חנויות
פיוז ארמה אודיו אודיו אקסטרים Sonic Bliss אמנון סאונד סטריאו פרו Soundquest קודו אודיו Stereoscope סטריאוסקופ למטייל אניגמה קולנוע ביתי גופי תאורה

H.265 – קידוד הוידאו של המחר: דוגמאות ראשונות | טלויזיות & וידאו | כתבות | ראשי

H.265 – קידוד הוידאו של המחר: דוגמאות ראשונות

גודל אות: Decrease font Enlarge font
H.265 HEVC הוידאו של המחר H.265 HEVC הוידאו של המחר

H.265 – HEVC הוא קידוד הוידאו החדש, מציג ביצועים ואיכות יוצאת דופן בהשוואה לתקן H.264 הנוכחי. יש כבר דוגמאות ראשונות והבטחה לעזור בהבאת מהפיכת ה- 4K לבית.

השם HEVC אינו מוכר לרובכם עדיין, הוא מהווה קיצור דרך ל- High Efficiency Video Coding, זהו פירוש פשוט למה שהוא עושה – קידוד וידאו ביעילות גבוהה. הוא מהווה את ממשיך דרכו של פורמט דחיסת הוידאו הנוכחי H.264 שעזר להפיץ וידאו באיכות Full HD לבתים רבים בעולם ומשמש כיום כקידוד העיקרי של סרטוני וידאו באינטרנט.

תוכנה מסחרית ראשונה לקידוד H.265

הגרסה הראשונה של תקן ה- HEVC פורסמה בתחילת 2013 ומאז היא עוברת שינויים ושיפורים. על פי הידוע לי, תוכנת CINEC V2.7 היא הראשונה שזמינה להורדה לציבור הרחב (אם כי בתשלום) עם אפשרות לקודד וידאו ב- H.265 HEVC. התוכנה תומכת ברזולוציה של עד 4K.
קידוד ה- H.265 יכול לעשות מהפיכה בכל מה שקשור לצפיה והעברה של וידאו ברשת, הטמעה שלו בתעשיה יכולה לרכך עד מאוד את קשיי המעבר לצילום רזולוציית 4K.

מצלמת 4K
השוואת H.265 מול H.264

עד כמה המקודד הזה יעיל? חברת Cinemartin מפרסמת באתר שלה השוואה בין שני קבצים, קובץ המקור צולם בפורמט הוידאו האיכותי ProRes והוא שוקל 490MB. הקובץ הזה עבר המרה אל H265 HEVC והצטמצם לגודל זעיר של 5.86MB בלבד!


שני הקבצים ניתנים להורדה כך שאפשר לבחון את ההבדלים בינם על מסך המחשב שלכם בבית. על מנת לנגן בהצלחה את קובץ ה- H.265, יש להתקין במחשב את נגן הוידאו VLC 2.1.1 (רק גרסה זו שהינה העדכנית ביותר, תומכת בפורמט).

רזולוציית הקבצים היא 1920x1080p בקצב פריימים קולנועי של 24 תמונות לשניה, לשם השוואה, בקובץ המקור, רוחב פס הנתונים של הוידאו עומד על 219Mbps, לעומתו, הקובץ הדחוס ה- H.265 מציג קצב נתונים של 2.7Mbps בלבד, כלומר 1.25% בלבד מהמקור!

לנוחיותכם, אני מצרף כאן צילומי מסך של שני קבצי הוידאו, המקורי והדחוס, כך שתוכלו להתרשם מההבדלים (או חוסר בהם).
 

קובץ מקור ProRes 219Mbps

ProRes

קובץ דחוס H.265 HEVC 2.7Mbps

H.265 HEVC

הגדלה 100%

מקור

ProRes


H.265

H.265 HEVC


מקור

ProRes


H.265

H.265 HEVC

כפי שהבחנתם בוודאי, ההבדלים בין שני הקבצים קטנים מאוד, זוהי תוצאה מפתיעה בייחוד אם נזכור שקובץ ה- H.265 מציג קצב נתונים של 1.25% מהמקור!

