אוזניות סנהייזר HD558 במבחן - על סדר ודיוק

מנחם לוריא
12-12-2013 07:00

אוזניות סנהייזר HD558 הן דגם הכניסה של החברה בסדרת Hi End. מנחם מבלה איתן ימים ארוכים ומוצא אותן מדוייקות ובעלות אופי יחודי משל עצמן. ומה השורה התחתונה? ביקורת אוזניות.

הסטוריה

דומה שאת חברת סנהייזר -  Sennheiser אין צורך להציג, מדובר באחת מיצרניות האוזניות הגדולה בעולם, בין קוי מוצריה מככבים כמה דגמים שנחשבים לאבני דרך עבור אודיופילים מדופלמים.

כמה שבועות  אחרי תום מלחמת העולם השנייה אסף פריץ סנהייזר סביבו כמה עשרות מדענים וטכנאים והחל בהפעלת מעבדת האודיו של אוניברסיטת הנובר כעסק ליצור מוצרי אלקטרוניקה. לחברה שהקים קרא על שם העיירה שאליה עברה המעבדה במהלך המלחמה – לייבור W. המוצר הראשון שיצרה לייבור W היה וולטמטר.

שנה מאוחר יותר, קו המוצרים של לייבור W כבר הכיל מיקרופונים מסוגים שונים, מיקסרים וציוד דחיסת אודיו, כמו גם ואוזניות מוניטוריות – שלא הפכו למוצר צריכה המוני.

ב- 1958 שונה שם החברה מלייבור W לסנהייזר. בשנת 1968 סנהייזר הייתה הראשונה לייצר אוזניות פתוחות, עד אז הטכנולוגיה השלטת באוזניות הייתה של אוזניות סגורות המבודדות את האזין מהסביבה ובזה – הייתה החברה חלוצה. מ- 1968 ואילך החברה הפכה להיות יצרן מתמחה באוזניות. לימים, רכשה סנההיזר את יצרן המיקרופונים גורג' ניומן ואוחזת במתג הזה עד היום. ב- 1982 העביר פריץ סנהייזר את ניהול החברה לבנו אנדראס סנהייזר אשר משמש מנכ"ל ויו"ר מועצת המנהלים של סנהייזר עד היום.

דגם האוזניות הפתוחות הראשון של סנהייזר נקרא HD414, זהו דגם האוזנייה הנמכר ביותר בעולם עד היום. יצורו הופסק לפני שנים אחדות.

אוזניות  Sennheiser HD558
סנהייזר 2013

בתחילת 2013 ערכה סנהייזר מיתוג מחדש של ליין מוצרי האוזניות שלה. המיתוג מחדש כלל הפסקת ייצור של חלק מקו האוזניות הקיים עד אז, עדכונים טכנולוגיים במוצרים אחרים ומדרוג מחדש,של קו המוצרים לפי משפחות של מוצרי צריכה תלויי ישום.

בראש רשימת המיתוג החדש מיקמה סנהייזר שישה דגמים של אוזניות שמיועדות להאזנה למוסיקה ממערכות היי אנד ובהתאם כך גם קראה לסדרה,"היי אנד". סידרת ההי אנד כוללת,כאמור, שישה דגמים של אוזניות ה- HD 558, HD598, HD600, HD650, HD700 ו- HD800. אוזניות ה- HD558 ו- HD598 חולקות את אותה הטכנולוגיה,,דגמי HD 600 ו- HD 650 חולקים בניהם את אותה הטכנולוגיה אך שונה מזו של הקודמות ואילו ה- HD 700 ו- HD 800, ספינת הדגל של סנהייזר,חולקות גם הן טכנולוגיה משלהן.

 Sennheiser HD558

כאמור, האוזניה הזו מהווה דגם הכניסה לקו ההיי אנד של סנהייזר. שיווקה של האוזניה הזו החל ב- 2010 וב- 2013 היא עברה שדרוג טכנולוגי שאפשר הכנסתה ללין מוצרי ספינת הדגל של היצרן. בתחילת שיווקה יועדה האוזנייה לשימוש במערכת הסטריאו או באמצעות מגברי אוזניות ולכן שיווקה עם מחבר ¼ אינץ' בלבד. בשל ההתנגדות הנמוכה של האוזניה (50 אוהם) היה לחץ של הצרכנים על היצרן והחל מ- 2012 משווקת האוזנייה עם מתאם 1/8 אינץ' שמתאים למכשירי אודיו ניידים.
שינוי נוסף שהכניסו אנשי סנהייזר באוזניה הזו ב- 2013, הוא שינוי בחומרים שמרכיבים את הרמקול שבתוך כל אוזניה. מדובר בדיאפרגמה המיוצרת מסגסוגת קלה מאוד של אלומיניום ולא מנייר.



