Audioengine +2 במבחן - רמקולים למחשב עם DAC משולב

ליאור קורן
01-01-2014 07:00

הרמקולים למחשב Audioengine +2 קטנים אבל כבדים, מפיקים בס מכובד יחסית וצליל נעים שאפשר להאזין לו שעות, הם כוללים גם יחידת DAC פנימית ושלל חיבורים. ביקורת רמקולים למחשב.

חברת Audioengine נוסדה בשנת 2002 ע"י חברים מתעשיית הסאונד ומראשית ימיה התמחתה במוצרי אודיו המיועדים לשימוש עם מחשבים. כיום מציעה החברה קו מוצרי אודיו למחשב הכולל רמקולים (מוגברים או פאסיביים), מגברים, יחידות המרת צליל מדיגיטלי לאנלוגי (DAC) ועוד.

קו הרמקולים המוגברים כולל את הדגם הבכיר Audioengine 5 (רמקולים מדפיים בגודל מלא) ומתחתיו מצוי דגם ה-"2" שקיבל גרסה משופרת "2+" הנסקרת בכתבה זו. בהשוואה לדגם הקודם (Audioengine 2), מוסיפים ה- 2+ יחידת DAC פנימית עם חיבור USB, יציאות RCA, ספק כוח חדש ועוד.


ה- "2+" קטנים במידה ניכרת מהדגם הבכיר של החברה – A5+. הם מתוכננים לפעול כיחידה עצמאית וכוללים מגבר פנימי, כך שכל מה שצריך הוא לחבר אותם ישירות אל מקור המוזיקה (מחשב, נגן וכו') מבלי להזדקק למגבר חיצוני או רסיבר.


Audioengine 2+ ביקורת רמקולים
חיבורים – כולל USB


אחד הרמקולים נושא בגבו מערך חיבורים נרחב יחסית: כניסות ויציאות מסוג RCA היכולות לשמש עבור חיבור מכשירים כמו נגן דיסקים, ממיר (שידורי טלוויזיה), קונסולת משחקים ועוד. כניסת AUX סטנדרטית בקוטר 3.5 מ"מ מיועדת לחיבור אל כרטיס הקול במחשב או לנגן מוזיקה נייד. כניסת USB עבור חיבור למחשב מפעילה את יחידת ה- DAC הפנימית ועוקפת את כרטיס הקול במחשב. באופן מוזר, אין בורר שמעביר בין הכניסות השונות וכולן פעילות במקביל, כך שאם תעבירו צליל דרך כניסת USB ו- AUX למשל, שני האותות ישמעו בצוותא. בין שלל החיבורים, ישנה גם יציאת RCA אותה אפשר לחבר אל סאב וופר חיצוני – פלוס לאוהבי בס מודגש במיוחד.

עם הרמקולים, מגיעה חבילה מכובדת של כבלים שונים עטופים בשקיק בד: כבל USB לחיבור למחשב, כבל AUX לחיבור אל נגני מוזיקה וכבל רמקולים לחיבור בין הצמד.


Audioengine 2+ ביקורת רמקולים
קטנים ולא קלים


במציאות, צמד הרמקולים נראה הרבה יותר קטן ממה שנדמה מהתמונות. עם גובה של 15.2 ס"מ ועומק של 13.1 ס"מ הם יתפסו פחות מקום על שולחן העבודה מאשר רמקולים מדפיים בגודל מלא. המשקל, לעומת זאת, מרגיש מכובד למדי (במיוחד השמאלי שמכיל את יחידת המגבר – 1.6 ק"ג) והגימור נאה – חלק ואיכותי (בשחור או לבן).


בתחום הרמקולים למחשב, התרגלנו לרמקולים עשויי פלסטיק, אולם תיבות ה- Audioengine 2+  עשויות MDF  – חומר הנהוג בגזרת הסטריאו והקולנוע הביתי. הרמקולים פועלים בתצורת 2 Way עם טוויטר בקוטר 0.75 אינץ' (מסוג משי – Silk dome), וופר עשוי קוולאר בקוטר 2.75 אינץ' ופתח בס צר הממוקם בחזית.
היות והם כוללים מגבר, יש לחבר אותם לחשמל. חבל רק שחוגת השליטה על עוצמת הקול ממוקמת מאחור ולא מקדימה, ענין פחות נוח לשליטה.

Audioengine 2+ ביקורת רמקולים
ממיר פנימי

אם בחרתם להשתמש ביחידת ממיר הצליל הפנימי ברמקולים (מבוסס רכיב Burr Brown PCM2704C), חיבור כבל ה- USB למחשב בפעם הראשון יפעיל הליך התקנה מהיר (חלונות 8.1). מדובר בכרטיס קול לכל דבר, כך שיש לגשת אל לוח הבקרה ולבחור ברמקולים של Audioengine כהתקן ברירת מחדל עבור מוזיקה.

לעומת כרטיס הקול המובנה במחשב, מורגש שיפור בדינמיות, עם בס הדוק יותר ובימת צליל יותר מוגדרת. אני משער שיחידת ה- DAC ברמקולים תהיה טובה יותר מכרטיס קול ממוצע בתצורת On Board. בחדר קטן, הם ימלאו את החלל בצלילים, אולם בחדר פתוח וגדול הם יהיו אפקטיביים בעיקר עבור מי שיושב בעמדת המחשב מולם.

