Astell & Kern AK100 – נגן נייד אודיופילי במבחן

ליאור קורן
24-01-2014 06:50

AK100 הוא נגן נייד המציע תמיכה בקבצי אודיו מסוג Hi Res ומתיימר להציע איכות צליל אודיופילית, זהו לא נגן לכל כיס אבל אמור לשקף את מחירו באיכות הצליל לאוזן, בדקנו אותו. ביקורת נגן מוזיקה נייד.

עולם נגני המוזיקה הניידים (מה שהיה מוכר בעבר בשם הגנרי "נגני MP3") עבר משבר ותהפוכה בשנים האחרונות. סמארטפונים הפכו להיות איום קיומי על הנגנים והפופולריות שלהם גרמה לנגנים להדחק לפינה, למעשה, כיום הקטגוריה החיה ביותר בעולם הנגנים הניידים היא הדגמים הקטנים שמציעים יתרון של גודל ומשקל מול סמארטפון גדול ומאפשרים לרוץ איתם בנוחות יתרה. מהצד השני של הסקאלה, נשארה חבורה מצומצמת יותר של נגנים אודיופיליים המציעים יתרון של איכות שמע על פני טלפון.

המותג היוקרתי והחדש יחסית Astell & Kern נולד מתוך בית מוכר הרבה יותר: iRiver. אותה יצרנית ביצעה פניה חדה והחליטה ללכת על פלח השוק המצומצם והעילי, בו דגם הכניסה (הנבחן בכתבה זו) עולה יותר מ- 3,000 ₪ והדגמים הבכירים יותר אף מכפילים ויותר את המחיר הזה.


קו הנגנים של Astell&Kern מתמקד בתמיכה בפורמטי אודיו דיגיטליים מתקדמים ואמור להציע איכות קול משופרת ביחס לנגנים אחרים או סמארטפונים. האם אתם חשדניים בקשר לכך? גם אני הייתי כזה בטרם נגשתי לבחינה עצמה.


מלבן אלגנטי


ה- AK100 מגיע עטוף באריזה שחורה ואלגנטית, המספקת תחושה של מוצר יוקרתי. גודלו של הנגן נמצא באמצע הדרך שבין חפיסת גפרורים לחפיסת סיגריות (אורך 7.9 ס"מ, רוחב 5.9 ס"מ ועובי 1.47 ס"מ) ומשקלו עומד על 125 גרמים (כמו של סמארטפון ממוצע). גוף המכשיר עשוי מתכת, עיצובו נאה, בעל קוים ישרים ופינות עגולות כאשר המסך תופס את חצי החזית. זהו מסך מגע בגודל 2.4", בעל רזולוציית 320x240 פיקסלים, מה שאומר שהוא לא מהווה את שיא החדות, אבל בפועל אינו גורע מחווית השימוש. בצד, ניתן למצוא שלושה לחצני הפעלה לפעולות המוכרות (ניגון, הרצה קדימה ואחור וכו').


Astell&Kern AK100 ביקורת נגן נייד
בצד ימין של הנגן, נמצאת גלגלת שינוי עוצמת הקול, הפטנט שלה הוא, לטעמי, גאוני באופן ההפעלה שלו: זוהי גלגלת חיצונית ("אנלוגית" בהרגשתה אך מבוססת פעולה דיגיטלית) אותה מסובבים ביד בצורה נוחה כאשר החיווי על מסך המכשיר מופיע בצורת קו כתום המשנה את מיקומו על סקאלה. שינוי עוצמת הקול מתבצע בקפיצות קטנות למדי, מה שמאפשר לשלוט עליו בצורה מדויקת יחסית וגם מונע הקפצה מהירה לעוצמה גבוהה מדי.


Astell&Kern AK100 ביקורת נגן נייד
מבחר החיבורים של ה- AK100 כולל כניסה אופטית לאות שמע דיגיטלי, יציאת אוזניות (3.5 מ"מ) או לחילופין אפשר להוציא דרכה אות אופטי דיגיטלי אל יחידת DAC חיצונית. בתחתית נמצא שקע מיקרו USB לטעינה או חיבור למחשב. הנגן כולל מקום גם לשני כרטיסי זיכרון מסוג מיקרו SD, הוא מגיע עם נפח אחסון פנימי של 32GB ועל אפשר להוסיף עוד 64GB בשני כרטיסי הזיכרון עד לנפח כולל של 96GB.  זה בהחלט גודל נדרש משום שגודל הקבצים בפורמטי Hi Res גדול בהרבה מזה של MP3 ולכן דורש נפח אחסון גדול יותר. רשימת פורמט האודיו בהם תומך הנגן כוללת את: WAV, FLAC, WMA, MP3, OGG, APE ,DSD והוספו גם פורמטים כמו AAC של אפל.