מה באריזה?

ה- HD558 מגיעה עם כבל נתיק. בכבל המגיע, מבית החרושת מחובר למקומו ועל גבי העטיפה ישנו שרטוט ברור מאוד, המתאר כיצד לנתק ולחבר את הכבל. כמו כן יש באריזה מתאם 1/8 אינץ' שנראה כי משהו השקיע מחשבה וטרח להשקיע באיכות החומרים והמבנה. כל החיבורים בכבל, כולל במתאם, מצופים בזהב למנוע קורוזיה.

בתחתית האריזה ישנה פיסת פלסטיק קשיח שמשמשת כחותמת (פלומבה) וללא הסרתה לא ניתן לפתוח את האריזה. יש להסיר את החותמת לפי ההוראות שעל גבי האריזה עצמה. האריזה עשויה קרטון קשיח ופלסטיק ואני ממליץ לשמור עליה ולהחזיר לתוכה את האוזניה כאשר אינה בשימוש, מה שיבטיח את אורך חייה.

טכנולוגיה

אוזניות  Sennheiser HD558כבל האוזנייה מתחבר לאוזניה הימנית ובקצהו מחבר 1/8 אינץ' יעודי. המחבר מצופה זהב. בקצה השני של הכבל ישנו מחבר ¼ אינץ' יצוק אל הכבל עצמו וגם הוא מצופה זהב. הכבילה של כבל האוזנייה עשויה נחושת שעובדה בסביבה נטולת חמצן- טכנולוגיה שנחשבת לאיכותית ביותר.

בתוך כל אוזנייה יש רמקול בודד בגודל של כ- 50 מ"מ. הדיאפרגמה של הרמקול עשויה סגסוגת אלומיניום קלה מאוד והרמקול איננו ניצב במקביל לאוזן אלא בנטייה של כ- 17 מעלות אל עבר חלקה החיצוני של האוזנייה. האודיו מועבר מהרמקול אל החלל שנוצר מסטיית הרמקול וממבנה האוזניה עצמו שאיננו עגול אלא אובאלי. בחלל האוזנייה נוצר חלל שהאודיו מנוגן בתוכו ומשם אל האוזן. גב האוזנייה פתוח ומוגן בבד על בסיס קבלר. בית האוזנייה עשוי פלסטיק, הכריות של האוזניה מצופות גם הן יריעת קאבלר אשר מצפה ספוג.

התקנה והרצה

מדובר באוזנייה קלה מאוד, שכאמור, מגיעה כשהכבל כבר מחובר אליה. בכל אוזנייה ישנן שיניים שבעת משיכה של האוזנייה, כלפי מטה, על מנת להתאימה למבנה הראש של המאזין – נותנת תחושה של מעבר משן לשן. צריך להקפיד שבשני הצדדים שתי האוזניות נמצאות באותו הגובה. אם האוזנייה לא מאוזנת הדבר יבוא לידי ביטוי בבימת הסאונד וגם בלחץ על אוזן אחת יותר מאשר על השנייה. אני מצאתי שנוח לי כאשר כל אוזנייה נמשכת במהלך של חמישה קליקים.

בנוסף, חשוב להרכיב את האוזנייה כאשר כל האוזן כולל התנוך, נמצאת בתוך האוזנייה. אם לא עושים כך מאבדים קצת מבימת הסאונד של האוזנייה ובעיקר הדבר בא לידי ביטוי בבאס שמתחת ל- 60 הרץ שפתאום "בורח" רק לאוזנייה אחת ובשנייה נדמה שהתדר הזה ומטה נעלמו בכלל או במקצת.

