ניקון Df – מצלמת וינטג’ מודרני במבחן

אלי כרמי
30-01-2014 11:30

ניקון Df עומדת למבחן – זוהי מצלמה בעיצוב שמזכיר מצלמות פילם של פעם אך עם חיישן בגודל מלא וטכנולוגיה מודרנית, זהו שילוב שקל לאהוב אותו, האם היא עומדת בציפיות? ביקורת מצלמת DSLR.

מצלמת ה- Full Frame החדשה של ניקון, ה- Df עוררה רעש בעולם כך שהיא סקרנה אותנו. בשורה התחתונה נוכל להגיד שעצוב היה לנו להחזיר אותה לאחר תקופת המבחן, היות ולדעתנו היא מצלמה מוצלחת שאהבנו לצלם אתה, אפילו שהיא לא מושלמת. 

ישן עם חדש

בעת האחרונה, ישנו "הייפ" עיצובי של חזרה בזמן, זה קורה בעיקר בקטגוריית המצלמות "ללא מראה", עכשיו זה מגיע לקטגוריית ה- DSLR, כאשר ניקון Df נכנסת לטרנד עם עיצוב ותפעול שמזכיר את מצלמות הפילם של פעם. ניקון הלכה עם ענין הרטרו רחוק ואפילו ביטלה יכולת צילום וידאו בדגם זה. החלק העליון של המצלמה נראה כמו מצלמה משנות השבעים של המאה הקודמת, עם חוגות פיזיות רבות לשינוי ערכי הצילום השונים, זאת בשילוב עם גריפ קדמי קטן. מצד שני, בחלקה האחורי היא משדרת מודרניות לכל דבר, דומה במראה ובתפעול למצלמות DSLR אחרות של ניקון. הגרסה שקיבלנו הגיעה בצבע שחור בלבד, אך ישנה גם גרסה המשלבת צבע כסף אשר לדעת רבים מחמיא מאוד למצלמה זו ומוסיף "למראה של פעם". 

ניקון Df - ביקורת מצלמה DSLR רטרו
על פי דברי ניקון, מצלמה זו חזקה ובעלת יכולת עמידות טובה למים ואבק, כאשר חלקים רבים בגוף בנויים מסגסוגת מגנזיום, קשה לנחש זאת כאשר מחזיקים אותה בפעם הראשונה היות והיא מרגישה קלה ממרבית מצלמות ה FF האחרות בשוק והיא לבטח גם מהקטנות בחבורה. הרשמים הראשונים מהקהל שקיבלנו עליה היו מעורבים: רוב הצלמים הותיקים בתחום, אהבו את העיצוב של המצלמה, צלמים חדשים לא תמיד התלהבו ורוב האנשים שלא בקיאים בתחום הצילום לא ראו הבדל בינה למצלמות אחרות.


ניקון Df - ביקורת מצלמה DSLR רטרו
תפעול


לאחר תקופת שימוש במצלמות מודרניות, מעבר למצלמה זו מצריך זמן התרגלות לאחיזה השונה, עם גריפ קדמי קטן ולחצן צילום שממוקם קצת מאחור יחסית למצלמות DSLR של היום. דבר זה גורם לנו לסובב את יד ימין ב- 15-20 מעלות נגד כיוון השעון כאשר מחזיקים את המצלמה – אך זו בעצם תנוחה יותר טבעית ליד המאפשרת להפעיל בנוחות את החוגה האחורית. מצד שני, החוגה הקדמית קצת נמוכה ומצריכה לסובב את היד חזרה שוב כ- 15-20 מעלות עם כיוון השעון - מה שהופך אותה פחות נוחה לשימוש. 


כאשר היא משודכת לעדשת הקיט 50 מ"מ F1.8, ה-Df יושבת נוח ביד ואפשר להסתובב איתה זמן רב, עם עדשות גדולות וכבדות היא עדיין ישבה טוב ביד, אבל פחות נוחה ממצלמות DSLR מודרניות כמו ניקון D800 למשל.

תאימות לעדשות ישנות
ניקון Df תוכננה לעבוד עם מגוון רחב של עדשות מתקופות שונות: עדשות אוטופוקוס מסוג AF / AF-D / AF-S, עדשות ידניות ישנות יותר שכוללות טבעת מכנית לשינוי גודל צמצם (ניתן לתכנת 9 עדשות כאלו לזיכרון המצלמה) ואפילו עדשות ישנות עוד יותר מתקופת pre-Ai. כאשר מחברים עדשה ישנה שכזו למצלמה, אפשר לעבוד איתה במצב ידני או במצב עדיפות צמצם ולקבל קריאת אור מלאה. חבל רק שמסך המיקוד שמגיע עם המצלמה אינו כולל אמצעי עזר למיקוד ידני, אבל בנמצא ישנם מסכי מיקוד (עם פריזמה חצויה למשל) אותם ניתן לרכוש בנפרד במחיר שעומד על סביב 100$ לאחד.


