ניקון 1 V2 - מצלמה זריזה ללא מראה במבחן

אלי כרמי
15-09-2013 05:40

עם גוף לבן אופנתי ועדשות בצבע זהה, מצלמה ניקון V2 נראית מעולה ויושבת נהדר ביד, לקחנו אותה לסיבוב בדיקה בעיר. ביקורת מצלמה ללא מראה.

V2 - מצלמה ללא מראה

בשנים האחרונות, רוב יצרני מצלמות משווקים בעולם דגמים של מצלמה ללא מראה: אלו הם דגמים שכוללים חיישנים גדולים מאלו שיש במצלמות הקומפקטיות, עם יכולת להחלפת עדשות, אך ללא מנגנון מראה "היסטורי" של DSLR ועם עינית אלקטרונית במקום זו האופטית. כך גם המקרה עם דגם V2 של ניקון שמהווה דור שני לסדרה 1 הקומפקטית.


במצלמות ללא מראה שלה, בוחרת ניקון בגישה שונה מהמתחרות, עם שימוש בחיישן בגודל 1'' בלבד (14.2 מגה פיקסל) מול חיישנים גדולים יותר של המתחרים. יכול להיות שזה מגיע מתוך כוונה שלא ליצור תחרות למצלמות ה- DSLR של של החברה, יכול להיות שהענין קשור ברצון להקטין את גודל המצלמה וגודל העדשות, קשה לדעת את הסיבה המדויקת, אבל מה שבטוח הוא שהתוצאה בהחלט מוצלחת, עד כמה אתם מוזמנים לקרוא.

לבן הוא הלבן החדש

כאשר קיבלתי את המצלמה לבדיקה בצבע לבן, הופתעתי מהמראה שלה, היות ורוב המצלמות שאנו פוגשים מגיעות בצבע שחור. כיום, מוצעות מצלמות במגוון צבעים ולבן מהווה בהחלט בחירה מוצלחת בעיקר כאשר גם העדשות מציגות צבע תואם. התגובות החיוביות  שקיבלתי על מראה המצלמה, גרמו לי לחשוב שבדומה לטלפונים סלולאריים, כך גם המצלמות מהוות מוצר אופנתי ולא רק כלי עבודה. למרבה הפתעה, המצלמה הצליחה להשאר לבנה ומבריקה גם לאחר מספר שבועות בהן הסתובבתי אתה.

Nikon 1 V2  - ביקורת מצלמה

מבנה קומפקטי ונוח

המצלמה בנויה מפלסטיק אך מרגישה מוצקה, חזקה ונראה שהיא יכולה להחזיק לאורך זמן ללא בעיות מיוחדות. עם מידות שמציגות אורך של 107.8 מ"מ, גובה של 81.6 מ"מ ועומק של 45.9 מ"מ, היא נראית כמו מצלמה קומפקטית (אומנם לא מהקטנות שבחבורה) ועם משקל של 278 גרם היא גם מרגישה כך. עם גריפ ימיני בולט היא יושבת נוח ביד יחסית למצלמה בגודל הזה ביחוד עם עדשת הקיט, אך גם עם עדשת 10-100 מ"מ היא עדיין מרגישה נוח ביד ומאפשרת לשוטט לאורך זמן ללא בעיות.

בחלקה העליון של המצלמה, בקדמת הגריפ נמצא לחצן הצילום עם מתג הפעלה/כיבוי בתצורה המוכרת ממצלמות ניקון, קצת מאחוריו ישנו לחצן הפעלת הוידאו (מיקום נוח לשימוש שמחזיקים את המצלמה ביד ימין בצורה הרגילה), מאחור יש את בורר מצבי הצילום ולידו גלגלת שינוי ערכים, מעל העינית יש מחבר לאביזרים חיצוניים כמו  מבזק או GPS.