על פי היצרן, האוזנייה מגיעה לאיזון טונאלי ולאופי הסוני שלה אחרי "בישול" (Burn in) של 70 שעות. אכן כך הדבר. רק אחרי כ-70 שעות נגינה בימת הסאונד של האוזנייה מתייצבת, מתרחבת והפירוט הסוני משתנה לטובה. ההבדלים לפני ה"בישול" ואחריו הם מאוד משמעותיים וקל לזהותם.

אוזנייה "מנגנת"

כמו בעולם הרמקולים ישנה מחלוקת בין אלו הגורסים שרמקול אמור להיות נייח, לא לזוז ולא לשחק שום תפקיד בהליך אחזור האודיו. מול אלה הטוענים שרמקול עצמו (התיבה) אמור להיות דינאמי כאשר חלק מאחזור האודיו טמון ביכולת של התיבה עצמה לנגן.

גם בעולם האוזניות המחלוקת הזו קיימת. יש הטוענים כי האוזניה עצמה צריכה להיות מונחת על הראש אטומה וקשיחה כאשר אז האלמנטים מנגנים הישר אל תוך האוזן. והגרסה הנגדית: גוף האוזנייה משמש כתיבת תהודה ולמרות שהיא מונחת על האוזן יש באפשרותה לנוע גם, אך לא רק,במשור האופקי ובכך לסייע באחזור האודיו,בעיקר בתדרים הנמוכים.

אוזניות "מנגנות" תמצאו בדרך כלל בליין הגבוה של יצרני האוזניות. מנסיוני, אוזניות אודיופליות בדרך כלל תהיינה כאלה שתיבת האוזניה משמשת כעין חדר אקוסטי קטן ממנו, כיחידה אחת, בוקע האודיו אל תעלת השמע של המאזין. באוזניות "מנגנות" האודיו עצמו יוצא מתיבת השמע של האוזניה ופוגע לא רק בתעלת השמע של המאזין אלא גם בעצמות הלחיים ועצמות הגולגולת ולמעשה עושה שימוש במבנה הגולגולת על כחלק מהסביבה האקוסטית בה פועלת האוזנייה ומאחזרת את האודיו.

אוזניות  Sennheiser HD558
ה- HD558 היא "אוזנייה מנגנת" ובלא מעט מקרים מצאתי את התכונה הזו מעצימה את חווית השמע וגם מוסיפה הרבה דיוק ואיכות לקצוות של ספקטרום האודיו, כלומר: לצלילים הגבוהים מאוד והנמוכים מאוד.

בגלל  המבנה האקוסטי של האוזנייה וגם בגלל היותה "מנגנת" האוזנייה הזו מאחזרת כלים אקוסטיים בצורה מרשימה וראויה לציון כמיוחדת. מכות בתופים, כלי נשיפה מעץ וממתכת, פסנתר ועוד – כל אלא לא רק נשמעים אלא גם ישנה תחושה שלהם בדומה לתחושה של האוויר הננשף מפיו של אדם הלוחש על אוזניכם. הדינאמיות הזו, שבדרך כלל נמצא רק באוזניות היי אנד, מעצימה את חווית השמע בדומה למה שקורה באזנה לרמקולים איכותיים.

כמו שציינתי, לאוזנייה הזו צורה אובלית ולכן חשוב למקם אותה על הראש כך שכל האוזן נמצאת בתוך קפסולת האוזנייה. בדרך הזו, מעבר לשמיעת האודיו, בלא מעט מקרים, גם תחושו את כלי הנגינה וזו, כאמור, תחושה המעשירה את החויה הסונית.

שימושיות

ה- HD558 היא אוזניה פתוחה. זה אומר שאודיו זולג ממנה לחדר ורעשי רקע זולגים לתוכה. אם רק תשימו את האוזנייה על הראש היא מורידה כ- 1.5 דציבל מרעשי החוץ – זה מעט מאוד. שימוש באוזנייה הזו בסביבה רועשת,ברחוב  למשל, יצריך הגברת השמע לרמות שעלולות להזיק לבריאות. כפי שציינתי קודם סנהייזר מספקים מחבר 1/8 אינץ' שמאפשר לחבר את האוזנייה הזו למכשירי שמע ניידים כמו אייפון למשל, אבל לא ממש לזה היא יועדה. ליצרן יש קו מוצרים אחר המוקדש למכשירי שמע ניידים וגם לטלפונים ניידים.

אוזניות  Sennheiser HD558
ואיך זה נשמע?

