ניקון Coolpix P7800 – מצלמה קומפקטית למתקדמים

יואב פלד
17-12-2013 19:00

ניקון P7800 מהווה נצר למשפחת המצלמות קומפקטיות המתקדמות של ניקון. ל-P7800 מערכת שליטה משוכללת וניתנת להתאמה אישית עם מספר רב של חוגות וכפתורים. בביקורת הבאה נפרט כיצד ה-P7800 מבדלת את עצמה משאר המתחרות בשוק המצלמות הרווי של 2013. ביקורת מצלמה.

ה-Coolpix P7800 היא מצלמת הדגל של ניקון בשוק המצלמות הזום הקומפקטיות המתקדמות והיא מחליפתה של ה-P7700. השינוי המרכזי בין שני הדגמים הוא התוספת של עינית אלקטרונית מובנית ברזולוציה מכובדת של 921 אלף נקודות, התופסת את מקומה של חוגת שליטה מהירה בדגם הקודם. שאר המאפיינים המרכזיים של המצלמה לא השתנו כאשר בלב ה-P7800 חיישן בגודל 1/1.7" (הגדול בכ-50% מחיישן של מצלמה קומפקטית סטנדרטית) ברזולוציה של 12.2 מגה-פיקסלים. כראוי למצלמה ברמתה ה-P7800 מתהדרת במסך אחורי מפרקי בגודל 3 אינץ' ברזולוציה גבוהה של 921K. בנוסף, הרכיב שבאמת מבדיל את הניקון מיריבותיה בקטגוריית מצלמות הזום המתקדמות היא העדשה בעלת טווח של 28-200 מ"מ, עם מפתח צמצם של f/2-4, העולה על עדשות של מצלמות מתקדמות אחרות (בטווח מחיר זה) מבחינת טווח הזום.

ניקון P7800 - ביקורת מצלמה

מעבר למאפיינים הטכניים שמצוינים למעלה, התכונות שבאמת מקדמות את ה-P7800 לקטגוריית המצלמות למתקדמים הן אפשרויות השליטה המורכבות, המכילות שפע של חוגות שליטה, כפתורים הניתנים לתכנות אישי, תושבת hot-shoe ושאר אפשרויות שיקרצו לצלמים שלא מרוצים מחוסר השליטה במצלמות הקומפקטיות שברשותם.

עיצוב ושליטה

ה-P7800 היא מצלמה גדולה וכבדה יחסית לשאר המצלמות בקטגורית הקומפקטיות המתקדמות. הממדים הפיזיים של המצלמה עומדים על 12 ס"מ גובה, 7.7 ס"מ גובה, ו-5 ס"מ רוחב בנקודה העבה ביותר. בנוסף היא שוקלת 400 גרם כולל הסוללה וכרטיס הזיכרון. היא אמנם לא קטנה מספיק כדי להיכנס לכיס, אבל הבניה האיכותית ניכרת לעין, והגריפ הקדמי ותושבת האגודל האחורית מייצרים אחיזה נוחה מאוד לשימוש ממושך.

כאמור, עדשת ה-28-200 נחשבת יחסית מגוונת לקטגוריה, כשהיא מציעה טווח זום של X7.1. מסביב לעדשה ישנה טבעת הניתנת להסרה המאפשרת שימוש במתאמים שונים של ניקון שיוכלו להרחיב ולהצר את אורך המוקד של העדשה. מפתח הצמצם המקסימלי בטווח הרחב של 28 מ"מ עומד על f/2, והוא קטן בהדרגה עד ל-f/4 ב-200 מ"מ. אחת מנקודות העוצמה של המצלמה היא הטווח הרחוק של העדשה בשילוב עם מפתח צמצם שנחשב עדיין פתוח, המאפשר צילום פורטרטים מרוחקים ואפילו צילומי טבע.

ניקון P7800 - ביקורת מצלמה

שלל חוגות
למצלמה יש לא פחות מ-5 חוגות שונות. בחלקה העליון שתי חוגות סטנדרטיות, החוגה הגדולה מאפשרת מעבר פשוט בין מצבי הצילום השונים (P, A, S, M, Auto, Movie וכו') ובנוסף מכילה שלושה מצבי צילום הניתנים לתכנות מראש על ידי המשתמש. החוגה השנייה שולטת בפיצוי חשיפת חסר\יתר עד ל-3 סטופים. חוגת שליטה נוספות ממוקמת בקדמת המצלמה, כשהאצבע המורה עומדת עליה בטבעיות בעת השימוש במצלמה, וחוגה רביעית באחורי המצלמה, לצד הגריפ האחורי לאגודל. חוגות אלה שולטות במאפייני הצילום השונים בהתאם למצב הצילום הנבחר, ובנוסף בעת לחיצה על כפתור Fn1 שליד העדשה מאפשרות בחירה באלמנטים שונים כמו פורמט הצילום, רמת רגישות, איזון ללבן, ועוד. בנוסף לארבעת החוגות הללו, ישנה חוגת שליטה אחורית סטנדרטית שמיועדת לשיטוט נוח בתפריטים השונים, אך פחות באה לידי ביטוי בעת הצילום.

