Artos Moonglow - רמקולים ";קרמיים"; במבחן

נמר לוי
24-11-2013 07:00

ה- Artos Moonglow מגיעים עם אלמנטים קרמיים, גם התיבה מיוחדת ועשויה שכבות עץ אשור. הרמקולים הללו ישקפו את ההקלטה בצורה מוחשית ויחשפו את יתרונות וחסרונות המערכת שלכם באופן מודגש. ביקורת רמקולים.

את האח הגדול של הרמקול הבא אני מכיר היטב תחת השם ‪ ‬.Consensus Audio Engineering
כמה מכיר? חייתי איתו במשך שלוש שנים. הוא היה הרמקול הקרמי הראשון שלי, זה שעשה עבורי את פריצת הדרך להיי אנד אמיתי. אני זוכר עד היום את הנקיון, המהירות והשקיפות שבקעו מאותם רמקולים שלא אכזבו אותי לרגע, זו הסיבה שהמשכתי עם אותה טופולוגיה - רמקול מבוסס יחידות קרמיות.‬

על יחידות קרמיות


השימוש ביחידה קרמית נולד מתוך זיהוי בעיות עם יחידות ״סטנדרטיות״ מקרטון, או חומרים פולימרים ״רכים״ אחרים שמביאים איתם חסרונות עוד מהבית. היחידות שעשויות מהחומרים המוכרים והרגילים הן רכות וכבדות יחסית. אותה רכות היא הבעיה העיקרית והמרכזית הגורמת לעיוות בצליל. ההסבר המופשט ביותר שאני יכול להעלות על הדעת הוא זה: כאשר היחידה נעה אחורה וקדימה היא מתעוותת בתוך עצמה. דהיינו מתעקמת במהלך התנועה. התנועה הזו אינה רצויה משום שהיא גורמת לעיוות בצליל. האידיאל הוא לנוע רק אחורה וקדימה באופן מושלם. יחידה העשויה מקרמיקה עושה זאת באופן מוחלט. הבעיה השניה היא משקל. ככל שהיחידה שוקלת יותר כך התנועה שלה כבדה יותר, איטית יותר או שבתדירויות מסוימות המשקל של היחידה לא נותן לה לנוע כלל. היחידה הקרמית שוקלת מעט מאוד. האמת שהיא כל כך דקה שניתן בעזרת פנס חזק וממוקד להביט בקרביים של הרמקול דרכה. המשקל המועט הזה לא רק מביא אותה לתנועה גם בתדירויות המהירות ביותר והחלשות ביותר, הוא גם מאפשר למגבר לעצור אותה במהירות. ככל שהיחידה נעה ועוצרת במהירות כך משיגים פחות ״סרחים״ מתנועה לא רצויה של היחידה (או לא נשלטת) ושיפור במהירות וברזולוציה.


Artos Moonglow
יחד עם זאת, ליחידות קרמיות יש גם חסרונות מובנים. הקשיחות של היחידה אומנם היסטרי והמשקל אומנם מזערי. אך היתרונות הללו מביאים עימן גם חסרונות. היחידה הקרמית היא שבירה למגע. לכן, כל רמקול שמשתמש ביחידות קרמיות מחפה עליהן בעזרת רשת ברזל קשיחה שאינה מאפשרת מגע ישיר עם הממברנה. יחד עם זאת, שמעתי דיווחים על כך שיחידה קרמית נסדקה או נשברה כתוצאה מ״פיק״ שנבע מנפילה של ראש פטיפון על התקליט או מעוצמות האזנה שאינן סבירות. יש לציין בעניין הזה שמהיכרותי עם היחידות הקרמיות, נחשפתי למעט מאוד דיווחים מהסוג הזה ורובם המוחלט התרחשו משימוש לא נכון או טעות אנוש ולא בגלל מוסיקה שהושמעה בעוצמות גבוהות. מאידך, כמו כל יחידה, גם היחידה הקרמית יכולה להישרף מבלי שאפילו יהיה זכר לסדק במבנה הממברנה.


