עלו על שרטון – הורדות פיראטיות במגמת ירידה

דרור עדן
29-12-2013 07:00

מה הם עשרת התכנים הפופולריים ביותר להורדה בלתי חוקית ולמה כמות ההורדות הבלתי חוקיות ירדה בתקופה האחרונה? לנטפליקס וספקי תוכן אחרים התשובה.

שנת 2013 הסתיימה וכמדי שנה, מפרסם אתר Torrent Freak את מצעד ההורדות הפיראטיות של 2013. במקום הראשון בתחרות המפוקפקת זכתה הסדרה הפופולרית "משחקי הכס" עם 5.9 מליון הורדות פיראטיות. 

אך, יש נתון מעניין אפילו יותר ממה שמופיע בדירוג, זהו דווקא מה שחסר בו והוא העובדה כי כמות ההורדות הפיראטיות פחתה ב- 2013 בהשוואה לשנים קודמות.


דרוג    סדרה        הורדות במיליונים

1    משחקי הכס           5.9
2    שובר שורות           4.2
3    המתים המהלכים      3.6
4    המפץ הגדול           3.4
5    דקסטר                3.1
6    איך פגשתי את אמא   3.0
7    חילפות                2.6
8    הומלנד               2.4
9    ויקינגים               2.3
10   החץ                  2.2
•    דרוג 10 הסדרות שהורדו הכי הרבה ב 2013 לפי אתר Torrent Freak

הגולשים חוזרים למוטב
בסקר שנערך על ידי אוניברסיטת קולומביה בניו יורק, בשנת 2011, נמצא כי בתקופה ההיא, כ-90% מהצפייה בתכנים ברשת הייתה באתרים "בלתי חוקיים". למרות זאת, כבר אז עלו טענות כי מדובר ב"סופו של עידן". האם אכן הספינה הפיראטית עלתה על שרטון והאם שירותי סטרימינג חוקיים עומדים לרשת את אוצרותיה? דו"ח של חברת סאנדווין האמריקנית סבור שזוהי המגמה.


על פי הדו"ח, בשנים האחרונות, חלה ירידה משמעותית של הורדות פיראטיות ברחבי ארה"ב. כפונקציה הפוכה לכך, הדו"ח מצא עלייה בצפייה בתכנים באמצעות YouTube ונטפליקס. ההתחזקות של האחרונים, על חשבון האתרים הפיראטיים ברשת, יכולה להעיד על שינויים בהרגלי הצריכה מבחינת הגולשים ברחבי ארצות הברית. כבר היום, לפי דו"ח סאנדווין, יוטיוב ונטפליקס אחראיות על כ-50.31% מתעבורת הרשת היומיות בצפון אמריקה (18.69% ו-31.62% בהתאמה). לכך מצטרפים שירותים נוספים לצפייה ברשת כגון אמזון והולו. עם זאת, הפער ביניהם לבין נטפליקס עדיין משמעותי.


משחקי הכס
"משחקי הכס" מקום ראשון במצעד הפיראטי עם 5.9 מליון הורדות בשנת 2013

משתמשים באתרים הפיראטיים בכדי לנצח אותם

נטפליקס היא לא רק חברה אשר מספקת שירותי סטרימינג המעניקים לגולש חוויית צפייה ברמה גבוהה (ללא החסרונות הידועים של האתרים הפיראטיים). על פי דיווח שפורסם בספטמבר 2013 במגזין הכלכלי החשוב בלומברג ביזנסוויק, נטפליקס מעדכנת את תכני הווידאו של שירותי הסטרימינג שלה על פי הצפיות הפופולאריות ביותר באתרים הפיראטיים. במילים פשוטות, היא בודקת מהן ההורדות הפיראטיות הפופולאריות ביותר ועל סמך זה מעדכנת את מאגר התכנים שלה.


בחינה של עשרת הסרטים המובילים באתרי ההורדות הפיראטיים (לפי אתר Torrent Freak) מראה כי אף אחד מהמשתתפים בעשירייה המובילה איננו זמין אצל נטפליקס. האם זה אומר כי ברגע שאותו תוכן יופיע גם בנטפליקס, הוא ירד מהצמרת הפירטית?

כמובן, קשה לצפות מי ינצח במערכה ומי יצליח לגבור על מתחריו. האם האתרים הפיראטיים שרים את שירת הברבור, או שמא מדובר רק בירידה לצורך עלייה מחודשת.

הכותב הוא בעל אתר Flat Planet, פורטל טלוויזיה וקולנוע אשר מרכז קישורים לצפייה ישירה, ביקורת סרטים, סדרות, אירועים טלוויזיוניים ועוד.

מעבר לתגובות בפורום