שמוצג בקירוב אליו.
התוצאה אכן מרשימה ובהחלט מגדילה את שטח התמונה על הקיר, מה המחייב את תליית המסך על הקיר (ולא העמדה על מעמד) על מנת להפיק את מלוא אפקט התאורה.

דגם העל – Aurea כולל גם מסגרת שקופה (להבדיל משאר הדגמים אשר כוללים מסגרת שחורה).



השנה, נראה כי כוח הכובד של סוד איכות התמונה במסך ה- LCD עובר מאיכות הפאנל עצמו אל איכות עיבוד התמונה אותה מסוגל לספק מעבד הוידאו במסך.

דני טאק, מנהל תחום מסכים דקים בפיליפס מצהיר כי ברמתם הנוכחית של הפאנלים המודרנים במסכי LCD, מה שעושה את ההבדל הוא עיבוד הוידאו אותו מפתחת כל חברה, במקרים רבים, הבדל באיכות העיבוד יכול לתרום יותר מ-50% לאיכות תמונה המוצגת.

פיליפסבניגוד למנגנון העיבוד הקודם (המכונה בפיליפס Perfect Pixel) אשר טיפל בפרמטרי חדות ותנועה בלבד, השנה הורחבה פעולתו גם לתחום הניגודיות ועומק הצבע, מה שבשילוב תאורה אחורית דינמית מביא ליחס ניגודיות מרשים של 55,000:1.


אגב, הפנלים לדגמי מסכי החברה, מגיעים מהמפעל המשותף שלה עם LG, בנוסף, רוכשת פיליפס פנלים מהמפעל של שארפ אשר הופכת לשחקן מרכזי מאוד בעולם ה- LCD.

מנגנון החלקת תנועה

עם ניצחונו של פורמט הבלורי, נכנס לזירה גם פורמט ה- 1080p 24 אותו קידמה סוני.
פורמט זה מציע המרה מושלמת מהפורמט הקולנועי ההוליוודי של 24 תמונות בשניה (שמגיעות במקור מ- פילם) אל הפורמט הדיגיטלי, תוך ויתור על הכפלות תמונה מיותרות שהיו נדרשות עד היום.

אבל, צמצום מספר הפריימים בשניה מ- 50 תמונות (PAL) או 60 (NTSC) ל-24 גורם לבעיית Judder בתמונה.
זו נובעת בעיקר כאשר המצלמה נעה לרוחב המסך (תנועת Pan) מה שגורם לקפיצות בתמונה משום שמספר הפריימים בשניה אינו מדביק את כל המהלך אותו נעה המצלמה.

הפיתרון אותו מקדמת פיליפס הוא שימוש במנגנון הכפלת תמונה (במקרה של שידור 50Hz זה הופך ל- 100Hz), אבל, להבדיל ממנגנונים קודמים בהם הוכפלה התמונה הקודמת בפשטות, כאן נעשה עיבוד חכם יותר: מנגנון עיבוד הוידאו משווה את הפריים הנוכחי לפריים הבא ויוצר תמונת ביניים שמהווה המשך טבעי ולא סתם תמונה משוכפלת.
בצורה זו, נוצר אפקט של תנועה חלקה גם אם הסרט המקורי אינו כולל את המידע הזה.

בהדגמה השוואתית אל מול דגמי חברות מקבילות כמו שארפ, סמסונג ו- סוני הפגין מסך הפיליפס תנועה חלקה לחלוטין בסצינות הכוללות תנועה מצד לצד (לרוחב המסך) של בניינים ונוף אחר.
פיליפס מצהירים על מנגנון עיבוד וידאו אשר מסוגל לעבד כ- 500 מיליון פיקסלים בכל רגע נתון, זהו כוח עיבוד חיוני כאשר מדובר על תכני וידאו Full HD.

המנגנון הנ"ל מביא לשיפור זמני התגובה של מסך ה- LCD למהירות בת 2ms בלבד, מה שהופך את דגמי פיליפס, למהירים ביותר כיום.




צליל בתמונה

פיליפס הציגה תוצאות סקר שהראו את העובדה המפתיעה כי מעבר לפרמטר הראשון של איכות תמונה אותו דורשים הרוכשים ממסך הטלוויזיה שלהם, הפרמטר השני החשוב ביותר הינו איכות הקול אותו מפיקים רמקולי המסך.

אין ספק כי בעידן בו אסטטיקה של המראה הדק דוחפת רבים לנטוש את הרמקולים המגודלים והאיכותיים ולעבור לקופסאות רעש קטנות גם רמקולים של טלוויזיה הופכים להיות חשובים יותר.

אמנם אין כוונה להפוך את המסך למערכת סטריאו אך בהשוואה של ניגון מספר שירים מבעד לרמקולי טלוויזית פיליפס מול דגמי חברות מתחרות הדגימה זו הראשונה מוסיקליות עדיפה (אם כי הענין דורש בדיקה מעמיקה יותר לצורך מסקנות מקצועיות).


פן נוסף אותו הדגישו הדוברים שם דגש על ירוק ואיכות, המסכים בסדרות החדשות מתגאים בצריכת הספק נמוכה ביותר במצב Stand by, בערך של 150mW בלבד.


ומהם הכיוונים העתידים? פיליפס נושאת את עיניה אל החלפת תאורה אחורית (שנמצאת בתוך הפנל) לתאורה מסוג LED שתביא לשיפור בכל פרמטרי התמונה, בנוסף, יושם דגש על המשך שיפור עיבוד הוידאו ומנגנון 100Mhz.

הכותב היה אורח חברת פיליפס בליסבון
צילומים: ליאור קורן

מעבר לתגובות בפורום