לא רק קרמי


על מנת להשיג את היתרונות שבחומר קשיח ונטול עיוותים משתמשות היצרניות בשילובים שונים שעימם ניתן להשיג תוצאות דומות. ישנן יחידות העשויות ממגנזיום, קרבון וחומרים מורכבים אחרים. לכן, המשקל המועט והקשיחות אינה שמורה רק(!) ליחידות הקרמיות. מאידך, ליחידות הקרמיות כמה יתרונות בצליל שלא ניתן להתעלם מהן. כלומר: זה לא רק המשקל, זו גם אינה הסיבה שחומר עצמו אינו מושפע מהפרשי טמפרטורה ולחות. זה הצליל היחודי שבוקע מהיחידה הקרמית. כאשר הרמקול בנוי היטב, הנקיון, הרזולוציה, הפרטים והדינמיות שיוצאים ממנו הם בהחלט מהמרשימים שניתן למצוא.


Artos Moonglow
אז כפי שכתבתי בפתיח. את היצרנית הזו הכרתי היטב תחת שמה הקודם. לימים, הבעלים של ‪ ‬Consensus Audio Engineering עבר לעולם שכולו טוב, החברה עברה לידיים אחרות, השם שונה ויחד איתו גם הרכב היחידות והטופולוגיה. הדגם השני של החברה השתנה מ-2 ל-2‪.‬5 חיתוכי קרוס. גם שמות הרמקולים מן הסתם שונו ואיתם, באופן תמוה, טכניקת ה- AIRFLOW DAMPING אינה מוזכרת בשמה המלא אם כי רק בשם AIRFLOW. ‬‬

למרות השינויים ביחידות ובקרוס, התיבה נותרה כפי שהיתה - עשויה עץ אשור מקופלת בצורת דמעה, על טכניקת ה-AIRFLOW DAMPING כבר דיברנו וגם מערכת הספייקים היחודית נותרה כפי שהיא. במילים אחרות, אפשר להגיד שהיצרנית נרכשה במלואה ולאחר מכן בוצעו שינויים באלקטרוניקה הפנימית והחיווט שהוחלף מחיווט של שוניאטה היפנית אל Heavens Gate Audio שהיא בבעלות היצרן עצמו.

Moonglow

הפעם נתמקד בדגם הכניסה של החברה - MOONGLOW. מדובר ברמקול ריצפה בינוני בגודלו, מבוסס כולו יחידות קרמיות של Accuton מדגמי הכניסה. הדגם הזה, לעומת אחיו הגדולים, אינו עשוי עץ אשור כמו אחיו הגדולים, אך טכניקת הבניה נשמרה: שכבות של עץ מודבקות אחת לשניה כסנדביץ׳ ומקופלות בצורת דמעה. הרמקול בנוי בתצורת 2‪.‬5 way עליו אחראיות שתי יחידות 6 ורבע אינץ' מדרגת ההתחלה של אקוטון. מעליהן יחידת טוויטר מהסדרה הבינונית של אקוטון בקוטר 1‪.‬2 אינץ'. החברה מצהירה על עכבה של 5 אוהם, נצילות של 91 דציבל והיענות לתדר שנעה בין 35 הרץ ל-28 קילוהרץ. לחבילה הזו ניתן להוסיף את ה-ART - Artos Resonance Technology Spike System שעליה ארחיב בהמשך או להישאר עם הספייקים הרגילים המוכרים והפשוטים שמסופקים עם הרמקול (פחות מומלץ לטעמי).‬‬


Artos Moonglow
המימדים של הרמקול הזה צנועים למדי. 102 ס״מ גובה, 21 ס״מ רוחב ו-42 ס״מ עומק. אך מול המימדים הצנועים עומד משקל לא צנוע - 35 קילו. בחלקו האחורי התחתון ניתן לראות את חיבורי הרמקול האיכותיים מבית WBT מסדרת פלטיניום היוקרתית. בכלל, הרמקול הזה חולק רכיבים שניתן למצוא ברמקולים שמחירם מעל 100,000 ש״ח. אין לי צל של ספק שההשקעה בחלקים כאן היא מעבר לממוצע ברמקולים בטווח המחיר הזה.


