פנסוניק G6 - מצלמה חכמה ללא מראה במבחן

ליאור קורן
03-01-2014 07:00

פנסוניק DMC G6 מציעה שפע של של תכונות לצלם החובב - עינית OLED, מסך מגע מפרקי, יכולת הגדרות מתקדמות, כניסת מיקרופון וגם איכות וידאו מצויינת, בדקנו אותה. ביקורת מצלמה.

קטגוריית מצלמות ה- "ללא מראה" תפסה תאוצה בשנים האחרונות, כשהיא מציעה איכות תמונה מתקרבת או שווה לזו של מצלמות DSLR, אך בגוף קטן וקל יותר. דגם G6 של פנסוניק ממוצב כ-"מצלמת כניסה לחובבים שרוצים להתקדם", קרי, היא כוללת את רוב התכונות שקיימות בדגמי החברה היקרים יותר (כמו GX7 / GH3), אך עם גוף וחיישן פשוטים יותר.

גוף חדש ומעוצב

ביחס לדגם הקודם – G5, המצלמה החדשה עברה תכנון מחודש והיא מקבלת גוף מעודכן בעיצוב מעט שונה ומודרני יותר, חדי העין יבחינו שהיא דומה במראה שלה לדגם הקלאסי לייקה R9. ה-G6 נראית בצורתה כמו מצלמת DSLR, אך היא קטנה וקלה יותר (390 גרם עם סוללה וכרטיס SD).


פנסוניק DMC G6 - ביקורת מצלמה
בפועל, מתגלה כי המצלמה עוצבה בצורה שנוחה מאוד לאחיזה: למרות שגוף הפלסטיק שלה קטן יחסית למצלמות DSLR, הגריפ בצד הימני בולט קדימה במידה כזו שהאצבעות לופתות אותו באדיקות. בצד האחורי, פנסוניק הציבה מספר מכובד של לחצני שליטה ישירה (להבדיל ממצלמות כניסה אחרות בהן יש מספר לחצנים מצומצם במיוחד) ובנוסף על כך, המשתמש יכול לתכנת חמישה מהם ולקבוע לכל אחד פעולה מוגדרת מראש. אחד מהלחצנים מעלה על המסך האחורי תפריט מהיר: ה- Q. Menu ניתן אף הוא להגדרה, כך שרק הפרמטרים החשובים לכם (מתוך רשימה כוללת) יופיעו על המסך בעת הצורך.


פנסוניק DMC G6 - ביקורת מצלמה
מאחור יש גלגלת שליטה אחת, חוץ מפעולת הסיבוב שלה היא מאפשרת גם לחיצה בכדי לעבור בין הגדרות. בחלק העליון של המצלמה, יש לחצן "נדנדה", אותו Function Lever משמש לצורך שליטה חשמלית על זום – Power Zoom (בעדשות תומכות בלבד) או לשם שינוי פיצוי חשיפה (במצב צילום חצי אוטומטי) וגודל צמצם (במצב צילום ידני). נקודה אחת שהפריעה לי היא שמיקום חלק מהלחצנים לפעמים גורם ללחיצה בלתי רצויה, כמו לחצן ה-Display שנלחץ בטעות ומעביר בין מצבי תצוגה או לחצן הנדנדה שעלול לזוז בגלל האצבע ולגרום לשינוי ערך פיצוי חשיפה. חריץ כרטיס הזיכרון נמצא בצוותא עם תא הסוללה, מה שעלול להפריע לאפשרות פתיחת המכסה בעת הצבה על חצובה.


פנסוניק DMC G6 - ביקורת מצלמה

מסך מגע מפרקי וחד


מסך המצלמה הוא מפרקי מלא, כלומר, אפשר לשלוף אותו ממקומו החוצה, לסובב אותו לפנים (עבור צילום עצמי) או להטות אותו לצדדים, נוח מאוד במצבי צילום פחות שגרתיים, במיוחד עבור וידאו. מסך המגע מאפשר לשלוט על תפריטים בנגיעה ישירה, לבחור ולהזיז נקודות פוקוס ולהגדיל (בתנועה צביטה) תמונות במצב צפיה. איכות המסך טובה מאוד, הוא חד וברור וניתן גם לכייל אותו (ניגודיות, צבע וכו'), גם התגובות למגע מידיות ואין צורך ללחוץ בחוזקה. בנוסף, פנסוניק לא חסכה כאן והתקינה חיישן קרבה אשר מכבה את המסך האחורי כאשר הצלם מביט דרך העינית האלקטרונית.


