סליידרים לצילום וידאו במבחן: Konova K5 ו- Edelkrone

ליאור קורן
24-09-2013 05:45

שני סליידרים למצלמות וידאו עומדים למבחן: Konova K5 המתאים לסטודיו וגם לעבודה בשטח לא ישר ו- Edelkrone Slider המיועד לשימוש עם חצובה וכולל פטנט יחודי. ביקורת סליידר.

סליידרים יכולים לבוא לעזר רב עבור חובב הוידאו המתקדם עם מצלמת DSLR וגם המקצוען: הם מסייעים בקבלת תנועות מצלמה חלקות, בעלות מראה קולנועי. צלמי סרטי קולנוע אשר מסתייעים בצוותים גדולים, עושים שימוש במתקנים אשר נעים על מסילה במרחקים של מספר מטרים, הצלם החובבן לא יגיע לרמת ציוד כזו, אלא יוכל לעשות שימוש ביחידה מוגבלת באורכה, המאפשרת תנועה של כמה עשרות סנטימטרים ואולי קצת יותר, אך גם זה מספיק בכדי לשלב מספר שוטים "קולנועיים" במהלך סרטון הוידאו המצולם ויכול בהחלט לשדרג כל צילום.

Konova Slider K5

סליידר זה הינו מתוצרת תוצרת קוריאה, הוא עשוי מתכת ומשקלו (של הדגם באורך 100 ס"מ) הינו כבד מספיק בכדי להיות יציב על האדמה אך בו בזמן גם נוח עדיין לנשיאה ביד בעת הליכה בשטח.


Konova Slider K5
ארבע הרגליים שלו כוללות בסיס כדורי מגומי, הן מתכווננות לגובה (ע"י בורג מסתובב) וגם ניתנות להטייה לצד, עד כדי מצב שכיבה, עם אפשרות נעילת הרגליים בזויות שונות. כל זה מאפשר לייצב אותו על משטחים בלתי ישרים גם כאשר מדובר בתנאים מאתגרים יותר כמו הצבה על סלעים וכדומה. אם אתם צריכים לפלס את הסליידר, יבואו לעזרתכם שני פלסים – כל אחד מהם ממוקם בקצה אחד של הגוף. היות והרגליים מתברגות, שימו לב שאתם תמיד נועלים אותן בעזרת דיסקית האבטחה, אחרת הן עלולות להשתחרר מהגוף, ליפול ולהעלם.


בשני קצוות המסילה יש שקעים לברגי 1/4 – 3/8, הם מיועדים למטרת הצבת הסליידר על רגליים חיצוניות או חצובה. את את בסיס הרגליים ניתן לפרק, כאשר הפלטה הנעה מרופדת בצדדים בכדי למנוע מכה שלה בעת הגעה לקצה המסילה.

פלטת הבסיס – אליה מתחבר ראש החצובה עבור המצלמה, מחליקה על שתי גלגלות שנעות על גבי המסילה. את מידת ההתנגדות לתנועה אפשר לכוון בעזרת בורג שמצמיד את הפלטה לצד המסילה. פלטת הבסיס מגיעה עם בורג 3/8 לחיבור ראש חצובה, יש בה גם שני שקעים לברגי 1/4 וזה מאפשר לחבר גם אביזרים נוספים כמו זרועות מפרקיות.

Konova Slider K5
אם ברצונכם לבצע שוטים מסוג דולי (קדימה או אחורה) תצטרכו לרכוש בנפרד זרוע שמרחיקה את המצלמה מגוף הסליידר, כך שהוא לא יופיע בקו הצילום. קחו בחשבון שככל שהזרוע ארוכה יותר, כך גם הסיכוי לרעידות בתמונה גדול יותר.


המסילה מסומנת בקוי שנתות, אם אתם מבצעים למשל Time Lapse ורוצים שיהיה אפקט של תנועה, תוכלו להזיז את פלטת הבסיס במרווחי מרחקים קבועים. הזהרו שלא לפגום במכות בחלק העליון של המסילה עליו נע הראש, כי זה יגרום לקפיצות מורגשות בצילום.


ה- Konova K5 התגלה כסליידר נוח לשימוש, עם אפשרויות כיוון מגוונות המאפשרות לעבוד איתו בשטח, גם כאשר המשטח אינו ישר או כאשר רוצים להציבו בזוית כאשר הוא נשען על עצמים משוננים כמו סלעים. אם תרצו לקבל תנועה קולנועית בוידאו, זה דורש אימון בהזזה חלקה של ראש הסליידר במהירות קבועה (החברה מספקת גם אפשרות של מנוע חשמלי בתוספת תשלום). בשורה התחתונה, זהו מוצר מוצלח לעבודה גם בשטח, נוח לתפעול ולכיוונון.

מחיר: הסליידרים של Konova מגיעים במספר גדלים הנעים בין 80 ס"מ ועד 1.5 מטרים, מחירים נעים בין 1,680 ₪ ו- 2,500 ₪.

