נקסוס 5 – סמארטפון ה";קיטקט"; הראשון במבחן

גולן טופמן
08-12-2013 07:00

נקסוס 5 של גוגל עומד למבחן: המפרט מרשים מאוד, העיצוב נאה וגם מערכת ההפעלה בגרסתה החדשה - אנדרואיד קיטקט 4.4 עובדת מהר ומציעה עזרים שימושיים. ביקורת סמארטפון.

נקסוס 5, כשמו כן הוא - מכשיר הגוגל החמישי במספר וזו השנה השנייה ברציפות בה גוגל משתפת פעולה עם LG בכל הנוגע לייצור המכשיר (לאחר שיתוף פעולה עם סמסונג ו-HTC בעבר).

גולת הכותרת של הנקסוס 5: הוא מגיע עם מערכת ההפעלה החדשה - אנדרואיד 4.4 אשר נקראת גם "קיט-קט", כמיטב מסורת הממתקים של גרסאות אנדרואיד. מחיר המכשיר, לפחות בחו"ל, הוא גם כן גולת הכותרת- 349 דולרים בחנות Google Play. כמה זה בשקלים? תלוי את מי שואלים.


האם מדובר בהפתעת השנה? האם הנקסוס 5 הוא מכשיר שיכול להתמודד עם הגדולים? כל זאת ועוד, בסקירה שלנו.


מפרט, מבנה, עיצוב, מראה וכל מה שמסביב


על הנייר, לנקסוס 5 מפרט מדהים. מסך 4.95 אינץ' מצופה זכוכית גורילה 3 עם רזולוציה של 1080p, מעבד מרובע ליבות (זהה למעבד ה- Snapdragon 800 של ה- LG G2) בעל 2.26 ג'יגה הרץ ויחידת עיבוד גרפי Aderno 330 בעלת 450 מגה הרץ. הנקסוס 5 תומך בכל התקנים המקובלים כולל הדור הרביעי ורשתות אלחוטיות מתקדמות בתקן AC ואפילו תקן הבלותות' הינו 4.0 האחרון. הסוללה, עליה עוד נדבר, הינה בעלת קיבולת של 2,300 מיליאמפר לשעה (לצורך ההשוואה – ל-G2 קיבולת של 3000 מיליאמפר לשעה ול-Note 3 יש 3,200).

נקסוס 5 גוגל
למכשיר מצלמה קדמית של 1.3 מגה פיקסל ומצלמה אחורית של 8 מגה פיקסל, בעלת ייצוב אופטי - תכונה אשר נכללה ב-G2.
מידות המכשיר- עובי של 8.59 מ"מ, רוחב של 69.17 מ"מ ואורך של 137.84 מ"מ. המכשיר שוקל 130 גרם ואני חייב לציין שהוא מרגיש נהדר ביד- קל יחסית ונוח לאחיזה. המידות מצוינות והמסך משתפל יפה לצדדים ומנצל לרוחב, כמעט את כל חזית המכשיר. המסגרת דקה מאוד, אם כי הנוכחות שלה מורגשת. גם למעלה המסגרת קטנה יחסית, אך בתחתית המכשיר היא גדולה, במיוחד בהתחשב בכך שכפתורי הניווט (אחורה,בית,מולטי-טסק) הם על גבי מסך המכשיר. כן היה טוב יותר אם המסך היה ממשיך עוד כמה מילימטרים למטה.
עיצוב המכשיר סולידי ולא מתיימר להיות מהפכני או חצוף. LG סיפקה עיצוב מוצלח כבר בנקסוס הרביעי עם גב המכשיר הנוצץ והמבנה האיכותי וגם הפעם, המבנה איכותי מאוד. נדמה כי מדובר בדרישות של גוגל מאחר וכל גרסאות הנקסוס תמיד היו בנויות טוב. עוד הוכחה לכך – אפילו מכשיר הדגל של LG, ה-G2, מכשיר שנמצא בצמרת הסמראטפונים, אפילו הוא- בנוי בצורה פחות טובה משל הנקסוס.

