טלוויזיית 4K במבחן – LG 55LA970Y

ליאור קורן
29-11-2013 07:00

מסך ה- 4K של LG נוחת בישראל ומגיע למבחן. עד כמה חדה התמונה בטלוויזיה שיש בה פי ארבעה יותר פיקסלים מ- Full HD? ביקורת LG LA970Y.

היסטוריה של רזולוציה

רזולוציית התמונה בטלוויזיות הזכוכית הגדולות (CRT) איתן גדלנו, היתה של חצי מגה פיקסל בלבד (720x540 בתקן PAL) – רזולוציה אנכרוניסטית בה משדרים עדיין ערוצים 2 ו- 10 הישראליים... אח"כ הגיעו טלוויזיות HD Ready עם תמונה ברזולוציית 1 מגה פיקסל (1280x720) ולאחריהן, הגיע ה- Full HD 1080p שמציג שני מיליון פיקסלים בתמונה (1920x1080) והוא מהווה כיום התקן השולט בבידור הביתי.

4K
התקן הבא, כך נראה, הוא ה- 4K Ultra HD. מספר הפיקסלים שבו קפץ פי ארבעה, אל 8 מגה פיקסל (3840x2160 בטלוויזיות הביתיות). למעשה, זהו גם התקן בבתי הקולנוע דיגיטליים (אם כי רבים מהם, משתמשים אף בתקן נמוך יותר של 2K). כלומר, התמונה הקולנועית אמורה להכנס אליכם לסלון, במלוא הדרה.


שנת 2013 היא שנת הכניסה של טלוויזיות 4K אל הסלון הביתי. כמו תמיד, במקרה של טכנולוגיה חדשה, המחירים יקרים ונעים בישראל בין 30,000 ל- 200,000 ₪ לטלוויזיות בגדלים של 55" ועד 85".
לחדר הבדיקה מגיעה הטלוויזיה החדשה של LG, מדגם LA970Y ובגודל 55".

LG LA970Y 4K

4K מול Full HD 1080p

בדיקה ראשונה של וידאו 4K על המסך מגלה תמונה חדה כתער. אך האם מדובר אכן בקפיצת מדרגה? הרצנו את אותם הקבצים על טלוויזית 1080p וגם שם הם נראו מצוין, אך מבט מקרוב גילה הבדל ניכר בכמות הפרטים שהמסך מציג בפועל.

מקור:


4K

בהשוואה, אפשר לראות כי 4K מציג על אותו שטח מסך הרבה יותר פרטים, כמו למשל, את עיטורי הקיר, גם קוים אלכסוניים נראים חלקים בהרבה ולא מדורגים כפי שהם מוצגים ב- 1080p.

4K VS 1080p
היתרון של הרזולוציה הגבוהה תלוי במרחק הצפיה ובגודל המסך, ככל שהמסך גדול וקרוב יותר, כך תחושו בהבדלים ביתר שאת.


4K Ultra HD

4K מכניס גם תלת מימדיות לתמונת דו מימד, בזכות החדות המשופרת של עצמים שנמצאים בפוקוס עין המצלמה, זאת לעומת הרקע המטושטש. הרזולוציה הגבוה מדגישה מאוד את החדות של עצמים קרובים שנמצאים בפוקוס. אם כל התמונה נמצאת בפוקוס, אז גם הרקע הרחוק נראה חד מאוד. זה בהחלט עוזר לבימאי הסרט לקבל אפקט מבוקש בעזרת שינוי עומק שדה הפוקוס בעת הצילום.

4K Ultra HD
אגב, ענין החדות פועל כאן גם לצד השני: טעויות במיקוד של עדשת המצלמה בולטות יותר במסך 4K.

מה עם תכנים?
נכון להיום, יש מספר מצומצם מאוד של תכני 4K. בשלב זה, ליקוט שלהם הינו איטי למדי. עם המסך, קיבלנו דיסק שהכיל קטעי בדיקה שונים, חלקם צולם בשיטת מציאות מואצת (Time Lapse) שהיא למעשה חיבור של מספר תמונות סטילס רב שצולמו בהפרשי זמן של מספר שניות זה מזה - שיטה שקלה יותר לביצוע כיום מאשר שימוש במצלמת וידאו 4K. שאר קבצי ההדגמה כוללים קצב נתונים ממוצע של 50Mbps.


