תקן THX עבור רסיברים של קולנוע ביתי

ליאור קורן
16-02-2014 06:55

תקן THX עבור קולנוע ביתי מלווה אותנו מזה שנים ומופיע בעיקר בדגמי רסיברים יקרים, מה הן הקטגוריות העדכניות של התקן וכיצד ממליצה החברה לסדר את הרמקולים בסלון / חדר קולנוע ביתי?

חברת Lucasfilm בייסודו של ג'ורג' לוקאס- בימאי סרטי סדרת מלחמת הכוכבים יצרה תקן איכות למערכות הסאונד בבתי קולנוע, הסרט הראשון שהציג את לוגו ה- THX היה שובו של הג'דיי בשנת 1983. מאז, מהפיכת הקולנוע נכנסה לבית ולוגו האיכות הוטבע על חזית דגמי רסיברים בדגמים בכירים יחסית, כאשר במרוצת השנים, תקני THX השונים לבית עוברים שינויים בשמות ובמרכיבים. את הלוגו, רשאיות לשים על חזית המכשיר יצרניות הרסיברים, לאחר שהמכשירים עומדים בדרישות התקן של חברת THX. נשיאת הלוגו דורשת גם תשלום לחברה, לא כל היצרניות הסכימו לעשות כך ולכן הוא לא מופיע על דגמי כל החברות וגם אינו אומר שדגם בכיר שאינו נושא אותו ישמע פחות טוב.

מה הם התקנים העדכניים להיום?


על פי הצהרת אנשי חברת THX, התקן נועד בכדי "לגרום לחווית צפיה בסרטים בבית בדרך המקורית בה היא תוכננה ע"י הבימאי". המטרה היא להעביר לבית את כל הצלילים והאפקטים באותו פירוט וצלילות בו הם הופקו בסטודיו. רסיברים עם הסמכת THX אמורים לספק רמת קול של 85dB SPL עם מרווח נוסף לחריגות של 20dB.


זה דורש, בראש ובראשונה, רכיבי הגברה איכותיים מספיק ברסיבר – כך שהצליל לא יגיע לרוויה בווליום מסויים ולא יסבול מעיוותים. אגב, הגעה לרמת קול של 85dB תלויה גם בגודל החדר ולכן תקן THX מחולק לכמה רמות הנבדלות אחת מהשניה בנפח החדר אותו נדרש הרסיבר למלא בצלילים:


קטגוריות בהסמכת THX של רסיברים

THX Ultra 2THX Ultra 2 – על פי הצהרת החברה, תקן זה "מביא את החוויה הקולנועית לחדרי קולנוע ביתי גדולים במיוחד" בנפח של 85 מטרים ומרחק צפיה של 3.6 מטרים או יותר מהמסך.


THX Select 2THX Select 2 – התקן הזה מכוון לחדרים בינויים בגודלם – עד לנפח של 56.6 מטרים מעוקבים ומרחק צפיה של כ- 3-3.6 מטרים מהמסך.



THX I/S PlusTHX I/S Plus – זהו תקן למערכות שלמות הכוללות רסיבר וסט רמקולים תואם המסוגלות למלא חדר מגורים קטן בו מרחק הצפיה מהמסך נע בין 1.8-2.4 מטרים.


בנוסף, בשנים האחרונות, הצטרפה לחבורה הסמכה חדשה ברוח המודרנית:


THX Certified MultimediaTHX Certified Multimedia – זהו תקן הנועד למערכות מולטימדיה המוצבות על שולחן העבודה / מחשב / משחקים בחדר.

 


על מנת ליהנות ממלוא האפקט של המוזיקה, הפיצוצים ושאר הצלילים המרכיבים את פסקול הסרט, צריך להעלות את רמת הקול לעוצמה מסוימת, מתחת לעוצמה זו, חלק מהצלילים אינם בולטים ומשכנעים מספיק. אבל, בחלק המקרים, אי אפשר להגביר את הקול לעוצמה המתאימה (למשל, בערב לאחר שהילדים הלכו לישון) ולכן THX הטמיעה מצב Loudness Plus שאמור להדגיש את אותם צליל בס חסרים גם כאשר הווליום נמוך יחסית.