נקסוס 5 גוגל
מבנה הנקסוס 5 אמנם פלסטיקי, אך לא תרגישו זאת. עזבו את זה שמדובר בפלסטיק קשיח ואיכותי, מה שחשוב הוא שכל ציפוי גב המכשיר הינו חלק וקטיפתי, מה שמקנה לו אחיזה נוחה וגם הרגשה יוקרתית ואיכותית. המכשיר אגב- שחור בשתי גרסאותיו, לפחות מקדימה. בגרסה אחת- רק גבו לבן.

הנקסוס 5 הינו בעל מקשה אחת ולא ניתן לפירוק והחלפת סוללה, משמע גם לא הרחבת הזיכרון. המכשיר מגיע בשתי גרסאות בלבד- 16GB ו-32GB, מה שכבר מניח אותו בעמדה נחותה לעומת מתחרים ואפילו לעומת האייפון, אשר קיים גם בדגמי 64GB. יחד עם זאת, אם תשאלו את עבדיכם הנאמן, בעידן הענן, מזג האויר כלל לא מעונן, ואין צורך בג'יגות על גבי ג'יגות של אחסון פיזי.
למכשיר שני כפתורי תפעול בסה"כ. הראשון-  הראשון- מצד ימין – להפעלה וכיבוי (וגם נעילה אם תרצו) והשני- לקביעת עוצמת השמע והוא ממוקם בצד שמאל. כנהוג במכשירי הנקסוס האחרונים- לא קיימים כפתורי שליטה פיזיים בקדמת המכשיר והם ממוקמים על גבי המסך ככפתורי טאץ' אינטגרליים על גבי מערכת ההפעלה. לא קשה להתרגל לכך ואפילו נוח. יצרניות רבות עוברות לסגנון זה, למעט סמסונג שמעט מתעקשת על כפתורים טאץ' על גוף המכשיר עצמו.

נקסוס 5 גוגל
מה נשתנה באנדרואיד הזה, מכל מכשירי האנדרואיד?


שבאנדרואיד הזה גרסאת 4.4 – קיט-קאט.

ולא- אינני מתכוון לחטיף המפורסם, גם אם חברת נסטלה גזרה כאן יופי של קופון פרסומי.

אנדרואיד 4.4 קיטקטגרסאת הקיט-קאט הוצגה מלכתחילה כשיפור גדול לעומת גרסאות קודמות וכרצון של גוגל לפשט את המכשירים ולגרום לה לרוץ מהר יותר. כבר בפתיחת המכשיר ניתן לראות את שינוי האייקונים- לטובה. האייקונים במסך הבית גדולים יותר וחלקם השתנו. לדוגמא- אייקון ההגדרות הפך לגלגל שיניים גדול ואייקון החייגן הוא שפורפרת גדולה וכחולה. אייקון ההודעות כבר איננו והתמזג (ללא אפשרות בחירה במכשירי גוגל) עם אפליקציית ה-Hangouts, כך שהכל מרוכז כעת ביחד.


עם מערכת ההפעלה מגיעה חבילת אפליקציות מבית גוגל: ג'ימייל, גוגל פלוס, תמונות מבית פיקאסה, מפות, אנשים, יומן Google (אשר ניתן לסנכרון קל עם Exchange), Keep, דרייב, יוטיוב, מוסיקה Play ומשחקים. הגרסה נקייה מתוספות מיוחדות כפי שנוהגות לתת לנו היצרניות האחרות וגרסת ה-Stock נראית מצויין ולא עמוסה. לדעתי, זו התחרות האמיתית ברמת התוכנה ל-Apple. הפשטות מובילה כאן ויוצרת ממשק יפה ומהיר, במיוחד עם מעבד ה-Snapdragon האימתני.

