קנון EOS 70D במבחן עם Dual Pixel

אלי כרמי
22-01-2014 06:50

70D - מצלמת ה-DSLR של קנון מציגה חיישן חדש ולראשונה במצלמות מהקטגוריה גם מנגנון מיקוד אוטומטי מהיר ויעיל בצילום דרך מסך או צילום וידאו. יצאנו לבדוק את איכות התמונות ומהירות המיקוד: ביקורת מצלמת DSLR.

הגיע הזמן לחיישן חדש

בניגוד לחברות אחרות בשוק, קנון מציגה חיישנים חדשים למצלמות ה- DSLR שלה בקצב מאוד איטי ולראשונה מזה שנים מגיעה ה- EOS 70D עם חיישן חדש לגמרי. החיישן הזה מציג מספר חידושים מול חיישני הקרופ (APS-C) הקודמים, ראשית, הוא מגיע עם רזולוציה של 20MP (זו מצלמת הקרופ הראשונה של קנון שעוברת את מחסום ה- 18MP), אבל ההבדל הגדול בחיישן זה טמון בטכנולוגיה החדשה המאפשרת יכולת מיקוד אוטומטי אמיתית בזמן צילום דרך המסך – במצב Live View והן בעת צילום וידאו.

Dual Pixel

החיישן החדש מצויד בטכנולוגיה חדשה הקרויה Dual Pixel CMOS AF, כלומר, הפיקסלים של החיישן הם בעלי דיודות קליטת אור כפולות (Dual Pixel). בעזרת חישוב האות המגיע משתי דיודות אלו המצלמה מסוגלת לבצע מדידת פוקוס אוטומטי (AF). במצלמה הזו, כ- 80 אחוז משטח החיישן משמשים גם לצורך זיהוי הפוקוס (במקביל לקליטת שאר המידע על התמונה המצולמת). יתרון טכנולוגיה זו לפי קנון הוא שלא צריך עדשות מיוחדות לצורך קבלת מיקוד אוטומטי ואין מגבלה לטווח צמצם ספציפי. בתאוריה זה נשמע מבטיח, לא נשאיר  אתכם במתח,  גם במבחן המציאות זה עובד באופן מוצלח מאוד, על כך בהמשך.


Canon EOS 70D - ביקורת מצלמה DSLR
כמובן, מצלמה זה לא רק חיישן: מבנה המצלמה ויכולות התפעול שלה חשובות בהחלט, היות והמצלמה היינה דגם ממשיך ל- EOS 60D, היא ממשיכה באותו קו העיצובי כך שללא מספר הדגם מקדימה נתקשה להבדיל בין הדגמים, עם גוף בגודל ביניים כאשר היא גדולה יותר פיזית מדגמי הכניסה של קנון, אך קצת יותר קטנה מהדגמים הבכירים יותר כמו ה- 7D. היא מרגישה מוצקה וחזקה וכן בעלת עמידות למים ואבק, אך עדיין לא ברמה של ה-7D.

מבנה


ה- 70D מצוידת בגריפ קידמי מרשים שנוח לאחיזה, כמו ברוב דגמי קנון. אין הרבה לחצנים ופקדים בקדמת המצלמה, כך שבקדמת המצלמה ניתן למצוא רק את לחצן DOF, לחצן הפעלת הפלאש ונורית תאורה לעזרת הפוקוס. שוב, כמו ב- 60D וב- 6D גם במצלמה זו רוב הלחצנים מרוכזים בצד ימין לפי התפיסה של קנון של נוחות תפעול ביד אחת, יד ימין כמובן. בחלקה העליון של המצלמה בקדמת צג ה- LCD העליון, ממוקמת שורה של לחצני גישה מהירה וכן בסמוך ללחצן הצילום ממוקם לחצן לשינוי נקודות הפוקוס, ממש לפני החוגה עליונה לשינוי ערכי צילום. בורר מצבי הצילום ממוקם משמאל לפלאש הפנימי הקופץ ומוגן בלחצן עליון כמקובל היום למנוע תזוזה לא מכוונת שלו.


