פנסוניק GX7 - מצלמה סופר מודרנית במראה רטרו

אלי כרמי
15-11-2013 07:00

הגודל קובע: ה-DMC-GX7 של פנסוניק היא מצלמה בגדול הנכון לנשיאה נוחה בעיצוב רטרו. היא מאגדת שלל תכונות, כולל עינית ניתנת להטיה ומסך מגע מפרקי. ביקורת מצלמה.

מצלמות ללא מראה יצאו כבר מסטטוס של "מוצר חדש בשוק", הן הגיעו לבשלות בדגמים האחרונים ונכנסו לתודעת הציבור כאופציה מוצלחת לשימוש כמצלמה עיקרית איכותית. ה- GX7 של פנסוניק משתלבת בדיוק במשוואה הזו עם שלל תכונות מעניינות, אז ברור שלקחנו אותה לבדיקה.

מצלמות ללא מראה

נראה שכבר לא צריך להסביר רעיון המצלמה ללא מראה, נסביר בקצרה בכל זאת: הכוונה היא למצלמה שניתן להחליף בה עדשות כמו מצלמות DSLR, אבל אין בה מנגנון מראה ועינית האופטית שקולטת את התמונה מהעדשה. במקום כך ניתן לראות את התמונה על המסך האחורי או בעזרת עינית אלקטרונית (שמגיעה בחלק מהמצלמות). ביטול מנגנון המראה והעינית האופטית מאפשר לייצר מצלמה שהיא קטנה וקלה יחסית ומבנה החיישן מקטין גם את גודל העדשות המחוברות במקרה שלפנינו.


הסטנדרט של פנסוניק ואולימפוס

מצלמות ללא מראה מגיעות עם חיישנים בגדלים שונים, שתי החברות פנסוניק אולימפוס החליטו ליצור לפני מספר שנים סטנדרט חדש של תצורת מצלמות בשם Micro Four Thirds system -MFT (קישור להגדרה בויקיפדיה) - בתרגום חופשי מיקרו 4/3. המטרה בשיתוף הפעולה היתה ליצור מאגר עדשות גדול שיתאים למצלמות מתוצרת שתי החברות.
ה- GX7 של פנסוניק מגיעה עם חיישן ומבחר עדשות מתאים לסטנדרט הזה. מה שאומר שבמצלמה ניתן להשתמש במגוון העדשות הן של אולימפוס והן של פנסוניק והן של חברות צד ג'. חשוב לציין שעבור פורמט מיקרו 4/3 ניתן להשיג מתאמים עבור כל עדשה קיימת מתוצרת כל חברה כמעט (התפעול במקרה זה יהיה ידני).

העדשות שקיבלנו עם המצלמה לבדיקה הן ה- פריים 20 מ"מ עם צמצם F1.7 והן את 14-140 מ"מ  עם ערכי צמצם F4-5.8 (יש גם גרסה חדשה יותר של העדשה, קלה וקטנה יותר). יש לזכור שכדי לקבל את ערכי העדשות בערכים המוכרים מפורמט 35 מ"מ יש לכפול ב- 2. כך שעדשת ה- 20 מ"מ מהווה בפועל עדשת 40 מ"מ, טווח שימושי עבור צילומי רחוב. עדשה זו מספקת איכות תמונה מוצלחת עם בוקה נעים ורך ומעבירה עומק נהדר. בערכי צמצם גדולים התמונה מקבלת אמנם רכות מסוימת, אך איתה המצלמה מרגישה נוח מאוד ומאוזנת ביד. חשוב לציין שחלק מהמודים של ה AF לא זמינים איתה בגלל המגבלות של העדשה (A, FF,AFC).  