4K Ultra HD
הטלוויזיה - LED LCD

כמיטב המסורת אצל LG בשנתיים האחרונות, מסגרת המסך צרה מאוד ואת רב השטח הקדמי תופסת התמונה המוצגת, עובי המסך מעט גדול מהרגיל, בגלל השימוש במנגנון תאורת LED אחורי ולא במסגרת (הסבר על כך בהמשך).

פס רמקולים חשמלי
מעמד המסך כסוף וכך גם המסגרת החיצונית, בעת לחיצה על לחצן הדלקת המסך, יורד מטה באופן חשמלי פס הרמקולים ובסיום השימוש הוא שוב ונבלע בתוך גוף הטלוויזיה. רמקולים אלו מתגלים כטובים במיוחד, עם בס מלא יחסית ואיכות צליל טובה בסרטים.


במארז המסך יש סט של משקפי תלת מימד ואפילו מדבקת NFC לשם ביצוע חיבור אלחוטי מהיר אל סמארטפון תומך.

LG 55LA970Y


שלט קסם?


השלט המצורף באריזה הוא ה- Magic Remote של LG בגלגולו המעודכן. בניגוד לשלט הרחוק שאתם רגילים אליו, ה- Magic כולל מספר מועט יחסית של לחצנים ויחודו בכך שהוא מציג חץ קטן על המסך כאשר מצביעים אליו עם השלט. בעזרת החץ הזה, ניתן לעמוד מעל המקום המבוקש בתמונה וללחוץ עליו, למשל, אותיות במקלדת וירטואלית, סימני לחצנים וירטואליים ועוד. השלט קטן יותר מזה הרגיל ומעוצב לאחיזה נוחה ביד, יש לו מספר מקשי קיצור, למשל להגעה לתפריט החכם Smart, שינוי ווליום או ערוצים בשידורי עידן+. מצד שני, הגעה לתפריטי הכיול והפעלת המסך דורשת כבר תהליך ארוך יותר של כניסה לתפריט הבית החכם ומשם לחפש את האייקון המתאים. אפילו כניסה לתפריט המהיר דורש העלאת פד ללחצנים מצוייר על המסך משם בחירה בעזרת הציין של הלחצן המתאים. בראש השלט, מצויה גלגלת ולחצן רב כיווני. השלט כולל גם "לחצן מיקרופון" המשמש לצורך חיפוש קולי של תכנים במסך. השלט החכם מאפשר גם אפשרויות שליטה יצירתיות יותר, כמו ציור של מספר הערוץ על המסך (בעזרת הסמן), אבל זה מתאים בעיקר לגיקים מביננו.

lg magic remote

תפריט הבית


תפריט הבית, מציג בחלקו המרכזי את האפליקציות היעודיות של LG  לטלוויזיה. בין האפליקציות הישראליות, ניתן למצוא את YNET, כלכליסט, ישראל היום, וואלה ועוד. גלילה ימינה של מסך התפריטים מגלה קטגוריות נוספות של אפליקציות, כמו תכני תלת מימד, משחקים ולצידן תפריט ה- Share שמציג את ההתקנים המחוברים למסך ברשת, כמו מחשב, טאבלט, סמארטפון או כוננים חיצוניים המחוברים דרך USB.

LG 55LA9700

בפס התחתון של המסך, נמצאות פונקציות חשובות כמו מדריך הפעלה, חיפוש, דפדפן אינטרנט, תפריט הגדרות תמונה, קול ומערכת וגם רשימת הכניסות (קלט).
על מנת להוריד אפליקציות, יש צורך בהרשמה שכוללת הקלדת כתובת דואר אלקטרוני וסיסמה, אך משום מה, התהליך הזה לא עבר בצורה חלקה. למרות שעל המסך הופיעה הודעה כי הודעת הרשמה נשלחה לתיבת הדואר, זו לא הגיעה ולא מצאתי היכן ניתן לבקש שליחה חוזרת שלה. במסך קביעת הסיסמה, ההודעה מבקשת ספרות או אותיות, אך בפועל צריך גם וגם.

YNET

כאמור, ניתן לחבר לטלוויזיה סמארטפון ולשקף עליה את המסך שלו או לשתף תכנים. בנוסף, ניתן להזרים דרך חיבור הרשת (DLNA) תכנים המצויים על מחשב או כונן רשת, כולל פורמטים כמו MKV וכתוביות עברית. ה- LA970Y מגיעה עם מצלמה פנימית אותה ניתן לפתוח או לסגור לפי דרישה ולהשתמש בה עבור שיחות וידאו (יש לה שני מיקרופונים פנימיים) ואפשרויות נוספות.

מצלמת טלוויזיה

איכות תמונה

כאמור, גולת הכותרת כאן היא ה- 4K ולפחות בימים הראשונים, העין אינה שובעת מלצפות בו.

4K Ultra HD

LG מספקת מספר סרטוני הדגמה לשם השוואה מול איכות וידאו Full HD "רגילה".

4K Ultra HD

סרטוני "אקשן" נראים מרשימים במיוחד, כמו למשל צניחה חופשית מעל דובאי:

4K Ultra HD

4K Ultra HD

גם תמונות לילה שצולמו באיכות גבוהה, מאפשרות להבחין במספר רב של פרטים:

4K Ultra HD

תלת מימד

LG היא נושאת הדגל של גישת ה- "תלת מימד פאסיבי", כלומר, במקום משקפיים מהבהבים שפועלים עם סוללה, נעשה שימוש בפילטר מקטב על המסך ובמשקפיים פאסיביים (כמו אלו שממתינים לכם באולמות קולנוע רבים). מחיר השיטה הזו הוא ויתור על חצי מהשורות בתמונה (הטורים נשארים מלאים), אך כאן בה לידי ביטוי יתרון ה- 4K שמציג כפליים שורות מתקן ה- 1080p. עדיין חייבים להתרחק כ-2 מטרים לפחות מהמסך בכדי לא להבחין במרווחים השחורים שנים דקיקים כאן בין השורות.

מצד שני, המשקפיים קלים מאוד על האף ואינם מציקים, ניתן לצפות בתלת מימד גם בחדר מואר – ללא ריצודים מעצבנים (כפי שקורה לעיתים עם משקפיים אקטיביים). המסך מצליח להציג אפקט עומק טוב מאוד כאשר אליס צועדת ביער של ארץ הפלאות, ללא ריצודים או כפילויות מיותרות בולטות.

אליסה בארץ הפלאות
בלוריי

עד לא מזמן, פורמט ה- Blu-ray נחשב לשיא הטכנולוגיה ולאיכותי ביותר בתחום הקולנוע הביתי (עם סרטי 1080p בקצב נתונים גבוה יחסית) ועד היום, בתים רבים בישראל לא אימצו אותו עדיין. הגעת דור ה-4K הופכת אותו לפתע לפחות אטרקטיבי. עדיין, הסרטים נראים טוב גם מסך ה- LG LA970Y וממרחק צפיה של 3-4 מפגינים חדות טובה מאוד (גם אם היא אינה "חדה כסכין" בהשוואה לקבצי 4K). צפינו בכותר Total Recall (זיכרון גורלי - גרסת 2012) ועל עטיפת התקליטור מצויין כי הוא "הותאם במיוחד למסכי 4K" והופק מאיכות מקורית של 4K (ואח"כ עבר שנמוך לרזולוציית 1920x1080). בהשוואה לכותרי בלוריי אחרים, לא ראינו אמנם יתרון כלשהוא בחדות, אבל פלט הוידאו היה חלק ביותר במראהו, ללא גרעיניות בתמונה אפילו בקטעים הכהים.

Total Recall

שידורים רגילים
למרות החשש המוקדם בגלל הרזולוציה הכה גבוהה של המסך, שידורים רגילים נראו באופן יחסי בצורה נאותה. מומלץ לצפות במרחק של כ- 3 מטרים ממסך ה-55" בכדי שהתמונה תראה טוב יותר לעין. חבל רק שאין בשלט לחצן גישה מהירה אל תפריט יחסי התמונה (במיוחד כאשר מדובר בחומרים שמשודרים ביחס תמונה 4:3). אפשר לבצע זום לתמונה ולהזיז אותה לרוחב ולגובה המסך לשם התאמה אישית, אבל אין מנגנון מתיחה חכמה וחבל.