יחידת DAC

ממיר אותות האודיו מהפורמט הדיגיטלי בו הם נמצאים במקור לדומיין האנלוגי (DAC) הוא מדגם Wolfson WM8740 – נחשב לאיכותי יותר מאלו הנמצאים בנגני MP3 רגילים. הוא תומך באותות שמע עד לאיכות של 24Bit / 192KHz זאת בהשוואה ל- 16Bit / 44.1KHz של פורמט ה- CD המקובל.


Astell&Kern AK100 ביקורת נגן נייד
למרות עלותו הלא זולה, הנגן אינו כולל אוזניות, כך שיש להוסיף עלותן לחבילה הכוללת, סביר להניח כי תרצו לשדך לו זוג אוזניות איכותי ולא זול. בתוך האריזה היפה והמעוצבת של המכשיר, תקבלו חוברת הפעלה דקה, כבל USB עבור חיבור למחשב (והטענה דרכו) ו... זהו.

הנגן נבדק עם מגוון של דגמי אוזניות במנעד מחירים רחב של בין כמה מאות לכמה אלפי שקלים, בפועל התברר כי אין צורך באוזניות סופר יקרות בכדי ליהנות ממנו, למשל, אוזניות פיליפס O'NEILL מדגם The Bend התגלו כבנות לוויה נהדרות.

הפעלה


ממשק המכשיר, פשוט למדי להפעלה, במסך הראשי מוצג אוסף המוזיקה בחלוקה מקוטלגת לקטגוריות של  אומנים / אלבומים / שירים ועוד, כאשר בחלק העליון מוצג השיר שמתנגן כעת. בעת האזנה, אפשר לצאת אל תפריט "אפשרויות" בו ניתן להפעיל מצב Boost המעלה את עוצמת הצליל ב- 3dB (עבור שימוש באוזניות פחות נצילות למשל), להפעיל איקוולייזר בעל חמישה מצבים, לעבור למצב "חזרה על שיר או אלבום" או להפעיל מצב "ערבוב שירים".


הדלקת המכשיר אורכת שניות ארוכות של הליך עליית המערכת, גם ניתוק הנגן מכבל ה-USB למחשב גורר הליך – הפעם של סריקת שירים חדשים ואינדוקס חדש שיכול לארוך גם כמה דקות.
סוללת הנגן מציעה קיבולת של 2,000mAh והיא אמורה להספיק לכ- 16 שעות האזנה רצופה. אני מצאתי עצמי מטעין את ה- AK100 כל שלושה ארבעה ימים. אם תשאירו אותו ללא הפעלה למשך מספר דקות, הוא יכבה.

Astell&Kern AK100 ביקורת נגן נייד
יופי של צליל

בסעיף איכות הצליל, אגש היישר אל השורה התחתונה: ה- AK100 מספק בהחלט את הסחורה עם צליל מפורט, נעים לאוזן, מלא, בעל בס מוזיקלי, מדויק ולא נפוח מדי. אפשר להאזין למוזיקה שעות רבות תוך כדי הנאה (כמובן, בתנאי שחיברתם לנגן אוזניות הולמות). אגב, הדבר אינו נכון רק בהאזנה לקבצי Hi Res אלא גם בהאזנה לאיכות ה"רגילה" של CD.

בשיר Bigger Stronger של קולדפליי (איכות 24bit 96kHz), קולו של הסולן צף בחלל, יש תחושת מרחב אינטימי משכנעת מאוד. גם בשיר High Speed יש בימת צליל גדולה, עוטפת אך גם כזו הממקמת כל כלי וזמר בדיוק במקומו. Bozza – Children's Overture – באיכות 24bit 192kHz, כאן יש יופי של בימת צליל, החצוצרות מנגנות ומקהלת כלי נשיפה מצטרפת אליהן, הצליל מדויק, אינו חורך את האוזן.

