רמקול Totem Forest - גבוה ודינמי

ליאור קורן
21-03-2008 06:00

דגם ה- Totem Forest הינו רמקול רצפתי צר וגבוה, בעל צליל מפורט בתוספת וופר דינמי מפתיע.

ה- Totem Forest הוא בכיר הרמקולים בסדרת דגמי ה- Columns ("עמודים"), מתחתיו 3 דגמים, כולם בעלי גוף צר וגבוה עם יחידת טוויטר ואלמנט מיד-וופר יחיד (הדגם היחיד מעליו הינו ה- Wind אשר שונה במבנהו).

גישת יצרנית הרמקולים "טוטם" שונה מאחרות בעובדה שכל רמקול עשוי אלמנטים שונים מאחיו, לא תמצאו כאן סדרות שלמות המבוססות על אלמנטים זהים עם תיבות בגדלים שונים.
לכן, קשה להסיק משמיעה של דגם אחד על ביצועי האחרים משום שכל רמקול הינו ייחודי לכשעצמו.

הרמקול שקיבלתי לבדיקה הינו בגימור מהגוני אדמדם למראה, עשוי פורניר (קליפת עץ דקיקה) ולא טפט מלאכותי, איכות הגימור מרשימה למראה ללא פינות חדות, הוא נשען על שלוש רגלי מתכת נוצצות, בתחתית כל אחד מצוי כדור מתכת (להבדיל משיטת הספייקים הנפוצה).

במבט ראשון על יחידות הרמקול, ניתן לראות ולחשוב כי המיד-וופר (בקוטר 6.5 אינץ') הינו מתוצרת דינאודיו, אך למעשה מקורו במפעל HiVi Research, הטוויטר מגיע מ-Seas והוא עטוף רשת מתכת קשיחה מגינה, רעיון טוב במקרה הזה משום שמתכנני הרמקולים של טוטם אינם מאמינים בגריל מגן קדמי – מה שמשאיר את הטוויטר חשוף לעולם.




מבט בנתונים הטכניים חושף, טווח תדרים מכובד למדי: 33Hz to 20kHz בדיוק של 2dB, העכבה עומדת על 8 אוהם עם מינימום של 6.4 אוהם (אמור להיות ידידותי למדי עבור המגבר הממוצע) ונצילות של 87dB.

כאמור, לרמקול חתימת גוף צרה וארוכה, הפורט הינו אחורי – מה שבתאוריה עלול להקשות על מיקום קרוב לקיר אחורי. בפועל, לאחר מספר נסיונות מיקום, הסתבר כי הוא ידידותי למדי באפשרויות המיקום (בשורה טובה עבור החלל האקוסטי הצפוף אצלי).
בתחתית הרמקול, מתחת לחיבורי הרמקולים (Bi-Wire) קיים פתח נוסף המיועד למילוי עופרת או חול, העדפתי להשאירו במצבו המקורי כפי שהגיע מהיצרן.



את הרמקולים בביתי, אני נוהג להעמיד במצב Toe In, כאשר טוויטר הרמקול מופנה ישירות אל המאזין, עם הטיה קלה החוצה.

היצרן Totem ממליץ להעמידם בזוית ישרה אל הקיר, בדקתי בתחילה עם ההעמדה שאני מורגל בה, אך הצליל קיבל הדגשה בתחום הגבוה, לאחר העמדה בזוית ישרה, התאזן טווח התדרים ובמיקום זה התבצעה הבדיקה.

האזנה
האזנה נפתחת בכישרון הג'אז הישראלי – אבישי כהן, בדיסק Continuo.
קטע 7 מתחיל עם צלילי פסנתר מלאי נפח אשר מתגלגלים בחלל החדר.
הבס מצטרף והוא נמוך ומהודק, אליו נוספים התופים, הכל מהודק ומסודר היטב במקומו – הפסנתר מנגן בחלל האויר, הבס שר איתו בדואט ואת הרקע עוטפים כלי ההקשה.
ברגע הסיום, פורצות מצילות באקורד מפתיע אל תוך חלל החדר, הרמקולים מעבירים את המסר היטב.

Totem Forestקטע 9 של אבישי, נפתח בפריטת סולו על הקונטרבאס.
קצב הפריטה המהיר בשילוב טונים נמוכים עלול לגרום למריחת הצלילים, אבל ה- Forest מצליח להפרידם אחד – אחד תוך שהוא שומר על הניואנסים הקטנים בשילוב קצב מהיר.
גם הצטרפותן של המצילות לנגינה, לא פוגעת באיכות הפירוט, אך הן נשמעות מעט חריפות לטעמי, הורדת הווליום עוזרת לעידון הבהירות.

מעבר לארצות סקנדינביה, מביא אותנו אל הזמרת Lisa Ekdahl בעלת הקול המתוק.
הדיסק הוא "Sings Salvadore Poe" והרצועה מספר 5: קולה של ליסה חד, ברור וצלול, בולט מאוד במרכז הבמה, אם כי כולל קמצוץ מיותר של בהירות לטעמי. כלי הנשיפה ברורים גם הם, מופרדים כהלכה מקול הזמרת.
הבס מודגש בטעם טוב ומקנה קצב דינמי גם לשיר שאינו מתיימר להרעיד רחבות ריקודים.