במשך למעלה משבוע חייתי במחיצתה של האוזנייה הזו. גם כשהיא לא הייתה על הראש שלי, היא נגנה. חיברתי אותה לשלל אמצעי אחזור ובשלל סגנונות מוסיקה.

ל- HD558 יש אופי משל עצמה. היא איננה שקופה וקשה ללמוד ממנה על האופי הסוני של המגבר או אמצעי אחזור המוסיקה האחרים שהיא מחוברת אליהם. לא משנה למה תחברו אותה האופי הסוני שלה משתלט על האודיו ובנוכחות מאוד ברורה ודומיננטית.

מדובר באוזנייה מאוד אנליטית. בימת הסאונד גדולה אבל לא מהגדולות שמצאתי בתחום הזה ובכל זאת הייתי מגדיר את במת  הסאונד גדולה אבל לא באופן שמעורר השתאות. לעומת זאת: כל כלי ממוקם בדיוק מופלא בבימת הסאונד והאוזנייה עצמה נעלמת מיד וישנה תחושה, מבורכת לטעמי, שהסאונד עוטף את הראש כולו ולא רק במרחב המאוזן שבין האוזניים.

כמו שציינתי האוזנייה הזו מאוד מסודרת. כל כלי ממוקם בדיוק מופלא בבימת הסאונד, אין מריחות ולא צריך רמת ריכוז גבוהה כדי לנחש היכן מנגן הכלי מיקומו במרחב הסוני. זו אחת האוזניות הבודדות שניתן בעזרתה לדעת מתי מצלול המצילה מגיע מהמפגש בין המקל של המתופף למצילה מתי עזב אותה המקל ומתי נגמרת התנודה האחרונה של המצילה. הפירוט של האוזנייה הזו הוא מהמעולים ששמעתי.

קולות אדם: אחד הדברים שמפריעים לי מאוד בהאזנה למוסיקה היא אחזור קולות אדם. אני מצפה מאוזנייה שתשחזר את קול האדם כך שהוא יהיה צלול וברור ונפרד לחלוטין מהכלים שמנגנים ברקע וגם שתיתן לי מושג על יכולות הדיקציה של הזמר, שלא תמיד הן לעילא ולעילא. ב- HD558 זה קורה ובטבעיות שלא מצריכה כל מאמץ. קולות אדם לא רק ברורים וצלולים אלא גם ממוקמים בצורה טובה מאוד בבימת האודיו.

תחום השמע: בצלילם הגבוהים האוזנייה מאוד מאוד מדויקת. אין לא נטייה לא לחמימות ולא לקרירות. הפרדת הצלילים טובה מאוד ואפילו מרשימה מאוד. לאוזנייה אין נטייה כלשהי להיות צורמת ואפילו לא בהתפרצויות רגעיות וחזקות של צלילים בתחום הגבוה היא איננה מאבדת לא את העשתונות ולא את האופי הברור והצלול שלה ולא את הדינמיות המאוד מפורטת שלה. בתחום האמצע האוזנייה מאוד מאוזנת ומאוד מדויקת. דיברנו על קולות אדם – אך לא רק הם, הכל נשמע יושב בדיוק במקומו, כל דבר מתחיל ומפסיק בדיוק בזמן אין מריחות אין צליל שעולה על צליל וגם עוצמות לא בריאות בעליל, אינן גורמות לאוזניה הזו לאבד את האיזון שלה הצלילות והדיוק שלה. בתחום הנמוך, ישנה נטייה לבאס להיות הדוק. האופי הזה נשמר גם היכן שבמקור אין בס הדוק. בס לא חסר אבל גם אין עודף יש - בדיוק מה שהוקלט. למרות זאת, דווקא בתחום הבס,זה השמור לקונטראבס ולגיטרות הבס האוזנייה נשארת לעולם הדוקה ולטעמי הדוקה מידי.

דינמיות ומיקרו דינאמיות: כמו שכבר ציינתי זו אוזנייה דינאמית מאוד. האופי הסוני שלה הוא יחודי לה עצמה ומנגד רמת הפירוט והיכולת להתמודד עם פרצי סאונד רגעיים ו/או להתמודד עם תזמורת קלאסית בהרכב מלא – האוזנייה הזו לא רק שאיננה מתבלבלת היא מפורטת מאוד, דינאמית ואין בעיה להשמיע בתוכה ולאחזר אף ז'אנר של מוסיקה. היא לא תבלבל, לא תוסיף או תגרע דבר אלא תעשה את המלאכה בדיוק נמרץ ובדינאמיות שלא יודעת גבולות.

