סטרימינג בטלוויזיה –בשורה או הבטחה לא ממומשת?

איתי שאול
26-09-2013 06:00

חיבור הטלוויזיה לאינטרנט הביא עמו הבטחה לבשורה של ממש – שינוי בהרגלי הצפייה מחד ואפשרות להפקת סדרות בהן הצופים קובעים מה מתרחש. אך, האם זה אכן קורה בפועל?

בין המועמדויות השונות בטקס פרסי האמי, אשר התקיים בהוליווד ב-22 לספטמבר, טמונה מהפיכה היסטורית של ממש. לראשונה, שתי סדרות של "שדרנית אינטרנט" - חברת נטפליקס האמריקנית נמצאות "חזק בתמונה" (תרתי משמע). מדובר כמובן ב"בית הקלפים" אשר מצאה את עצמה עם תשע מועמדויות כולל מאבק על תואר סדרת הדרמה הטובה ביותר, ו"משפחה בהפרעה" שמציגה שלוש מועמדות מרשימות לרבות ג'ייסון ביטמן בקטגוריית השחקן הראשי בקומדיה.

נטפליקס האמריקאית מהווה ללא ספק שינוי מרענן בשוק הצפייה הישירה באינטרנט. החברה, אשר מפיצה באתר האינטרנט שלה סדרות לצפייה ישירה בטכנולוגיית הסטרימינג, זוכה לפופולאריות רבה בקרב הקהל בארה"ב ובעולם. על פי ההערכות (נטפליקס איננה מפרסמת נתונים מדויקים לגבי שיעורי צפייה), בעונה הראשונה של "בית הקלפים", אשר כל פרקיה עלו במכה אחת לאתר האינטרנט, בין 1.35 ל-2.7 מיליון צופים ראו פרק אחד לפחות.

בית הקלפים

הסידרה המועמדת לפרסי אמי "בית הקלפים" - מליוני צפיות בסטרימינג

האם הסטרימינג מחמיץ את המטרה?

ובכן, אין ספק כי נטפליקס הצליחה לזעזע באופן משמעותי את עולם הטלוויזיה כפי שהיכרנו אותו. היכולת לחבר בין תכני ווידאו ובין האינטרנט היא בהחלט הבשורה של העשור הבא. דרור עדן, מנהל פורטל הטלוויזיה והקולנוע FlatPlanet (אתר המרכז קישורים לצפייה ישירה ברשת), מסביר - "כיום, האינטרנט מלא במגוון רחב של קישורים לצפייה ישירה בסדרות, סרטים, שידורים חיים, אירועים טלוויזיוניים ועוד. מה שנחשב בעבר לתרבות שוליים, הפך לענין טריוויאלי עתה". הצופים נהנים ממגוון אפשרויות במסגרת צפייה ישירה באינטרנט. לדוגמא, הם יכולים להחליט מתי לצפות בתכנים מסוימים, הם נהנים מגישה זמינה לרשת מכל מקום ולאו דווקא מהבית ועוד. ובכן, השאלה שעומדת למבחן כיום היא – האם הסטרימינג הוא הדבר החם הבא או שמא זוהי בסך הכל הבטחה לא ממומשת.

כאן, הדעות מעט חלוקות. מצד אחד, יש אשר סבורים כי הסטרימינג הוא השלב הראשון בדרך להפיכתו של המחשב למסך הטלוויזיה של העתיד. בזכות טכנולוגיית זרימת המידע ניתן כיום לצפות בצפייה ישירה במגוון תכנים, בזמן ובמועד המתאימים לצופה. ואכן, נראה כי הימים בהם מדריך הערוצים היה הפריט החשוב ביותר בסלון של אל באנדי בסדרה הקומית המפורסמת "נשואים פלוס", חלפו לחלוטין מהעולם.
עם זאת, ניתן למצוא גם טענות נגדיות. למשל, שהסטרימינג פרץ אמנם בסערה אך הוא "זורם במקום". על פי גישה זו, התוכניות המצליחות של נטפליקס, "בית הקלפים" ו"משפחה בהפרעה", מהוות אולי סנונית ראשונה אך לא מביאות בפועל עדיין את "האביב האינטרנטי". ראשית, הסדרות המועמדות לאמי לא נולדו ברשת ולא נוצרו בהוויה החברתית המאפיינת את המרחב הווירטואלי. ניתן אפילו לומר כי במרבית המובנים הן לא יותר מסדרות טלוויזיה מסורתיות ואף שמרניות. חרף הצלחתן המסחררת, ולמרות החדשנות באופן העלתן לרשת ב"מכה אחת", אלו עדיין סדרות שהופקו על בסיס המודל הרגיל והסטנדרטי של תעשיית הקולנוע האמריקנית. דהיינו, באמצעות יוצרים מפורסמים, שחקנים בעלי שם ועל ידי בתי הפקה מבוססים ועתירי תקציבים.