בעדשת 14-140 התחושה שונה לחלוטין, העדשה גדולה יותר וכבדה יותר ולכן כאן משקל המצלמה מהווה יתרון. אמנם, המצלמה מרגישה פחות מאוזנת ביד ויש להחזיק את העדשה ביד שמאל בזמן הצילום, אך בהחלט ניתן להסתובב עם המצלמה ועדשה זו בטיול בנוחות לאורך זמן. למרות טווח זום הגדול שלה, היא מספקת חדות טובה וכן מייצב שיכול לעזור לצילום וידאו. אומנם למצלמה יש מייצב אך הוא לא פעיל בצילום וידאו. פנסוניק השיקה לאחרונה גרסה קלה וקטנה יותר, משופרת אופטית ועם צמצם מקסימלי מעט גדול יותר (F3.5).


פנסוניק GX7 - ביקורת מצלמה
מבנה מודרני רטרו


עם גוף יחסית קטן (122X71X53 מ"מ) אשר עשוי סגסוגת מגנזיום, הצלם חש שמדובר במצלמה איכותית ומוצקה ביד, עם משקל של כ- 400 גרם. היא מגיעה בשחור או בשחור כסוף ומציגה מראה נקי עם נגיעות עיצוב בכיוון הוינטג' שכל כך אופנתי כעת ולדעתי התוצאה יפה ואלגנטית. היא מזכירה  את המצלמות הקלאסיות מסגנון ה- Range Finder. בנוסף, ה- GX7 יחודית בזכות העינית המתכוונת שלה שבולטת בשובבות מחוץ לגוף המצלמה בצדה השמאלי העליון. בנוסף לכך בחלקה העליון ניתן למצוא מספר לחצנים נוספים, פלאש קופץ ומחבר לפלאש חיצוני או אבזרים אחרים שעדיין שמשתלבים יפה בגוף המצלמה ושומרים על קו עיצובי נקי.


הגריפ בקדמת המצלמה אפשר אחיזה נוחה לידיי שהן לא קטנות, אך גם לא גדולות מידי כמו גם גישה נוחה לבוררי הערכים וכן ללחצן הצילום. לחצן צילום הוידאו נמצא מאחורי לחצן המיקוד והוא מוגן בכדי למנוע לחיצה בטעות, אך גם פחות נוח להפעלה ולכיבוי של הוידאו. גוף המצלמה כולל כמות נכבדת של לחצנים כמו גם שני בוררי ערכי צילום עבור שימוש במצב ידני ולחצנים נוספים אותם ניתן להגדיר בהתאם לרצון הצלם.

פנסוניק GX7 - ביקורת מצלמה
עינית אלקטרונית מפרקית וחדה


קשה לפספס את עינית המצלמה שבנוסף להיותה בולטת מגוף המצלמה היא ניתנת לכיוון מטה מעלה בכדי לאפשר זווית נוחה לשימוש בה תוך החזקת המצלמה (בדומה למה שמקובל במצלמות וידאו). מעבר לכך, הפלסטיק מסביב לעינית (eyecup) היינו קטן להצמדה נוחה לעין וזה חבל היות ועינית אלקטרונית זו בטכנולוגיית OLED החדשה עם רזולוציה של 2,764,800 שמכסה 100 אחוז מהתמונה, מראה כבר בשלות טכנולוגית ומציגה באופן חי את האובייקט המצולם, כולל פרטי מידע נוספים, כל זאת ללא הרגשה של השהיה או מריחות. בנוסף, העינית מציגה מראש את תוצאה הצפויה בצילום התמונה לפי הגדרות הצילום הנבחרים כולל איזון הלובן (WB).


פנסוניק GX7 - ביקורת מצלמה
מסך המצלמה

כמו כל מצלמה מודרנית גם מצלמה זו כוללת מסך 3'' עם רזולוציה של 1,040,000 חד וברור אשר מעביר היטב את הגוונים בתמונה, רק שלדעתי הוא קצת מבריק ובזווית מסוימות קשה לצפות בו. המסך ניתן ניתן להזזה כלפי מעלה ומטה - נקודה שעוזרת לצלם בזווית נמוכות וגבוהות. בנוסף, זהו גם מסך מגע שמסייע בתפעול ומאפשר אף לקבוע את נקודות הפוקוס בנגיעה וכן לשנות הגדרות, לטעמי האישי, הייתי מעדיף אייקונים גדולים יותר על המסך לשיפור נוחות השימוש. 

