שני מגברי הספק מונו Sugden audio במבחן

נמר לוי
13-01-2014 10:45

נמר לוי לוקח צמד מגברי מונו של במחיר של 48,000 שקלים מבית Sugden האנגלית לנסיעת מבחן בביתו. האם יצליחו לעבור את אוזניו ולהרשם בספר הלבן? הכנסו וקראו

היצרנית האנגלית Sugden היא אחת מהיצרניות הותיקות באנגליה. יש כאלה שיראו אותה כיצרנית בוטיק נחבת את הכלים. כזו שלא ״נלחמת מלחמות בוץ״ עם המתחרות. אך יחד עם זאת, מדובר ביצרנית מעודכנת מאוד, עם ליין רחב של מוצרים כאשר הדגש הוא על אלקטרוניקה אך באמתחתה גם רמקולים שטרם יצא לי לשמוע. לעומת זאת, בעבר הלא רחוק בחנתי את נגן התקיטורים המצוין שלהם, את המגבר המשולב שהשאיר בי רושם חיובי מאוד. בשני המוצרים האחרונים שבחנתי מצאתי יחס איכות תועלת מהמרשימים שיש. אני בהחלט מתחיל את המבחן הזה בתחושה חיובית. לפחות על פי נסיון העבר עם היצרנית הזו.

היום נדליק אור על מוצרי הדגל של היצרנית בתחום המגברים. שני מגברי מונו גדולים מדגם Sugden Masterclass MPA-4.

מדובר במגברי מונו כאשר היצרנית מצהירה על טופולוגיית Class A במעגלים סופר סימטרים שמוכרים לנו מהנלסון פס. המשקל הקליל של 25 קילו לכל מונו בלוק קצת מחשידים אותי לגברי ההצהרה הזו אבל בשורה התחתונה זה פחות מטריד אותי. לגבי שאר הנתונים. היצרנית מצהירה על 165 וואט לכל מונו בלוק ב-8 אוהם, רגישות של 85 דציבל שזה לא ממש הרבה, היענות לתדר שנעה בין 15 הרץ ל-30 קילוהרץ. למגבר כניסות Balanced מאחור + כניסות לא מאוזנות ב-rca.

איכות הבניה היא לעילא ולעילא. תשומת הלב לפרטים הקטנים כמו איכות הכפתורים, הטרמינלים והעיצוב המרשים (לטעמי לפחות) הופכים את המונובלוקים הללו לחוויה לעיניים. יש בו שילוב של עיצוב קלאסי בשילוב נוצץ ומושך. המגבר נראה הרבה יותר כבד ממה שהוא באמת. אם הייתם נותנים לי לנחש כמה הוא שוקל רק ממבט הייתי מצהיר על 60 קילו לפחות. נכון, זה עדיין 25 קילו ליחידה וזה לא ממש קליל אך זה עדיין נחשב למשקל קל לעומת המתחרים באותה גזרת מחיר להוציא את הדיגיטלים שבחבורה.

אני פותח את הסקירה עם מוסיקה קלאסית. אני בוחר כרגיל ביצירת הרפרנס  Britten - Young Persons Guide to the Orchestra. כבר הצליל הראשון חושף כמה יתרונות וכמה חסרונות. היצירה הזו נפתחת כאשר כל התזמורת הסימפונית מנגנת יחדיו. המגברים הצליחו לשמור על פרופורציות נכונות בין הכלים, במה מרשימה מאוד, שליטה טובה אך לא מצויינת והפרדה מעולה. הבמה ענקית, אבל ממש ענקית. מאידך עוד קצת דינמיות והדיקות בבס היו עושים לצליל רק טוב. במיקוד כלים המגברים מציגים יכולות מדהימות. חליל הפיקולו נשמע טבעי, נכון, אוורירי ומאוזן מאוד. לא נרשמה חריפות או משהו שמרמז על כך. הפרופורציות בין הכינורות לויולות נכונות אך התיבול הטבעי שהמגבר מוסיך לצליל מעכיר קצת על העל ההבדלים בין הצ׳לו לקונטרבס אך גם כאן לא ממש נרשם אסון. כלי הקשה נשמעים מעולה. המגבר מיידי מאוד, מהיר, רזולטיבי ומדויק במיוחד בתחום המיד. בכלל היכולות שלו בתחום האמצעי הן מרשימות מאוד. זהו שילוב נדיר בין שקיפות ורזולוציה לבין עידון ורוגע מבלי להיות איטי או ״עצל״. אם נתעלם לחלוטין מהחסרון בשיחזור בס אני יכול להצהיר שמדובר בשיחזור מעולה של היצירה. האמת היא שגם אם נתייחס לחסרון הזה, עדיין התוצאה מעולה לטעמי.

