M2TECH hiFace DAC – ממיר אודיו זעיר למחשב במבחן

ליאור קורן
04-10-2013 06:00

ממיר האודיו הקטן של M2TECH מדגם hiFace DAC מאפשר להוציא אות אודיו איכותי מהמחשב עד לרמה של 384kHz / 32bit ויכול לשמש גם כמגבר אוזניות זעיר. בדקנו אותו. ביקורת DAC.

בשנים האחרונות, עולם האודיו הביתי השתנה רבות, בין השאר, נגן ה-CD איבד בבתים רבים את תפקידו כמקור מוזיקה ראשי. קבצי האודיו – אותם שירים שאנו מקשיבים אליהם, "עברו דירה" מהדיסק האופטי השטוח אל כוננים קשיחים, בין אם מדובר בכונן קשיח רגיל במחשב, בדיסק און קי או כונן וירטואלי בענן האינטרנט.

למרות הדיגיטליזציה שעבר התחום, עדיין, רוב המגברים בהם משתמשים כיום הינם "אנלוגיים" ולכן יש צורך בהמרה של אות האודיו הדיגיטלי לפורמט אנלוגי שמגיע אל המגבר. את ההמרה הזו, עושה ה- DAC שפירושו הוא Digital to analog converter.

כרטיס קול USB


כאמור, מאגר המוזיקה המודרני מאוחסן פעמים רבות על כונן קשיח בקרבו של המחשב הביתי – בין אם מדובר במחשב נייח או נייד אשר מחובר למערכת האודיו הביתית.


כל מחשב רגיל, מגיע כיום עם כרטיס קול (בדך כלל מובנה על לוח האם, עם אפשרות להתקנת כרטיס גם על חריץ PCI). ה- HI FACE DAC שנסקר בכתבה זו עושה שימוש ביציאת USB אשר מיועדת להעברת נתונים והוא עוקף לגמרי את מעגל האודיו הפנימי במחשב. זהו למעשה כרטיס קול חיצוני המתחבר למחשב דרך שקע USB אשר תפקידו הוא להוציא אות אודיו משופר ביחס לכרטיס הרגיל וגם לשמש כמגבר אוזניות זעיר.


M2TECH hiFace DAC
ה- HiFace פועל בשיטת USB אסינכרוני, כלומר, מי ששולט על תזמון המידע הסוני (רצף הנתונים שמרכיב את קובץ האודיו) הוא יחידת ה-DAC החיצונית ולא המחשב ששולח אותו; המחשב פועל על סמך פרוטוקול גנרי של USB ולפיכך אינו מושלם עבור מטלה זו.

המכשיר נראה כמו דיסק און קי מעט מגודל אך קל (כ-20 גרם), בעל גוף מקומר בצבע כתום בולט. אין עליו שם לחצן / כפתור או חיווי, אלא רק תקע USB בצד אחד ויציאת אוזניות 3.5 מ"מ בצד השני.

ה-DAC, על פי הצהרת החברה תוכנן לעבוד במיוחד בחיבור למגברים / קדם מגברים, הוא יפעל כהלכה גם בחיבור ישיר לאוזניות בעלות עכבה בינונית ויותר (32 אוהם ומעלה), כך שהוא משמש גם כמגבר אוזניות שיכול להתאים למגוון דגמים.


Hi Res

נגן ה-CD הותיק מוגבל באיכות שלו לפורמט הסטריאו עם נתונים ברמת 16bit / 44.1kHz, אבל, בשנים האחרונות, החל שימוש בפורמטים משופרים בקצבי דגימה גדולים יותר, מה שאמור להביא לשיפור ברזולוציית הצליל. האודיו הדיגיטלי החדש פורץ את הגבול הזה ומזיז אותו הרבה יותר: מכשיר ה-DAC של M2TECH תומך בפורמטי האודיו המודרנים בקצבים הגבוהים ביותר של 24bit / 192kHz ואף מעבר לכך – עד לרמה של 384kHz עם 32 ביט – משהו שמעט מאוד מכשירים מסוגלים להגיע אליו כעת.


M2TECH hiFace DAC
התקנה במחשב


בעלי מחשב מקבוק (OSX 10.6.4 ומעלה) פטורים מהתקנת דרייברים כלשהם, כמו גם אייפד, אנדרואיד או מחשב אחר עליו הותקנה מערכת לינוקס. עבור מחשבים מבוססי מערכת הפעלה Windows יש להוריד דרייברים מתאימים מאתר M2TECH, מה שמאפשר בסופו של דבר לעבוד בשיטות שונות המכונות DS, KS, WASAPI או  ASIOהמאפשרות ניגון ישיר של המידע.