סאן פרנסיסקו
לחיצה על כפתור מכונת הזמן: סאן פרנסיקו, 1973 ותספורת אפרו מגודלת של האומן הרבי הנקוק (דיסק – Head Hunters).
קטע 2 (מתוך ארבעה בלבד בתקליט/דיסק) נפתח בצלילי קולות חלילים וכלי נשיפה נוספים.
כל צליל מקבל את המיקום שלו בחלל ותמונת הבמה מצוינת, גדולה ורחבה.
הבס מצטרף בטונים עמוקים ואני מתחיל להאמין לנתון ה- 33Hz בנתוני היצרן, הרמקולים הללו יודעים להוציא בס נמוך.
ניכר על צמד ה- Forest שהם מתאימים מאוד לסוג מוסיקה כזה, המערב צלילי סינתיסייזר, בס וכלי נשיפה והקשה טבעיים.

מעבר לקטע 4 באלבום שנפתח במקצב תופים חצי צבאי בשילוב צליל סינתיסייזר. הבס נותן את תרומתו במרכז הבמה ביחד עם התופים כשצלילי הקלידים מעופפים מעל.
הרמקולים מוציאים את הצלילים הללו במקשה אחת, במעטפת שמנגנת אל מול אוזני המאזין ומצליחים להעביר מסר של עוצמה איטית הכוללת טונים של פעימות לב עם מתופף שחוזר על אותו המקצב במשך דקות ארוכות.

צ'לו
קונצרט הצ'לו של Elgar and Bloch עם נגן הצ'לו Steven Isserlis חושף טוויטר מדוייק שיודע להוציא את הניואנסים הקטנים מהביטים שעל הדיסק.
ניתן לחוש את הינף הקשת על המיתרים והצלילים עוברים מרמקול לרמקול, מרחפים בחלל בביצוע מהנה.
הכינור שמצטרף בהמשך מחולל בעוז, עם צליל מפורט ומדוייק, כזה שלא חורק באוזן בעוד שאר כלי האורקסטרה מנגני מהצדדים. בקטע זה, רמקולי ה-"פורסט" מקנים תחושה אמינה של ישיבה בחלל אקוסטי גדול.
בקטעים הדרמטים ביצירה, מצליח רמקול זה להוציא את הדינמיות המתפרצת וזורק אותה אל המאזין, בעת הצורך, הוא יודע להעביר עדינות ואינטימיות אך מסוגל להתמודד בהצלחה גם עם הסקאלה הגדולה, הישג שבולט על סמך העובדה שמדובר במיד-וופר יחיד.

החומה של פינק פלויד חותמת את פרק ההאזנה.
גם כאן, מצליח להפתיע זוק רמקולים זה בדינמיות שלו, פעימות הלב קטעי הפתיחה של האלבום מורגשות היטב, התופים דופקים וממלאים את החדר בצורה משכנעת.
בקטע מס' 3 נשמע קולו של הסלון צלול והגיטרה החשמלית אנרגטית ומפורטת, הרמקול מעביר חוויה מוצלחת מאוד שלדעתי תואמת את רוח המוסיקה של הלהקה.


סיכום
שני דברים מאפיינים בעיקר את דגם ה- Forest:
- טוויטר מפורט ומדוייק מאוד, לרוב מצליח להוציא את הרוח החיה של המוסיקה אל המאזין.
השילוב עם מגבר האודיו אנלוג (שהינו בעל אופי פתוח בתדרים הגבוהים) גרם במספר מקרים בודד לנגיעות של בהירות וחריפות, בתלוי כמובן באופי ההקלטה.

- הוופר היווה הפתעה נעימה עבורי, יש לו אופי של עור תוף מתוח ומהודק, הוא דינמי מאוד ונדמה שרק מחכה לאתגרים בתחום הבס הדינמי (מה שמהווה גם יתרון בצפיה בסרטי קולנוע ביתי).
המיד צלול ונקי, מי שמחפש מיד שמן ומנופח לא ימצא אותו כאן, אלא פתיחות ושקיפות.

גם בימת הצליל טובה מאוד: היא רחבה ועמוקה מבלי לוותר על מיקום מדוייק של כל כלי.
למגבר שחובר לרמקול, יש הספק של 70 וואט ב-8 אוהם והוא לא התקשה לרגע לדחוף אותם, התוצאה היתה דינמית עם בס עמוק וניכר על הרמקול שהוא אינו דורש מגברי הספק מפלצתיים.

אחריות: dbaudio
מחיר: 17,300 ₪ (גימור שחור או מהגוני), גימור שרי או מייפל בתוספת 9% למחיר.
דף נתונים באתר יצרן

הרכב המערכת:
מקור: CD Player Harman Kardon HD-760
מגבר: Audio Analogue Puccini Setanta
כבלים: Kimber
חדר: 3X6 מטר, נפתח למסדרון.
מעבר לתגובות בפורום