Meridian Explorer – DAC ומגבר אוזניות קטן במבחן

ליאור קורן
09-02-2014 06:55

יחידת ה- DAC הקטנה של מרידיאן מדגם אקספלורר מציעה גם מגבר אוזניות ויציאת אודיו אופטית ואנלוגית, המכשיר המעוצב, מציע צליל מפורט, נעים והדוק, בדקנו אותו. ביקורת DAC.

חברת מרידיאן האנגלית, ידועה בעיקר בזכות הרמקולים האקטיביים שלה הכוללים מגבר ומתחברים אל מקורות אודיו ממוחשבים. למעשה, מזה שנים, היצרנית מקדמת בעוז את נושא האודיו הדיגיטלי ומייצרת מערכות אודיו היי אנד הכוללות סטרימרים, עם ביצועים ועיצוב יחודי משלה.
אקספלורר של מרידיאן הוא ממיר אודיו דיגיטלי אל אנלוגי (DAC) בתצורה קומפקטית המיועד לחיבור למחשב. המכשיר, משמש גם מגבר אוזניות, מיוצר באנגליה ובהשוואה למחירים המוכרים והיקרים יחסית של כלל מוצרי החברה, מדובר במוצר האודיו הקטן וכנראה גם הזול ביותר (שאינו אביזר) אותו שיווקה מעולם.

עיצוב עם שלוש נורות

המכשיר נראה כמו צינור שטוח, נאה למראה, בגימור אלומיניום כסוף, אורכו עומד על כ- 10 ס"מ והרוחב 3.2 ס"מ. בצד הקדמי ממוקמות שלוש נורות LED לבנות, אין לידן כיתוב או אייקון שמסביר את תפקידן ולכן נעשה זאת אנחנו: כאשר נורה אחת דולקת, הדבר מסמל אות אודיו באיכות של עד 48kHz, שתי נורות מסמלות אות באיכות של עד 96kHz ושלוש עד 192kHz.


Meridian Explorer DAC
חיבורים

שני צידי המכשיר (בצבע שחור) מציגים שקעים שונים, מבחר החיבורים כולל שקע מיני USB 2.0 אסינכרוני התומך באות PCM עד לרמה של 192kHz/24bit וגם מזין את אספקת החשמל למכשיר. באריזה מגיע כבל USB קצרצר (20 ס"מ) המיועד לחיבור אל המחשב.

בצידו השני של ה- Explorer, אפשר לראות שני שקעים בקוטר 3.5 מ"מ: יציאת אוזניות, עם רמת ווליום קבועה או נשלטת המספקת 130mW ל- 16 אוהם. בשונה מכמה מכשירי DAC אחרים בקטגוריה, יחידת הווליום משתייכת כאן לזן האנלוגי (כך שאין פגישה באיכות עם הורדת הווליום) אבל נשלטת בצורה דיגיטלית בחלוקה ל- 64 "מדרגות". שינוי עוצמת הקול במחשב (במחוון המוכר של מערכת ההפעלה חלונות) משנה בסופו של דבר את מעגל הווליום האנלוגי ב- DAC.

Meridian Explorer DAC

השקע השני משמש לשתי מטרות: יציאת אודיו (Line) אנלוגית 2V או יציאת אודיו דיגיטלית אופטית SPDIF שדורשת, כמובן, חיבור כבל אופטי מתאים (עם חיבור מיני בצד אחד). היציאה הדיגיטלית – אופטית מאפשרת הוצאת אות באיכות מקסימלית של 96kHz / 24bit, כך שקבצי אודיו ברמת 192kHz יעברו Downsample במעבר כאן. לטענת החברה, באמצעות שימוש באפליקציית טרמינל במחשבי מק, אפשר לשנות כמה הגדרות במכשיר ולהגדיר תמיכת 192kHz גם דרך היציאה האופטית.


Meridian Explorer DAC
מעבד האודיו במכשיר הוא XMOS L1 ושבב ה-DAC  הוא מדגם PCM5102, כאמור, חיבור ה-USB למחשב עובד בצורה אסינכרונית בה יחידת ה- DAC קובעת את התזמון וקצב המידע ובכך עוקפת את תחלואי מערכת ההפעלה של ווינדוז ומשיגה ג'יטר נמוך יחסית. המכשיר מתחמם מעט בזמן השימוש – לא משהו יוצא דופן.