באיזה מרחק יש להציב מסך טלוויזיה?


על פי אנשי THX, את המסך – בין אם מבוסס טכנולוגיית פלזמה, LED LCD או OLED עתידני, יש להציב במרחק קבוע בהתאם לטבלה הבאה.


מרחק תליית מסך:
מסך 35" –מרחק בין 1-1.5 מטרים.

מסך 40" –מרחק בין 1.2-1.8 מטרים.
מסך 50"" – מרחק בין 1.5-2.2 מטרים.
מסך 60" – מרחק בין 1.8-2.7 מטרים.

יש לזכור כי המרחקים הללו מחושבים בהתאם לתפיסת העולם של אנשי THX שאומרת כי יש ליצור חוויה קולנועית בבית, כלומר מסך גדול ככל האפשר עם תוכן HD.


גובה תליית מסך
מהו גובה תליית מסך ביחס לעמדת ישיבה? אנשי THX טוענים כי כל צופה צריך לראות את כל שטח המסך מלמטה ועד למעלה – מבלי שאף צופה לפניו מסתיר לו. יש לתלות את המסך כך הצופה לא יצטרך להרים את ראשו יותר מזווית של 15 מעלות.


הצבת רמקולים בחדר הקולנוע הביתי

 

כפי שאומרים אנשי THX, "צליל מהווה 50% מחווית הצפיה". מערכת רמקולים 7.1 יש להציב כך שזוג הרמקולים הקדמיים אמורים להיות בזוית של 45° מנקודת הישיבה המרכזית כאשר הטוויטר מוצב בגובה האוזן. רמקול סנטר צריך להיות מעל או מתחת למסך כאשר הוא פונה בזוית מעלה / מטה כלפי המאזין. רמקול סראונד ימני SR ושמאלי SL צריכים להיות מסוג ביפולרי בצד בזוית של 90° עד  110°וכ-60 ס"מ מעל גובה אוזן הצופה. רמקול סראונד אחורי ימני SBR ושמאלי SBL צריכים להיות מסוג רמקול רגיל "ישיר". יש להתקינם בצוותא על הקיר האחורי  כאשר הם פונים בזוית ישירה קדימה.

תליית רמקולים

אבל, אם אתם מתכוונים לצפות בסרטים בעלי פסקול דולבי TrueHD או DTS Master Audio, אזי יש להרחיק את שני הרמקולים האחד מהשני ולהתקינם כאשר הם פונים בזוית של 60 מעלות אל נקודת הישיבה המרכזית בחדר.

תקן THX עבור רסיברים של קולנוע ביתי

ומה עם סאבוופר? אם יש לכם ארבעה(...), הציבו כל אחד מהם על הרצפה בנקודת האמצע של כל קיר נפרד, אם יש שניים, שימו כל אחד בקיר מול השני ואם יש לכם "רק אחד", שימו אותו בנקודת האמצע של הקיר הקדמי.

אפליקציית כיול מערכת קולנוע ביתי THX

חברת THX יצרה אפליקציה סלולרית עבור מכשירי אפל (אייפון + אייפד) ועתה גם עבור אנדרואיד, ה- THX Home Theater Tune-up App מאפשרת להשתמש בכמה מבדקי אודיו כמו בדיקת פאזה של הרמקולים וגם כמה מטריצות וידאו לטלוויזיה עבור כיול תמונה בפרמטרים של בהירות, ניגודיות, צבע ועוד (דורש חיבור של הסמארטפון למסך).
דרך האפליקציה, ניתן גם לצפות בקטעי סרטים, פרומואים ועוד. נכון לעכשיו, היא מופיעה בגוגל מרקט כ- THX tune-up Promo ללא עלות ולאחר תקופת הרצה היא תעלה כ- 2$.

מעבר לתגובות בפורום