מפסיקות להיות שטוחות - הטלוויזיות החדשות בתערוכת CES

ליאור קורן - לאס וגאס
08-01-2014 11:03

הטלוויזיות החדשות שיגיעו בעוד כמה חודשים אל בתי הצרכנים, יהיו חדות מתמיד, בגוף קעור (או שטוח - אם תלחצו על הכפתור המתאים בשלט), עם עיצוב מהמם וגודל ענק (עד 110״), הסלון הופך לקולנוע פרטי אמיתי. סיקור תחום הטלוויזיות בתערוכת CES 2014.

שיטוט בשטחי התצוגה הנרחבים של תערוכת CES מעלה תמונה ברורה: עולם הטלוויזיות מפסיק להיות שטוח – הוא מתעגל ומקבל עומק וחדות משופרים בתמונה.

אך האם העתיד יהיה אכן קעור או שהענין יתפס כאופנה זמנית בלבד? לכל המתלבטים בענין, לסמסונג וגם ל- LG יש תשובה שפותרת את הבעיה בלחיצת כפתור. בזכות טכנולוגיית ה-OLED, אפשר לייצר מסכים גמישים, בעתיד נוכל אף לענוד מסך כצמיד על היד, אולם כבר עכשיו רואים את ניצני הטכנולוגיה בשני דגמים של המתחרות הקוריאניות: טלוויזיות OLED גדולות אשר עוברות ממצב שטוח לקעור דרך פקודת שלט.

טלוויזיות סמסונג קעורות

מלבד שתי היחידות הגמישות, ניתן לראות בתערוכה עשרות טלוויזיות קעורות. בימים עברו, טלוויזיית ה-CRT הישנה הציגה מסך קמור כלפי הצופה, אח"כ הושקעו מאמצים וכסף רב בהפיכת הצג לשטוח ועכשיו, המסך מתעגל שוב – אך בצד הנגדי והופך להיות קעור.

טלוויזית סמסונג קעורה בגודל 105״

לאחר התבוננות בכמה טלוויזיות ענק (105״) קעורות ורחבות כל כך, חייבים להודות כי שילוב גודל התמונה, הרוחב העצום, הפאנל הקעור שנותן אפקט של מסך קולנוע והחדות של רזולוציית 4K הופכים את הצפייה לחוויה מהממת שמתאימה במיוחד לצפיה בסרטי קולנוע. בשלב זה, סביר להניח כי גם מחירן יהיה דומה לזה של בית קולנוע קטן.


טלוויזית סמסונג קעורה בגודל 105״
יש גם 8K

ואם חשבתם לרגע שהעתיד נעצר ברזולוציית 4K  אז באה סמסונג ומספקת הצצה ״קטנה״ בגודל 98״ אל העתיד הרחוק והחד יותר – עם רזולוציית 8K, מה שאומר, תמונה עם לא פחות מ-33 מיליון פיקסלים. התמונה כל כך חדה שזה עושה חשק לקפוץ לתוכה ולבדוק האם היא אמיתית.

סמסונג 8K

מצלמות 4K

סוני מציגה מצלמת וידאו ביתי ראשונה בקנה מידה מלא עם רזולוציית 4K (במחיר של 2K דולרים). הדגם הוא AX100, יש לה חיישן CMOS בגודל 1״ (כמו זה שראינו במצלמות הסטילס RX10 ו-RX100) וקצב הנתונים המקסימלי של קובץ הוידאו עומד על 60Mbps - מה שאמור להספיק לצרכים ביתיים ואף יותר.


SONY AX100 4K Camcoder

הצלחנו להתנסות בצילום עם ה- AX100 למשך זמן קצר בתערוכה, חדות התמונה שהיא מצלמת מהממת כאשר היא מוצגת על מוניטור 4K מקצועי המחובר אליה ומציג וידאו בזמן אמת.

SONY AX100 4K Camcoder

פנסוניק הציגה השנה טלוויזיות 4K LED LCD, לצידן הוצגו גם שתי מצלמות וידאו 4K חדשות, האחת היא GH 4K שזהה חיצונית לדגם GH3 אותו סקרנו, אך עם חיישן ומעבד חדש המסוגל לצלם וידאו 4K בקצב נתונים של 200Mbps. המצלמה תושק באופן מסחרי בחודשים הקרובים והיא צפויה להמכר לצד ה-GH3 במחיר יקר יותר. לידה, הוצגה מצלמת אקסטרים חדשה, גם היא מצלמת וידאו באיכות Ultra HD ותומכת בתקן החדש של כרטיסי זיכרון מהירים מסוג SDXC עבור צילום 4K.

Panasonic GH 4K and Extreme 4K Camera

לשבת בסלון - להרגיש ביציע

סוני הציגה בביתן שלה הקרנה של משחק כדורגל ברזולוציית 4K בתמונה רחבה, גם כאן, התמונה חדה להפליא והצופה מרגיש כאילו הוא יושב באיצטדיון עצמו, על מושב ביציע.

Sony FIFA 4K

החברה פיתחה גם משקפיים חדשים הקרויים Smart Eye ואלו מציגים בפני הצופה מידע טקסטואלי הנוגע למשחק, כמו שמות שחקנים, פרשנות ועוד. התוכן מוצג בעיניים באופן דינמי בהתאם להתרחשויות במשחק (למשל ביטויי התפעלות כאשר מובקע גול) ומוסיף משהו לחוויה (וגם גורם לאוהד הכדורגל להרגיש שהוא ״קצת טייס״ עם מסך מידע משוכלל).


Sony Smart Eye

לשלב את הטלוויזיה במזנון
טושיבה הציגה בביתן כמה רעיונות לעיצוב: טלוויזיות 4K משולבות בתוך הריהוט הסלוני – בתוך מערכת מדפים מתכתית, מה שיכול להוות פיתרון יעיל גם מבחינת מקום אחסון לספרים וכו׳.


טושיבה 4K

אך המסכים של טושיבה לא מוגבלים רק לסלון: גם בחדר האמבטיה, שימוש במסך מתוחכם יכול לשפר את איכות החיים. מסך המראה מברך אתכם בבוקר בעת צחצוח השיניים ומציג בגרפיקה נאה את תחזית מזג האויר להיום ונתונים לגביכם המגיעים מצמיד חכם: כמה צעדתם אתמול, כמה קלוריות צרכתם, מהו קצב הלב שלכם והאם מותר לכם להתחיל את היום עם קרואסון וחמאה או שהתנהלותכם אמש מצריכה יציאה לריצת מרתון.

מסך המראה יכול לבוא לעזר גם במטבח, כשהוא מציג מתכונים מבוקשים ונשלט ללא מגע יד אדם אלא בעזרת תנועות ידיים (ענין מבורך במיוחד כאשר היד מכוסה בקמח או שמן).

מסך מראה של טושיבה במטבח


שארפ מציגה גם היא מסך 8K (בגודל 85״) שמציג תמונת תלת מימד ואינו דורש שימוש במשקפיים. שיטת ה-״ללא משקפיים״ גורמת למספר הפיקסלים האפקטיבי לרדת בצורה דרסטית בהתאם לזויות הצפיה בהן תומך המסך. למשל, אם המסך מאפשר לצפות בו בתלת מימד ב-8 זויות שונות, אזי גם כמות הפיקסלים האפקטיביים ליצירת התמונה מתחלקת גם היא בשמונה. וכך, שימוש במסך ברזולוציה גבוהה של 8K עוזר בהחלט לענין.

שארפ 8K


שארפ הציגה גם מסכי Quattron+ שכוללים יותר תתי פיקסלים לכל פיקסל רגיל מאשר במסך אחר, בשיטה של שארפ, יש ארבעה תתי פיקסלים לכל פיקסל (תתי הפיקסלים יוצרים את מרחב הצבעים של כל נקודה במסך) ואילו בקווטרון פלוס, אותם ארבעה תתי פיקסלים מחולקים לחצאים (בצורה אופקית), מה שיוצר אפקט של 2160 שורות ומאפשר להציג תמונה חדה יותר מאשר Full HD רגיל כאשר המסך מוזן בתכני וידאו Ultra HD, זאת מבלי להשתמש בפאנל טלוויזיה של 4K. לא ברור עד כמה פתרון הביניים הזה אפקטיבי משום שברור כי התעשייה תעבור אל 4K בשנים הקרובות ממילא.

Sharp Quatron+

גל של OLED

פנסוניק שהכריזה רק לפני חודשים בודדים על הפסקת יצור טלוויזיות הפלזמה שלה, מצביעה על העתיד כשהיא יוצר מבנה מהמם ביופיו של מסכי OLED קעורים וגם קמורים. החברה פיתחה טכנולוגיה של הדפסת מסכים ולצורך יצירת המיצג בתערוכה, חיברה שישה מסכי OLED  (בגדלי 55״) כאשר שלושה מהם קעורים ושלושה קמורים.

Panasonic OLED Wave


פנסוניק הדגימה גם ישום מעניין של שלט רחוק מבוסס הולוגרמה. התקן המצוי מתחת לטלוויזיה מקרין תמונה הולוגרמית שנראית כאילו היא מגיעה עד הצופה והיא גם מגיבה לפעולות הצופה שיכול ללחוץ על כפתורים שונים ולהשפיע על פעולות המסך.


LG הציגה את קולקציית טלוויזיות 4K החדשה שמתחילה בגודל 49״, מה שאומר כי מחיר מסך 4K יהיה נמוך יותר ביחס לעבר. בביתן החברה הוצגה טלוויזיה מרשימה בגודל 77״, היא גמישה ומבוססת על טכנולוגיית OLED. גמישה פירושו של דבר שניתן לצפות בה במצב שטוחה אך גם ללחוץ על כפתור בשלט ובמהלך של כ-6 שניות, היא מתעקלת לנגד עינכם והופכת קעורה. האם זהו מקור נוסף לוויכוחים בין הבעל לאישה? (״קעור או שטוח?״) ימים יגידו.

LG Curved 77

מלבד קו טלוויזיות ה- OLED, הוצגה טלוויזיית LED LCD בגודל 98״ ורזולוציית 4K גם היא. אך מקומן של טלוויזיות ה- Full HD אינו נפקד, חלק מהדגמים החדשים כולל פס רמקולים (״סאונד בר״) הממוקם רגל הקדמית של בסיס המסך (ניתן לפירוק במקרה בו תולים את המסך על הקיר).


LG LED LCD Full HD

LG הכריזה בתערוכה על הטמעת מערכת ההפעלה webOS בטלוויזיות החכמות החדשות, כפי שנראה, מערכת ההפעלה שנרכשה מחברת HP ועברה התאמה לטלוויזיות, הינה ידידותית יותר מאשר מערכת ההפעלה הקודמת, עם תפריטי הגדרות יצירתיים ותפריט אשר מוצג בפס תחתון על השידור החי ואינו דורש כניסה לתוך סבך תפריטים.

LG webOS TV

תופעת הצמידים החכמים הגיעה גם לכאן וזה של LG מתממשק עם הטלוויזיה ומציג דרך אפליקציה מתאימה מידע על צריכת קלוריות, מספר צעדים, קצב הליכה ועוד ומאפשר גם לבצע פעילות אירובית מול המסך ולא להשתרע מולו כמו בטטת כורסה.  

צמיד LG

הכותב היה אורח חברת סמסונג בתערוכה

מעבר לתגובות בפורום