שורת גלגלות


המצלמה תומכת במספר מקובל של מצבי צילום, מלבד מצב אוטומטי מלא (מסומן בד"כ בירוק) שלא ממש חסר לנו. יש את מצב P בו המצלמה קובעת גודל צמצם ומהירת סגר, מצב עדיפות צמצם A, עדיפות זמן חשיפה S ומצב ידני מלא M. בנוסף, לא תמצאו כאן אפשרות בחירה בסצנות צילום קבועות מראש או מצבי הגדרת תשתמש. שינוי המצבים נעשה בעזרת הרמת החוגה הימנית של המצלמה וסיבוב שלה – זה לא הכי נוח אבל כמה פעמים כבר משנים מצב צילום? עוד בצד הימני ניתן למצוא חוגה גדולה לשינוי זמן חשיפה עם לחצן נעילה בראשה, כאשר בוחרים בחוגה במצב STEP ⅓ ניתן להשתמש בחוגה הקדמית או האחורית (לפי מה שהגדרנו) לשנוי ערכי זמן חשיפה. בתחתית חוגה זו ממוקם לחצן לשינוי מצב הצילום רציף. עדיין בצד ימין נמצא צג LCD קטן שמציג מידע על זמן חשיפה, גודל צמצם, כמות תמונות ומצב סוללה בלבד.     


ניקון Df - ביקורת מצלמה DSLR רטרו
בצד השמאלי של המצלמה נמצאות חוגות שינוי ערכי ה- ISO ולחצן שינוי פיצוי החשיפה, לצורך שינוי ערכי ה- ISO יש צורך ללחוץ על לחצן נעילה בגוף המצלמה וקשה לעשות זאת כאשר מביטים באותו הזמן דרך העינית. יתרה מכך, לא ניתן לבחור חוגה אחרת לשנות ערכים אלו, אך ניתן להגדיר למצלמה לעבוד עם ISO אוטומטי שזה סוג של פתרון חלקי. שינוי פיצוי החשיפה מתאפשר רק בעזרת החוגה ולא ניתן להגדיר זאת עזרת שום חוגה אחרת, מיקום חוגה זו הינה מעל חוגת ה- ISO וגם לה יש לחצן שחרור נעילה בראשה. גם אותה קשה לתפעל כאשר מביטים בעינית ושוב לא ניתן לעשות זאת בשום צורה אחרת. אלו זו נקודות שפחות אהבנו במצלמה.


עינית גדולה


במרכז המצלמה נוכל למצוא את ממשק חיבור המבזק (פלאש), ה- HOT SHOE שבעזרתו ניתן לחבר מבזקים חיצוניים, היות ולמצלמה אין פלאש פנימי. מניסיון שלנו, מבזקים חיצונים של ניקון עובדים מעולה וגם כאן לא נתקלנו בבעיות בעת שימוש במבזק ניקון SB-700 במצבי עבודה שונים. יש לציין שהמצלמה תומכת במהירות סנכרון של 1/250 וכן במצב HIGH SPEED.

כמקובל במצלמות DSLR עם חיישן Full Frame, גם העינית האופטית של מצלמה זו הינה גדולה ובהירה עם כיסוי של 100 אחוז והגדלה של 0.7. חבל במצלמה אין חיישן קרבה לסגירת תצוגת מסך ה- LCD כאשר מביטים בעינית, אבל לפחות המסך נכבה כאשר לוחצים חצי לחיצה לקבלת פוקוס, מה שעוזר לקמפז את התמונה ללא הפרעה של תאורת המסך.

ניקון Df - ביקורת מצלמה DSLR רטרו

לחצנים ותפריט

מעבר לחוגות בראש המצלמה ישנו מספר לא מבוטל של לחצנים נוספים, בקדמת המצלמה ממוקמים שני לחצני שליטה ליד הגריפ הקדמי, לחצן Bracking ולחצן AF/MF למעבר בין מיקוד אוטומטי או ידני. בגב המצלמה, כל משתמש ניקון ירגיש בבית עם חמישה לחצני שליטה משמאל למסך כולל לחצני AF-ON ו AE/AF-L מימין לעינית לחצני בתצוגה ולחצן רב כיווני עם יכולת נעילה ועל המסך מופיעה מערכת התפריטים המוכרת של ניקון.


