רמקול מוניטור GoldenEar AON 3 במבחן

נמר לוי
17-09-2013 05:30

רמקול ה- AON 3 של GoldenEar מציג במה מעולה, מיד וגבוהים מרשימים ומאוזנים, עיצוב ואיכות בניה ברמה גבוהה. ומה פחות מושלם כאן? ביקורת רמקולים מוניטורים.

אני אוהב רמקולים מוניטורים, במיוחד כאשר הטובים שבניהם מגיעים אלי למבחן. זה ספויילר לביקורת הזו, מומלץ בהחלט לקרוא את ההמשך. זוג רמקולים זה אינו מושלם, יש לו כמה חסרונות, מאידך, הוא מציג כמה יתרונות ששמורים לרמקולים יקרים יותר.

אוזן זהב

הפעם נדליק אור על יצרנית חדשה יחסית בשוק האודיו הישראלי, שמה GoldenEar. מייסד החברה עבד בעבר כאחד מצוות המהנדסים של יצרנית הרמקולים הוותיקה "פולק אודיו". לאחר פרישתו ממנה, החליט להקים חברת רמקולים משלו, את השם, GoldenEar, בחר כמטאפורה למושג הטוען שלאודיופיל מנוסה יש "אוזני זהב". היצרנית טוענת כי מוצריה מתחרים אפילו ברמקולים אשר מתומחרים פי 5 מהם. יש כאלה שיראו בהצהרה כזו יהירה, אני כבר מזמן הבנתי שהצהרות מהסוג הזה נפוצות כל כך שאף אחד לא באמת לוקח זאת ברצינות. מה שנראה הוא שאנשי צוות GoldenEar כנראה אוהבים את מה שהם עושים. זה משום שה-"מי אנחנו" שלהם, מדבר הרבה על כמה הם אוהבים את עבודתם. עכשיו תורנו לבדוק את התוצאות של זה.

ליצרנית יש מספר סדרות רמקולים, היום, במבחן הזה, נדליק אור על ה-AON 3 שמהווה את הרמקול הבכיר בסדרת המוניטורים. מדובר ברמקול מוניטור בגודל בינוני, בעל יחידת מיד בקוטר 7 אינטש ובנוסף יחידת בס צדדית בקוטר 8 אינטש. על תחום התדרים הגבוהים אחראית יחידת טוויטר ריבון. את כל היחידות הללו מייצרת החברה בעצמה.

ברמה הטכנית, הרמקול אינו מציג נתונים תקדימיים. יש היענות לתדר שנעה בין 38 הרץ ל-35 קילוהרץ אך לא מצויין בכמה דציבל הענין נמדד. בנוסף, נצילות הרמקולים עומדת על 90 דציבל ועכבה שעומדת על 8 אוהם (או בערך). בנוסף, החברה ממליצה על מגברים בטווח הספק נרחב של 10-200 וואט.

איכות בניה
מבחן העין ומגע היד מראה כי מהנדסי החברה מסוגלים לבנות היטב. זהו בלי ספק רמקול שבנוי מצוין. מורגש שהתייחסו כאן לפרטים הקטנים: אפילו הברגים שנבחרו להצמיד את היחידות לתיבה נראים איכותיים מאוד. המבנה טרפזי נועד למנוע דפנות תיבה מקבילות ועל ידי כך לצמצם גלים עומדים בתוך הרמקול. הרמקול נראה נאה מאוד, מרגיש מאסיבי בלעדי הגרילים, סקסי ומעודן כשהם מורכבים.
 
ביקורת רמקולים GoldenEar AON 3
כעת הגיעה הזמן לעזוב את התפל ולהתרכז בעיקר: כיצד הרמקולים נשמעים.


 AON 3 GoldenEar – מבחן האזנה

צליל מתובל
Ben Webster - Stormy Weatherזו אומנם לא הפעם הראשונה שאני שומע את Ben Webster - Stormy Weather ומתרגש מהצליל. אחרי הכל, מדובר בהקלטה פנומינלית ומוסיקה שפשוט גורמת לעונג בלתי נתפס. הרמקולים הללו מדגישים את יתרונות ההקלטה הזו. הם מאוד מאוזנים, מעט "חמים" ומעט "מתבלים" את הצליל. בנוסף, הם מצליחים לייצר במה מדהימה, פירוט משביע רצון בהחלט, בס מפורט ומהיר למדי וגבוהים צלולים ומדויקים. אני מוצא שהרמקול הזה, למרות שהוא מוניטור לא גדול מימדים, מצליח למלא היטב את חלל ההאזנה שלי שהוא אינו קטן.

