טלוויזית ה- OLED של LG במבחן – העתיד כבר כאן

ליאור קורן
21-11-2013 07:00

ה-OLED מגיע לישראל – סקירת בכורה על דגם 55EA980Y של LG, טלוויזיה דקה וקעורה, מרשימה ביופי הגוף והתמונה אך נגישה במחירה רק לעשירון העליון. ביקורת מסך OLED.


על ה- OLED


בשנים האחרונות, השתרש בתחום הטלוויזיות המונח LED, אל תתבלבלו בינו לבין OLED משום שמדובר בשני דברים שונים לגמרי. OLED היא טכנלוגיה מבטיחה מאוד, משום שהיא מצליחה להציג שיפור באיכות התמונה בתוספת כמה תכונות מעניינות מאוד שיהפכו את עולם המסכים למשהו אחר ממה שהוא היום. בעבר, היו מספר נסיונות להחליף כבר את טכנולוגיות ה- פלזמה ו- LCD, אבל נראה שמי שאכן מסוגלת לעשות זאת היא ה-OLED. 

מדוע הטכנולוגיה הזו מסקרנת? מה כל כך מבטיח בה?
-    כי היא מאפשרת ליצור מסכים דקים יותר מסמארטפון אותם ניתן להתקין על קיר או משטח אחר.
-    כי ניתן ליצור בעזרתה מסכים גמישים.
-    כי ברמה העקרונית אפשר להדפיס אותה – בדיוק כמו צבע (חברות כמו דו פונט משקיעות ממון רב במחקר ופיתוח שלה). זה יכול לייעל תהליכי יצור ולשפר אמינות וגם לאפשר הדפסת מסכים על מגוון משטחים מחומרים שונים.

LG OLED EA980Y
כיצד פועל OLED?

OLED הוא קיצור של Organic Light Emitting Diode, כלומר, דיודה מבוססת חומר אורגני אשר פולטת אור כאשר מעבירים דרכה זרם חשמל. אותם חומרים אורגניים מודפסים על חומר פולימרי מוליכי חשמל ומונחים בין שני לוחות מוליכים. המבנה הזה דק מאוד – הרבה יותר מאשר טכנולוגיות מוכרות אחרות של מסכים דקים (כמו פלזמות או LCD).

ניצנים ראשונים


הניסיון המסחרי הראשון לייצר מסך OLED ביתי התרחש בשנת 2008, אז השיקה סוני מסך קטן בגודל 11" ורזולוציה של 960x450 פיקסלים. הניגודיות של דגם ה- XEL-1 עמדה על אחד למיליון – ערך שנחשב אסטרונומי באותם הימים וגם המחיר היה בהתאם – כמעט 2,000$ ביפן. לאחר מכירת אלפי יחידות בודדות הופסק הייצור ומאז ראינו רק אבי טיפוס של מסכים כאלו בתערוכות, אך אף אחד מהמציגים לא ידע לספר על תאריך השקה צפוי.


בשנה שעברה, לאחר ש-LG ומתחרתה סמסונג הציגו אבי טיפוס של מסכי OLED 55", היתה זו LG שירתה ראשונה והחלה למכור טלוויזית OLED ביתית ראשונה, בגודל 55" ורזולוציית 1920x1080. זו היתה גם הטלוויזיה הראשונה בטכנולוגיה זו שהגיעה לישראל (בקיץ האחרון). כעת, מגיעים לישראל שני דגמים נוספים, אחד שטוח (דגם גלרי) והשני קעור בצורתו.

LG OLED EA980Y
מהממת בשחור


במבט ראשון וגם שני ושלישי, הטלוויזיה מדגם 55EA980Y מצליחה להמם במראה שלה, היא דקה מאוד (עובי הפאנל הוא 4.3 מ"מ בלבד)  ובנוסף, לא מדובר כאן בלוח שטוח ישר אלא בפאנל קעור. זו טלוויזיה שצריך להציבה על גבי מזנון מתאים בחדר בסלון הבית ולתת לה לדבר בעד עצמה, גם כשהיא כבויה. מה הסיבה לצורת המסך הקעורה? זו אמורה להתמודד טוב יותר עם השתקפויות – כולל צפיה מזוויות צדדיות ובנוסף, צורה זו מונעת אובדן פרטים בקצוות המסך. העיקרון מזכיר את זה של מסכי קולנוע ענקיים באולמות IMAX.


LG OLED EA980Y

אז כאמור, גוף המסך דקיק וקעור. חלקו התחתון עשוי חומר פלסטי שקוף ובשני צדדיו ממוקמים רמקולים עם ממברנה שקופה, בהתייחס לגוף הדקיק שלהם, הצליל שמפיקה הטלוויזיה מפתיע לטובה.