ריכזתי עבורכם את השינויים במערכת ההפעלה החדשה:
•    דבר אל הטלפון: בגרסת 4.4 תוכלו להכריז "Ok Google" כאשר אתם במסך הבית ומיד ייפתח החיפוש הקולי. החיפוש עדיין לא עונה לשאלות כמו סירי של אפל או S-Voice של סמסונג, אבל צירופי מילים מסוימים, כמו – "Navigate to Tel Aviv" יפתח את המפה וזאת ללא מגע יד אדם. גם חיוג לאנשי קשר יתבצע ע"י "Call Adi" לדוגמא- והחיוג יבוצע תוך כמה שניות תוך שהוא מתיר לכם לבטל אותו לפני כן, במידה ונעשתה טעות בשם.
•    Google Now- כחלק מובנה ממסך הבית, מוצג עמוד Google Now. מה יש שם? כל מה שתרצו, כמעט. ה-Now יקפיץ הודעות חדשות מאתרים, מיילים נבחרים וערכים שחיפשתם בעבר. אם תרצו, Now יראה לכם בכל רגע נתון את המרחק שלכם מהבית או מהעבודה, מעולה ללחוצי בית או וורקהוליקים. דוגמא נהדרת שחוויתי ב-Now- הזמנתי דבר מה דרך Ebay וקיבלתי קישור ישיר למעקב החבילה עם ממשק מותאם Google. Now היא תוספת מרעננת, אם כי לא זמינה במלואה בישראל. לדוגמא- בבחירת עדכונים אודות קבוצות אהודות, נמצאו רק קבוצות מחו"ל.
אנדרואיד 4.4 קיטקט•    אנשי קשר וחייגן - כנראה שאנו חיים כבר בעת אחרת. הכל מנוהל במכשיר ורוב השיחות שלנו מתנהלות לאנשי קשר ואם לא- מיד לאחר השיחה המספר נשמר כאיש קשר. וכך גוגל בעצם נותנת עדיפות לאנשי הקשר בלחיצה על אייקון השפופרת.
•    אמוג'י- כעת כל האייקונים זמינים מכל מקלדת – מייל, SMS, Hangout. לא חייבים להיכנס לוואטסאפ בכדי להנות מהם. תוספת מבורכת שחוסכת הורדה של מקלדות נוספות.

מצלמה - סטילס בסדר, וידאו טוב מאוד

ממש בימים האחרונים רק נחשף שגוגל עובדת על גרסא חדשה לתיקון המצלמה בנקסוס 5. הרי שאם אני, במהלך הסקירה הבנתי שהמצלמה בינונית, אז המהנדסים של גוגל לא יבינו זאת?

עדיין, לא מדובר במצלמה גרועה. יצאתי החוצה ותפסתי כמה דברים יפים. אבל, וישב אבל: בתנאי תאורה סבירים ומטה, תצטרכו להיות סופר יציבים בכדי להוציא תמונה יציבה. חשוב להכניס לפרופורציות: אינני משווה את המצלמה של הנקסוס 5 למצלמה של מכשירים סינים שאינם מסוגלים להתמודד כלל, אלא למכשירים המובילים באתר, אותם סקרנו ב-DTOWN.
פרט להתמודדות עם מצבי תאורה בעיתיים, המצלמה מספקת אפשרויות עריכה נחמדות ומגוונות. מבזק המצלמה אגב- בינוני מאוד.

לעומת זאת, בצילום וידאו הופתעתי מאוד לטובה. במהלך המשחק של מכבי תל אביב נגד הפועל אילת (כמעט והפסד נוסף של הצהובים), צילמתי כמה סרטונים נחמדים. המייצב האופטי בא לידי ביטוי בעיקר במצלמת הוידאו במכשיר והתוצאות לא מאחרות להגיע- יופי של וידאו מהנקסוס 5.