מאחור קשה לפספס את מסך ה- 3'' שאינו מסתובב כלל וגם אינו מסך מגע, משמאלו ניתן לפגוש שורת לחצנים עבור הצגת תמונות, שינוי צורת תצוגה, הפעלת התפריט ועוד. מעל המסך נמצאת העינית האלקטרונית וכן חיישן שמפעיל אותה ומכבה את המסך האחורי כאשר מקרבים אליה את העין. מימין למסך בחלקו העליון יש לחצן בחירת פונקציות ומתחת בורר מצבים משני הכולל גם לחצני גישה מהירים. זהו סידור פשוט ומוכר כמו רוב המצלמות היום.

Nikon 1 V2  - ביקורת מצלמה
חיבורים
המצלמה חמושה בסוללה מסוג Lithium-Ion EN-EL21 שלאחר טעינה מלאה הספיקה בין 200 ל- 400 תמונות. ההפרש הגדול במספר התמונות תלוי מאוד בכמות השימוש במסך ואורך סרטוני הוידאו שמצלמים. כמקובל, המצלמה שומרת את התמונות וסרטי הוידאו על כרטיס זיכרון מסוג SD  וכמו כן למצלמה יש ממשקי חיבור של HDMI, USB, כמו מיקרופון סטריאופוני פנימי, חיבור אל מיקרופון חיצוני ואפשרות חיבור אביזרים נוספים של ניקון או מוצרים מקבלים מחברות אחרות.

מגוון אביזרים רחב


בארסנל של ניקון יש מספר עדשות עבור מצלמה זו כמו גם מבזקים, תאורת LED לוידאו, מקלט GPS, שלט רחוק, מיקרופון ועוד, כאשר קו המוצרים ממשיך לגדול עם הזמן. במהלך הבדיקה הסתובבנו עם מספר עדשות, הקיט  10-30 F/3.5-5.6 VR, עדשת 18.5 F/1.8 ועדשת 10-100 F/4.0-5.6 VR. בגלל גודל החיישן, יש לקחת בחשבון שעל מנת לחשב את גודל העדשות לפי התייחסות המוכרת לערכי 35 מ"מ (פריים מלא) יש להכפיל את נתוני העדשות בערך של  2.7  כלומר עדשת 18.5 תהפוך למאוד קרובה אל 50 מ"מ. כמו כן, ציון ה- VR בעדשת ה 10-100 מציין שיש לעדשה מייצב תמונה שבמקרה הזה בנוי להתאים גם עבור פוקוס אוטומטי לוידאו (כלומר מעברי פוקוס שקטים וחלקים וללא קפיצות).

בערכה, קיבלנו ואהבנו את מבזק Nikon 1 SB-N7 Speedlight החיצוני שמתאים למצלמה זו הן מבחינת גודלו הקט ונוחות השימוש בו. מצד אחד טווח העבודה שלו הינו מטרים ספורים בלבד ואין לו יכולת לכיוון לצדדים, אך כמו מבזקים אחרים מבית ניקון גם הוא הראה יכולות מוצלחת לעבוד עם i-TTL ללא בעיות מיוחדות של חוסר או חשיפת יתר ועזר לקבלת תמונות מוארות במצבי תאורה לא אידאליים.

Nikon 1 V2  - ביקורת מצלמה
מסך ועינית אלקטרונית

מסך המצלמה בגודל 3'' עם 921,00 פיקסלים מתגלה כברור גם באור יום יותר במידת הסביר, בנוסף, תמיד ניתן להשתמש בעינית האלקטרונית (EVF) כאשר התאורה בחוץ חזקה מאוד או אם מרגישים שכך נוח יותר לצלם. העינית האלקטרונית כוללת 1440K פיקסלים נראית בהיר וברור ביום (וגרעינית יותר בלילה) וכמובן שניתן להשתמש בה עבור צילום ולהצגת תמונות לאחר מכן. חבל שתצוגת התמונה במסך לפני הצילום לא ממש זהה לתמונה המתקבלת לאחר הצילום ויותר מכך במצב ידני, שיוני הגדרות הצילום לא משתקף על המסך. חבל שאנשי ניקון לא בחרו לשלב במצלמה זו מסך מפרקי וגם לא מסך מגע, נקודות שהיו מקפיצות לדעתי את חווית השימוש במצלמה זו, הן ביכולת לתפעול פונקציות, שימוש בנקודות פוקוס וכעזר בעת צילומי וידאו.