Canon EOS 70D - ביקורת מצלמה DSLR
בחלקה האחורי של המצלמה, מתחת לבורר מצבי הצילום  נמצאים לחצן התפריט ולחצן המידע וכאמור אלו לחצנים היחידים בצידה השמאלי של המצלמה. מה שמאפשר למצלמה להתהדר במסך מפרקי בגודל 3'' עם 1,040,000 נקודות. מסך זה היינו מסך מגע ומפרקי מלא, לא כמו הסטנדרט החסכוני החדש של מסכים שניתנים להטיה בלבד מעלה מטה אלא גם ימינה שמאלה. מעל המסך נמצאת כמובן העינית האופטית של המצלמה, אחרי הכל זאת מצלמת רפלקס. מימין למסך ניתן למצוא את לחצני תצוגה ומחיקת התמונות וכן לחצן Q להפעלת התפריט לשינוי מהיר של הגדרות.  בנוסף נמצא שם מנגנון חוגה לשינוי ערכי צילום משולב עם לחצן הרב כיווני (שמחליף בדגם זה ג'ויסטיק שקיים במצלמות קנון הבכירות) ולחצן הבחירה SET, מתחת לכל הקומפלקס הזה נמצא מתג הנעילה למנוע שינוי הגדרות בטעות.


בחלק האחורי העליון ניתן למצוא את לחצן מעבר ובחירת סוג מצב ה- Live View, את המעבר בין הלחצנים נסיים בחלק הימיני העליון עם לחצני הפוקוס AF-ON ,LOCK ושינוי נקודות הפוקוס, כאשר שני הימניים שבהם משמשים להגדלה והקטנה של התמונה בזמן התצוגה. 


שקעים וחיבורים


בצד ימין נמצאת דלת להכנסת כרטיס SD, כן רק כרטיס SD וכן אחד בלבד, משמאל מתחת לדלתות גמישות נגד מים נמצאים חיבורים הבאים: מיקרופון, שלט, HDMI ו- ויציאת AV. יש לציין לטובה כי כאשר המסך נפתח הצידה הוא לא מפריע לחיבור המיקרופון למרות מיקומו הקרוב. בתחתית המצלמה נמצאת הדלת להכנסת הסוללה שהינה מדגם LP-E6 שנמצאת גם כן במגוון גדול של מצלמות DSLR של קנון כמו 5D Mark II/III, 6D, 60D ו- 7D. סוללה זו אמורה להספיק לקרוב ל- 1000 תמונות, אך בשבועות בהן המצלמה הייתה בבדיקה היא החזיקה קצת מעל 500 תמונות כולל צילום כמה סרטוני וידאו ושימוש מסיבי במסך. עם שימוש פחות מאסיבי במסך וללא צילומי הוידאו סביר שהמצלמה תהיה מסוגלת לצלם כמות גדולה יותר של תמונות בין טעינה אחת לשנייה. בכל מקרה ניתן לחבר למצלמה גריפ מדגם BG-E14 ואז להשתמש בשתי סוללות בנוסף ליתרונות תפעול נוספות שגריפ זה מספק.


יש כמה ממשקים נוספים שלא מסתתרים מאחורי שום דלת, ממשק ה- GPS חסר במצלמה זו. ממשק חשוב נוסף שנמצא  הינו קישוריות ה- WIFI עם יכולת חיבור ושליטה עם תוכנה במחשב אישי או בטלפון הנייד, המערכת עובדת יפה בדומה ל- 6D שסקרנו לפני שנה וגם כאן הגדרות ההתחברות הראשונית עדיין קצת מורכבות ואנחנו כולנו תקווה לשיפור בממשק וכן להוספת שימושים נוספים בעתיד בתחום הזה.


Canon EOS 70D - ביקורת מצלמה DSLR
תפעול


תפעול החוגות במצלמה זהה לצורת העבודה במצלמות ה- DSLR של קנון בעלות שתי חוגות, במצב ידני, M, החוגה העליונה משמשת לשינוי זמן החשיפה ואחורית משמשת לשנוי ערכי הצמצם. בכל שאר המצבים שתי החוגות משנות את אותו ערך נדרש - פשוט וקל ללימוד והבנה, אם כי זו אינה תמיד הדרך המהירה לשנות ערכים. לצורך שינוי ערכים מהיר יש לחצנים מהירים שלחיצה על כל אחד מהם מאפשרת שינוי הערך שהוא מייצג. חבל רק שבמצלמה הזו כל לחצן מאפשר שינוי פרמטר אחד ואילו במצלמות הבכירות של קנון לחצנים אלו בעלי תפקוד כפול. לדוגמה לחצן מהיר לשינוי ערכי איזון הלבן, WB, חסר ואין גישה מהירה לשנות את ערכו. לחצני הגישה המהירה כמו רוב הלחצנים במצלמה מאוד ספוגיים בהרגשה של הלחיצה עליהם וזה מאוד מורגש בעת השימוש בלחצן הרב כיווני.