ניקון P7800 - ביקורת מצלמה

כפתור ה-Fn2 מאפשר הפעלה של מספר מאפיינים כמו הצגת ההיסטוגרמה, גריד בעת הצילום, וקו אופק דיגיטלי. באופן אישי השתמשנו בכפתור זה להפעלת מסנן ה-ND המובנה בעדשה, בעיקר מכיוון שלא הצלחנו לאתר דרך נוחה אחרת להפעיל אותו, ובעת צילום באור יום חזק כשרצינו לצלם בצמצמים פתוחים האפשרות למסנן ND מועילה מאוד.

במידה ופירוט הכפתורים והחוגות בלבל אתכם, אל תטעו, גם לנו לקח זמן לא קטן על מנת להבין כיצד לתכנת ולתפעל את המצלמה בצורה אופטימלית, אך לאחר שעשינו זאת חוויית השימוש שלה לא נפלה ממצלמות DSLR וחסרות מראה מתקדמות.

למצלמה פלאש מובנה הניתן לשחרור בעזרת כפתור לשמאל העינית, והיא כוללת גם תושבת Hot Shoe המאפשרת שימוש באביזרים שונים של ניקון, בין אם פלאשים, מיקרופון חיצוני, או מתאם GPS, שכן היא אינה מכילה GPS מובנה וכמו כן, אין לה קישורית WiFi מובנית.


עינית אלקטרונית – בעד ונגד

כאמור, המצלמה מכילה שילוב של עינית אלקטרונית ומסך אחורי מפרקי באיכות גבוהה. בניגוד לסדרת מצלמות ה-G של קנון המכילות עינית אופטית, ניקון בחרה בעינית אלקטרונית, וכעת נסביר למה לדעתנו ניקון בחרה בשכל. למרות שצלמים רבים מוקסמים מאפשרות התצוגה של עינית אופטית כפי שהם מורגלים לראות במצלמות DSLR, העינית האופטית במצלמות הקומפקטיות שונה לגמרי. מצלמה קומפקטית אינה מכילה מנגנון של מראה ופריזמה המעביר את האור שחודר דרך העדשה לעינית כמו במצלמות DSLR ולכן העינית האופטית שהמצלמה הקומפקטית מכילה היא למעשה "חלון" שממוקם במקרה הטוב במרכז המצלמה, או במקרים רבים בצידה. למעשה התמונה שהצלם רואה דרך העינית אינה זהה לתמונה שהעדשה קולטת מאותה הזווית, שכן העינית והעדשה במיקום שונה. צילום אובייקטים רחוקים לא מושפע באופן משמעותי מחוסר תאימות זה, אך ככל שמצלמים אובייקטים קרובים יותר, כך חוסר ההתאמה גדל. בנוסף, העינית האופטית לרוב לא תציג 100% מהתמונה שתילקח (ללא קשר בחוסר התאימות מבחינת הזווית), לדוגמא גם הקנון G16 והניקון P7100 (שקדמה ל-P7700) הציגו 80% בלבד מכיסוי נקודת המבט של העדשה.
הבדל נוסף הוא שעיניות אופטיות במצלמות קומפקטיות לרוב לא יציגו לצלם מידע לגבי מאפייני הצילום השונה, לעומת זאת, מכיוון שהעינית הדיגיטלית היא למעשה מסך קטן, ניתן להציג דרכה את על המידע שמוצג לנו בדרך כלל במסך האחורי.

למרות כל אלה, לעינית האלקטרונית גם מספר חסרונות. החיסרון העיקרי היא שרק לאחרונה הבשילה הטכנולוגיה המאפשרת ייצור עיניות אלקטרוניות שיוכלו להציג תמונה חדה, ללא עיוותי צבע ובזמן תגובה קצר. כרגע, הדור החדש ביותר של עיניות איכותיות אלו מוטמע בעיקר במצלמות חסרות מראה מתקדמות של החברות השונות (סוני, פוג'יפילם, פנסוניק, ואולימפוס). העיניות המתקדמות הללו גדולות יחסית ומכילות רזולוציה גבוהה של 2.4 מיליון פיקסלים ותמונה מרשימה ברמת הפירוט שלה. לעומת זאת, העינית של הקומפקטית של ניקון היא קטנה, בעלת רזולוציה של 921 אלף נקודות. בעת שימוש בעינית ניתן להבחין בנקודות עצמן, וזמן התגובה של העינית איטי מאוד: כאשר מסתכלים דרכה ומזיזים את המצלמה יש השהיה קצרה בין תנועת המצלמה לבין התצוגה בעינית. בנוסף התמונה בעינית כהה יחסית והצבעים בה נראים שטופים ולא רוויים. אכזבה נוספת היא שניקון בחרה שלא להטמיע חיישן שיאפשר למצלמה להעביר אוטומטית את התצוגה בין המסך האחורי לעינית, ישנו כפתור ייעודי למטרה זו ומעבר התצוגה בין שני המסכים אורך כ-2 שניות, זמן לא קצר בכלל. לימין העינית יש דיופטר המאפשר התאמה של חדות העינית לצלמים בעלי משקפיים.