ה-DAC מתחבר לשקע USB 2.0 במחשב או בטאבלט (אם אתם מתכוננים לחבר אותו למחשב ישן, קחו בחשבון שהוא דורש חיבור USB בתקן 1.1 לפחות ואיתו הוא יהיה מוגבל לאיכות מקסימום של 96KHz), ניתן לרכוש גם מתאם עבור אייפד (אותו מתאם המשמש לחיבור מצלמה).

ניתן לעבוד עם המכשיר במספר פרוטוקולים, ASIO למשל, עוקף את מסלול הצליל הרגיל שעובר במחשב במסלול נפתולי מערכת ההפעלה כך שהתוכנה שמפעילה את הסאונד מגיעה ישירות אל כרטיס הקול, ללא איבוד תאורטי של איכות בדרך. מערכת ההפעלה חלונות לא מצטיינת בטיפול באותות אודיו (למטרת האזנה איכותית למוזיקה) והמסלול שעובר אות מידע האודיו, עם מיקסים והמרות בדרך שיוצרות עיכוב אינו תורם לענין. אות בשיטת ASIO אינו עובר מיקס אלא שומר על צורתו המקורית (Bit Perfect) עד שהוא יוצא מהמחשב ועובר אל הממיר לפורמט אנלוגי.


Windows Audio
תוכנות נתמכות


בחלונות 8, בלוח הבקרה, תפריט האודיו, ניתן לקבוע מה יהיה פורמט היציאה, החל מ- 16 ביט 44.1KHz ועד ל- 24 ביט 192KHz, אבל, אם תשתמשו בתוכנת נגן מתאימה ולא בנגן הסטנדרטי (Media Player), תוכלו לשפר את התוצאה באופן ניכר.

הפעולה במודים שמוציאים מהמחשב תוצאה משופרת, כמו Kernel Streaming או במצב ASIO דורשת התקנת תוסף dll מתאים בנגן בו תרצו להשתמש, למשל אם בחרתם ב- Foobar, תצטרכו להוריד מאתר הפרוייקט (של Foobar 2000)  את קבצי ה-dll ולהתקינם בתיקיית Components. לאחר ההתקנה, יש להכנס להגדרות הנגן דרך תפריט File אל תפריט משנה Preferences ושם בלשונית Output (ניצבת מתחת ל- Playback) צריך לבחור ב-Device המבוקש, בין אם מדובר ב- AISO או KS. ניתן להשתמש גם בנגנים נוספים, כמו Winamp / MediaMonkey או JRiver ועל מנת לקנפג אותם כהלכה, יש לעקוב אחר חוברת ההוראות של M2TECH. בשימוש בתוכנת Foobar, למשל, ניתן לקבוע גם את גודל זיכרון המטמון (Buffer) בערכים של ms וכך אות האודיו "נאגר" במקום נטול הפרעות ומשם נשלח החוצה.

Foobar 2000 ASIO
חיבור למערכת


עבור חיבור למערכת (אל מגבר משולב או קדם מגבר), תצטרכו להשתמש במפצל מיציאת ה- 3.5 מ"מ של ה- HiFace DAC אל צמד שקעי RCA רגילים (סטריאו).

אוזניות: כאמור, בהאזנה לאוזניות, עוצמת הקול המקסימלית היתה נמוכה למדי, זה תלוי גם בנצילות של האוזניות שברשותכם והחברה ממליצה על אוזניות עם נצילות בינונית עד גבוהה, כך שהמכשיר מתאים לשמש כמגבר אוזניות בתלוי בדגם שעומד לרשותכם.

מבחן האזנה


ההשוואה הראשונה בוצעה בחיבור אל מחשב נייד (חלונות 7) עם מעבד כפול ליבה. מול יציאת האוזניות במחשב, בקטע הראשון Tropicl Legs מדיסק ה- The Best של Earl Klugh, גיטרת הבס מקבלת יותר דחף ודינמיות דרך ה- HiFace DAC, טווח התדרים האמצעי תחתון (Mid Low) מקבל יותר דגש, המוזיקה נשמעת דינמית יותר אבל גם יותר נעימה לאוזן משום שהטונים הגבוהים אינם מציקים.


הלהקה הברזילאית של מורנו +2 שרה את PARA XO בקצב דרום אמריקאי, הקטע מציג בס נפוח מדי שמרעיד קמעה את האויר בסלון, גם דרך ה- HiFace זה קורה (הבעיה נעוצה בהקלטה) אבל כאן הוא הדוק ונשלט יותר באופן מוחשי. ניתן להבחין בפעימות הבס המשתנות והרזולוציה יותר טובה במקרה הזה. הבס מתחיל ומסתיים באופן מדויק יותר.