איכות תמונה פנטסטית


החיישן במצלמה זו, הוא כאמור מסוג פריים מלא ונלקח ישירות ממצלמת הדגל של ניקון, ה- D4. הוא כולל אומנם "רק 16 מגה פיקסל", אבל נחשב לאחד החיישנים המוצלחים שקיימים כיום וכאשר הוא משודך למעבד התמונה Expeed 3 של ניקון, הוא מספק את איכות התמונה המצופה ממנו.


המצלמה, בדומה למה שפגשנו במצלמות ניקון אחרות, בוחרת בפרופיל הסטנדרטי (Standard)  בתמונה קצת פחות מחודדת באופייה. לאוהבי החדות, כדאי לשנות ערך וגם להוסיף יותר ניגודיות או לעבוד בפרופיל VIVID. יש לציין שאנחנו בחרנו לצלם בהגדרות ברירת המחדל. איזון הלובן (WB) האוטומטי של המצלמה עובד יפה ולא נתקלנו בבעיות מיוחדות וכמובן שניתן לבחור בערך מוגדר מראש למצב המתאים.

ניקון Df - תמונות דוגמה Image samples

התמונות שהמצלמה מפיקה הן בעלות דגש על הגוונים הכחול והירוק ומספקות תוצאה מרשימה עם עומק וצבעוניות מרשימה. על צג המצלמה התמונות שנראות טוב ובניגוד למקרים אחרים, גם בבדיקה מדוקדקת על מסך מחשב מכויל הן נראות אפילו טוב יותר ולמרות רזולוציה שנחשבת נמוכה כיום, התמונות מגיעות עם פרטים רבים (ואם אתם דורשים פירוט מקסימלי, אז ה- D800 עם 36 מגה פיקסל תתאים לכם יותר).

גם עיבוד התמונה של מערכת ה- JPEG מרשים ביותר ומספק תמונות מאוד מרשימות ללא הפסד גדול בפרטים. כמו כל מצלמה מודרנית גם כאן ניתן לצלם במצב RAW ולבצע עיבוד ידני והמרה בתוך המצלמה או לעבוד עם תוכנת עיבוד תמונות במחשב.


ניקון Df - תמונות דוגמה Image samples


ISO גבוה מרשים

כמו בדגם הדגל D4, גם מצלמה זו מרשימה מאוד בצילום במצב ISO גבוה (בכמה מצלמות ראיתם ערך מקסימלי של ISO 204,800, אפילו שהוא לא ממש שימושי?). בערך של ISO 3200 ניתן לראות קצת רעש רקע קל והוא מתגבר ככל שה- ISO עולה אבל הוא אחיד וניתן להבחין בו רק בהגדלת התמונה לעין. אפשר להשתמש בתמונות ממצלמה זו גם בערכי ISO גבוהים מ- 12,800 ולמעשה, אפשר לומר בפה מלא שזו המצלמה המובילה כיום בסעיף זה.

דוגמה ב- ISO 25,600:

ניקון Df - תמונות דוגמה Image samples iso 25600

למרבה ההפתעה, גם צילום בפורמט JPEG עושה עבודה מצוינת בערכי ISO גבוהים ללא טשטוש אגרסיבי מדי של הרעש הדיגיטלי. עיבוד בערכי ברירת המחדל של המצלמה מבצע שילוב מוצלח של ניקוי רעש ללא איבוד רב של פרטים – ענין מרשים ביותר. בפועל, רק מערכת הפוקוס מגבילה את המצלמה מלהיות מלכת הלילה המוחלטת.

מערכת פוקוס
סולידית

מערכת הפוקוס של המצלמה זהה לזו הקיימת בדגמי בניקון D610/D600 עם 39 נקודות פוקוס, כאשר הן מרוכזות במרכז הפריים בלבד. מערכת פוקוס זו מוצלחת ומאפשרת פוקוס מאוד מהיר עם עדשות מהירות והיא הראתה ביצועים טובים מאוד עם עדשת ניקון 24-70 F2.8 בתאורה טובה. כאשר התאורה נחלשה, המערכת הפכה להיות איטית יותר ודווקא כאן, חסרונה של נורית עזר לפוקוס מורגשת. בצילום דרך המסך (LV) המצלמה מציגה יכולות דומות לרוב מצלמות ה- DSLR עם מערכת פוקוס סבירה, אך לא ברמה של מצלמות ללא מראה.


ניקון Df - תמונות דוגמה Image samples

סוללה וחיבורים

למצלמה יש יציאות HDMI ו- USB 2.0 וכן מתאם לציוד ניקון חיצוני, המצלמה עושה שימוש בסוללה מסוג EL14a שהספיקה בפועל ליותר מ- 600 תמונות. זה קצת רחוק מהנתון הרשמי של 1,400 תמונות, אבל יש לקחת בחשבון שבזמן הבדיקה עשינו שימוש כבד במסך לשינוי הגדרות ובדיקות.