ManOWar  Warriors Of The World

במוסיקת רוק כבד אני מרגיש את החסונות של המגבר הזה בכל הנוגע בטיפול בבס, את היתרונות שלו בתחום המיד והגבוהים ואת היכולת שלו להעביר מוסיקה קשה בסוג של רוגע מבלי לרמוז על איטיות. נכון, זה תיאור ציבעוני אך אסביר למה אני מתכוון. המגבר הזה יודע להפריד כלים במוסיקה תובענית בעוצמות גבוהות. אבל הוא מצטיין בכך רק בתחום המיד והגבוהים. לעומת זאת, מוסיקה תובענית מקשה עליו לטפל היטב בתחום הנמוך. זה לא בעיה של שליטה או יכולת דחיפה בכלל. זה עניין של אופי הצליל והקונטרס בין מיד וגבוהים מדהימים לתחום נמוך טוב מאוד אך לא מדהים. אומרים שככל שחלק מסויים טוב יותר אך החלק החלש נראה טוב פחות אפילו אם הוא עדיין מעולה. זה בדיוק הסיפור עם המגבר הזה. הוא מצליח להציג שירה ותופים וגיטרה חשמלית מדהימים. אך הוא מתקשה להציג את הבס עם תוף הרגל בהפרדה מושלמת. בגלל שזה לא פוגע בשאר ולא חסרה לי דינמיות במיד ובגבוהים אני לא מוריד למגבר נקודות על חוסר שליטה. זה הצליל שלו וכבלים בהחלט משפרים את התחום הזה אך לא מתקנים אותו לחלוטין.

שני קטעי המוסיקה הראשונים רשמו כמה חסרונות למגברים הללו אך איתם נרשמו יתרונות שקשה למצוא במגברים מתחרים בתקציב הזה. המשך הביקורת הדליק אור שונה על המגברים הללו כאשר היתרונות שלהם בלטו באופן כזה שלא יכולתי להישאר אדיש למשמע אוזני. זהו אולי אחד המגברים היחידים ששמעתי שהצליחו לשלב בין תיבול וצבע לשיקיפות וטבעיות בצורה כזו. אני יכול להגיד בביטחון שבהמשך הביקורת זו הפעם הראשונה ששמעתי את כל התקליטים במלואם וממש שקעתי בצליל.

Ben Webster stormy weather

אפשר להגיד בביטחון שמוסיקת ג׳אז היא המוסיקה עבורו. היכולת שלו להעמיד פסנתר בחדר, לפרק את הבמה לגזרות ולמקם כל נגן ונגן במקומו היא נומינלית. הצליל שחוצה את גבולות הרמקולים והתיבול הכל כך נעים שלו פשוט מצליח לרגש אותי. בסולו הקונטרבס אני מגלה כמה וכמה יתרונות. למרות התיבול הטבעי שלו הוא אינו מפריע לקונטרבס לספר לי מה קורה שם למטה. הוא שולט ברמקול היטב, מטפל היטב גם בתחום הנמוך ביותר שהרמקול שלי יודע לחשוף. הוא אינו מציג אפילו רמז למריחה או ״חוסר סדר״ בסולו. ניתן בקלות לקחת דף ולרשום את התווים אותם הקונטרבסיסט מנגן וזה, עבורי לפחות, הוא הכרח. אהבתי מאוד לחוש שאני בתוך הקהל ומחיאות הכפיים התרחשו מסביבי באופן מרשים. אהבתי את היכולת שלו להציג את הפרופורציות שבין כלי הנגינה השונים מבי לנפח או לכווץ אף אחד מהם. הפרזנטציה אומנם מתובלת אך מאוזנת מאוד.