פנסוניק GX7 - ביקורת מצלמה
איכות תמונה


איכות התמונה של המצלמה התגלתה כמרשימה מאוד עם צבעים קרובים מאוד למקור, גוון עור טוב, כאשר ה- GX7 מספקת פרטים רבים בגוונים הכהים מה שמביא עומק נהדר לתמונה. היכולת שלה לקלוט פרטים בתאורה חלשה מרשימה וגם הטווח הדינמי אינו רע בכלל: בעיבוד במחשב לאחר הצילום ניתן למצוא הרבה פרטים באזורים הכהים וקצת פחות בבהירים. 


המצלמה תומכת כמובן גם בצילום RAW, אבל היא אז מאפשרת צפייה בתמונה שצולמה במסך\עינית רק ברזולוציה נמוכה יחסית שלא מאפשרת בדיקה של דיוק פוקוס. על מנת לפתור את המגבלה הזו, צריך לצלם ב RAW + JPEG על מנת לראות את התמונה כמו שצריך. איזון הלבן האוטומטי של המצלמה עושה עבודה טובה וגם בתאורה חמה לא ממש מתבלבל, רק צריך לתת למצלמה שנייה או שתיים להציג על הצג או בעינית את הגוון הנכון (כאמור, זהו  אחד היתרונות של העינית האלקטרונית).


למצלמה יש מספר פרופילי צילום שניתנים לשימוש כאשר הסטנדרטי מבניהם מספק תמונה קצת רכה, כך שאם אתם מעוניינים בתמונה יותר "פאנצ'ית", תוכלו להגדיל את ערכי הניגודיות והחדות בתפריט המתאים.
בתאורה חלשה, ניתן לצלם עד ערך של ISO 3200 ולקבל תמונה טובה יחסית (מעל לזה, מנגנון טשטוש הרעשים נהיה מודגש יותר). יש רעש רקע מסוים שמופיע כבר ב- ISO נמוך (פנסוניק בחרה לבצע ניקוי רעשים עדין יחסית שמותיר יותר פרטים בתמונה), אבל אופי הרעש הדיגיטלי אחיד ונעים לעין (ניתן להוריד אותו בקלות יחסית בעזרת תוכנה במחשב).

דוגמה ב- ISO 3200:

Panasonic GX7 image sample ISO 3200
וידאו מוצלח
 

כמו איכות התמונה בצילום סטילס, כך גם בוידאו מתקבל תוצר עם גוונים טבעיים עם הרבה פרטים שיוצרים תחושת עומק. המצלמה מסוגלת לצלם ברזולוציה של 1080 עד קצב של 50p בדגם ה- Pal – מה שמביא לוידאו בעל תנועה חלקה במיוחד (ומתאים גם עבור מקרים בהם רוצים ליצור הילוך איטי). המצלמה יכולה לשמור את הוידאו בפורמט AVCHD או MP4  בקצב מקסימלי של 28mbps, כמו כן ניתן לשנות את הגדרות הצילום וכן לצלם במספר מצבי צילום כולל מצב ידני מלא ובמצבים חצי אוטומטיים המקובלים (A,T), החיסרון בכניסת ואוזניות וכניסת מיקרופון חיצוני עוצרת את המצלמה הזו הזאת מלהפוך למכונת צילום וידאו מקצועית.


חיבורים וסוללה

למצלמה ממשקי USB 2.0, מיני HDMI, תמיכה ב Remote Cnotrol וכמו כל מצלמה מודרנית מתקדמת, יש לה גם חיבור WIFI בתקנים 802.11b/g/n שלאחרונה הציבור מתחיל להבין את הנוחות וניצול הפוטנציאל שלו – כולל חיבור אלחוטי בנגיעה במכשירים תומכים עם NFC. חסרונן של כניסת מיקרופון חיצוני ויציאת אוזניות מורגש ביחוד לאור איכות הוידאו הנהדרת של המצלמה, נראה שפנסוניק שומרת חיבורים אלו לדגמים בכירים יותר בלבד.