התמונות נשמרות על כרטיס SD יחיד שמוכנס ליד הסוללה ולא דרך דלת יעודית עבורו, חוסר בכרטיס זיכרון נוסף או בכרטיס CF יכול להפריע לאחדים יותר מאשר דלת מיוחדת לכרטיס. יש לציין שמצלמה זו מאפשרת תמיכה בעדשות ישנות ללא מעבד ולאוהבי עדשות ידניות מצלמה זו יכולה לקסום עם תמיכה בכל F-Mount של ניקון וגם בעדשות לפי עידן ה- AI.
המצלמה מאפשרת לבחור בין צילום בודד לצילום ברצף וכן לעבוד במצב צילום שקט. באופן כללי, צליל תריס המצלמה בצילום רגיל שקט יחסית ובחירה במצב שקט לא עושה שינוי גדול כל כך. מצד שני הוא תומך במהירות מקסימלית של עד 1/4000.

המצלמה מסוגלת לצלם בקצב של עד 5.5 תמונות בשנייה כאשר זיכרון המטמון (BUFFER) של המצלמה מאפשר לצלם בקצב זה עד 21 תמונות ברצף אם בוחרים ב- RAW + JPEG, עד 24 תמונות ב- RAW בלבד ועד כ- 100 תמונות ב- JPEG בלבד. נתונים מוצלחים ויפים אם כי קצב של 5.5 תמונות בשנייה לא מיועד מן הסתם לצילומי ספורט.

הערה: התמונות בכתבה  צולמו ב RAW וב JPG בהגדרות בררת המחדל ועברו הקטנה אך ללא שום עיבוד אחר.
מסכי מיקוד לפוקוס ידני

ניקון Df - תמונות דוגמה Image samples

סיכום

אז מה יש לנו כאן? מצלמה עם חיישן מעולה, עיצוב בסגנון של פעם בגוף קטן וקל למצלמות DSLR Full Frame. לא פלא שהיא מעוררת הרבה עניין, אחרי הכל, אנחנו רוצים מצלמה שלא נראית כמו כל השאר. אמנם, הארגונומיה שלה ונוחות התפעול אינן מושלמות, אבל עדיין כיף לצלם איתה. יש המצפים לקבל במצלמה במחיר זה מערכת פוקוס טובה יותר שתאפשר לנצל את יכולות החיישן, מאידך, אחרים יברכו על היכולת להשתמש במבחר עדשות ידניות של ניקון.

השאלה שנשאלת היא למי מצלמה זו מתאימה? ברור שלא למי שמחפש מצלמה עם יכולת שליטה מהירה וקצב צילום מהיר מאוד וגם לא לסופרי הפיקסלים. כך שצלמי חתונות, ספורט וציפורים יבחרו מן הסתם באחרת. אבל, צלמי אופנה, אומנים, חובבים ורבים שמחפשים לקבל חווית צילום יקבלו כאן מצלמה שמאוד כיף לצלם אתה ומוציאה פלט מעולה - השאלה היא האם הם יכולים להרשות לעצמם לרכוש אותה.

מחיר

מצלמה Df  עם עדשה 50mm\F1.8 - מחיר 12,799 ₪
אחריות:  שנתיים אחריות לגוף ושלוש שנים לעדשה של היבואן הרשמי הדר

בעד: יכולות שליטה ידניות בפרמטרי צילום רבים, חיישן מעולה שמספק איכות תמונה נהדרת, יכולת מדהימה ב- ISO גבוה, עיצוב מיוחד, לא מצלמה שיש לכל אחד,
אחת ממצלמות ה- FF הקלות והקטנות בשוק, תמיכה במגוון עדשות ישנות של ניקון. 

נגד: מערכת פוקוס לא ברמה של החיישן, ארגונומיה שדורשת הסתגלות, חוגות ה ISO ופיצוי חשיפה לא נוחות לשימוש בצד שמאל של המצלמה , אין צילום וידאו, מחיר.

ניקון Df - תמונות דוגמה נוספות:

ניקון Df - תמונות דוגמה Image samples

ניקון Df - תמונות דוגמה Image samples

ניקון Df - תמונות דוגמה Image samples

ניקון Df - תמונות דוגמה Image samples

ניקון Df - תמונות דוגמה Image samples שקיעה

ניקון Df - תמונות דוגמה Image samples ISO 6400

מעבר לתגובות בפורום