פנסוניק DMC G6 - ביקורת מצלמה
ה- G6 כוללת גם עינית אלקטרונית מסוג OLED, מה שאומר שהניגודיות והצבע השחור טובים מאוד, ביחס לעיניות מדגמי עבר, זמן התגובה שלה מהיר יותר וגם יש פחות גרעיניות בתמונה במצבי חשיכה. גם את מסך העינית ניתן לכייל (בנפרד מהמסך האחורי).
אגב, אם אתם רוצים לראות בזמן אמת על המסך (או העינית) את השפעת שינוי מהירות הסגר / צמצם מראש על התמונה שאתם עומדים לצלם, אז לחיצה על לחצן שהוגדר כ- Preview תציג לכם את השפעת גודל הצמצם הנבחר על העומק בתמונה ולחיצה שניה תציג את השפעת מהירות הצמצם. בנוסף, מסך המגע יכול לשמש כעזר עבור ביצוע מיקוד מהיר: נגעו במסך בנקודה המבוקשת והמצלמה תתמקד בה, בין אם מדובר בצילום סטילס או וידאו.

איכות תמונה


ה-G6 מכילה חיישן מסוג Live Mos (מבוסס CMOS) בעל 16 מגה פיקסל ומקדם חיתוך ("קרופ") של X2, כלומר, כאשר אתם מרכיבים עדשה ורוצים לדעת את אורך המוקד שלה, צריך להכפיל בשניים את המספר הכתוב על העדשה. למשל, עדשת 20 מ"מ היא בפועל 40 מ"מ (בתרגום למונחי מצלמת פריים מלא).


עיבוד ה- JPEG טוב יותר מבחינת התייחסות לצבע מאשר בדגם הקודם, הצבעים טבעיים באופן כללי ונאים לעין (בעוד ביצועי קבצי ה-RAW דומים מאוד). פנסוניק "מבשלת" היטב את תוצרת ה- JPEG מבחינת ניגודיות וצבע, כך שצלמים מתחילים לא צריכים להתחיל ולעמול קשה על שיפור קבצי ה- RAW. באחד מימי החורף הראשון, בשעת בין ערביים, השמש צבעה את הנוף בצבעים חמים ומענגים שהצליחו להשתקף בתמונה הבאה:


Panasonic DMC G6 Image sample

מצבי תמונה דינמיים
פנסוניק מציעה לצלם החובב שרוצה לקבל תמונות בעלות מראה חד ופאנצ'י במיוחד שני מצבי עיבוד דינמיים שניתן להפעיל מהתפריט:  iDynamicמבהיר את חלקי התמונה הכהים ומקנה מראה "פאנצ'י" לתמונה, עם צבעים מעט עזים יותר ומראה ניגודי מודגש בעוד iResolution מחדד באופן מלאכותי את התמונה. זה בהחלט יכול לחסוך זמן עבודה בפוטושופ ולהציג תמונות מרשימות יותר, אבל יש לציין כי אם תפעילו את שני המצבים, במבט מקרוב תראה התמונה מעובדת ומגורענת יותר (גם בערכי ISO נמוכים), כך שהמשתמש צריך להחליט מה הוא מעדיף, את המראה "הטבעי" או זה המרשים והמעובד יותר.


Panasonic DMC G6 Image sample

מי שיקרא לעומק את ספר ההוראות, ימצא אפשרויות שליטה מתקדמות במיוחד, למשל את Touch AE: יש מצבים, בהם אנחנו רוצים שהתמונה תבצע חשיפה על סמך עצם מאוד ספציפי בתמונה. למשל, פנים כהות על רקע אור יום בהיר לא יחשפו באופן נכון (יצאו חשוכות מדי בגלל התאורה החזקה), אך בהפעלת מצב זה במצלמה, הצלם יכול לגעת בנקודה המבוקשת דרך מסך המגע ואז החשיפה של כל התמונה תעשה לפי נקודה זו בלבד.

איזון הלובן (WB) ב- G6 פעל כהלכה ואף הפתיע לטובה בצילום תחת תנאי תאורה מלאכותית, ערכנו השוואה מול מצלמת קנון 70D בצילום בתאורת פנים "חמה" של פאב, בעוד הקנון הפגינה צהבהבות חזקה בתמונה, הפנסוניק G6 המשיכה לשמור על לבן נכון.

צילום ב-ISO גבוה: פנסוניק בחרה להשאיר ב-G6 את חיישן ה- 16 MP Live MOS שמצוי בדגם הקודם G5 (וה-GH2), מה שאומר כי ביצועי הצילום בתנאי חשיכה, פחות טובים מאלו של הדגמים היקרים יותר כמו GH3 ו- GX7. עד לערך של ISO 1600 אין בעיה מיוחדת, אך מעל ISO 3200, הפרטים כבר מטשטשים בצורה ניכרת והצבע מאבד מהרוויה שלו, צילום בפורמט RAW ישפר את התוצאה וישיג תוצאות סבירות גם ב- ISO 6400 אך מעבר לזה התוצר יספיק רק לתמונות קטנות עבור האינטרנט.