המצלמה שומרת את התמונות על כרטיס SD אחד שמוכנס בצמוד לסוללה מסוג Lithium-ion שהספיקה בתקופת הבדיקה לפחות מ- 200 תמונות. זהו נתון מאכזב למדי, כך שאם אתם מתכוונים לשאת מצלמה זו לטיול מרוחק מנקודות חשמל למטען או ליום צילומים אינטנסיבי כדאי לכם לקחת גם סוללה נוספת.


מייצב רעידות מובנה


פנסוניק הטמיעה ב- GX7 לראשונה במצלמות ה-"ללא מראה" שלה מנגנון מובנה של יצוב רעידות (בשני צירים), התוספת מתקבלת בברכה בזכות העובדה שהמנגנון מייצב רעידות של הצלם / מצלמה גם בעת שימוש בעדשות שאין להן מנגנון כזה. כאשר מחברים למצלמה עדשה עם מנגנון יצוב רעידות, ה- GX7 תעבור לשימוש במנגנון של העדשה. חבל שהמייצב המובנה במצלמה לא פועל במצב וידאו (ונסמך על זה הקיים בעדשה).


תריס שקט

ה- GX7 כוללת מנגנון תריס (Shutter) רגיל (מכני) וגם אלקטרוני עבור מצב שקט. כמה שקט? מאוד. מה שמאפשר לצלם במקומות רגישים כמו אתרים דתיים וגם בספריה, מבלי שהספרנית תעיר על כך... בנוסף, במצב צילום Time Lapse בו מצלמים מאות תמונות במקטע אחד, השימוש בתריס אלקטרוני מביא לחיסכון בחיי התריס המכני, יתרון.

תריס המצלמה מאפשר לצלם במהירות סגר מקסימלית מכובדת של 1/8000 שנייה ובקצב צילום רציף של חמש תמונות בשנייה. אגב, מומלץ לבחור במצב תריס אלקטרוני שקט רק במקרה הצורך ולא להשתמש בו כל הזמן, הוא תומך ב- ISO מקסימלי של 3200, מציג מעט יותר רעש דיגיטלי בתמונה (ב-ISO גבוה) ובצילום בתאורת פלורוסנט עלולים להופיע פסים צבעוניים בתמונה. בצילום וידאו, יש גם אפקט Rolling Shutter ("תנועת ג'לי") מוגבר.


פנסוניק GX7 - ביקורת מצלמה
מיקוד מהיר

מנגנון פוקוס המצלמה עובד על פי שיטת "זיהוי ניגודיות" בכ- 23 שטחי פוקוס שתומכים במספר מצבי תפעול כמו פוקוס קבוע, פוקוס בודד, פוקוס מתמשך וכן זיהוי פנים. ניתן להגדיר בקלות את סוג הפוקוס וכן להשתמש במסך המגע עבור בחירת נקודות הפוקוס (בעת צילום תמונות וגם וידאו – נוח מאוד). המצלמה הפגינה מהירות פוקוס טובה מאוד וכן יכולת מיקוד גם בתאורה לא אופטימלית. בכל מקרה למצלמה יש נורית עזר לפוקוס עבור תאורה חלשה. הפוקוס העוקב של המצלמה (מעקב אחר גופים נעים) פחות מוצלח ולא ברמה של שאר המצבים.

מצבי צילום

המצלמה מספקת את כל מצבי הצילום המוכרים בחירה אוטומטית של סוג הצילום המתאים בהתאם לסצינה, כמובן גם מצבים חצי אוטומטים וידני מלא. בנוסף היא מאפשרת מספר מצבים מוגדרים מראש למצבים מסוימים כמו צילומי אוכל, נוף מצב שחור לבן - מונוכרום, שלמרבה ההפתעה מאוד אהבתי את התוצאה שלו.

