זה שיר פרידה – לפלזמה

ליאור קורן
03-11-2013 07:00

הטכנולוגיה שהביאה את המסך הדק לסלון אליכם הביתה, הולכת להעלם אחרי שהתוותה את הדרך ויצרה מהפיכה, אבל עכשיו הגיע זמנה, כנראה, לפנות את הדרך לדבר הבא.

תודה לך פלזמה

מסך טלוויזיה גדול ודק הפך בשנים האחרונות לסטנדרט ואפילו ענין של חובה ברוב הגדול של בתי האב בישראל ובעולם המערבי. מהפיכת הטלוויזיות הדקות בבית, התרחשה תוך מספר לא רב של שנים (באופן יחסי): רק לפני שש שנים (בשנת 2007) עלו נתוני המכירות של מסכים דקים על אלו של טלוויזיות CRT ״בומבה״ ומאז, המספרים קפצו חיש מהר מעלה.

טכנולוגיית הפלזמה, היא שנתנה את הדחיפה ״להגדיל״ את המסך הביתי ועד לפני לא הרבה שנים, היא היתה השליטה היחידה בנגזרת ״הגדולות״, גם במחיר: המסכים הראשונים שהגיעו לארץ, עלו לא פחות מ- 80,000 ש״ח לגודל מסך של 42״.


בהודעה דרמטית מיפן, הודיעה חברת פנסוניק שהיא מפסיקה יצור של טלוויזיות פלזמה בחודשים הקרובים ובכך סתמה את הגולל על פרק חשוב מאוד בהיסטוריה המודרנית של מסך הטלוויזיה בבית.


היסטוריה של הפלזמה


כבר בשנת 1936, נכתבו העקרונות של טלוויזית פלזמה, בשנות ה-60 של המאה העשרים, הנושא קיבל דחיפה ובשנות ה-70 נמכרו מסכי פלזמה למחשב כשהם מציגים תמונה זרחנית כתומה ומונוכרומית מחיר המסכים הללו היה יקר, מה שגרם בסופו של דבר למסכי מחשב CRT להשתלט על השוק.


במהלך שנות ה-80 של המאה ה-20, חברות כמו Fujitsu, היטאצ׳י ו- AT&T הציגו פיתוחים משמעותיים שקידמו את טכנולוגיית הפלזמה הרבה לפני ה- LCD. בשנת 1992, חברת Fujitsu השיקה מסך פלזמה צבעוני ראשון בגודל 21״ וב-1994 פנסוניק נכנסה לתחום בשיתוף פעולה עם חברת Plasmaco כאשר לאחר שנתיים פנסוניק רוכשת אותה. עידן הטלוויזיות המודרניות - דקות וגדולות לבית החל בשנת 1995, עת השיקה פוג׳יטסו מסך פלזמה בגודל 42״ עם רזולוציה של 852x480 פיקסלים. שנתיים מאוחר יותר, הציגה פיליפס פלזמה עם גודל ורזולוציה דומים, במחיר של כ- 15,000$ למסך בארצות הברית. גם פיוניר הצטרפה לחבורה באותה השנה.

מציירים על פלזמה
טכנולוגיית ה- LCD, לעומת זאת, נמצאה באותן שנים בפיגור, אמנם טלוויזית ה-LCD מסחרית הושקה ב-1988 (ע״י שארפ), אך היא היתה בגודל 14״ בלבד והוצעה ללקוחות עשירים במיוחד ולא ממש לקהל הרחב.


שולטים בגדולים
במהלך השנים שאחרי, במיוחד בתקופה של שנות 2,000 המוקדמות, פלזמות שלטו ללא עוררין בפלח השוק של מסכים גדולים (בתחילה 42״ ומעלה, לאחר מכן ב-50״ ומעלה). הפלזמות נהנו מיתרון טכנולוגי ברור בתקופה ההיא, עם ניגודיות ושחור טובים בהרבה, ללא בעיות של זמן תגובה (מסכי LCD סבלו קשות מתופעות של מריחות בתמונה עם תנועה), גם זויות הצפיה היו טובות בהרבה בפלזמות וה- LCD בשנים הראשונות, סבלו מאפקט של שינוי צבעים וירידה באיכות השחור בצפיה מהצד. אולם, סביב שנת 2006 מסכי LCD הגיעו גם לשם, עם יעול המפעלים והגעה ליכולת יצירת פאנלים גדולים למסכי טלוויזיה. הפסדים של מאות מיליוני דולרים, גרמו לחברת פיוניר לסגור ב-2010 את קוי הפלזמות שלה, למרות שאז גם הן נחשבו לבעלות איכות התמונה המובילה בעולם ה- TV.


בשנים האחרונות, נותרו בפועל רק שלוש יצרניות פלזמה: צמד הקוריאניות LG ו- סמסונג והיפנית פנסוניק. על פי הנתונים מחברות מחקר, מכירות של פלזמות בעולם ירדו ב-19 אחוזים ברבעון השני של 2013, בעוד תחום ה- LCD שומר על כוחו ועל נתח שוק של לא פחות מ-91%. סביר להניח, כי לאור הודעתה של פנסוניק, גם שתי היצרניות ילכו בסופו של דבר בעקבותיה ויסגרו את קוי הפלזמות שלהן.


אגב, עד היום, הטלוויזיה הגדולה בעולם עדיין מבוססת על טכנולוגיית פלזמה, זהו מסך פלזמה של פנסוניק בגודל 152״ ורזולוציית 4K שהוצג בשנת 2010 בתערוכת CES שהתקיימה בעיר לאס וגאס.


פלזמה הכי גדולה בעולם

עיקרון הפלזמה

תאי הפיקסלים בתוך פאנל הפלזמה מלאים גז מיונן והם מצופים בחלקם הפנימי בחומר זרחני. בעזרת העברת זרם חשמלי בתאים גורמים לאותו גז לפלוט קרינת UV זעירה וציפוי התא הזרחני זוהר באור. כך, כל תא פיקסל מאיר בעצמו ומסוגל להציג אור חזק או חושך (במצב כבוי) = שחור. לעומת זאת, בטכנולוגיית ה- LCD תאי הפיקסלים משמשים כפילטר צבע אך זקוקים למקור אור חיצוני אחורי, מה שמונע שליטה על כל פיקסל בנפרד מבחינת עוצמת תאורה ולכן מקשה לקבל גם שחור משכנע.


כאמור, פלזמה הציגה יתרון על ה- LCD בסעיפים של ניגודיות, שחור, זויות צפיה וגם מהירות תגובה טובה הרבה יותר, מה שמסייע לפלזמה לספק גם חוויית תלת מימד טובה וחלקה יותר בהשוואה למסכי LCD רבים.

אבל, בשנים האחרונות, טכנולוגיית ה- LCD הצליחה להדביק חלק גדול מהפערים הטכנולוגיים והמעבר לשימוש בתאורת LED (במקום מנורות פלורוסנט), סייע לשיפור בסעיף הניגודיות, שחור והפך את המסכים לדקים ונחשקים יותר מבחינה עיצובית, כמו גם לחסכוניים בהרבה בצריכת החשמל מול הפלזמה. בנוסף, מסכי ה- LCD מתמודדים טוב יותר עם תאורה חזקה בחדר והשתקפויות.


פלזמה פנסוניק
למה עכשיו?

השלב הנוכחי, מהווה נקודת זמן בה התעשיה מתחילה לעבור למסכים ברזולוציית 4K, מה שמהווה אתגר עבור טכנולוגיית הפלזמה, בגלל גודל תאי הפיקסלים שהופך קטן יותר ואינו מספק קיבולת נאותה עבור הגז. אם החברה רוצה לשמור על הובלה בסעיף איכות התמונה, היא לא יכולה להשאר עם רזולוציית ה- Full HD הסטנדרטית.