LG OLED EA980Y רמקולים

גב המסך עשוי יריעת קוולאר (כמו בשכפצים) והוא כולל את כל הכניסות המקובלות כיום, כמו שלוש כניסות USB (אחת מהן בתקן USB 3.0), ארבע כניסות HDMI ועוד.

LG OLED EA980Y
בנוסף מכסה קטן הממוקם במרכז הגב מסתיר שקע USB עבור חיבור מצלמה יעודית לטלוויזיה המשמשת עבור שיחות וידאו, אפליקציות ועוד.


תפריטי כיול

תפריטי כיול התמונה, אינם שונים בהרבה מאלו של טלוויזית LED LCD מוכרת, מלבד מונחים כמו ״אור OLED״ במקום ״בהירות״.

כמו תמיד, ותרו על מצב תמונה Vivid ובחרו ב- Cinema כבסיס לכיול (עבור צפיה בשידורי טלוויזיה אפשר להשתמש גם במצב סטנדרט). כמה נקודות להדגשה כאן: שינוי ניגודיות משפיע באופן משמעותי על עוצמת הלבן בתמונה ובזכות אופי טכנולוגיית ה- OLED, הוא לא גורר אחריו פגיעה בשחור כפי שקורה במסכי LCD רבים. עבור המכיילים המתקדמים, יש שני מצבי כיול ISF שם אפשר לצלול אל נבכי כיול הצבע המתקדם. במצבי התמונה הרגילים, שינוי גאמה (פרטים בחלקי התמונה הכהים) מתאפשר רק בשלושה מצבים, אך במצב כיול מתקדם השליטה מתאפשרת בפירוט רב יותר.

LG מספקת אפשרות לקבלת תמונה ניגודית יותר, אך אם מפעילים ״ניגודיות דינמית״ על מצב בינוני או גבוה, מאבדים את הפרטים בחלקי התמונה הכהים ביותר – שני הפסים הימניים קיצוניים במטריצת כיול השחור. היות ולאולד אין ממש בעיית ניגודיות, בחרתי לבטל את התוספת המלאכותית.

בנוסף, אפשר לבטל את פעולתו של מנגנון החלקת התנועה, היות וטכנולוגיית ה- OLED אינה סובלת מבעיות מריחה עם מהירות תגובה של 0.1ms (זו בעיה שנטועה בדור ה-LCD ואינה רלוונטית לאולד או פלזמה). למרות מהירות התגובה המהירה, הפעלה של מנגנון החלקת התנועה שיפרה את הרזולוציה בעת תנועה, אך, מצד שני, יצרה את האפקט המלאכותי האופייני למנגנון זה. מלבד מספר מצבים קבועים מראש, אפשר לשלוט על פעולתו של המנגנון באופן ידני ולהשיג אפקט החלקה בתנועה שאינו יוצר את תופעת ה"הילה" סביב גופים נעים.


LG OLED EA980Y
האביר השחור


מול LED LCD וגם פלזמה

ניגודיות פירושה הפער הגדול ביותר בין השחור ללבן אותו מסוגל להציג מסך. כלומר, ככל שהניגודיות גדולה יותר, כך השחור אמורה להיות יותר אמיתי וכך גם הלבן. במסכים בהם הניגודיות נמוכה, הלבן יראה עכור במקצת והשחור יהיה למעשה אפור כהה. באופן מסורתי, מי שסבלה בעיקר מבעיות בתחום הניגודיות בתמונה, היתה טכנולוגיית ה- LCD, בגלל שהפיקסלים שלה אינם מאירים בעצמם, אלא משמשים סוג של פילטר צבעוני (אפשר לדמות זאת לפעולה של נייר צלופן). לכן, צריך להאיר אותם מאחור עם נורות, מה שאומר שכל מנורה (גם אם מדובר בנורת LED קטנה) מאירה קבוצת פיקסלים. בשנים האחרונות, הוסיפו היצרנים מנגנון ניגודיות דינמית ששינה את עוצמת התאורה של אותן נורות אחוריות בהתאם לתוכן שמוצג על המסך, אבל גם אז אי אפשר לכבות פיקסל בודד ולהשיג שחור "נקודתי" ולפעמים ישנן זליגות אור מהצדדים ושחור שמחוויר בצפיה מהצד. OLED אינה זקוקה לכל התרגילים הללו משום שכל פיקסל מאיר בעצמו ומתכבה בעת הצורך.

LG OLED EA980Y
לעומת מסך LCD, טלוויזית פלזמה דומה בפעולתה העקרונית ל-OLED וגם היא כוללת פיקסלים מוארים עצמאית (במקרה שלה הם מלאים בגז מיונן שיוצר אור בעת מעבר זרם), אבל רוב הפלזמות לא מסוגלות להגיע ללבן בוהק כל כך וגם הפיקסלים שלהן אינם נכבים לגמרי על מנת להשאיר אותם במצב "הדלקה מהירה", כך שהשחור, עד כמה שהוא עמוק, אינו מוחלט לגמרי.