ביצועים ואתגרים - מצוין, אבל יש פשרות


מבחינת מהירות תגובה, המכשיר עובד ללא חת. השילוב של מעבד ארבע ליבות וגרסאת קיט-קאט בהחלט מוכיח את עצמו והמכשיר Nexus 5 Benchmarkפועל בצורה חלקה ומהנה לשימוש. מעבר בין אתרים, גלילה באתרים ומעבר בין עמודי הבית של המכשיר עוברים בצורה חלקה וטובה.
בהפעלת המשחקים Asphalt 8 ו-Real Racing 3 – המירוצים עבר בצורה חלקה וללא תאונות. מבחינת מערכת ההפעלה אין תלונות.
בגזרת התצוגה, מסך הנקסוס 5 מדהים, לא פחות. פאנל IPS בעל רזולוציה מקסימלית של 1920X1080 ובעל מהירות תגובה נהדרת מה שמוביל לעקב אכילת נוסף והוא הסוללה. נסיעה עם Waze או 20 דקות של משחק יקחו את הסוללה למקומות לא טובים. הגעתי למצבים שבהם כבר בצהריים, אחרי שימוש ב-Waze ודחיפת מיילים, מד הסוללה הציג 44%.
לסוללה קשה לקחת על גבה מעבד מתקדם ומסך מצוין ומדובר כאן בפשרה של גוגל, כנראה בכדי לשמור על מחיר נמוך (נמוך בעולם, סביר אצלנו) ואטרקטיבי מול מכשירי האייפון , הגלקסי S4, HTC One וה-G2, אשר גם הוא של LG.
החיסרון השלישי של המכשיר הינו ברמקול המכשיר. השירים נשמעים מעט צורמים בשימוש ברמקול וגם כאשר משתמשים בדיבורית המובנית, השיחות חלשות במעט וגם אז- הן עדיין צורמות.

סיכום - אולי לא המכשיר הטוב בעולם, אבל כנראה המשתלם והיעיל ביותר


לנקסוס 5 מעלות רבות: מסך, מהירות תגובה, מערכת הפעלה נהדרת וחווית משתמש חיובית. יחד עם זאת, בגוגל הבינו כי קשה יהיה למכור מכשיר במחיר גבוה, כשהמתחרים כבר נמצאים בסביבה כמה חודשים וכבר הוזלו משמעותי.

שלושת הפשרות במכשיר אינן בגדר "Deal Breaker" ואפשר לחיות איתן, אבל חשוב יותר מראש להכיר אותן.
סוללה חלשה יחסית ביחס למפרט המכשיר, מצלמה בינונית ורמקול סביר ולא יותר- הם שלושת הגורמים אשר כנראה מצליחים להוזיל מכשיר בעל מבנה איכותי (מהטובים בשוק), מסך נהדר וממשק מצוין.

ואחרי הסיכום? כמה מילים על המחיר

מכשירי הנקסוס מאז ומעולם, נמכרו ע"י גוגל במחיר פרו-צרכני. המחיר של הנקסוס 5 בארה"ב עומד על 349 דולרים, שהם, נכון לרגע כתיבת שורות אלו (לפי שער דולר של 3.50 ₪) 1,222 ₪ בלבד. במחיר זה- השיקול אם לקנות את הנקסוס 5 הוא קל. בהפרש של בין 1,500 ל-2,000 ₪ ממתחריו, ההחלטה היא פשוטה יחסית ולמי שיש דודים בארה"ב- אז זה שווה. אנשי חברת רונלייט - יבואנית מכשירי הסלולאר של LG התייחסו לפער המחירים בישראל מול המחיר בחנות גוגל בארצות הברית. לטענתם, הם רוכשים את המכשיר מהיצרנית במחיר יקר יותר בו הוא נמכר בחנות גוגל. על פי חישוב שהם עשו, מי שרוכש בחנות (בתנאי שיש מלאי קיים) ומייבא את המכשיר לישראל, כולל תשלום מיסים כחוק, יגיע לעלות של כ- 1,950 ש״ח, זאת ללא אחריות מקומית של שנתיים. המחיר הרשמי מהייבוא הרשמי של רונלייט הוא 2,799 ש״ח אך סביר להניח שהמחיר בפועל בחנויות יהיה נמוך יותר.
מאחר ומדובר בגרסאת Stock של אנדרואיד, כל השפות נכללות בה, לא משנה היכן רכשתם את המכשיר בעולם. גם לא קיימת נעילה אזורית כפי שנוהגת סמסונג. בכל מקרה, ראוי לציין כי המחיר האטרקטיבי ברכישה ישירה מגוגל הוא בלעדי לחנות האינטרנט של גוגל בארצות הברית ולא זמין במקום אחר.

נקסוס 5 - תמונות דוגמה מהמצלמה

נקסוס 5 - תמונות דוגמה מהמצלמה

נקסוס 5 - תמונות דוגמה מהמצלמה

נקסוס 5 - תמונות דוגמה מהמצלמה

נקסוס 5 - תמונות דוגמה מהמצלמה

מעבר לתגובות בפורום