מנגנון עמעום מקומי


מסך ה- 4K של LG כולל ברוח הימים הללו תאורת LED אחורית, במבנה המתקדם יותר – Local Dimming, מה שמכונה אצל LG בשם NANO Full LED. במבנה זה, נורות ה-LED פרושות בשטחו האחורי של המסך (ולא רק במסגרת – כפי שמקובל במסכים הזולים יותר). מנגנון תאורת המסך מחולק ל- 144 אזורי תאורה שונים ועוצמת האור בהם משתנה לפי מה שמוצג באותו הרגע בתמונה. כך ניתן להחליש את האור כאשר צריך להציג שחור או להגביר אותו במקרה אחר.


כאשר מוצגת תמונה שחורה על כל שטח המסך, מנגנון התאורה מתכבה ומציג שחור מושלם. כאשר נכנס עצם כלשהו לתמונה, ידלקו אזורי התאורה באופן דינמי בהתאם למיקום של אותו עצם, היות וגודל אזורי התאורה לא חופף בהכרח את גודל העצם המוצג, נוצר שטח תאורה גדול יותר ממה שצריך. לכן, אם מכבים את כל האורות בחדר, אפשר לראות בהירות מיותרת שנוצרת מסביב לעצמים נעים בתמונה. את התופעה ניתן לראות בתמונה הבאה שצולמה בחשיפה ארוכה ומקצינה את הענין מעבר למה שרואה הצופה בפועל. כאשר החדר מואר (אפילו קלות), אותו אפקט "הילה" נעלם מן העין ולצופה נדמה שהוא צופה בשחור אמיתי.

4K Ultra HD

סיכום

עוד לפני שערוצי הטלוויזיה המסחריים בישראל (2 ו-10) עברו לשדר ב- Full HD, יצרניות מסכי הטלוויזיה אינן מחכות ומוציאות את התקן הבא - 4K. מספר פיקסלים גדול פי ארבעה ביחס לתקן הנוכחי מציג על המסך מספר כולל של 8 מגה פיקסל. התוצאה היא תמונה חדה בהרבה וכל מי שעמד במרחק של מטרים ספורים מהמסך התפעל ממנה. כפי שצוין לעיל, היכולת להנות מתוספת החדות תלויה גם בגודל המסך, ממרחק של ארבעה מטרים ויותר (ביחס לגודל מסך של 55") יהיה קשה יותר להבחין ביתרון מול מסך Full HD בגודל זהה. נכון לעכשיו, גודל ה-55" הוא הקטן ביותר בקטגוריית ה- 4K, מעליו, משווקת LG גם מסך 65" ואף 84".

מי שרוכש טלוויזיה שכזו, יוכל בשלב זה לטעום מכמות מוגבלת של תכנים ויצטרך להמתין עד להגעה של סרטי קולנוע באורך מלא באיכות 4K לבית. מעבר לכך, המסך מצוייד בכל מה שטכנולוגיית ה- LED LCD יכולה להציע, עם מנגנון תאורה מסוג "עמעום מקומי" וגם אפשרויות של טלוויזיה חכמה, עם אפליקציות (גם ישראליות), גלישה באינטרנט דרך דפדפן, חיבור מלא לסמארטפון / טאבלט, מצלמה פנימית, הקלטה של תוכניות מערוצי עידן+ ועוד.

המחיר של מסכי 4K מנגיש אותם כיום רק לבעלי ממון, למרות שה- 55LA970Y נחשבת ל-"זולה יחסית" בקטגוריה, מחירה עומד על עשרה שקלים פחות מ- 30,000 ש"ח. בסכום הזה, תרכשו כרטיס למועדון מצומצם יחסית בעולם הטלוויזיות - עד שהשכנים שלכם יצטרפו גם אליו, יקח עוד זמן לא קצר.

מחיר: 29,990 ש"ח

אחריות: 3 שנים של ח.י.

מעבר לתגובות בפורום