Panasonic GX7 image sample MONOCHROM
הגדרות למתקדמים


תפריטי המצלמה מחולקים לחמישה עיקריים עם מספר רב של תת תפריטים - עד שמונה במספר. במצב זה לא תמיד קל למצוא את ההגדרה הנדרשת ולפעמים יש צורך לקרוא את המדריך כדי לדעת איך להפעיל את ה"פלייסטיישן" הזה. לדוגמה, על מנת להפעיל את פיצוי החשיפה בפלאש צריך לגשת לתפריט REC > FLASH > AUTO EXPOSURE COMP = ON.


לצלם המתקדם מומלץ ללמוד את ההגדרות המצלמה היות והיא מספקת שלל אפשרויות שינוי פרמטרים ושליטה: לדוגמה, אפשר לשייך מדידת אור לנקודת פוקוס (בדומה למצלמות העילית) אבל יש כאן עוד משהו: הפרדת מדידת האור מנקודת הפוקוס וקביעה שלה ע"י לחיצה במסך ולחיצה במסך על נקודת פוקוס. ברגע שנמדד אור בנקודה אחת מד האור יתקבע ואפשר לשנות את החשיפה של שאר הפריים ע"י פיצוי חשיפה מבלי לפגוע במדידת האור הנקודתית שנבחרה מקודם. כך אפשר למדוד אור מפנים של מצולם ולפקס מנקודה אחרת ולשנות את מדידת האור של הסביבה מבלי לפגוע בתאורה שנמצאת על פני המצולם. זה עובד כמו קסם.

סיכום


פנסוניק GX7 מציגה מספר מכובד מאוד של תכונות מתקדמות, גודל נכון (לא גדול מדי ועם זאת נוח לאחיזה), אפשרויות שליטה בעזרת מסך מגע מפרקי ועינית מתכווננת מוצלחת. לכך נוסיף איכות תמונה וגם וידאו מעולה שמתחרה במצלמות DSLR לא מעטות, צפוי שמצלמה זו תקסום לצלמים שישמחו לקבל בגוף קטן מצלמה איכותית, עם שלל מצבי צילום ידניים ואטומטיים. היא יכולה להתאים גם לצלמים מתקדמים רבים שמחפשים תחליף בגודל שפוי למצלמת ה- DSLR הגדולה והכבדה שלהם. לצד השלילה, יש לקחת בחשבון זמן סוללה קצר יחסית, העדר חיבור למיקרופון חיצוני ומחיר שמשתווה לזה של מצלמת DSLR מתקדמת. בשורה התחתונה, השילוב בין גודל מצלמה וביצועים ותכונות מתגלה כמוצלח מאוד במקרה של ה- GX7.


מחיר

מצלמה: 5,390 ₪ (בגימור שחור או כסוף)
מצלמה + עדשת 20 מ"מ F1.7: 5,790 ₪
מצלמה + עדשת 14-42 מ"מ F3.5-5.6: 6,390 ₪
אחריות: 3 שנים של יורוקום תקשורת דיגיטלית.

בעד: איכות תמונה, איכות וידאו, תמונות ב- ISO גבוה (ביחס למצלמות בעלות חיישן בגודל דומה), מייצב רעידות פנימי, איכות בניה, עינית מפרקית, מסך מגע מפרקי, קישוריות WiFi / NFC, אפשרויות נרחבות של הגדרות.

נגד: זמן סוללה, המייצב הפנימי לא עובד במצב וידאו, אין כניסת מיקרופון חיצוני, לא זולה.


עזר בהכנת הכתבה: ליאור דרזי

Panasonic DMC-GX7 - תמונות דוגמה

Panasonic GX7 image sample

Panasonic GX7 image sample

Panasonic GX7 image sample

קוקטייל

פיצה

Panasonic GX7 image sample

Panasonic GX7 image sample

Panasonic GX7 image sample

מעבר לתגובות בפורום