Supertram Child of Visionבשיר Child Of Vision של להקת סופר טרמפ, צליל הסינטיסייזר מנגנים במרכז הבמה, עם צליל מלווה המרחף סביב להם, יש מיקום כלים מדויק ומרשים ואז התופים נכנסים בעוצמה, כאשר כל צליל תיפוף מופיע במיקום אחר. יש יופי של בימת צליל והכל מאוד מוזיקלי ומהנה, עם בס הדוק וקצבי. בהמשך השיר, ישנו קטע קלידים סולו שמתנגנים בעוצמה עם אנרגיה רבה – "דופקים בראש" באופן מוחשי – אך שוב, מבלי להכאיב, כאשר ה- AK100 יודע להעביר את פרץ האנרגיה בדיוק רב. השיר Have a Cigar של פינק פלויד: גיטרת הבס מנגנת במרכז כאשר צלילי הסינטיסייזר, גיטרה חשמלית ותופים עוטפים אותה, הנגן מבצע הפרדת צלילים טובה מאוד וגם כאן, הקצב משובח.

תמיכה בפורמט DSD

בעדכון הקושחה האחרון ששחררה החברה (2.30), התווספה תמיכה גם בפורמט ה- DSD (עם כי בדרך של המרת PCM). בדקנו מספר קטעים ואכן זה "נשמע היטב" – קחו בחשבון שמשקל קובץ DSD יכול להגיע לכמה מאות מגה. הצליל איכותי, מלא, מפורט ונעים, אך זה תלוי כמובן גם באיכות ההפקה ולא רק בפורמט הקובץ. קולו של קייט גרינינגר בשיר Close to The Soul יורד במורד האוזנייה חלק כמו וויסקי איכותי, חסר חספוס. גם אן סיבליי שרה "הראה לי את הדרך" בקול נעים ועם פריטת גיטרה מודגשת.  יש לציין כי בחלק מהקטעים, חווינו השהייה קצרה טרם נגינה (מה שלא קרה עם פורמטים אחרים).

כפי שצוין מוקדם יותר, אין הכרח דווקא בשימוש בקבצי Hi Res על מנת ליהנות מהמוזיקה, גם עם קבצי מוזיקה "רגילים" (16 bit / 44.1kHz), כמו Don’t you remember של Adele, פריטת הגיטרה מוצגת בשני צידי ראש המאזין וקולה של הזמרת המחוננת עגול ומפורט באמצע, כאשר השיר מגביר קצב, הבס דינמי, אבל כאשר יש עומס כלים, מופיעה בהירות קלה. בשיר He Won't Go הפתיחה, כלי ההקשה מתחיל את עבודתו כאשר הפסנתר מנגן בצליל מלא ומוזיקלי בצד, יש כאן יופי של הגשה מוזיקלית, אבל אם יש בידכם עותקי קבצי Hi Res איכותיים, כדאי יהיה לעשות בהם שימוש.


Astell&Kern AK100 ביקורת נגן נייד
סיכום


ה-AK100 הוא נגן יקר בהחלט ביחס להיצע הקיים כיום בתחום, מחירו לצרכן עומד על 2,950 ₪ בגרסתו הבסיסית. ברור שזה אינו מכשיר המיועד לכל אחד, אבל אם יש לכם אוסף של קבצי אודיו Hi Res, הוא ידע להוציא את איכותם החוצה אל האוזניים. לסיכום הבחינה, נוכל לומר בפה מלא כי את דרישת הסף של "איכות שמע טובה מספיק" הוא עובר בהחלט, הנגן הזה נשמע מצוין – כאמור במיוחד כאשר משדכים אליו קבצי Hi Res מתאימים, הוא מהנה מאוד להאזנה ומפתה להאזין לו במשך שעות ארוכות.


ה-AK100 הוא דגם הכניסה של Astell&Kern, הדגם הבא מעליו AK120 כולל יותר זיכרון ושתי יחידות DAC במקום אחת, אך את "תבנית האודיו" של החברה מקבלים כבר בדגם AK100, כך שלא בטוח שהפרש המחיר יהיה משתלם לכל אוזן. בתערוכת CES האחרונה, הכריזה החברה על גרסת AK100 MKII שהינה זהה לדגם הנבחן מלבד עכבת יציאה משופרת שתעזור במקרה של חיבור אוזניות בלתי נצילות. בנוסף, היא מגיעה עם נרתיק עור (שנדרש לקניה בנפרד בגרסה הרגילה).

מחירים

דגם AK100 – מחיר 2,950 ₪
נרתיק עור חיצוני: 210 ₪
דגם AK100MKII – מחיר 3,560 ₪ (כולל נרתיק מעור איטלקי).
דגם AK120 – מחיר 5,450 ₪
אחריות ושירות: צור סחר

בעד: איכות צליל מצוינת ללא פשרות, תמיכה בקבצי Hi Res, נוח לתפעול, איכות גימור.

נגד: למרות המחיר שאינו זול אין אוזניות מצורפות.

מעבר לתגובות בפורום