ה- AON 3 מציגים במה מדהימה, ומצליחים למלא חלל האזנה גדול בקלות מפתיעה. היחידה הזו דינמית להפליא, הבס מוצג היטב והגבוהים אינם מגלים אפילו רמיזה לחריפות וזה מבלי להישמע סתומים וחסרי פירוט. אלו יתרונות שקשה למצוא במוניטורים בטווח המחיר הזה.


ביקורת רמקולים GoldenEar AON 3
מוסיקה קלאסית

אינני מצפה מרמקול מוניטור קטן להצליח לשחזר תזמורת סימפונית גדולה באופן משכנע. אך יחד עם זאת, ניסיון עם רמקולים מוניטורים רבים, מאפשר למקם את ביצועי רמקולים אלו ביחס להיצע בשוק. ה- AON 3 מתגלה כחזק מאוד - מפתיע לגודלו אך הפרדת הכלים אינה מושלמת במיוחד בקטע הפתיחה התובעני. אני מן הסתם לא מופתע. לא מעט רמקולי רצפה גדולים מתקשים לעשות זאת. אבל אם נתמקד בכלים ספציפים אוכל להציג בפניכם כמה יתרונות מרשימים כאן: חליל הפיקולו למשל אומנם לא טיפס גבוה כמו כמה ממתחריו של הרמקול הזה. אבל מה שכן הוצג היה גוף החליל, המיקום שלו על הבמה וגודלו הטבעי. כך גם עם הכינורות. עם הויולות למשל, הרמקול הזה הסתדר מצוין. הוא הציג כלי נגינה חי, טבעי, נכון ומדויק. ה-Golden Ear מצליח להציג הפרדת כלים מעולה כל עוד לא "מלחיצים" אותו עם התזמורת הסימפונית במלואה. אבל זה, כמו שאמרנו, מכשיל גם את הגדולים שבחבורה. כלי נשיפה ממתכת גם כן נשמעים נהדר, עם הרבה אוויר, אנרגיה ודינמיות טובה מאוד. אם נתבונן לעומק על התוצאה אז נגלה חסרונות במוסיקה קלאסית מהסוג הזה. אבל בתוצאה הכללית, הממוקדת אך לא מעמיקה לחלוטין, הרמקול הזה הוא בין אותם מוניטורים בודדים שכן הייתי מוכן לחיות איתו בניגון מוסיקה קלאסית. עם פשרות אומנם, אך לא כאלו שיגרמו לי לחדול מלהאזין למוסיקה קלאסית סימפונית.

Metallica nothing else matters
זוהי אחת מההקלטות הטובות בז'אנר ה-רוק. דינמית מאוד, מלאה ומדויקת. הרמקול הזה מציג את רוב יתרונות ההקלטה. הוא אינו מנגן רוק כבד מהסוג הזה בצורה מושלמת, אבל יש לזכור שחלל האזנה גדול כשלי, מהווה אתגר לא קטן עבור רמקול מוניטור כזה. יחד עם זאת, הוא כן מצליח להציג מיד מעולה, גבוהים מפורטים ומדויקים. אפשר להגיד שהמיד והגבוהים שלו טובים יותר מאשר גזרת הבס. זה בהחלט ראוי לשבח. מדוע? משום שרמקול עם בס טוב אבל מיד וגבוהים בינוניים לא עובר את האוזן האודיופילית. לעומת זאת, בס "עובר" עם מיד וגבוהים מצוינים יכול להוות תוצאה נפלאה, הרי רוב המוסיקה נמצאת בדיוק שם. בנוסף, ניתן לטפל בבס החסר בעזרת יחידת סאב או לחלופין להציבו בחלל מתאים יותר (קטן יותר). אהבתי מאוד את הביצועים במיוחד בפזמון כאשר הגיטרות פורטות בעוצמה והשירה אינה "מאבדת" פרטים.