למרות שאנחנו חובבים עיניות ולרוב מעדיפים אותן על שימוש במסך האחורי של המצלמה, לצערנו השתמשנו בעינית המובנית של הניקון לעיתים רחוקות בלבד. המלצתנו ללקוחות הפוטנציאלים מבין הקוראים היא לבקש להתנסות בתצוגת העינית של המצלמה בחנות לפני רכישתה.

מסך איכותי
לעומת זאת, המסך האחורי של ה-P7800 בנוי ברמה גבוהה מאוד, עם הרזולוציה הסטנדרטית של 921 אלף נקודות. המסך המפרקי של המצלמה מאפשר צילום נוח מאוד מכל זווית אפשרית, אפשרות לא נפוצה במצלמות אחרות באותה הרמה. הצבעים במסך האחורי רוויים אפילו באור יום חזק, ומהירות התגובה שלו טובה מאוד, כך שלא היו לנו יותר מידי דילמות באיזו תצוגה לבחור בעת השימוש במצלמה. המצלמה מאפשרת בחירה מרובה ברמת המידע של המסך האחורי, בין תצוגה נקייה של התמונה בלבד, עד לתצוגה המלאה במאפייני הצילום, מצב המיקוד, פיצוי חשיפה, ועוד כמויות גדולות של מידע המסתיר כמעט לגמרי את התמונה עצמה.

ניקון P7800 - ביקורת מצלמה

מהירות

למרות שה-P7800 ממצבת את עצמה כמצלמה לצלמים מתקדמים, חוויית השליטה בה מבחינת מהירות התפעול עלולה להפריע לצלמים אשר מורגלים למצלמות מתקדמות אחרות. איטיות התפעול באה לידי ביטוי במעבר בין התפריטים השונים, החלפת התצוגה בין העינית האלקטרונים למסך האחורי ופרק זמן ארוך במיוחד בשלב שמירת התמונות על כרטיס הזיכרון וזמן הדפדוף בתמונות שכבר צולמו.
מהירות הצילום ברצף של המצלמה עומדת על כ-6 תמונות לשנייה בעת צילום ברצף, ללא קשר לפורמט הקבצים המצולמים. לאחר צילום ששת התמונות המצלמה מפסיקה לצלם ונכנסת לתהליך שמירת התמונות, שאורך כ-4 שניות בהן המצלמה לא מגיבה (או 12 שניות בצילום בפורמט RAW בלבד, ו-13 שניות בצילום בפורמט JPG + RAW). מבחני הביצועים נעשו תוך שימוש בכרטיס 16GB Extreme Pro של SanDisk, המסוגל להקליט בקצב של MB\s  95 ולמרות זאת המצלמה שמרה את הקבצים במהירות איטית מאוד למרות החיישן הצנוע בעל 12MP.

הסוללה מספיקה לזמן מכובד של שימוש, כשארגון CIPA  מעריך את חיי סוללה לכ-350 צילומים. חסרון מעצבן הוא שרמת עוצמת הסוללה לא מוצגת באחוזים אלא בציור, והיא לרוב אחרי כמה שעות של שימוש במצלמה כשמד הסוללה מראה על חצי עוצמה, המצלמה נכבית ללא אזהרה מוקדמת.

איכות תמונה


ה-P7800 מספקת תמונות איכותיות עם רמת רעש נמוכה יחסית למצלמות קומפקטיות בעלות חיישן סטנדרטי. האיזון ללבן האוטומטי נוטה לגוונים צהובים באור שמש, אבל צילום בפורמט RAW מבטל את החיסרון באי-הדיוק הצבעוני. העדשה של הניקון מאפשרת טווח גדול ביחס למצלמות המתחרות, ומספקת תמונות חדות בעלות ניגודיות טובה.