הדוגמה שלפנינו צולמה בערך ISO 3200, בהגדלה, ניתן לראות את ההבדלים בין תוצר ה-JPEG בו מערכת הסרת הרעשים (בערך ברירת המחדל שלה) גורמת לטשטוש הפרטים. כאשר שימוש בפורמט RAW, מאפשר להגיע לתוצר משופר ומפורט יותר.

Panasonic DMC G6 ISO 3200 Image sample

Panasonic DMC G6 Image sample

מערכת המיקוד של המצלמה מהירה בד"כ ולא תחוש חולשה מול DSLR מקבילה, ניתן לבחור במצב של 23 אזורי מיקוד, נקודה אחת, מיקוד עוקב או זיהוי פרצופים. בעת צילום בתנאי חשיכה, אם אין בתמונה מספיק ניגודיות, הדבר עלול לבלבל את חיישן המיקוד.

שלל מצבי צילום

ה- G6 כוללת אפשרות צילום מהירות מואצת (Time Lapse) המתאימה לתיעוד פרק זמן ממושך (ניתן ליצור לאחר מכן במצלמה סרטון MP4) או אפשרות לצילום סרט Stop Motion – שיוצר סרט וידאו במצלמה ע"י חיבור תמונות סטילס רבות. בנוסף, יש תפריט הכולל פילטרים אומנותיים, פנורמה ועוד. אם תרצו לצלם תמונות תלת מימד, תוכלו לעשות זאת ע"י רכישת עדשה יעודית של פנסוניק.


אם גיליתם בעיה בתמונה לאחר הצילום, אפשר לבצע עריכה גרפית מסוימת במצלמה: תכונת ה-Clear Retouch מאפשרת הסרת עצמים בלתי רצויים מהתמונות. בנוסף, אפשר להוסיף לתמונות מבוקשות גם חותמת של תאריך , טקסט חופי באנגלית, מיקום גיאוגרפי ועוד.

צילום שקט לגמרי: יכולת זו מתאפשרת בעזרת מעבר למצב סגר אלקטרוני ולהבדיל ממצלמות DSLR בהן גם במצב "שקט" יש עדיין צליל מכני, כאן הוא שקט לחלוטין. היישום של הרעיון הוא אחד המוצלחים בהם נתקלתי ואם תרתמו את אחד מלחצני הגישה הישירה לענין בכל פעם שתצטרכו לצלם בשקט, לחיצה אחת תעביר אתכם למצב השקט. אם זאת, יש לזכור כי מצב זה מיועד לשימוש בסיטואציות מסוימות והוא כולל כמה מגבלות, כמו ערך מקסימלי אפשרי של ISO 1600 ורגישות לתאורת פלורוסנט (עלול להופיע ריצוד בתמונה).


Panasonic DMC G6 Image sample

וידאו מרשים

ביחס למתחרים הקיימים בקטגוריה – בין אם מדובר במצלמות DSLR או "ללא מראה", הוידאו של ה- G6 מתגלה כמצוין, עם תמונה חדה ומפורטת ושלל יכולות וקשה להגיד עליו משהו רע. הוידאו אינו סתם מחודד אלא באמת מפורט ועם זאת כמעט חף לגמרי מבעיות שנפוצות במצלמות, כמו למשל Moire או אלייסינג כפי שמציגים אותם רוב הדגמים המקבילים. בנוסף, המצלמה מתמודדת היטב עם צילום בערך ISO גבוה (מקסימום של ISO 3200) – באופן מוצלח הרבה יותר מה- G5 וגם מה- GH2 המיתולוגית.


סרטון קצר על חורף דצמבר 2013:



תפריט הוידאו מאפשר לצלם ברזולוציית 1920x1080 בקצבי פריימים של 24p / 25p / 50p עם אפשרות בחירה בקבצי AVCHD או MP4. למרות שקצב הנתונים המקסימלי כאן עומד על 28Mbps (לעומת 720Mbps בדגם GH3), פנסוניק הטמיעה מקודד וידאו יעיל מאוד והתוצאה, כאמור, מרשימה מאוד, ללא פיקסליזציה או טשטוש פרטים.