אבל כבר למדנו שרכיבים ונתונים לא מספרים הרבה. האוזן שלנו היא זו שבסופו של דבר תקבע.

מבחן האזנה

Ben Webster - Stormy Weather
Ben Webster - Stormy Weatherכבר מהצליל הראשון אני מרגיש ״בבית״‫.‬ מכיר את הצליל הזה או לפחות את הבסיס שלו‫. הוא משקף את יכולות היחידות הקרמיות בצלילים שבוקעים מרמקול שבנוי היטב. הצליל מאוד שקוף, מאוד ניטרלי, נטול צבע ותיבולים מיותרים. הפסנתר ביצירה הזו הוא רזה למדי וכך הוא אמור להיות. לפחות מהרפרנס שלי ברמקולים שלי ואחרים טובים ושקופים שאני מכיר היטב. הצליל מאוד מאוזן, מהיר ומיידי. הסקסופון נשמע נהדר, המתכת שלו נשמעת בצליל, כמו גם רעידות האוויר והניואנסים הקטנים שמאפיינים את כלי הנגינה הזה. מאידך, הבמה מעט נמוכה, חסרה לי תלת מימדיות ועומק. הצבות שונות של הרמקול לא הביאו לשיפור בגזרה הזו ואם כן, הן היו מינוריות. ‬‬‬

הרזולוציה מעולה, הצליל מפורט מאוד, נקי מאוד. בסולו הקונטרבס אני חש שהרמקול אינו מצליח לסחוט את האוקטבות הנמוכות ובהחלט חסר לי משקל שם. אך מה שהוא כן מצליח להשמיע הוא משמיע בנינוחות‫,‬ בדיוק‫,‬ ובצורה מוגדרת וברורה מאוד‫.‬ ניתן ממש לסחוט את התווים מכל סולו הקונטרבס המתנגן מבלי לחזור ולנסות לחפש מה היה שם‫.‬ הבס מדויק‫,‬ מוגדר ונכון‫.‬ ‬‬‬‬‬‬


Britten - Young Persons Guide to the Orchestra
Britten - Young Persons Guide to the Orchestraהיצירה הזו מהווה אתגר עבור כל רמקול‫.‬ זו יצירה קלאסית המבוצעת על ידי תזמורת סימפונית גדולה‫.‬ בפתיח התזמורת הסימפונית מנגנת את קטע הנושא במלוא העוצמה על ידי כל הכלים בתזמורת‫.‬ הרמקול אינו שומר על דינמיות מושלמת אך להפתעתי אפילו בעוצמות גבוהות למדי הוא לא קורס‫.‬ נשמר כאן איזון נכון‫,‬ בס ראוי אך לא מהמרשימים שנתקלתי בהם‫.‬ הרמקול מצליח ליצר הפרדת כלים טובה ‫-‬ אם כי לא מצוינת‫. במיקוד כלים, חליל הפיקולו נשמע פשוט מעולה. המהירות והרזולוציה של הרמקול הזה מספרים לי על החומר ממנו עשוי החליל, האצבעות שסוגרות ופותחות את החריצים השונים, השפתיים של הנושף בו וגודל החליל בכלל. הפרופורציות בין כינור לויולה ברורות כאן כשמש. אי אפשר להתבלבל לרגע ולחשוד בכינור כויולה או להיפך. בתחום הנמוך חסרה לי עוד אוקטבה או לפחות עוד נפח בטובות, בקונטרבס ובאוקטבות הנמוכות של הצ׳לנים. אך מחפים על זה דיוק והידוק אשר הגדירו בבירור מה מתנגן שם למטה. היכולת של הרמקול הזה להעביר תזמורת סימפונית גדולה במלואה אינה מושלמת, אבל לעומת זאת, הרמקול הזה עושה כמה דברים בשחזור מוסיקה שכמעט ולא ניתן למצוא ברמקולים אחרים בתקציב הזה. גם כאן לא נפלתי מהבמה. למרות חלל האזנה שלי שמטופל אקוסטית, ללא קירות מקבילים וחלל גדול המאפשר מיקומים שונים וקיצוניים של רמקולים (גם גדולים למדי) לא הצלחתי לסחוט מהרמקול הזה במה שתגרום לי לדמיין תזמורת סימפונית שניצבת מולי. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬


Artos Moonglow
ManOWar - Warriors Of The World

ManOWar - Warriors Of The Worldאז יש לנו כאן הרכב אלים‫,‬ שלטעמי לפחות לא ניתן לשמוע בעוצמה של ״מוסיקת מעליות״ וכך היה‫.‬ פתחתי את המבערים של המגבר והתחלתי להגביר‫.‬ עניין אותי לבדוק מתי הארטוס ניכנע‫.‬ התוצאה: את התופים בהתחלה הוא מנגן בקלות‫,‬ גם בעוצמות גבוהות‫.‬ המכה מיידית‫,‬ חזקה‫,‬ מפורטת וטבעית מאוד‫.‬ הגיטרה הראשונה מצטרפת והרמקול שומר על דינמיות מעולה והפרדה טובה מאוד‫,‬ אפילו מצוינת‫.‬ מה שהביא אותי להנמיך את העוצמה היא גיטרת הבס שמצצה את כל האנרגיה של הרמקול והעכירה על כל התוצאה‫.‬ הנמכה קלה‫,‬ לגזרה השפויה‫,‬ והכל חזר לאיזון‫.‬ אבל מה לעשות שלא כך אני אוהב לשמוע רוק כבד‫ ומה לעשות שאת הרמקול הזה לא ממש מעניין מה אני אוהב. הוא יקבע את העוצמה, כמובן. אני יכול לספר לכם שבעוצמות שפויות הוא מצליח להעביר רזולוציה ופרטים, נקיות ומהירות מהמרשימות שאני מכיר בטווח המחיר הזה. אבל הפשרה היא על התחושה של צליל גדול, כוחני ועוצמתי. הבס מדויק ומהיר אך שוב, לא יורד מספיק נמוך. נכון, אני איפה שהוא מדגיש את העניין של הבס וזה משום שאני מבחינתי משווה את הרמקול הזה לרמקולים אחרים בטווח המחיר הזה שכן מצליחים להשיג בס נמוך יותר אך אני בספק אם הבס מצליח לפרק את המתרחש שם כמו שזה. לכן, יש כאן יתרונות רבים ויש חיסרון אחד בתחום הנמוך.  ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬


פחות התרשמתי מביצועי הרמקול במוסיקת רוק כבד‫.‬ החלטתי לאחר האזנה לוותר על החלק האלקטרוני של המבחן‫.‬ גם שם הוא לא ממש הציג ביצועים ששווה באמת לדבר עליהם‫.‬ הוא כן הציג את היתרונות שלו בכל הנוגע למהירות‫,‬ רזולוציה ומיידיות‫.‬ אך שם בערך זה נגמר‫.‬ לטעמי‫,‬ הרמקול הזה אינו מיועד למוסיקה תובענית בחלל גדול‫.‬ ‬‬‬‬‬‬‬‬‬


יסמין

No Tengo Lugar - יסמין לוי
כאן, נראה שהרמקול חזר למגרש שלו‫., מוסיקה אקוסטית‫,‬ קלה לעיכול אך לא קלה כל כך לשחזור‫.‬ וכאן הארטוס מרגיש לא רק בנוח‫,‬ אם כי משוויץ בביצועים שלו‫.‬ כמו זמרת אופרה טובה שיודעת שהיא שרה מצוין וכל הזמן מראה לנו את זה‫.‬ קולה של יסמין לוי האדירה נשמע פשוט מטמטם‫.‬ הרמקול הזה יודע לשחזר קולות אדם באופן משכנע ביותר‫.‬ הסלסולים והרעידות בקולה של יסמין לא מהווים אתגר עבור הרמקול הזה‫.‬ הוא מצליח להעביר באופן יוצא מהכלל כל פרט ופרט‫.‬ הביצועים בהעברת קולות אדם הם ברמה גבוהה הרבה מעבר למחירו של הרמקול‫.‬ אני חושב אפילו שזו אולי התוצאה הטובה ביותר ששמעתי מרמקול ב‫מחיר הזה. אהבתי מאוד את האופן בו הוא משחזר כלי הקשה. בכלל, כל מה שקשור לכלי הקשה הרמקול הזה מנגן מהר, נכון, מדויק, טבעי ורזולטיבי בטירוף. ‬  ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