Yasmin Levy No Tengo Lugar

בקולות שירה היכולות שלו מרשימות גם כן. ישנה תחושה עזה שמוסיקה קלה, אולי אפילו ״רומנטית״, היא המגרש שלו ובגזרה הזו התחרות עימו היא קשה. האיזון בין רוגע למיידיות ו״תוקפנות״ מדהים. יסמין לוי נשמעת מפורטת להפליא עם כל הניואנסים שאני מכיר בקולה אך יחד עם זאת תוספת קטנה של תיבול במידבס שמחמם קצת אפילו את הפרטים החריפים שבקולה. הלהקה מאחור נשמעת נהדר, הבס אומנם לא מהודק כפי שאני רגיל אך אינו מרוח כלל. עוד קצת הידוק בבס והצליל היה מושלם. אך יחד עם זאת, כמו במוסיקת ג׳אז, גם כאן הבמה פשוט מהפנטת.

לטעמי מדובר במגבר מאוד יעודי. מוסיקה קלאסית קאמרית למשל, שאינה תובענית ומורכבת מידי, משוחזרת היטב דרכו. הוא מצליח להעביר חוויה מעולה לפחות כמו החוויה שקיבלתי במוסיקת ג׳אז ואתנית אקוסטית רכה. לעומת זאת, מוסיקה תובענית וקשה מוציאה ממנו את החסרון הקל שלו בבס שנראה חסרון גדול ביחס למיד ולגבוהים הכל כך מרשימים שהוא מפיק. ובמבחן הזה, עם מגברים גדולים ויקרים, אני לא מקל ראש ולא ״מעגל פינות״. יחד עם זאת, למרות החסרון הזה, זהו מגבר שעשה את שני קטעי המוסיקה האחרונים כל כך טוב ונכון, שהייתי מוכן ממש לחיות איתו. אם היה משחזר גם את הבס כפי שהוא משחזר מיד וגבוהים, הייתי טוען שזהו המגבר הטוב ביותר שכסף יכול לקנות במחיר הזה בישראל כיום.

נקודות ציון

חשמל
לא לזלזל. כבלי חשמל טובים ואיכותיים מקפיצים את התוצאה ובגדול. ההבדלים היו בדינמיות משופרת, יותר נקיון וסדר בין הכלים, פרטים ורזולוציה טובה משמעותית.

מיקומים והעמדה
קלאס a או לא הם עדיין מתחממים מאוד. יש לתת להם אוויר מכל הצדדים. יחד עם זאת מדף ראוי הוא הכרח בכל מוצר שאמור לשחזר לנו מוסיקה ובמגברים כבדים בפרט. השיפור בצליל כאשר הוא מונח על מדף ראוי בשילוב כבלי חשמל ראויים הוא אדיר. תשומת לב רבה נדרשת לעניין.

כוח ושליטה
הוא חזק ושולט אך יש לו מגבלות. רמקולים בקושי הנעה ממוצע (90 דציבל ומנעד עכבה סביר) לא יקשו עליו כלל. אבל רמקולים קשים לדחיפה עלולים להקשות עליו. אך גם כאן, היכולות שלו מעולות וירידה קלילה ממש בדינמיות תורגש רק בקטעי מוסיקה קשים ותובעניים ביותר, בעוצמות גבוהות.