בס ברמקול הוא דבר חשוב. יצא לי כמה פעמים להזכיר "מחסור בבס". אל תשגו ותחשבו שאין לרמקול הזה בס. להיפך, יש לו. אבל הוא לא ברמה של המיד והגבוהים שהרמקול הזה יודע להפיק. אם היה ברמתם, כנראה המחיר שלו בישראל היה בדיוק אותו הדבר אבל בדולרים. תחום האמצע של הרמקול הזה שווה לרמקולים יקרים ממנו משמעותית.

ביקורת רמקולים נמר לוי GoldenEar AON 3
אוהב אדם


peter_schreierברוב המקרים, רמקולים מוניטורים טובים מצטיינים בהעברת קולות אדם. זה כבר ברור לנו שמדובר במוניטור מצוין במיוחד בתחום המיד והגבוהים. לכן, קולות אדם נשמעים מעולה דרכו. הוא מאוד אוורירי, אומנם קצת מתובל אבל באופן כזה שרק מעצים את החוויה. הוא מצליח להוציא את קולם של פיטר שרייר, אמה קירקבי ופברוטי באופן מרשים וריאליסטי. זהו מוניטור שאומנם מתבל, אבל זה כל כך מעט ובטעם שאם לא מכירים היטב את ההקלטות לא ניתן להבחין בכך. הבמה מעולה. יש גובה, רוחב עומק או בקיצור, תלת מימדיות מרשימה בהחלט.

נקודות ציון


התאמה למגברים

זהו אינו רמקול קשה כל כך להנעה אך גם לא מהקלים שיש. אני ממליץ על 50 וואט בריאים על מנת לנצל את היכולות שלו ומה שיבוא מעל זה פשוט יקל עליו בשחזור מוסיקה מורכבת. ה- AON 3 יעדיף מגבר ממשפחת הצליל הניטרלית. מגבר חם יפגע בתחום הנמוך של הרמקול ומגבר קר ואנליטי עלול לסחוט ממנו חריפות. הרמקול הזה מהווה פרטנר מושלם עבור מגבר ניטרלי איכותי.

שיכוך והעמדה

כמקובל, יש להשתמש במעמד (סטנד) בגובה של 60 ס"מ מינימום. זו לטעמי הדרישה הראשונה של המוניטור הזה. יחד עם זאת, מעמד משוכך ואיכותי יביא אותו לתוצאה מפורטת, אוורירית ומאוזנת יותר. הוא דורש מרחק סביר מקיר אחורי ומרחק דומה מקירות צד (60 ס"מ יספיקו בהחלט). 

ביקורת רמקולים GoldenEar AON 3
סיכום

GoldenEar AON3 הם רמקולים טובים מאוד. הם מציגים במה מרשימה, דינמיות מעולה וגבוהים מדויקים ומהירים. תחום הבס קצת פחות מוצלח לטעמי, יש הרבה בס אבל חסר לו דיוק, מהירות ורזולוציה. אני משער שעם אלקטרוניקה (הגברה) סלחנית יותר משלי החיסרון הזה לא יורגש כלל.

תחום האמצע והגבוהים מפתיעים כאן לטובה, עם איכויות שאינן מקובלות ברמת המחיר הזו. מורגש בהחלט שמישהו חשב טוב טוב מה הוא רוצה להדגיש על חשבון מה. אין מה לעשות, במחירים הללו, אין מושלם ואם כבר לפגוע במשהו, אז לא במיד ולא בגבוהים. במקרה הזה, היצרן פעל נכון, וזה מורגש בצליל. אהבתי מאוד את הבמה שהרמקול מייצר, האיזון שבין המיד לגבוהים והחיבור בניהם פשוט מעולה. עדיין כמוניטור לא גדול ולמרות יחידת הבס הגדולה, הוא אינו ממש מצליח לשחזר תזמורת סימפונית גדולה בחלל האזנה גדול (4.80-5.70 מ'), אבל יצליח לעשות יותר בחלל האזנה קטן יותר משלי.

מחיר: 5,670 ש"ח
אחריות ושירות: גולן מערכות

מעבר לתגובות בפורום