ניתן להגדיר במצלמה מחדש 10 לחצנים למספר שימושים שנבחרים מראש, אך שוב אף אחד מהאפשרויות האלו לא כולל יכולת שינוי ערכי WB. כמובן שניתן לשנות הגדרות בצורה מהירה יחסית דרך התפריט המהיר, Q, ואז עוברים לשדה אותו רוצים לשנות בעזרת לחצן רב כיווני או בנגיעה במסך, שוב פשוט וקל, רק שלא ניתן לעשות זאת כאשר מביטים בעינית.


בנוסף, חבל שאין למצלמה חיישן לכיבוי המסך כאשר עוברים להביט בעינית. ניתן לבחור להשאיר את המסך דולק, או שניתן לסגור תצוגת המסך בעזרת לחיצה על לחצן המידע, ואז כדי לחזור למצב עבודה יש ללחוץ על לחצן המידע שלוש פעמים כדי לקבל את תצוגת המידע הכללית של המסך. מה שכן מומלץ זה להגדיר כי לחיצה על לחצן הצילום מכבה את תצוגת המסך, כך שחצי לחיצה לצורך קבלת פוקוס מכבה את המסך ובתאורה חלשה תאורת המסך לא תפריע להתמקד בצילום.


Canon EOS 70D - ביקורת מצלמה DSLR
תפריטי המצלמה מחולקים בצורה נוחה כך שכל תפריט מוצג במסך נפרד ואין צורך לגלגל לתחתית הרשימה כדי להגיע לשורה מסוימת של התפריט - זה מאוד נוח לדעת שמה שאתה רואה במסך זה מה שיש, מצד שני קנון נשארים עם מסכי C.FN, הכוללים יכולת ההגדרות מתקדמות נוספות של המצלמה כמו הגדרות פוקוס מתקדמות, תיקוני עדשה ועוד. בכל מקרה מאוד מפתיע עד כמה תפעול מסך מגע קל ונוח בשימוש במערכת התפריטים.


תצוגת התמונות שצולמו הינה פשוטה וקלה לשימוש, חבל רק שלא ניתן להגדיל ולהקטין את התמונה המוצגת בעזרת החוגות, רק בעזרת הלחצנים המיועדים לכך או על ידי מתיחת המסך עם שתי אצבעות כמו בטלפון חכם. אופציה נחמדה היא האפשרות לעריכה לאחר צילום של תמונות בפורמט RAW ושמירתם בפורמט JPG, רעיון נחמד שפגשנו כבר בעבר, אבל אישית אני מעדיף עיבוד במחשב.


קנון EOS 70D - תמונת דוגמה Image sample
עינית

עינית המצלמה עברה לכיסוי של 98% מ- 96% של הדגם הקודם 60D והיא לא רעה כלל, אבל עדיין לא ברמה של עינית מצלמות FF ולא מספקת את כמות המידע שניתן לראות בעינית האלקטרונית של מצלמות ללא מראה.

האייקון שמראה שהמצלמה לא מאוזנת לאופק קצת מוזר בהתחלה, אבל מסתבר שהוא נוח וקל להבנה ולשימוש. שורת הנתונים בתחתית העינית פועלת בצורת עבודה שכבר התרגלנו אליה וכן היכולת לראות שם את הערכים הנבחרים וכן את שינוי המשתנים  בעת שימוש בלחצנים המהירים.

דרך צילום


צילום עם המצלמה מרגיש נוח, צלילו של התריס אינו חזק מידי מצד אחד, אך גם במצב שקט שלו הוא לא ממש שקט.