כמו כן, גם צורת ההפצה אינה מהווה לכאורה עניין חדש. סדרות הטלוויזיה של נטפליקס אינן עולות באתרי שיתוף קבצים או בצורה ויראלית דרך צינורות הרשתות החברתיות. בפועל, הן עלו על ידי נטפליקס, גוף שידור מרכזי המאפשר צפייה בתשלום (ובכך הוא זהה למעשה לערוצי כבלים בטלוויזיה בתשלום כ-HBO). הצופים קיבלו את פרקי הסדרה דרך הממיר שלהם, אמנם הממיר עובד דרך האינטרנט, אבל לצופה זה ענין שקוף ולא שונה מהותית מאשר צפיה בסרט דרך כבלים או לווין.

כתום הוא השחור החדש

כתום הוא השחור החדש - סדרה חדשה של נטפליקס

"להיות HBO לפני ש-HBO נהיית נטפליקס"

כעת, נשאלת השאלה האם סטרימינג יעביר את הצפייה הישירה למחשב מבלי להיעזר בכל הכלים המיוחדים המאפיינים את המרחב הווירטואלי. האינטרנט מציג אפשרויות שלא היו קיימות בעבר, למשל, פיתוח סדרת אינטרנט המעניקה לגולשים להיות חלק מהתפתחות העלילה, סדרה המאפשרת לגולשים לעקוב באופן ספציפי אחר אחת הדמויות וכדומה. אבל, האם זה אכן קורה בפועל?


המקטרגים טוענים כי טכנולוגיית הסטרימינג הולידה הזדמנות ממשית לרשת האינטרנט להפוך למדיום חדש שיעניק לגולשים חוויית צפייה שונה ממסך הטלוויזיה. זאת על ידי שימוש בתכונותיה של הרשת ואופייה החברתי והגלובלי. למשל, מתן בימה ליוצרים צעירים ובלתי מוכרים שיכולים להיחשף למיליוני צופים ברחבי העולם (כפי שעושה בהצלחה אתר Youtube). בנטפליקס כמובן, דוחים את הטענות. מנכ"ל החברה, טד סרנדוס, אמר לאחרונה כי המטרה של נטפליקס היא "להיות HBO לפני ש-HBO יהיו נטפליקס". בקיצור, להפוך את הצפייה ברשת לברירת המחדל, אשר תטלטל את כל מפת התקשורת העולמית.


"עכשיו צריך להמתין ולראות כיצד תתפתח הצפייה הישירה בטכנולוגיית הסטרימינג", אומר עדן, "סביר בהחלט להניח שככל שסדרות לצפייה ישירה באינטרנט יציפו את המסך, נוכל לקבל באמצעות הרשת גם שילובים שמעולם לא היכרנו. כבר היום, סדרות טלוויזיה רבות מתכתבות עם פעילות ענפה ברשתות חברתיות. דמיינו מצב בו הגולשים מהווים חלק בלתי נפרד מהיצירה. לדוגמא, גולשים אשר יכולים לקבל החלטות עבור הדמויות או אפשרויות מקוונות להעביר משוב על העלילה בזמן אמת למפיקי הסדרה - סדרות איכות בשידור ישיר. השמיים הם הגבול".

מעבר לתגובות בפורום