בנוסף, הפניה לקטגוריית ה-״וידאופילים״ לא הצליחה לעצור את ירידת המכירות למרות היתרון באיכות תמונה: הוידאופילים התלהבו מאוד ממונחים כמו ISF או THX שאינם שגורים על לשונו של הצופה הממוצע, אלו מאפשרים לכייל את המסך ולקבל ממנו תמונה הכי קרובה לזו שהתכוון אליה בימאי הסרט ההוליוודי. אך במונחי שוק, אותה חבורה ״וידאופילית״ קטנה מדי בכוח הקניה שלה ועל כן, לא ניתן לבסס עליה בלבד מכירות של קטגוריה שלמה.


לאן הולכים?

כאמור, נכון לעכשיו, עדיין יש פער בין הפלזמה הטובה ביותר לבין טלוויזית ה- LED LCD הטובה ביותר בסעיף איכות התמונה ומי שמחפש את אותה איכות, סביר להניח כי יוכל להשיג אותה במחיר זול יותר לאור המהלך של החברה. ומה לגבי אחריות וחלפים? קשה אמנם להתחייב באופן מוחלט על העתיד, אך פנסוניק מהווה קונצרן ענק עם מחזור של עשרות מילארדי דולרים, היא המעסיק הפרטי הגדול ביותר ביפן, כך שיש ביכולתה לייצר מלאי מספק של חלפים לשנים הבאות. בתשובה לשאלתנו, יורוקום – נציגת פנסוניק בישראל, הודיעה כי תשמור על תנאי האחריות הקיימים, ללא שינוי.

במקביל, פנסוניק ממשיכה לייצר טלוויזיות LED LCD, החברה תציג את הדגמים החדשים שלה בעוד כחודשיים בתערוכת CES. פנסוניק השיקה לפני חודשיים מסך 4K ראשון עם חיבור HDMI 2.0 החדש אשר מאפשר העברת וידאו 4K בקצב של 60 תמונות לשניה עם טווח צבעים רחב יותר בתמונה.

OLED פנסוניק

אל ה- OLED?

ההחלטה על הפסקת יצור הפלזמות, סביר להניח כי גרמה לשחרור והעברת תקציבים למטרת השקעה בטכנולוגיות מסכים הבאות שיניבו נתיב פורה. על פניו, נראה כי טכנולוגיית ה- OLED היא זו שתהווה את הממשיך הטבעי לפלזמה. טלוויזית OLED, מציגה כמה מאפיינים בולטים של הפלזמה ואף משפרת אותם עוד יותר: ניגודיות אסטרונומית ושחור מוחלט כמעט בתמונה, מהירות תגובה זריזה פי כמה מ- LCD וזויות צפיה רחבות. על זה, יש להוסיף עובי דק במיוחד ואופי צבעים יחודי, מה שהופך את התמונה לתוססת במיוחד.

אם פנסוניק מבקשת להמשיך בנתיב של ״איכות תמונה״ המזוהה איתה, חובבי המותג הזה היו רוצים לראות אותה מחליפה את הפלזמות בטכנולוגיית ה- OLED המציבה תקרה גבוהה יותר לעומת ה- LED LCD.

OLED היא טכנולוגיה חדשה לגמרי בשוק הטלוויזיות הביתי, דגמים ראשונים בגודל 55״ (מתוצרת LG) החלו להמכר רק בשנה שעברה והשנה הצטרפה גם סמסונג. מחיר ה- OLED עומד בישראל על 55,000 ש״ח לטלוויזיה של LG, האם פנסוניק תצליח להשיג ירידה מהירה במחירים של הטכנולוגיה החדשה? בתערוכת CES האחרונה, הציגה החברה אב טיפוס של מסך OLED בגודל 56״ עם רזולוציית 4K, שילוב מרשים של שתי הטכנולוגיות החדשות ביותר. אך הסיפור המעניין לא פחות מאחורי מסך זה, הוא שפנסוניק הצליחה לפתח טכנולוגיית יצור בעזרת הדפסה של רכיבים במסך, מה שאמור לייעל את תהליך הייצור, לפשט אותו ולגרום בסופו של דבר גם לירידת המחיר לצרכן.

מעבר לתגובות בפורום