למצלמה יש צילום רציף של 7 תמונות בשנייה שזה בהחלט קצב צילום יפה מאוד ואין הרבה מצלמות DSLR בשוק עם קצב צילום מהיר מכך. נוסיף לכך את מערכת הפוקוס המוצלחת של המצלמה ואנחנו מקבלים כלי צילום לא רע בכלל עבור רוב דרישות הצלם החובב. יש לקחת בחשבון שקנון נוהגת לספק זכרון חיץ (BUFFER) לא קטן שמאפשר לצלם בקצה כזה 20 תמונות RAW ברצף, מרשים בהחלט.


קנון EOS 70D - תמונת דוגמה Image sample

מערכת הפוקוס של המצלמה נלקחה הדגם הבכיר והוותיק, ה- 7D. מערכת פוקוס זו כוללת 19 נקודות פוקוס, מספר שנשמע נמוך מול המתחרות עם מספרי נקודות פוקוס גדולים יותר, אבל כל נקודות הפוקוס כאן הן מוצלבות, כלומר מסוגלות לזהות פוקוס בשני צירים ולא רק בציר אחד, כך שגם למתחרות אין כל כך הרבה נקודות מוצלבות.

בכל מקרה מדובר במערכת מוצלחת ובעלת יכולת שליטה נוחה, בשילוב עם קצב צילום גבוהה ויכולת מעקב טובה, אפשר לקבל אחוז גבוה של תמונות בפוקוס של אובייקט בתנועה. למערכת המיקוד יש רגישות לאור ברמה של 0.5- EV מול ערכים של 2- EV וגם 3- EV ב 6D, ולפעמים המצלמה התקשתה לפקס בתאורה חלשה במצבים בהם מצלמות עם מערכת פוקוס רגישה יותר הצליחו. היות ומדובר במקרים קשים לפוקוס, לא יהיה נכון להגדיר את המצלמה הזו כמתקשה לפקס בתאורה חלשה, אבל היא פחות טובה מהמובילות בקטגוריה.
 

יש חיים דרך המסך - Live View

כמו שהוסבר בתחילת הכתבה, החיישן החדש בעל מערכת הפוקוס החדשה Dual Pixel מציג את השינוי הגדול ביותר במערכת הפוקוס של מצלמות ה- DSLR בשנים האחרונות והופך את האופציה לצילום דרך המסך לממשית ויעילה לראשונה מאז צאת מצלמות ה- DSLR. כאשר 80% משטח התמונה משמשים  עבור מיקוד, מערכת הפוקוס הזאת אכן עובדת מהר מאוד ומדויק. בבדיקה עם עדשות שונות בין אם מדובר במערכת פוקוס איטית כמו של עדשת הקיט 18-55, מערכת פוקוס אולטרה סונית (ULTRASONIC) כמו של קנון 100 F2 וקנון 17-55 F2.8 וכן עם מערכת הפוקוס החדישה בעדשת 18-135 STM, מערכת הפוקוס הצליחה לעבוד ללא בעיות מיוחדות בערכי צמצם שונים, כולל ערכים גבוהים ונמוכים.

קנון EOS 70D - תמונת דוגמה Image sample

אדגיש שוב: מערכת הפוקוס הזו מהווה שיפור משמעותי עבור מצלמות ה- DSLR ומישרת קו עם מערכת הפוקוס של מצלמות ללא מראה. מערכת פוקוס זו עדין מתקשה להתמקד בתאורה חלשה ואז כיבוי המסך ומעבר למערכת הפוקוס ה-"רגילה" של המצלמה כן השיג את המיקוד המיוחל. צריך להזכיר שלאחר כל צילום במצב LV המסך מחשיך לפרק זמן של כשנייה.

איכות תמונות


באופן כללי, התמונה שמצלמה זו מספקת דומה מאוד לאלו של מצלמות קנון קודמות עם דגש קל על רווית הצבעים וכיוון תמונה קצת פנצ'י בערך ברירת המחדל, אבל חיישן החדש הוא לא רק מערכת פוקוס חדשה, מחיישן חדש אנחנו מצפים לשיפור באיכות התמונה והחיישן מביא מספר שיפורים. ראשית, יש שיפור קטן ברזולוציה עם 20 MP, כאמור זה החיישן הקרופ הראשון של קנון ששובר את מחסום ה 18 MP של החיישן הקודם. החיישן מביא איתו גם שיפור קל בטווח הדינמי, אבל זו עדיין נשארת אחת הנקודות החלשות של חיישני קנון מול המתחרים. השיפור המשמעותי שרבים מחובבי קנון ציפו מחיישן זה היינה היכולת לצילום ב- ISO גבוה ואכן חיישן זה מביא שיפור מסוים בתחום הזה, אם כי זו עדיין לא מצלמת FF.