תפריטי המצלמה פשוטים ומחולקים לשלוש קטגוריות תצוגה, צילום והגדרות. אין תפריטים חבויים והגדרות מוסתרות וקל למצוא את ההגדרה הנדרשת בקלות. חשוב להבין ולזכור שהתפריטים קצת שונים בין מצבי הצילום השונים.

תפעול

תפעול המצלמה מזכיר שימוש במצלמה קומפקטית מתקדמת ומי שמתקדם למצלמה זו ממצלמה קומפקטית ירגיש בבית כאן; מצד שני עבור אלו שמגיעים למצלמה זו ממצלמות DSLR יחסרו לחצני שליטה יעודים. למצלמה יש שני בוררים לשינוי הגדרות צילום ולחצן F המאפשר לבחור איזה ערכים נרצה לשנות ללא צורך לעבור דרך תפריטי המצלמה. ולאחר תקופת תרגול קצרה ניתן לצלם במצלמה במהירות יחסית גם במצב ידני, אך עדיין לא בנוחות של מצלמת DSLR.

Nikon 1 V2  - ביקורת מצלמה
מצלמה מהירה

הדלקת המצלמה על ידי לחצן ההפעלה או בפתיחת עדשת היא מהירה ותוך פחות משניה המצלמה מוכנה לצילום, חבל רק שפרק הזמן שלוקח למצלמה להתעורר ממצב שינה אינו הרבה יותר מהיר יותר.
מעבר לכך המצלמה מרגישה מהירה בתגובות שלה, היכולת שלה לפקס ברוב המצבים הינו לא פחות ממדהים כולל בפוקוס עוקב, במצב זיהוי פנים וכמו כן במצב צילום וידאו. היא עושה זאת בשילוב של מנגנון "זיהוי ניגודיות" על החיישן ומערכת  "זיהוי פאזה" בעזרת 73 אזורי פוקוס. המצלמה מסוגלת לצלם 5 תמונות בשנייה עם תריס מכני ופוקוס קבוע וכאשר עוברים להשתמש בתריס אלקטרוני הקצבים עולים למהירויות על של 10,15, 30 וגם 60 תמונות שנייה.

המצלמה משתמשת נורית עזר ירוקה לעזרה בקבלת פוקוס בתנאי תאורה קשים, למרחקים קצרים זה אכן עוזר. כאשר המרחק גדול והתאורה לא מגיעה לאובייקט, קבלת פוקוס תהפוך לאיטית יותר.

איכות תמונה


המצלמה מאפשרת לצלם בפורמט Compressed 12-bit NEF - RAW וכמובן גם ב- JEPG בגדלים שונים, כתמיד, אני ממליץ - כאשר מצלמים ב- JEPG לבחור ברזולוציה הגבוהה ביותר. המצלמה בוחרת כברירת מחדל בפרופיל תמונה שמספק תמונה קצת רכה וללא פאנצ', ניתן לשנות זאת בהגדרות הפרופיל (להגביר רוויית צבע וניגודיות) או בתכנת עריכה במחשב. מעבר לכך, התמונה שמתקבלת מהמצלמה טובה מאוד, מאוזנת ומספקת גוונים טבעיים ללא הדגשת גוונים מסוימים ופירוט טוב. מצד שני, הטווח הדינמי וכמות הפרטים עדיין לא ברמה של מצלמות הכניסה DSLR של ניקון וגם פחותה ממצלמות ללא מראה עם חיישנים גדולים יותר של המתחרים.


נחל הירקון

בעת צילום בתנאי תאורה טובים מספקת המצלמה תמונות ברורות וניתן לצלם עד ערכי ISO של 800 ללא בעיה, לאחר מכן הרעשי הרקע  ואיבוד הפרטים מתחזק ככל שהתאורה פחות טובה. המצלמה ממהרת לעלות בערכי ה- ISO במצב אוטומטי וכדאי להגביל ערכים אלו לקבלת תמונות חדות ועם יותר פרטים.