Artos Moonglow
נקודות ציון

התאמה להגברה

זהו רמקול "קל מאוד"‫.‬ ניתן להניע אותו בקלות עם מגברי מנורות מעוטי וואטים‫.‬ אני זוכר שאת הרמקול הקודם שהיה לי‫,‬ מהגלגול הקודם של הדגם הנסקר‫,‬ היה אפשר "להניע" באופן משביע רצון עם מגבר 30 וואט‫.‬ הרמקול הזה אף יותר קל ממנו.‬ יחד עם זאת‫,‬ רצוי לשדך לו הגברה ממשפחת הצליל הניטרלית ונטיה לחמימות תעשה לו רק טוב‫.‬ מגברים מהמשפחה האנליטית‫/‬בהירה עלולים להביא את הרמקול לבהירות שעלולה להיות לא נעימה‫.‬ לרמקול הזה מקדם בהירות עוד מהבית‫.‬ יחד עם זאת זהו רמקול שקוף מאוד‫.‬ אלקטרוניקה שאינה  מאוזנת‫,‬ חריפה‫,‬ ״מלוכלכת״ או ל מפורטת תשוקף בקלות כאן‫.‬ בחלק מהמקרים‫,‬ חובבים שאינם רגילים לשקיפות מהסוג הזה‫,‬ נוטים להאשים את הרמקול‫.‬ הפעם‫,‬ ברוב המוחלט של המקרים האשמה תהיה על האלקטרוניקה‫.‬ ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

התאמה לחללים

זהו אומנם רמקול רצפה‫.‬ אך הוא לא ממש מסתדר עם חללים גדולים במיוחד‫.‬ בשלב מסוים הפעלתי את הרמקול בחדר השינה שלי בשידוך למגבר משולב איכותי שעליו תעלה סקירה בקרוב והמסקנות הן כי סלון במידות של 4 על 4 מטרים בהחלט יתאים לו ושם הוא יפרח‫.‬ הוא דורש מרחק מהקיר של מינימום 60 ס״מ‫ ומקסימום מטר ועשרה. ‬פחות מ‫-‬60‫ ‬הבס נעשה פחות מוגדר ומדויק ומעבר ל‫-‬1‫.‬1 מטר הרמקול נשמע רזה מידי לטעמי‫.‬ בתוך הטווח הזה בטוח תמצאו את המרחק הנכון ביותר עבור חלל ההאזנה שלכם‫.‬ ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

התאמה למוסיקה

נראה לי שהביקורת הזו מאוד ברורה לגבי העניין הזה‫.‬ הרמקול הזה מתאים למוסיקה אקוסטית או אלקטרונית שאינה תובענית מידי‫.‬ הוא אינו יודע לנגן בעוצמות גבוהות מאוד בסלונים גדולים אך העוצמות שהוא יפתח בסלון מתאים יספקו בהחלט כל מאזין שפוי שמעוניין לשמור על יחסים טובים עם השכנים‫.‬ ‬‬‬