בבדיקת החדות שעשינו ראינו שכבר מהצמצמים הפתוחים ביותר מתקבלות תמונות חדות, במרכז ובפינות התמונה. צמצם f/4 הוא הצמצם האידיאלי אם ברצונכם להשיג חדות מקסימלית, כשהחל מצמצם f/5.6 התמונות מאבדות חדות והופכות לרכות, תופעה שמחמירה ככל שסוגרים צמצמים, עד לצמצם המקסימלי f/8.

Nikon P7800 image sample


למרות שלניקון p7800 חיישן שרק גדול במעט מזו שנמצא במצלמות קומפקטיות סטנדרטיות, היא מתמודדת יפה מאד עם צילום ברגישויות גבוהות. במבחן הבא שילבנו בין צילום מקרו לצילום ברגישויות גבוהות. המצלמה מאפשרת למקד ממרחק מינימלי של 5 ס"מ. למרות שנתקלנו כבר במצלמות שמצלמות ממרחקים נמוכים יותר כמו הקנון SX50, התוצאות של הניקון היו איכותיות יותר מבחינת חדות הודות לחיישן הגדול יחסית.

Nikon P7800 image sample

ביצועי ISO
בצילומים הבאים ניתן לראות שרמת הרעש נשמרת נמוכה מאוד עד לרגישות ISO 400, ולאחריה מתחילה עליה בגרעיניות. למרות שרמת הרעש גבוהה ברגישויות הגבוהות, הרעש המתקבל הוא בעיקר גרעיני ולא צבעוני, ושכזה הוא מייצר תחושת חדות שאמנם פוגמת בתמונה, אך משאיר אותה שמישה לתצוגה. יש לזכור שהתמונות למטה הן קרופ בהגדלה של 100%, כך שבצפייה אינטרנטית של התמונה כולה, רמת הרעש בהחלט נסבלת.


Nikon P7800 image sample ISO


בהמשך לדיון המתמשך בין צילום בקבצי JPG לעומת קבצי RAW, רצינו להמחיש כמה ההבדל גדול ביחוד בעת צילום ברגישויות גבוהות. בתמונה הבאה רואים בבירור שקובץ ה-JPEG המעובד מוריד את החדות בצורה דרמטית, וגורם להאחדה בין צבעים רבים ופרטים קטנים. התמונה מקבלת אפקט של ציור מים, וההבדל בינה לבין קובץ ה-RAW הלא מעובד כלל (גם לא לאחר הצילום בתכנת הפיתוח) ניכר בבירור.

Nikon P7800 image sample RAW
בסעיף הוידאו, מספקת ה- Nikon P7800 אפשרות צילום ברזולוציית 1080p בקצבי פריימים של 25 ו-30 לשניה, 60 פריימים ברזולוציית 720p ו- 120 פריימים לשניה ברזולוציית 640x480.

סיכום

קשה לקבוע פסיקה מוחלטת לגבי איכות התמונה של ה-P7800, שכן היא תלויה בפועל בציפיות שלנו וביחס לאיזו מצלמה נשווה אותה. חיישן הניקון הוא בגודל  1/1.7" הגדול ב-50% מזה של המצלמה הקומפקטית הסטנדרטית ונחשב למכובד עד לפני 2-3 שנים, אך מאז הוצגו מצלמות קומפקטיות עם חיישנים גדולים יותר בהרבה, כך שמבחינת איכות התמונה נטו, מצלמות כמו הסוני RX100 והפוג'י X20 מציגות יתרון אם כי במחיר רשמי יקר יותר.


בהשוואה למצלמות קומפקטיות סטנדרטיות איכות התמונה של ה-P7800 טובה מאוד, וצפיפות הפיקסלים בחיישן שפויה יחסית ומאפשרת צילום ברגישות גבוהה עם תוצאות מצוינות. ה- ניקון P7800 מרשימה מאוד באפשרויות השליטה שהיא מעניקה לצלם ובחוויית השימוש עם שלל הכפתורים והחוגות, מאפיינים שלא ניתן להחסיר מחשיבותם.

מחיר: 2,349 ש"ח

אחריות: הדר סוכנויות לצרכי צילום בע"מ

בעד: עדשה מהירה עם טווח זום מצוין, מערכת שליטה מתקדמת, מסך אחורי מפרקי איכותי, איכות בנייה גבוהה, פילטר ND מובנה.
נגד: יש דגמים מתחרים עם חיישן גדול יותר, תגובות איטיות באופן יחסי, עינית אלקטרונית ברמה לא מספקת למצלמה מתקדמת.

ניקון P7800 - תמונות דוגמה

Nikon P7800 image sample

Nikon P7800 image sample

Nikon P7800 image sample

Nikon P7800 image sample

Nikon P7800 image sample

Nikon P7800 image sample

Nikon P7800 image sample

Nikon P7800 image sample

Nikon P7800 image sample

מעבר לתגובות בפורום