ISO 12800 JPEG

קנון EOS 70D - ISO 12800 JPEG


ISO 12800 RAW

קנון EOS 70D - ISO 12800 RAW

עד ISO 1600 איכות התמונה טובה מאוד ונקיה למדי, כאשר מעל ערך זה מתחיל להופיע רעש רקע חלש שמתגבר ככל שערך ה- ISO עולה. עד ISO 6400 התמונות ניתנות לשימוש עם איבוד פרטים קטן יחסית ורעש דיגיטלי שניתן לתיקון בקלות, כאשר תמונות ב- ISO 12800 עדיין ניתנים לשימוש במקרים מסוימים. כמקובל במצלמות קנון, מנגנון ה- JPG מעדיף ניקוי רעש דיגיטלי על חשבון איבוד פרטים מול תמונות ה- RAW, גם כאן וזו סיבה נוספת שאני מעדיף לצלם ב- RAW במצלמות קנון ובכלל.

איזון הלובן - WB האוטומטי עושה עבודה טובה ברוב המקרים, פרט לצילום תאורת טונגסטן (כלומר תאורת מנורות), אז המצלמה נוטה לגוון צהבהב מודגש או אנשים הופכים להיות כתומים מדי, זו נקודה קצת מוזרה היות ולא הייתה קיימת בצורה כזו במצלמות DSLR קודמות של קנון, לכך גם צריך להוסיף את חוסר המרגיז של ה-"אין לחצן מהיר" לשינוי הגדרות WB.

קנון EOS 70D - תמונת דוגמה Image sample


צילום וידאו


המצלמה מסוגלת לצלם וידאו בהפרדה גבוהה (HD) עד רזולוציה של 1920x1080 פיקסלים עם קצב של עד 24/25/30 תמונות בשנייה (חסר קצב 50p/60p) עם יכולת לשמור את הפלט בקידוד H.264 (קבצי MOV) בשתי רמות דחיסה High comp - IPB או Low comp - ALL-I. ניתן לשלוט על ערכי צילום הוידאו בעזרת מצבי הצילום השונים M, P,  AV ו- TV, גם כן ניתן לשלוט על עוצמת קול ולהשתמש במיקרופון חיצוני, אך אין יציאה לאזניות.


בעזרת מערכת הפוקוס החדשה המצלמה מצליחה לספק לראשונה במצלמות DSLR מיקוד אוטומטי בזמן צילום הוידאו בצורה טובה מאוד. כאשר בצילום הוידאו המצלמה מסוגלת לבצע את הפוקוס האוטומטי עם כל עדשה, אבל כדי לקבל תוצאות חלקות של מעברי פוקוס מומלץ להשתמש בעדשות STM וכמובן עם מצב של מייצב תמונה מופעל.


אחרי כל האמור לעיל, עם מערכת פוקוס מוצלחת, יכולות שליטה על הוידאו, מבחר עדשות וחיישן גדול אנחנו מצפים לקבל מכונת צילום וידאו מוצלחת מאוד, אז אכן יכולות הוידאו של המצלמה אינן רעות בכלל והתוצאות נראות טוב, אבל זה נכון עד שמשווים אותן לתוצאות וידאו של מצלמות ללא מראה כמו פנסוניק G6 / GH3 ורואים שהוידאו המופק מהקנון הוא רך הרבה יותר וגם סובל יותר מבעיות של Moire (קשתות צבעוניות בצילום מרקמים צפופים) וזה קצת מפתיע אחרי תמונות הסטילס הפאנצ'יות והמוצלחות של המצלמה.