בקרב קהילת הוידאופילים, ישנו ״מצעד הפזמונים השחור״ ובו מככבים דגמי מסכים מעטים אשר מצליחים להציג שחור משכנע בתמונה. אך גם הטובים מבינם (ובדרך כלל מדובר במסכי פלזמה), אינם מציגים שחור אבסולוטי.

במסך ה-OLED שלפנינו, אם לצד הסרט יש שוליים שחורים, מבט בוחן מקרוב מאוד מוצא אותם שחורים לגמרי, ללא סימן לאפור או תאורה מיותרת. גם מכשיר המדידה לא מצליח למצוא אור (לפחות לא בתחום הנמדד), זהו השחור המוחלט, סוף סוף, חלומו של כל וידאופיל.


LG OLED EA980Y
זה פשוט לא יאומן, כאשר יש רגעי חשיכה קצרים בסרט, המסך אכן הופך לשחור, בתזמון מושלם, ללא שום השהיה מלאכותית אליה התרגלנו במנגנון הניגודיות הדינמי של טלוויזיות LED LCD (שם מנגנון התאורה האחורי רודף כל הזמן אחרי מה שקורה על המסך). הדבר נכון גם לגבי צפיה מהצד – זויות הצפיה מושלמות, ללא שום הילה מוארת שמופיעה מאחורי הפיקסלים, ללא שום דבר מפריע. זהו תענוג צרוף לצפות בתמונה של ה- OLED בחשיכה מוחלטת (למרות שאין חובה בכך) על מנת להנות מחוויה ללא שום זליגת אור בלתי רצויה.

גם לבן

הניגודיות האסטרונומית מאפשרת להציג על אותה התמונה שחור מוחלט ולבן בוהק הדרים בכפיפה אחת. זה מחזק גם את אלמנט העומק בתמונה – גם בדו מימד, ראו למשל את אדון ג׳וקר הנורא הממתין ברחוב לפני הגעת ההסעה לשוד התורן. יש עומק מוחשי בתמונה:

באטמן - האביר האפל

LG הטמיעה במסך מערך פיקסלים מסוג RGBY, כלומר, לצד שלושת תתי הפיקסלים הרגילים (אדום, ירוק וכחול אשר יוצרים יחדיו את שלל צבעי הקשת), ישנו תת פיקסל רביעי אשר אחראי על הלבן, מה שמשפר בהחלט את הצגתו בתמונה.


ביחס למסכי Full HD, החדות מצויינת, השערות האדומות של המוקיון השודד נראות ״אחת אחת״ וכל שריטה וצלקת במסיכה שלו בולטת לעין.

ליצן
פרצופו של הקפטיין בסרט סטאר טרק מציג צבע חם ורווי עם עומק בתמונה.

סטאר טרק - מסע בין כוכבים
קפטיין ג'יימס קירק הצעיר דוהר במכונית, גם כאן, הצבעים רוויים וחמים לעין.

ג'יימס קירק מסע בין כוכבים

בקזינו רויאל יש גוון אדום דומיננטי מדי בצבע הכללי, בחירה בטווח צבע רחב (Color Gamut wide) מדגישה את הגוון האדום, כך שמעבר לטווח צבעים רגיל מעדן את הענין ומחזירה את הטבעיות לתמונה.

ג'יימס בונד
מבחן שחור החליפה
הטלוויזיה מצליחה להציג פירוט מצויין בחלקי התמונה הכהים ולהציג שחור ללא מחיר של ״איטום״ / העלמת הפרטים (כאשר הם ישנם כמובן). את ״מבחן החליפה״ עוברת ה- LG OLED עם ״Flying Colors״, כשהיא מציגה את שחור הבד כנדרש ביחד עם הפרטים שמופיעים במקור.


ג'יימס בונד
סצינת האגם מציגה במים קצת יותר תכלת מהמידה הרצויה. את הענים הזה ניתן לכוון בתפריט כיול התמונה גוון נפרד לצבע עור, צבע שמיים וצבע דשא.

איטליה
ה- LG OLED מרשימה בסצינות בהירות ומוארות כמו גם בכהות כאחד.


LG OLED EA980Y
הפתיחה החשוכה של ממה מיה, עם סירה שטה על ים כחול כהה, עוברת מצויין כאן.


ממה מיה

הכלה לעתיד השרה על המרפסת, קיר לבן, מרפסת עץ מתכלת שזקוקה לצביעה, התוצאה יפה מאוד, עם תמונה חיה ונעימה לעין.