כמו שאמרתי זו אוזנייה "מנגנת": מכה על הסנייר, מכה על המצילה, פרץ חצוצרה או כלי נשיפה אחר כל אלא לא רק נשמעים באוזן אלא גם מורגשים הן באוזניים עצמן וגם בחלל שסביבן וכאמור, אני מוצא את התחושה הזו כמעצימה את חווית השמע. כפי שצויין קודם, אם לא מקפידים להרכיב האוזניה כאשר כל האוזן, כולל התנוך, נמצאת בתוך הקפסולה צלילים הולכים לאיבוד וחווית ההאזנה נפגמת, בעיקר בתחום הנמוך.

לא מצאתי שהאוזנייה הזו עדיפה לג'אנר מוסקאלי כזה או אחר,ברם: בשל היכולות המצוינות שלה לפירוט ודינאמיות מי שמחפש אוזנייה כדי לאחזר דרכה מוסיקה קלאסית של תזמורת קלאסית מלאה אז זה המוצר עבורו.

אוזניות  Sennheiser HD558
החלטה לפני רכישה

קשה למצוא בארץ חנויות המאפשרות להאזין לאוזניות לפני רכישתן. כתוצאה מכך, אנחנו, כצרכנים, נדרשים לכמה כלים אשר לפיהם נוכל לברור לעצמינו את המוצר הראוי. ה- HD558 איננה אוזניה זולה, לא בארץ לא באירופה ולא בארה"ב. היצרנים מציינים מי יותר ומי פחות נתונים טכניים של האוזניות שלהם, אבל אנחנו כבר יודעים שלנתונים האלה אין הרבה מאוד משמעויות בתוצר הסופי. מנסיוני למדתי שכאשר יצרן מצרף לאוזנייה כבל נתיק מדובר באוזניות ראויות. אחד מכללי המשחק בשוק האוזניות הוא שכאשר מדובר במוצר פרמיום מגיע באריזה כבל נתיק ובמקרה של סנהייזר, גם משקיעים בכבל עצמו מעבר לדחיפת זוג כבלי נחושות שאולי ראויים להעברת שמע בעולם הטלפוניה. גם במקרה הזה, סנהייזר, כמקובל בשוק הזה, השקיעה בכבל והתוצאות הסוניות בהתאם.

הנעה

ה- HD558 קלה מאוד להנעה. לא צריך מגבר אוזניות בשבילה. האופי הסוני שלה נשמר אם מדובר בעוצמות שמע שאינן עולות על לחישה ועד לקצוות הלא בריאות בעליל של פוטנציומטר השמע. אני מעדיף אוזניות שלא צריך עוצמות גבוהות בכדי להנות מהתוצאה ובתחום הזה ה- HD558 מפתיעה לטובה. פועל יוצא של זה: מדובר באוזניות נוחות מאוד לחבישה, קלות משקל קלות להנעה , אפשר לחבוש אותן ולהאזין להם שעותוהרבה מניסיוני הקצר ,מבלי שהן תעייפנה ומבלי שתגרומנה להפרעות בשמיעה ונזק.

סיכום

ל- HD558 יש אופי משל עצמן ולא משנה למה תחברו אותן. האופי שלהן מאופיין בבמת סאונד גדולה אבל לא מפילת לסתות ובדינאמיות מיקרו דינאמיות ופירוט יוצאים מגדר הרגיל ב- HD558 כל דבר ממוקם במקומו המדויק בבימת הסאונד, מפורט עד לרמת התנודה הרגעית של עור תוף הסנייר, רטט מיתר הכינור או מכת המצילה.
ברמת המחיר שלהן הן שוות כל אגורה ובהחלט שמחתי לצרפן לאוסף שלי ובעיקר היכן שנדרש פירוט, מיקום הכלים בבמת הסאונד. זוהי אוזנייה שאפשר להאזין לה, להאזין לה ושוב פעם להקשיב לה מבלי להתעייף או לפספס אף פרט או פריט.

מחיר: 1,140 ₪

מעבר לתגובות בפורום