סיכום - יותר מחיישן חדש


קנון 70D היא לא רק מצלמה של חיישן חדש אלא מהווה שיפור משמעותי מהדגם הקודם 60D בהרבה מאוד מובנים. קנון הצליחה לייצר כלי צילום מאוד מוצלח עם מערכת מיקוד טובה הן בשיטה "הרגילה" דרך עינית אופטית והן בצילום דרך המסך האחורי, שזה בכלל מהפכה בתחום ה- DSLR. נוסיף לכך קצב צילום מוצלח, מסך מגע מפרקי מלא ויכולת שליטה נוחה ואנחנו מקבלים מוצר שקל להמליץ עליו, רק חבל שתמונת הוידאו של המצלמה קצת רכה ויש הרגשה של חיסכון במוצר עם לחצנים חסרי תחושה והורדת יכולות מול הדגם הבכיר.

מחיר רשמי
גוף בלבד: 5,890 ש"ח
מצלמה + עדשת STM 18-135 מ"מ: 7,600 ש"ח

שירות ואחריות: 3 שנות אחריות של קרט

בעד: מיקוד מוצלח בצילום דרך המסך או במצב וידאו, נוחות הפעלה ושימוש מוצלחות מאוד, מערכת פוקוס וקצב צילום מוצלחים במצב סטילס, שיפור משמעותי מהדגם הקודם, מסך מגע מפרקי מלא נוח לשימוש.

נגד: תמונה קצת רכה בוידאו והופעת Moire / Aliasing, לחצנים בעלי תחושה ספוגית, חוסר בלחצן גישה מהירה ל- WB.

בהשוואה למתחרות:

ניקון D7100 ידועה כמצלמה עם איכות גימור מוצקה, רמת הגנה טובה מפני מים ואבק ועם אפשרויות תפעול מהירות ונוחות. יש לה גם יותר נקודות פוקוס, אך ל- 70D יש יותר נקודות מוצלבות, לטובת ה- D7100 יש נקודת פוקוס מרכזית בעלת רגישות גבוהה יותר. יש תחושה שניקון הכניסו לדגם D7100 מכול טוב מול ההרגשה של חיסכון ה 70D, אך לטובת ה- 70D צריך להזכיר שיש מסך מגע מפרקי וגם את מערכת הפוקוס ב- LV / וידאו וצריך לזכור גם את  קצב צילום המהיר עם זיכרון מטמון גדול לצילום כ- 20 תמונות RAW בקצב מהיר.

קנון 7D הוא כבר דגם ותיק יחסית שיוחלף השנה בחדש, עד אז ה 7D תסתפק בחיישן הישן ללא מערכת הפוקוס החדשה ב LV ואוטופוקוס בוידאו, כמו גם יכולת פחות טובה ב- ISO גבוה. ה- 7D חסרה גם מסך מגע ומסך מפרקי מצד שני היא מספקת גוף מאסיבי וחזק יותר ויכולות תפעול מהירות רבות יותר ותחושה הרבה יותר מוצלחת של הלחצנים ומי שמגיע מה-7D, יקח לו זמן להתרגל למעבר מג'ויסטיק ללחצן רב כיווני.

מצלמות ללא מראה בכירות לא ממש מתחרות במצלמה זו, אבל יש להן הרבה קווים משותפים, כמו מסך מגע מפרקי, יכולת צילום מהירה ב- LV ויכולות וידאו טובות. מדובר כאן על חיות שונות שלא ממש ניתן להשוות - רק יש לקחת בחשבון שבנושא צילום וידאו היתרון נמצא בצד של המצלמות ללא מראה הבכירות עם תמונה חדה וגם הגודל קטן יותר ומשקל קל יותר, מה שמהווה יתרון לאנשים רבים.

הערה: התמונות בכתבה  צולמו ב- RAW וב- JPG בהגדרות ברירת המחדל ועברו הקטנה והמרה בתוכנת Ligthroom 5.3, אך ללא שום עיבוד אחר.

המצלמה נמסרה לסקירה באדיבות קנון ProShop

תמונות דוגמה - קנון EOS 70D

קנון EOS 70D - תמונת דוגמה Image sample

קנון EOS 70D - תמונת דוגמה Image sample

קנון EOS 70D - תמונת דוגמה Image sample

קנון EOS 70D - תמונת דוגמה Image sample

קנון EOS 70D - תמונת דוגמה Image sample

קנון EOS 70D - תמונת דוגמה Image sample

קנון EOS 70D - תמונת דוגמה Image sample

מעבר לתגובות בפורום