מאמה מיה

דוגמאות מהסרט "2012" מציגות אופי צבע חי ותוסס וחם קולנועי בכיול Cinema:

2012


2012

תלת מימד: כיאה לטלוויזיה חדישה, מקומו של ה- 3D לא נפקד כאן, כולל אפשרות המרת דו מימד אל תלת מימד. מהירות התגובה המהירה של פיקסלי ה-OLED תורם לחווית צפיה נעימה יותר. במארז מגיעים משקפיים אופנתיים וגם צמד "משקפי קליפס" עבור מרכיבי משקפי ראיה.

קרירה:
גם לאחר כמה שעות רצופות של שימוש, פאנל המסך נשאר קריר למגע ( למעט החלק המרכזי שמתחמם יותר – כנראה בגלל המצאותה שם של יחידת המעבד אשר פולטת חום).

שידורים רגילים

לקראת המבחן, חששתי מעט מסעיף זה, כל ההדגמות עד עתה, בתערוכות העולמיות, הציגו תכני HD איכותיים בלבד, אף אחד לא חשב להציג, למשל, את מהדורת החדשות של ערוץ 10 או 2. בפועל, השד התברר כלא נורא כל כך, המסך הצליח לבלוע את הגלולה המרה ולהציג תמונה סבירה. אופי הטכנולוגיה דומה יותר לפלזמה הסלחנית מאשר ל-LCD הנוקשה. סרטי DVD נראו לא רע ואפשר בהחלט להנות מהם במרחק צפיה של 2-3 מטרים ואילך.המסך מבצע Upscale נאות וגם הצבעים יפים לעין. כאשר קינחנו במבחן האולטימטיבי – כותרי DVD של ילדים שהופקו באיכות טכנית גרועה, ה-OLED נכנעה והציגה את הפגמים בשידור הירוד, כך שזה לא המסך האידאלי לכך. בכל מקרה, אני ממליץ לבטל חלק ממנגנוני עיבוד התמונה הדינמיים, משום שחלקם מציגים עיבוד תמונה מוגזם שבחרה בו LG, בלעדיהם, התמונה טבעית יותר במקרה הזה.

LG OLED EA980Y

LG OLED EA980Y

בכל תכני ה- 16:9 מומלץ לבחור במצב מתיחת תמונה Just Scan שמציג את הפיקסלים בתמונה בקנה מידה של 1:1 ללא שינוי או מתיחה.

גם חכמה

בנוסף, דגם ה- OLED הנסקר הוא טלוויזיה חכמה לכל דבר, עם שלט רחוק מצביע, חיפוש קולי, חיבור רשת חוטי ואלחוטי, גלישה חופשית באינטרנט, תמיכה בעברית, הורדת אפליקציות וגם סטרימר פנימי דרך רשת או USB התומך בהצגת קבצי וידאו בפורמטים מקובלים כמו MKV תמיכה ב- DTS 5.1 ודולבי דיגיטל. הסטרימר מאפשר גם הצגת תמונות וניגון קבצי מוזיקה.


LG OLED EA980Y

LG OLED EA980Y

גלישה באינטרנט, עם תמיכה בהצגת עברית כמובן וגם גרפיקת פלאש:


LG OLED EA980Y

השלט הרחוק המצורף הוא השלט המצביע Magic Remote של LG, גוף פלסטיק בגימור כסוף, הוא מצביע עם סמן המוצג בתמונה, כולל מיקרופון לחיפוש קולי, גלגלת ושאר לחצנים מקובלים יותר.

טעימה מהעתיד

זה בפירוש לא מבחן רגיל של מוצר מן המדף, אלא יותר בדיקת התכנות של טכנולוגיה חדשה, לטלוויזית ה- OLED לקח שנים להגיע אל סלון הבית ועם כניסתה היא מצליחה להרשים ולהשאיר הבטחה מרשימה וצבעונית. כפי שמתואר בכתבה, העיצוב והביצועים תואמים זה את זה, עם גוף דק ושחור פחם בתמונה.


היות ומדובר בטכנולוגיה חדשה, עניינים כמו רגישות לצריבה סטטית ואורך חיים עוד נידונו לבחינה לאורך זמן. היצרנית מצהירה על מספר עשרות אלפי שעות צפיה – מה שאמור להחזיק כמה שנים של צפיה במסך (עד לדבר הבא...).

בשלב זה, המחיר נגיש רק לעשירון העליון, רק חלק מצומצם מאוד מהקהל יוכל לחוות את ה-OLED בבית, עבור רובנו, זו היתה רק טעימה מן העתיד.

LG OLED  55EA980Y
מחיר: 55,000 ש״ח לגודל 55״.
הפצה: טופ אודיו.
אחריות: קבוצת ח.י.

מעבר לתגובות בפורום