אמנם, שני הקבצים אינם זהים לגמרי, יש הבדל מסויים בתמונה, לעיניים בוחנות היא תראה מעט רכה יותר בקובץ הדחוס דרך H.265. אבל הרשו לי לנחש כי הרוב הגדול של אוכלוסיית הצופים, לא ממש יבין על מה אני מדבר.

למי שמורגל בעיסוק בצילום, עריכה ודחיסת וידאו, נתוני הקובץ הללו יראו כפלא, לעומת התוצר שהוא מפיק לעין. נכון להיום, צילום וידאו 4K דורש קצב נתונים של 200Mbps ומעלה עבור קבלת איכות נאותה, מה שממלא כרטיסי זיכרון בקצב אימתני. H.265 עובד עם טווח צבעים רחב יותר מהתקן הקיים, של 10 ביט לעומת  8, מה שאומר, הרבה הרבה יותר גווני ביניים מאשר מה שמקובל בתקן הביתי כיום, בעתיד, יצאו גם גרסאות חדשות של התקן אשר תומכות ב- 12 ביט.

דורש כח

הקידוד החדש, דורש כח עיבוד רב בהרבה ביחס לעבר, קידוד של וידאו מצריך מעבד ארבע ליבות וגם צפיה בו על מחשב חלש תסתיים בגמגומים וקפיצות על המסך. כרטיסי המסך בדגמים הנוכחיים לא תומכים בו באופן טבעי משום שהם כוללים מעבד בעל תמיכה טבעית בצורת הקידוד הקודמת H.264 בלבד ולא מסוגלים לתמוך בכזו יעילות בתקן החדש, מה שאומר שהם והמעבד הראשי של המחשב (CPU) צריכים לעבוד קשה יותר בעת פענוח H265.

H.265 לעתיד חד יותר

התקן הזה יהיה הכרחי לשימוש במצלמות לשם צילום וידאו 4K, באותו קצב נתונים המשמש היום לצילום Full HD. הוא יאפשר לדחוס הרבה יותר מידע על כרטיסי הזיכרון הקיימים. גם סמארטפונים יוכלו לצלם וידאו ברזולוציות גבוהות מתמיד, מבלי לסבול מתמונה דחוסה ומפוקסלת. בנוסף, הוא יגיע לשימוש גם בנגני וידאו כמו Blu-ray שעושים שימוש בדיסק אופטי, אך יבוא לידי ביטוי בעיקר בשימוש מקוון – צפיה והעברה דרך אינטרנט. התקן החדש, יאפשר אף להעביר וידאו 4K דרך האויר בעזרת ראוטרים אלחוטיים עם תקן ה- WiFi הנוכחי. אם מסתכלים אף יותר רחוק, אזי צפוי להניח כי שידורי טלוויזיה בתקן 8K העתידי, יעשו גם הם שימוש בקידוד הזה (8192x4320 פיקסלים היא הרזולוציה המקסימלית בה הוא תומך נכון לעכשיו). נכון לעכשיו, המכשירים שתומכים ב- HEVC הם טלוויזיות 4K חדשות של סוני, סמסונג ו-LG. אגב, הקידוד החדש אינו רלוונטי רק לנושא וידאו אלא בא לידי ביטוי גם בפורמט תמונות סטילס, כאשר הוא מסוגל לחסוך כ- 40%-60% מקום ביחס לפורמט המקובל JPEG ללא איבוד איכות. זה בהחלט יכול לעזור במיוחד כאשר כמות הפיקסלים בחיישני המצלמות מרקיעה שחקים בשנים האחרונות.

על מנת שכל זה יקרה, יצרני השבבים צריכים להתחיל לייצר מקודדי ומפענחי H.265, כך שניתן יהיה לשלב אותם בכל המכשירים הנ"ל, כמו גם בכרטיסי מסך של מחשבים.