הפעלת מצב צילום שקט בתפריט הוידאו מאפשרת לתפעל דרך מסך המגע את הפרמטרים הנדרשים (גודל צמצם, ISO וכו') במקום דרך הפקדים המכניים, כך ששום צליל של כפתור לא נקלט במיקרופון המצלמה הפנימי. בנוסף, שמחנו מאוד לגלות כניסת מיקרופון חיצוני (שהיתה חסרה מאוד בדגם הקודם G5). ה-G6 כוללת גם מנגנון Focus Peaking שבא לעזר בעת שימוש במיקוד ידני כאשר הוא מציג נקודות תכולות בתמונה באזור המיקוד.  עם עדשת הקיט המקורית (14-42), המיקוד האוטומטי בוידאו מהיר ויעיל יחסית.

Panasonic DMC G6
WiFi
ה- G6 כוללת קישוריות WiFi וגם NFC המאפשר לחבר בין מכשירים בעזרת נגיעה בלבד. ה- WiFi בצירוף האפליקציה של פנסוניק מציע שליטה מרחוק דרך סמארטפון או טאבלט – צפיה בוידאו / סטילס בזמן אמת, העברת תמונות למכשיר אחר דרך האויר – בין אם מדובר במסך טלוויזיה לשם צפיה או במדפסת לשם הדפסה מיידית.

חיי סוללה
עם סוללת המצלמה הסטנדרטית, בהספק של 1,200mAh הצלחתי לצלם 510 תמונות סטילס (ללא שימוש בפלאש) וכ- 20 דקות של וידאו Full HD. לצילום חובבני זה מספיק בהחלט, אך ליום צילומים של הפקת וידאו, מומלץ לקחת סוללות נוספות. שימוש בפלאש הפנימי של המצלמה, יוריד את כמות התמונה לכ-340 (כאשר חצי מהן מצולמות עם פלאש).

Panasonic G6 vs Canon EOS 70D
סיכום


ה- G6 של פנסוניק גדושה בטכנולוגיה ופיצ'רים, למעשה, היא כוללת את רוב התכונות של דגמי פנסוניק היקרים יותר, למשל עינית OLED, קישוריות WiFi / NFC ואפשרות צילום Time Lapse אבל עם חיישן CMOS מיושן יותר.
המצלמה התגלתה כנוחה לאחיזה ועם אפשרויות מתקדמות לתפעול, כמו אפשרות תכנות של לחצני גישה ישירה, מסך מגע ואף אפשרות שליטה מלאה דרך מסך סמארטפון או טאבלט.

התמונות אותן מציגה ה- G6 נאות לעין, עם טיפול נכון בצבעים ומנגנון איזון לובן מוצלח, הצלם המתלמד יוכל לעשות עזר בלחצן ה- iA שקובע עבורו את כל הפרמטרים באופן אוטומטי ומפיק תמונות מוצלחות, הצלם המתקדם יותר יוכל להעזר בשלל אפשרויות השליטה אותן מציעה המצלמה. בענין התמודדות עם ערכי ISO גבוהים בצילום לילה, ניתן למצוא מתמודדות מוצלחות יותר בסעיף זה באותה קטגוריית מחיר, אני ממליץ על עבודה במצב RAW שמאפשר לסחוט יותר מהתמונה.

בסעיף צילום הוידאו, ה- G6 מהווה כלי פנטסטי ביחס למחיר שלה, עם איכות תמונה שעולה על הרוב המוחלט של המצלמות המתחרות בתקציב דומה ואפילו כפול ממנה. המצלמה מספקת את כל אפשרויות השליטה להן נזקק הצלם – בין אם מדובר במצבים אוטומטיים או ידניים, יש גם עינית אלקטרונית הפעילה במצב וידאו ומסך מגע אחורי מפרקי. כך שאם אתם סטודנטים לאומנות הקולנוע / וידאו ומחפשים מצלמה עם אפשרות להחלפת עדשות, ה-G6 יכולה להתאים לכם מאוד.

Panasonic DMC-G6

מחיר
גוף: 2,990 ₪

גוף + עדשת 14-42 מ"מ: 3,490 ₪
גוף + עדשת 14-42 מ"מ + עדשת 45-150 מ"מ: 4,490 ₪
אחריות: 3 שנים של יורוקום פנסוניק

בעד: עמוסה בפיצ'רים, וידאו חד ומוצלח יותר בהשוואה למצלמות DSLR מקבילות או אף יקרות יותר, מסך מגע אחורי חד תמונה וגם מפרקי מלא, עינית OLED, יכולת הגדרה אישית של לחצני המצלמה, כניסת מיקרופון חיצוני.

נגד: ביצועי ISO גבוה טובים פחות ממצלמות DSLR מקבילות.

תמונות דוגמה

Panasonic DMC G6 Image sample

Panasonic DMC G6 Image sample

Panasonic DMC G6 Image sample

Panasonic DMC G6 Image sample

Panasonic DMC G6 Image sample

Panasonic DMC G6 Image sample

מעבר לתגובות בפורום