סיכום

יש משהו קסום בצליל של המונובלוקים הללו. נכון, אין מגבר מושלם ואם יש כזה הוא כנראה עולה בהתאם. אך לסיכום המבחן הזה אפשר להרעיף טונה של מחמאות על המגברים הללו. והנה הן לפניכם: מאוד מאוזנים, מפורטים בהחלט אך לא מהמפורטים ביותר שיצא לי לשמור, שקטים מאוד ו״מוסיקלים״ ביותר. אני לרוב לא משתמש במונח הזה ״מוסיקלי״ משום שקשה מאוד להסביר אותו. עבורי מוסיקלי הוא כזה שמגיש את המוסיקה ללא תיבול מיותר או חמימות סינטטית. המגברים הללו אומנם מתבלים אך יחד עם זאת אינם משפיעים על הפרופורציות בין כלי לכלי והמרקם הטונאלי בהחלט משקף את המציאות. לזה תוסיפו עוד קצת תיבלון וצבע וקיבלתם תמונה מאוזנת בין שקיפות וצבעוניות קלילה. אותי אומנם זה פחות מושך, אך מי שמחפש את הצליל הקצת סלחן, עמוק וחמים בשילוב טבעיות מרשימה בהתחשב בצבע יכול למצוא כאן פתרון הולם בהחלט. הבמה והתלת מימדיות שהמגבר הזה מציג היא אולי אחת מהמרשימות בקטגוריה. הרגשתי שמולי מנגן קיר מוסיקה ענק עם סדר מופתי ועומק שהאופק נראה בו רחוק. אהבתי גם את אפקט הגובה שהוא מייצר. כשהזמר עומד זה מתבטא בבמה. היכולות הללו בדרך כלל מתרחשות רק במגברים מאוד מושקעים. זה מלמד אותי שגם הסגדן הזה הוא אחד מאלה.

פחות אהבתי את השליטה שלו בקטעי מוסיקה מורכבים מאוד כמו רוק כבד, קלאסי המנוגן על ידי תזמורת סימפונית גדולה. אך אני משער שאני ״קשה״ מידי במבחנים שלי ומחפש בדיוק את הקטנות הללו שמגבר נופל בהן. אני קשה עוד יותר כאשר מדובר במוצרים יקרים ונחשבים שמהם אני מצפה לשלמות בגזרה הזו.
המגבר על פי היצרן מדובר במגבר קלאס a . אך מהכירות עמוקה שלי עם מגברים מהסוג הזה, 25 קילו לא מייצרים 165 וואט בקלאס a. המגבר הקל ביותר שמספק 100 וואט בשיטה הזו שוקל 60 קילו ליחידה. לכן אני משער שמדובר במגבר שעובד חלק מהדרך בקלאס a ועובר ל- ab. זה אומנם חסר משמעות עבורי משום שבשורה התחתונה מדובר בצמד מגברים שמספקים חוויה סונית פנטסטית אך יש כאלה שהפטיש שלהם (הלא מוסבר אגב) למגברי קלאס a גובר על השכל הישר בבחירת מגבר. בכלל, אני חושב שכמו שיש יתרונות לשיטה הזו יש לה גם לא מעט חסרונות (טכנים ופרקטים).

שורה תחתונה

אתחיל בכך שהמגברים שהו אצלי שבוע שלם לצורך האזנה וכתיבת הביקורת + שבוע נוסף בהם ביקשתי מהיבואן שישאיר לי אותם קצת. פשוט נהנתי מהם. לכן אסיים בכך שיש לנו כאן שני מגברי מונו מעולים, במחיר תחרותי בהחלט ביחס למתחרים, עם ביצועים מהליגה העליונה וכמובן בנויים ונראים מטמטם!

מחיר: 48,000 ש״ח
אחריות ושירות: אמנון סאונד

מעבר לתגובות בפורום