Audioengine 2+ ביקורת רמקולים
איכות צליל


נראה כי מהנדסי החברה שמו דגש על תדרי ה- מיד בס, היות ורמקולים קטנים כאלו מוגבלים ביכולתם להפיק בס נמוך במיוחד, הגברת תדרי המיד בס יוצרת רושם של רמקול בשרני יחסית לגודלו ואם תקרבו את היד אל פתח הבס הקדמי, תחושו באויר הנדחף ממנו החוצה. השיר Don't Cry של רובים ושושנים קיבל הגשה דרמטית דרך רמקולי ה- Audioengine עם בס נוכח ומלא ובימת צליל תלת מימדית. בחלק מהשירים אף הורגש עודף בבס, אך הרחקה של הרמקולים מקיר אחורי הורידה באופן מוחשי את כמות הבס.


קולות אדם נשמעים דרכם עגולים, נוטים לצד "המנומס", צליל כפי שאולי חלק מכם מכירים ממגברים בעלי אופי חם יחסית. גם אם תגבירו את עוצמת הקול, תוכלו ליהנות מהמוזיקה מבלי שהאוזן תכאב בגלל צלילים "דוקרים".


השיר Harder to Breathe של מארון 5 מספק תצוגה הדוקה מאוד של בס כאשר הגיטרות החשמליות פרושות על רוחב הבמה וקולו של הסולן יוצא מהמרכז. הבס דינמי יחסית ומקנה תחושה אנרגטית. מהצד השני של הסקאלה המוזיקלית, קולותיהם של סולני להקת גרגוריאן צפים בחלל מול המאזין, עם עומק ותופים דרמטיים.


כמצופה מרמקולים "מוניטורים", אם תציבו אותם בזוית הנכונה, הם יצרו בימת צליל בעלת מימד עומק ורוחב. צליל הפסנתר בשיר Someone Like You של אדל מתוקים ומהנים וקולה עולה במרכז, חם ומרגש, הגברה של עוצמת הקול מציבה את הזמרת מולנו – כאשר היא שרה אלינו באינטימיות.


ה- "2+" מתאימים למי שאוהב צליל מעט חם ומעוגל בגבוהים, יש להם צליל מאוד נעים שאפשר להאזין לו במשך שעות עבודה ארוכות מול המחשב מבלי שיציק באוזן. אם אוסף המוזיקה שלכם כולל קבצי מוזיקה מסוג mp3 בעלי אופי בהיר ועוקצני, הרמקולים הללו יעדנו ויאזנו אותם.


Audioengine 2+ ביקורת רמקולים
סיכום


להבדיל מדגמים רבים של רמקולים למחשב שעשויים פלסטיק, ה- Audioengine +2 בנויים בסגנון ובאיכות המקובלים בעולם האודיו הביתי והמקצועי. הם מספיק קומפקטיים (ביחס לרמקול מדף סטנדרטי) על מנת שניתן יהיה להציבם על שולחן העבודה, בנויים באופן איכותי מאוד, כוללים מספר כניסות ויציאת אודיו ויחידת ה- DAC הפנימית מציעה שיפור סוני ביחס לכרטיס הקול הבסיסי במחשב. הם מתחרים בדגמי רמקולים כמו אלו השקופים של הרמן קרדון כאשר החלטת הבחירה בינהם צריכה להיות מבוססת גם על טעם מוזיקלי אישי – האם אתם מעדיפים את הסגנון הנעים, החם והבשרני או זה הבהיר יותר?


הצליל שלהם נעים גם לאחר יום עבודה ארוך ואם תרצו לעורר את הגוף, תקבלו גם בס גדול ונמוך יחסית (תלוי גם בקרבה לקיר אחורי), מה שחוסך הצבת סאב וופר יעודי מתחת לשולחן העבודה.


מחיר של 1,550 ₪ לזוג הרמקולים הללו אינו זול (גם ביחס לחו"ל, אם כי צריך להכניס לחישוב מכס, מע"מ ומשלוח), יש לקחת בחשבון שהרמקולים כוללים גם יחידת DAC שמחליפה כרטיס קול איכותי. מי שירצה לשפר עוד יותר את התוצאה, יוכל לרכוש בנפרד מעמדים לרמקולים (בסיס אלכסוני) מדגם ADS1 במחיר של 169 ₪. מניסיון, זה בהחלט עושה טוב לצליל בזכות הצבה של הרמקולים בזוית כך שהטוויטר מכוון בקו ישר אל אוזנו של המאזין וגם מעלה את בימת הצליל לכיוונו.


מחיר: 1,550 ₪

אחריות: 3 שנים של צור סחר

בעד: רמקולים קטנים עם צליל חם ובשרני, יחידת DAC פנימית עם USB, יציאה לסאב, גימור מצויין.

נגד: חוגת ווליום ממוקמת מאחור, אין מתג בורר בין הכניסות, מחיר.

מעבר לתגובות בפורום