  • email שלח לחבר

Share DTOWN Article

דיון בפורום על המאמר (14 תגובות פורסמו):

avatar
nitayn 1970-01-01 02:00:00
יש הבדלים ניכרים לעין קידוד איכותי זה נכון אבל עדיין על מסך גדול עדיף לראות את קובץ המקור היתרון בעיקר לטעמי הוא בהעלאת קבצים לרשת
avatar
aviram_1 1970-01-01 02:00:00
האם יש סיכוי שיכניסו את זה למצלמות קיימות ?
avatar
liorkoren 1970-01-01 02:00:00
הסיכוי קלוש, היות ואין בדגמים הנוכחיים שבב יעודי לפורמט, זה ידרוש מעבד חזק יחסית. אין ליצרניות גם סיבה מיוחדת לעשות את זה. ניתאי, ברור שזה לא קידוד עבור עשיית Grading לוידאו...
avatar
שמעון ד 1970-01-01 02:00:00
בסך הכל הוא יעיל מ- H.264 פי-2 בלבד, ולא כפי שמשתמע מהאמור בכתבה. גם זה לא רע,כמובן, אבל רחוק מלהיות מהפכני, מה עוד שנדרשת חומרה חזקה מאוד כדי להשתמש בו.
avatar
liorkoren 1970-01-01 02:00:00
מה שאתה מדבר עליו היה התקן הראשוני. התקן החדש עדיף עליו בצורה משמעותית בכל פרמטר כמעט, באופן בו הוא עובד, בעומק הצבע, מאקרו בלוקינג וסעיפים נוספים.
avatar
liorkoren 1970-01-01 02:00:00
אתה מוזמן להוריד את הקבצים מהקישור בכתבה ולבדוק בעצמך.
avatar
שמעון ד 1970-01-01 02:00:00
מה שאתה מדבר עליו היה התקן הראשוני. התקן החדש עדיף עליו בצורה משמעותית בכל פרמטר כמעט, באופן בו הוא עובד, בעומק הצבע, מאקרו בלוקינג וסעיפים נוספים. כאן יש בדיקה השוואתית של פורמטים שונים ובשורה התחתונה נאמר כי יעילות H.265 עולה ב- 50% לעומת H.264 (במובן של ירידת הביטרייט תוך שימור אותה איכות התמונה): [url=http://iphome.hhi.de/wiegand/assets/pdfs/2012_12_IEEE-HEVC-Performance.pdf][url]http://iphome.hhi.de/wiegand/assets/pdfs/2012_12_IEEE-HEVC-Performance.pdf
avatar
liorkoren 1970-01-01 02:00:00
כפי שכתוב בכתבה במפורש, התקן הראשוני פורסם בתחילת השנה ומאז שופר. אם תסתכל בתאריך המסמך שהבאת, הוא מדצמבר 2012. אני מבין שאתה מתעלם מהאפשרות לבדוק את איכות שני הקבצים בפועל. גם אם התקן תוכנן לרמת דחיסה מסויימת, יכול מאוד להיות שבחירה ברמת דחיסה גבוהה יותר, מביאה עדיין לתוצאות מצויינות.
avatar
HDMI 1970-01-01 02:00:00
כתבה מעניינת ואיכותית מושקע ורציני
avatar
partner11 1970-01-01 02:00:00
כתבה מעניינת , תודה
avatar
שמעון ד 1970-01-01 02:00:00
דווקא הורדתי ובדקתי והתוצאה באמת טובה מאוד (לפחות במסך 42 אינץ', אין מסך גדול יותר), על כך אין ויכוח. אבל מה שבאמת מעניין הוא ההשוואה מול H.264 אשר H.265 בא להחליף אותו.
avatar
liorkoren 1970-01-01 02:00:00
ניסיתי לרנדר H.264 בסוני וגאס, עם קצב נתונים קצת גדול יותר (4Mbps מול 2.7Mbps של קובץ ה- H.265). התוכנה סירבה לעלות מעל קצב של 11 פריימים (מול 24 פריימים של המקור), אלא אם העלתי את הביטרייט ל- 20Mbps. רינדרתי בכל זאת ב- 4Mbps ונניח שאנחנו מתעלמים מה- 11fps, אז זו התוצאה:
avatar
שמעון ד 1970-01-01 02:00:00
עכשיו ברור, תודה.
avatar
wood 1970-01-01 02:00:00
תודה על הכתבה
כל הזכויות שמורות לאתר dtown.co.il


הרשם לעדכוני האתר
Email: