התקנה בפוקוס: פרוססור ומגבר מסדרת ימאהה 5000

הלקוח ס' וצוות חנות אניגמה
02-12-2013 07:00

סיפור של התקנת קולנוע ביתי: כמה ערוצי קול יש לכם בבית? אנו מגיעים לביתו של ס' אשר התקין צמד מכשירי דגל מדגמי – A5000 של ימאהה, מעבד קולנוע ביתי 11.2 ערוצים ומגבר תואם. התקנה בפוקוס.

חייה של ספינת דגל

אחת הבעיות הגדולות ביותר של חובבי הצליל הרב ערוצי היא הקדמה והתחדשות שמאופיינות בקו מוצרים חדש שמופיע כל שנה וכולל ביצועים משודרגים.


הבעיה מחריפה במיוחד לצרכן הרוכש את מה שמכונה "ספינות דגל" אשר הופכות לאחר מספר שנים אל "מפרשיות דגל". ימאהה, כחברה מובילה בתחום, יצרה בעבר כמה ספינות דגל, למשל ה- Z-9 שהגיע בעידן שלפני מיתוגי HDMI ופורמטי אודיו של Blu-ray. מחליפו, ה- RX-Z11 כלל כבר את הדברים הללו, אבל גם הוא, לאחר 5 שנים הראה כבר קמטי זקנה: מונחים כמו 3D, 4K היו מדע בדיוני בתקופת צאתו של ה- Z11. התשובה של ימאהה לתכונות החדשות הגיעה בצורת סדרת ה- AVENTAGE כאשר דגם הדגל 5000, לראשונה אצל ימאהה, הורכב מיחידת קדם מגבר (מעבד קולנוע ביתי) - CX-A5000 ויחידת מגבר הספק - MX-A5000. מעבד הצליל ההיקפי תומך ב- 11.2 ערוצים ויש גם יציאות XLR המתחברות למגבר תואם שיעיר לחיים עבורכם אחד עשר רמקולים.


YAMAHA MX-A5000 CX-A5000
נראה כי מהנדסי YAMAHA חשבו כאן על הכל: החל מכניסות פונו עבור פטיפון, דרך חיבורי XLR, כניסות אנלוגיות לכל הערוצים, חיבור רשת DLNA 1.5 להזרמת תכנים, תמיכה ב- Air Play של אפל, אפליקציית שליטה ע"י סמארטפון / טאבלט ועוד. כניסת ה- HDMI הקדמית תומכת ב-MHL, חיבור ישיר של סמארטפונים תומכים.
מעבד המכשיר כולל רכיבי DAC באיכות 192KHz / 32bit, המגבר מספק 150 וואט לערוץ (ב-8 אוהם) ושוקל מעל ל-25 ק"ג.

רוצה לשדרג


מזה מספר חודשים, מתקשר אלי ס' – לקוח שהפך לחבר ויותר מכל הוא אודיופיל חסיד אודיו רב ערוצי אשר הקים בביתו חדר קולנוע ביתי יעודי. "נו ישראל... יש חדש?, אולי אשדרג לרסיבר חדש מסדרת ה- AVENTAGE?", חכה עוד קצת, כך השבתי לו, תשובה שהיא יותר חברית ממסחרית, "אתה מגיע מדגם ה- Z11, אז המתן עוד, התשובה תגיע בסוף, למיטב ידיעתי המחליף נמצא על שולחן הביצוע". והנה, לפני מספר חודשים, מבזק החדשות של ימאהה בישר על דגם דגל חדש. בתוך מספר ימים מרגע ההודעה, בוצעה הזמנת המכשיר ונותרה המתנה מייגעת של כחודשיים עד להגעת צמד המכשירים לישראל. עד אז, הסתפקנו בקריאת ביקורות מחו"ל.


YAMAHA MX-A5000 CX-A5000

מערכת קולנוע ביתי

הרכב הרמקולים אצל ס' מבוסס על דגמי חברת קליפש, עם זוג רמקולים קדמיים קליפש רפרנס RF-7, סנטר מפלצתי רפרנס RF-64, שני סאב וופרים RW-12d, צמד רמקולים קדמיים עליונים S-1,  זוג סראונד RF-52 וצמד נוסף של רמקולי סראונד אחוריים S-1. מקורות האודיו וידאו במערכת הם נגן Oppo 105, קונסולת סוני פלייסטיישן 3, ממיר לווין HD ומחשב מולטימדיה. אות הוידאו נשלח ממכשירי הוידאו אל פלזמה פנסוניק – ה"מלכה" מדגם VT60. גודל החדר הוא 4x3 מטרים והוא מטופל אקוסטית באופן חלקי.


קולנוע ביתי
כיול והתקנה

כבר בשלב הצבת הציוד, ניכר היה כי קופסת קרטון אחת שוקלת כמו רסיבר טוב ואילו השניה כבדה, מאוד. ובכן, המגבר הזה כבד... כבד מאוד, יותר מכל דבר בתחום הקולנוע הביתי שמוכר לכם. ה- MX-A5000 תואם בעיצובו לפרוססור שמזכיר בחזיתו את סדרת הרסיברים הבכירה של ימאהה. הקסם שלו מתגלה דווקא באחוריו: סדר מופתי והנדסת אנוש סדורה, עם יציאות XLR אל המגבר וצמד כניסות XLR עבור נגן חיצוני.

YAMAHA MX-A5000 CX-A5000
גימור צמד המכשירים עשוי אלומיניום מוברש בצבעי טיטניום או שחור ומקנה תחושת יוקרה. לאחר חיבור שלל הכבלים – כולל יציאה למסך, אנו מוכנים לכיול. הליך הכיול מלווה בגרפיקה נעימה לעין והתוצאה היתה טובה למדי, אולם, החדר סימטרי בצורתו והאקוסטיקה טובה יחסית, כך שנראה שלא אתגרנו את מערכת הכיול בצורה קשה מדי.


YAMAHA MX-A5000 CX-A5000
האזנה


רף האיכות שלנו הוצב גבוה ע"י הדגם הקודם RX-Z11, האם צמד ה- 5000 יצליח להאפיל עליו? לא המתנו יותר מדי בכדי לגלות את התוצאה, התחלנו עם המרדף בסרט ג'יימס בונד הלפני אחרון. מרדף מכוניות – יגואר מול אלפא רומיאו סביב אגם קומו – איטליה. הצלילים עטפו אותנו ב- 360 מעלות, רמת הפירוט מרשימה ביותר וטובה משמעותית מכל דגם קודם, אבל מה שהכי מרשים זו התחושה שמכניסה אותך אל תוך הסרט באופן ריאליסטי להחריד. מנוע האלפא נשמע בשרני ואפשר לחוש כל שסתום בפעולתו. "אלפיסטים" אמתיים נוהגים לומר כי מנוע המכונית שלהם אינו יותר רעש אלא צליל והימאהה הציג תרגום מיידי לתחושת ההתרגשות – ממש כמו לנהוג ברכב.


חדר קולנוע ביתי
המשכנו בקטעים מתוך דיסקי הדגמות בפורמטי דולבי True HD וגם DTS Master Audio והמסקנות הן שרמת הפירוט גבוהה יותר מכל רסיבר, רצפת הרעש נמוכה מאוד – השקט שבין הקטעים חרישי מתמיד, הסראונד מדוייק, ללא מריחות או עיוותים, הוא לא בהיר או חריף מדי, הבס הדוק ומדוייק. בסטריאו, מצב ה- Pure Direct עושה עבודהטובה מאוד ובאופן מפתיע, שימוש במצב האזנה של 9 ערוצים יוצר חוויה מרנינה. הימאהה הזה אינו מכשיר סטריאו טהור והוא לא נולד בהכרח למטרה זו, אך לטעמי, הוא מייצר תחרות למגבר סטריאו משולב ברמת מחיר של 10K או קצת יותר.


YAMAHA MX-A5000 CX-A5000
הנדסת אנוש

מכשירים ברמת היי אנד ידועים לעיתים באפיוני תפעול מוזרים וקפריזיים המקשים על ההנאה היומית ופשטות הפעלה. ה-5000 חף מכל מוזרות, הליך הכיול שלו קל באופן מפתיע – עם עזרתה של גרפיקה והוא יהיה מוכר לכל משתמש של ימאהה. כפתורי המכשיר מונחים במקום בו ציפית שלו ויש גם לחצני קיצור לתסריטי פעולה.

אז זהו, נראה שקיבלנו "שקט" לחמש השנים הקרובות... כך מסמל החיוך על פרצופו של ס'. ההפרדה ליחידות שונות תאפשר להשאיר את המגבר ולשדרג בעת הצורך את יחידת קדם המגבר כאשר מהפיכה טכנולוגית חדשה לגמרי תצדיק מהלך שכזה.

תיאור ההתקנה נכתב ע"י הלקוח ס' וצוות החנות אניגמה.

צוותי חנויות או אנשים פרטיים - אם מעניין אתכם לספר על התקנה מיוחדת, אתם מוזמנים ליצור קשר עם צוות DTOWN.

YAMAHA MX-A5000 CX-A5000

מעבר לתגובות בפורום