Animals Pink Floydהשיר DOGS של פינק פלויד, דרך היציאה הרגילה במחשב, קולו של הסולן חד לעומת זה שבוקע דרך ה- HiFace ונשמע עגול יותר. בקטע בו נותנים לגיטרות המייבבות לבטא את עצמן, הן נשמעות מלאות ועגולות יותר דרך ה-HiFace, מה שתורם ליכולת האזנה רציפה ארוכה יותר של המאזין. המוזיקה נשמעת מלאה יותר ב- HiFace אשר מחזיק את הדברים באופן הדוק יותר כאן וכתוצאה מכך גם הדינמיות משופרת והבסים לא נמרחים ומפריעים לקצב. בווליום גבוה, הקול של הסולן צורם יותר דרך המחשב ולעומת זאת נשמר בשליטה דרך ה-HiFace.


בשלב מאוחר יותר, השוונו את המכשיר אל נגן CD רגיל שהיה הדגם הבכיר של הרמן קרדון (עם ארבע יחידות DAC פנימיות) ועלה בזמנו כ-600$. ההבדלים כאן היו קטנים יותר לאוזן. קולו של הכינור, במיוחד כאשר הוא מנגן באוקטבות גבוהות כמו ביצירה Zigeunerweisen של Pablo de Sarasate יכול לאתגר כל מערכת ואוזן אדם. במקרה הזה, ה- HiFace מצליח להעביר אותו באופן אשר מכבד אותו ולא צורח, גם כאשר הוא עולה גבוה גבוה. בנוסף, המכשיר מתמודד היטב עם פרצי האנרגיה אשר שזורים בקטע הזה עם חבורה גדולה של כלי נשיפה ומיתר אשר פורצים בבת אחת אל תוך חלל החדר. בקטע השני, הכינור בסולו מקבל מקבל יותר נוכחות אבל נשמע שטוח מעט יותר בהשוואה ל- CD. בנוסף, יש לזכור כי ה- HiFace מסוגל לנגן גם קבצי אודיו Hi Res שה- CD אינו תומך בהם.


ממשיכים בהאזנה: היצירה היפיפייה – הסרנדה הספרדית של ססיל שמינד מוצגת בגוף מלא וצליל נעים וצלילי פריטת המיתרים האינטנסיבית עוברת במלא הדינמיות שלה לאוזן, בניגודיות מפתיעה לרוך הכינור.


באופן כללי, ניתן לומר על ה- HiFace DAC כי הוא מציג צליל מפורט אבל גם נעים ולא צורם או מנסר, ללא עוקצנות מיותרת, אבל עם דינמיות ובס קצבי. בנוסף, הוצג שיפור ביחס ליציאת אוזניות רגילה של האייפד, כאשר חיבור המכשיר נעשה דרך אביזר מחבר USB למצלמה אותו משווקת אפל עבור אייפד.


M2TECH hiFace DAC
סיכום


ה- HiFace DAC של M2TECH הוא מכשיר מעניין מאוד עבור חובבי אודיו אשר משתמשים במחשב כמקור מוזיקה. הוא מאפשר לעקוף את נפתולי מערכת ההפעלה החלונאית ולספק מעבר צליל קצר וישיר החוצה אל המגבר ובכך מונע "קלקול" מיותר של הצליל. ה- HiFace מציע תמיכה עתידית גם בקבצי סטריאו שיגיעו באיכות גבוהה יותר ממה שמקובל כיום. השיפור באיכות הצליל הינו בהשוואה ליציאת האודיו הרגילה במחשב, בקבצי אודיו באיכות של CD וככל שאיכות הקובץ גבוהה יותר, גם התוצר משתפר (אם כי זה תלוי גם באיכות ההפקה וההקלטה ולא רק באיזה פורמט קודד הקובץ).


ה- DAC מאפשר להשתמש בו גם בחיבור למחשב ישן יותר עבור ניגון אודיו, אם כי יש לזכור ששינוי ערכים כמו Letancy משפיע על עומס המעבד הראשי של המחשב. בנוסף, אם יש לכם אוזניות בעלות נצילות בינונית או גבוהה, תוכלו לעשות שימוש במכשיר גם כמגבר אוזניות זעיר.


בשורה התחתונה, ה- HiFace מספק דרך פשוטה ונוחה לקבלת אות אודיו איכותי מהמחשב ברמה של מכשיר קומפקט דיסק יקר יותר ועם תמיכה בפורמטי אודיו ברזולוציה גבוהה במיוחד, אפילו כאלו שעדיין לא יצאו לשוק.


מחיר: 1,390 ₪

אחריות: Soundquest

מעבר לתגובות בפורום