חבילת ספייקים‫‬‬

על מנת לקבל את מירב הביצועים מהרמקולים הללו מומלץ בחום לרכוש את חבילת הספייקים המשודרגת של היצרנית. בסט תמצאו 8 ספייקים גדולים ועבים העשוים מסגסוגת מיוחדת שנועדה לבטל רזוננס שמצליח להתחמק מהשפיץ של הספייק ולפגוע בתיבה. יחד עם זאת, קיימים שלושה סוגי בסיסים משלושה סוגי עץ שונים בצפיפות שונה. לכל סוג 8 בסיסים. (אלון, אשור, מייפל) ההבדלים בניהם דרמטיים. זה סוג של כיול סופי לרמקול. ההבדלים בין בסיס לבסיס בחללים ומשטחים שונים עליהם ובהם נמצא הרמקול יכולים להביא את התוצאה מטובה מאוד למצויינת ואף ממש לפגוע או לשפר מאוד את התוצאה. מנסיוני הרב עם הסט הזה, שהיה על הרמקולים הקודמים שלי ונבדק היטב עד שהגעתי לשילוב הנכון, רצוי לבדוק שילובים של שני חומרים על אותו רמקול. יחד עם זאת, יש להשתמש באותו חומר בחלק הקדמי ואותו חומר בחלק האחורי. בשום פנים ואופן לא לעשות שימוש בחומרים שונים בצד ימין וצד שמאל של רמקול בודד. השילוב הטוב ביותר לטעמי עבור משטח קשיח (בלטות, קרמיקה, פורצלן) הוא חומר קשיח בחלקו האחורי של הרמקול וחומר רך בחלקו הקדמי. על מנת לזהות את ההבדלים בין סוגי העצים תקבלו יחד עם הסט הסבר מפורט מהו צבעו והטקסטורה של כל סוג עץ ומה קשיחותו. ‬

Artos Moonglow
סיכום


ה-Artos Moonglow נועד לחללים קטנים יחסית, בעוצמות שפויות, שם הוא ייתן לכם כל כך הרבה יתרונות שתשכחו בכלל שמולכם עומד רמקול. הוא ניטרלי מאוד, מהיר כברק ושקוף להפליא. הרמקול יחשוף בקלות את האלקטרוניקה שברשותכם, במיוחד את החסרונות שלה. לכן, מי שמתכנן להתפנק עם רמקול כזה צריך לקח בחשבון שהוא מתפנק - לאלקטרוניקה במקרה הזה יש חשיבות מכרעת על הצליל. נכון, כל רמקול צריך אלקטרוניקה טובה אך הרמקול הזה דורש קצת יותר ממה שרמקולים במחירו ידרשו. לכן, מי שרוכש רמקול כזה ומעוניין לקבל את כל היתרונות שלו, צפוי לעבור מסע ארוך בשידוך אלקטרוניקה שכנראה גם יעלה בהתאם.

היתרונות של הרמקול הזה ברורים, זה רמקול שלא רק עולה יקר אלא גם נשמע כך: מפורט מאוד, עם רמת הפרדה פנומינלית ובמה לא ענקית אך מוגדרת. הבס המדויק וה״נכון״ הוא משהו שלא ניתן להישאר אדישים כלפיו. הוא מצליח לפרק את התדרים הנמוכים בקלות בזכות המהירות והדיוק שלו. הוא עוצר מיד, מנגן מיד, בלי ״סרחים״ ומריחות מיותרות. מה שהוקלט זה מה שיוצא - לטוב ולרע.
לעומת זאת, הרמקול הזה לא נועד להפציץ במוסיקת רוק כבד וזועם או מוסיקה קלאסית המבוצעת על ידי תזמורת סימפונית גדולה. בכדי לקבל את זה, עליכם לנער את הארנק עוד קצת (הרבה) ולעבור לדגם הבא בסדרה שיעשה זאת בקלות.

שורה תחתונה

תנו לו תשומת לב, התאימו אלקטרוניקה בתבונה ותקבלו כרטיס כניסה לעולם ההיי אנד האמיתי במחיר זול ביחס לביצועים.

מחיר: 50,000 ש״ח

אחריות ושירות: NStudio Hi End

מערכת הבדיקה
רמקולים - tidal contriva diacera se 

מגבר הספק - pass labs - 350.5

קדם מגבר - audio research reference 3

מקור דיגיטלי - mark levinson 390s


אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais 
שתי זרועות - graham engineering phantom b-44
, מעמד לזרוע נפרד מהגוף - diy podarm
, ראש - shelter 9000
, תוספות - oyaide MJ-12 + Oyaide STB-MS Vinyl Stabilizers


מעמד מערכת - finite elemente pagode master reference heavy duty 



כבלים
כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable

אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference

אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference 

כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion

כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion

כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion

כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA


תוספות: 
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב. 
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

מעבר לתגובות בפורום