וידאו - צילומי דוגמה של שני הסליידרים


Edelkrone Slider Plus

ה- Edelkrone הוא סליידר אשר מציע תכונה יחודית בדמות התקנה על חצובה ופטנט המאפשר לקבל תנועה ארוכה יותר מאשר המידות הפיזיות של גוף הסליידר בעצמו. זה שימושי כאשר אתם זקוקים לקבלת שוט כשהוא גבוה מעל פני הקרקע. הסליידר מיועד לחיבור אל חצובות וידאו יעודיות אשר ניצבות באופן יציב על הקרקע. אפשר לחבר אותו גם אל חצובת סטילס רגילה, אבל קחו בחשבון כי הזזת המצלמה על הציר לכיוון אחד מהקצוות, עלולה להפוך או להזיז את החצובה באם היא קלה מדי.


Edelkrone Slider Plus
פלטת הבסיס (אליה מחברים ראש חצובה או התקן אחר לנשיאת המצלמה) נעה על בסיס מנגנון שונה מזה של סליידר רגיל: הפלטה נעה על ארבעה מחליקים על בסיס שני מוטות מתכתיים, אולם, בנוסף, יש גם רצועת גומי משוננת, אשר מזיזה את גוף הסליידר ביחד עם המצלמה וכך למרות שאורך הסליידר הוא כ-40 ס"מ, המצלמה נעה לאורך מסלול ארוך יותר של כ- 60 ס"מ. אותו מנגנון תזוזה משתנה, מאפשר לקבל יתרון נוסף, בדמות צילום תנועה לפנים או לאחור (ולא רק לכיוון הצד), זאת בזכות המוטות הצדדיים שנעים ביחד עם המצלמה וכך לא נכנסים אל תוך הפריים המצולם.


בעבודה בשטח, השילוב של ראש חצובה המותקן על הסליידר + משקל המצלמה יוצרים תנועה חלקה מאוד ותפעול נוח בעזרת ידית האחיזה של ראש החצובה. לחילופין, אפשר לתפעל את הסליידר בעזרת אחיזה באחד מהצדדים, בתצורה של דחיפה של קדימה או משיכה לאחור. באחד הצדדים של הסליידר, ישנו ברז אשר מאפשר לשלוט על מידת ההתנגדות לתנועה. בעת הזזה של החצובה, חובה לנעול את פלטת הבסיס של הסליידר במקומה, אחרת היא תזוז לצדדים.


Edelkrone Slider Plus
חשוב לייצב

בעבודה בשטח, חשוב לקבע היטב ולוודא מראש כי יש שיווי משקל של החצובה והסליידר כאשר הם מחוברים יחדיו, אחרת, נפילה תהיה בלתי נמנעת. החברה ממליצה כי שלושת הרגליים של החצובה, צריכות להיות במרחק מינימלי של 90 ס"מ בין האחת לשניה, זאת בכדי להבטיח יציבות. הסליידר מסוגל לשאת משקל של עד 7 ק"ג (מצלמה וציוד נלווה כמו עדשות ומיקרופון).

איכות הבניה טובה מאוד ומוצקה. ההערה העיקרית בנושא התפעול מכוונת בעיקר למנגנון שנועל את ראש הסליידר. קשה יחסית לשחרר את נועל התזוזה של הפלטה הנעה, קשה להגיע אליו עם האצבעות ולפעמים זה גם מכאיב. החברה יצאה עם מוצר חדש הקרוי Slider PLUS v2 עם מנגנון נעילה חדש שאמור לפתור את הבעיה.

עם ה- Edelkrone לא חובה להשתמש רק על גבי חצובה, אפשר להציב אותו גם באופן ישיר על קרקע או משטח ישר אחר, ישנן ארבע רגליות מתברגות (נמוכות יחסית). במקרה הזה, תאבדו את תכונת ההארכה של הסליידר ותאלצו להסתפק באורך תנועה קצר יותר של כ- 30 סנטימטרים.

Edelkrone Slider Plus
סיכום

בשני הסליידרים, יש להתאמן על מנת להגיע לתנועה חלקה בוידאו, עם יכולת שמירה על מהירות אחידה בזמן התזוזה. שני המוצרים יעשו את העבודה ויספקו מגע קולנועי לסרטי הוידאו שלכם, כאשר ה- Konova K5 מאפשר לעבוד על מגוון של משטחים, בין אם מדובר בסטודיו סטרילי או בעבודה בחוץ. ה- Edelkrone, לעומתו, מציע גוף קצר יותר, עם פטנט המאפשר תנועה ארוכה יותר מאשר אורך הגוף עצמו והוא מתאים במיוחד לעבודה בשילוב עם חצובות או מתקנים אחרים המאפשרים לצלם בגובה.

יבואן המוצרים הנ"ל: ארליך מרכז הצילום. אחריות: שנה.

מעבר לתגובות בפורום