התקנה

חיבור למחשב מבוסס מערכת הפעלה Windows דורש התקנת דרייברים הניתנים להורדה מאתר מרידיאן העולמי. לאחר ההתקנה, יש להכנס אל לוח הבקרה ולבחור ביחידת האקספלורר כברירת המחדל עבור השמעת אודיו. בנוסף, יש להכנס אל ה- Properties של ההתקן ולבחור את הפורמט הרצוי עד לרמה של 192kHz / 24bit. לעומת זאת, חיבור אל מחשב מק (אפל) אינו דורש התקנה כלשהיא.
אם ברצונכם לעבוד בתצורת AISO, אז תצטרכו להשתמש בנגנים תומכים כמו FOOBAR למשל ולבחור בדרייבר המתאים של מרידיאן.

Meridian Explorer DAC
האזנה


השיר Time של אלן פרסונס באיכות 96kHz/24bit נשמע מצוין דרך המרידיאן, אנלוגי באופיו, עם צליל חלק ועגול של הסולן (אבל לא סתום), תופים מדויקים ופריטת גיטרה מוזיקלית, יופי של הצגה לאוזן.

בקטע  Paint The Sky with stars של אניה, האקספלורר שומר על צלילי הבס הנמוכים בצורה מדויקת ואינו מנפח אותם. הוא ממשיך לנהוג כך גם בקטע של אבישי כהן ומציג במקביל גם פסנתר נעים לאוזן. דיאנה קרל עם "Temptation", גם כאן מראה האקספלורר שליטה הדוקה בטונים הנמוכים, בעוד קולה של דיאנה נשמע ברור ומלא אופי וסולו הגיטרה שמגיע בהמשך גם הוא מפורט ונעים לאוזן. מצאתי שבחלק מקבצי ה- 44.1kHz/16bit ישנה בהירות מוחצנת יותר  שהמכשיר משקף אותה, אבל כאשר נתקלים בהקלטה מרגשת כמו זו מההופעה של כריס בוטי בבוסטון, ההצגה צלולה לאוזן, נעימה ומוזיקלית ומאוד מהנה.

ה- DAC של מרידיאן משקף באופן נאמן הבדלי איכויות בין הקלטות שונות, התקליט Parachutes של Coldplay (איכות 96kHz/24bit) נשמע אנלוגי מאוד, צליל הפתיחה של פריטת הגיטרה מעופף בחלל, הבמה תלת מימדית כאן, צלילי הכלים מסודרים כל אחד במקומו, הזמר שר באמצע והגיטרות מקיפות אותו, זו הצגה מהנה מאוד.

MoneyDark Side og the Moon של פינק פלויד – אפקט צליל קופת המצלצלים עובר בצורה משכנעת בין שתי האוזניים ואז נכנסים לתמונה צלילי הגיטרה החשמלית, קלידי הסינטיסייזר מושמעים באוזן ימין וכל הפרזנטציה מאוזנת מבחינה סונית, מפורטת, הדוקה ונעימה לאוזן. הבס של המרידיאן מדויק והדוק ואינו נותן ביטוי מוגזם לטונים הנמוכים. הבימה טובה ומסודרת, אם כי בהשוואה, בחיבור אותן אוזניות לנגן הנייד Astell & Kern AK100, שם היא היתה גדולה יותר.

בשורה התחתונה, אפשר לומר כי לאקספלורר יש בס מדויק יחסית שאינו נפוח, הצליל מפורט וגם נעים לאוזניים והתוצר הכללי מאוזן ומשתפר ככל שאיכות הקבצים עולה – עולם קבצי ה- Hi Res מראה כאן בהחלט את הפוטנציאל שלו.


Meridian Explorer DAC
סיכום

Meridian Explorer מציע חבילה נאה מאוד של DAC קטן המתאים לשימוש עם מחשבים – בין אם מדובר במחשב שולחני או נייד. איכות ה-DAC הפנימי טובה מאוד – בטח מול כרטיס הקול הפנימי והסטנדרטי במחשב ומגבר האוזניות הפנימי מוצלח מאוד - האקספלורר נבדק עם כמה דגמי אוזניות ועוצמת הקול שהוא מעביר היתה מספקת עבור כולן. בנוסף, העיצוב נאה, הגימור איכותי ויש גם תוספת של יציאת אודיו אנלוגית / דיגיטלית במקביל לאוזניות.

יש לאקספלורר מתחרים בקטגוריה, ה- M2TECH hiFace, למשל, מציג תמיכה עתידית גם בקבצי 384kHz/32bit, אולם מגבר האוזניות הפנימי שלו חלש יותר מהאקספלורר ואין לו גם יציאה אופטית, כך שיש כאן על מה להתלבט. הנציג האנגלי לקטגוריית ה- DAC הזעיר הוא מוצר מעניין ואם אתם בענין של הוספת ממיר למחשב, שווה בהחלט להאזין לו.

מחיר: 1,550 ₪


המכשיר נמסר לסקירה באדיבות חנות פיוז


מעבר לתגובות בפורום