Nikon 1 V2  - ביקורת מצלמה ISO 800

השימוש באיזון הלבן האוטומטי של המצלמה עושה עבודה מוצלחת וברוב המצבים בוחר בגוונים נכונים. המצלמה מאפשרת צילום במגוון צורות צילום המקובלות כמו אוטומטי מלא, מצב P אוטומטי עם אפשרויות שליטה על מספר פרמטרים (איזון לובן למשל). בנוסף, יש גם מצב של תמונה מועדפת מתוך צילום רציף בקצב הצילום המדהים של המצלמה (תכונה שנכנסה גם לעולם הסמארטפונים). עבור צלמים יותר רציניים ישנם מצבי צילום חצי אוטומטיים כמו עדיפות תריס A, מצב עדיפות זמן חשיפה S ומצב ידני לחלוטין M.

וידאו מוצלח


עד כמה שהמצלמה טובה בצילום תמונות סטילס, היא מתגלה כעוד יותר מוצלחת בצילום וידאו עם יכולת מיקוד אוטומטי מוצלחת ואיכות תמונה נהדרת שהיא מפיקה ברזולוציית HD. עם תמיכה ביכולת צילום של 1080עם 30 תמונות בשנייה או 60i במצבי צילום P, M ,A ו- S. למצלמה יכולת לצלם וידאו איטי תוך שימוש במספר רב של תמונות בשנייה: רזולוציית 640X240 עם 400 תמונות בשנייה ו- 320X120 עם קצב אסטרונומי של 1200 תמונות בשנייה (מצב סופר איטי).



הוידאו נשמר בפורמט H.264 או MPEG-4, כאשר הקול נשמר בפורמט של AAC עם יכולת שליטה על רמת ההגברה של המיקרופון, כאשר ניתן להשתמש גם במיקרופון חיצוני. לחצן הוידאו העליון נוח להפעלה כאשר מחזיקים את המצלמה בצורה הרגילה ונוסיף לכך עדשות עם מנוע פוקוס שקט ורציף ללא קפיצות כך שמתקבלת כאן מכונת וידאו מאוד מוצלחת. מסך מפרקי היה יכול לקדם את חווית השימוש בוידאו ומורגש כאן בחסרונו.

סיכום


ניקון V2 מתגלה כמצלמה יפה בעיקר בלבן והיא מציגה יכולות צילום טובות בגוף קטן וקל, עם מבחר עדשות ואביזרים ותכנון ששם דגש על תפעול פשוט וחכם. יש לה יכולת פוקוס מהיר מדהים וכן יכולת וידאו נהדרת כך שבפרוש מקבלים כאן מצלמה מוצלחת. לצד השלילה חייבים לציין שבדומה
למצלמות רבות מקטגוריית ה-"ללא מראה" היא יקרה –  במיוחד כאשר משווים אותה אל מצלמות DSLR מסדרות הכניסה, כמו למשל דגמי ניקון D3200 / D5200

מחיר
מחיר צרכן רשמי לקיט מצלמה + עדשה 10-30 (27-81 מ"מ) הוא 3,950 ₪

מחיר עדשה 18.5 (50 מ"מ) / F1.8 הוא 770 ₪

מחיר עדשה 10-100 (27-270 מ"מ) הוא 2,450 ₪

אחריות: הדר

בעד: נוחות שימוש, מהירות פוקוס בצילום סטילס וגם וידאו, איכות תמונה בתאורה טובה, איכות וידאו , קצב צילום מהיר מאוד, מבחר אביזרים.
נגד: חוסר במסך מפרקי ומגע, עינית לא משקפת שינוי פרמטרים לפני הצילום, חוסר בלחצני קיצור, מחיר יקר.
הערות
התמונות כאן צולמו בפרופיל בררת המחדל של המצלמה ב JEPG ברזולוציה מקסימילית ועברו המרה לגודל בלבד עם Lightroom 4

ניקון V2 - תמונות דוגמה (לחץ להגדלה)

גשר הירקון תל אביב

נחל הירקון תל אביב - קייאק

Nikon 1 V2  - ביקורת מצלמה

Nikon 1 V2  - ביקורת מצלמה

Nikon 1 V2  - ביקורת מצלמה

בורקס

מעבר לתגובות בפורום