הטלת מס על טלוויזיות גדולות – לא צודק ולא נכון

ליאור קורן
16-08-2013 06:40

שר האוצר החליט להעלות את מס הקניה על טלוויזיות גדולות אך יצר עיוות בו טלוויזיות גדולות זולות מתייקרות ללא קשר מוצדק ל-"מס יוקרה". הקריטריון להעלאת מס על סמך גודל מסך בלבד הוא מוטעה, מדוע?

על פי החלטת שר האוצר – יאיר לפיד, במסגרת מדיניות "מס העשירים" החדש, מס הקניה על טלוויזיות בגדלי מסך מעל 50” עולה מ- 15% אל 30%, זוהי עליית מחיר אותה ירגישו בהחלט הצרכנים בחנויות.

המטרה המוצהרת שעמדה מאחורי העלאת נטל מס הקניה הייתה ליטול יותר מס מהעשירים כביכול, על מוצרי "יוקרה ומותרות", אך האם טלוויזיות מעל 50” אכן מתאימות להגדרה זו?

בשנים האחרונות, לאחר שהמעבר הושלם מטלוויזיות ה-CRT הישנות אל טכנולוגיות פלזמה / LED LCD, גודל המסך הממוצע בסלון הלך וגדל. בתחילה, הוא עמד על 32", לאחר מכן גדל ל-42" וכעת הוא מתקרב במהירות אל רף ה-50". יש יצרניות, שעבורן, גודל 50" מהווה רק נקודת ההתחלה, כמו למשל פנסוניק אשר מייצרת פלזמות רק בגדלי 50" ומעלה.

אך, האם נכון יהיה להטיל מס נוסף רק על סמך גודל המסך לבדו? בעולם הטלוויזיות, מחירו של מסך אינו נקבע רק ביחס לגודלו, אלא בהתאם לתכונות השונות והעיצוב. במקרים רבים, ניתן למצוא כמה מסכים בגודל זהה (למשל 55"), אך כל אחד מהם משויך לסדרה אחרת במנעד מחירים רחב. כלומר, אותו היצרן מציע מספר דגמי טלוויזיה בעלי גודל זהה, אך במחירים שונים לגמרי, יקרים וגם זולים מאוד.

גם מסך גדול יכול להיות זול

מבדיקה בשטח, עולה כי רף המחירים של טלוויזיות בגודל מעל 50" הוא נמוך מאוד, למעשה, ניתן כיום לרכוש מסך שכזה במחיר של כ- 3,500 ₪.

לדוגמה, נביט על מחירי טלוויזיות אשר מציגות גודל של אינץ' אחד מעל סף המס החדש: 51 אינצ'ים. סמסונג, למשל, הגדילה את המסך בדגמי הפלזמות שלה לפני כמה שנים ל-51” במקום 50” ללא תוספת מחיר, גם בדגמים הבסיסיים ביותר. כעת, הצ'ופר הזה מתהפך לרעת הצרכן הישראלי. טלוויזית פלזמה של סמסונג מדגם PS51F4500 נמכרת במחיר רשמי של כ- 4,190 ש"ח כאשר המחיר האמיתי בחנויות יורד אל סביב 3,500 ש”ח! האם זהו "סף היוקרה" אליו מתכוון שר האוצר?

סדרה אחת מעליה, טלוויזיה מתקדמת יותר, ה- PS51F4900, שוב בגודל 51”, נמכרת במחיר קצת יותר יקר, כ- 4,890 ₪. אגב, מחפשי המציאות יוכלו למצוא טלוויזיות 51" של סמסונג מסדרה קודמת במחירים שמתחילים בכ- 3,300 ש"ח.

מתייקת ללא הצדקה
בהתבוננות באתרי השוואת מחירים, ניתן לראות כי גודל מסך של 55" הפך להיות פופולרי בימינו. באתר זאפ, מוצגים לא פחות מ- 105 דגמים שונים של מסכי 55" נכון להיום. מה הוא רף הכניסה לרכישת מסך בגודל הזה? אם נסתכל על מותגים סיניים כמו Haier, נמצא טלוויזיות LED LCD שמחירן לצרכן מתחיל בכ- 5,000 ש"ח. טלוויזיות קוריאניות מתוצרת המותגים LG וסמסונג עולות החל מ- 5,500 ₪, כלומר, שוב לא מדובר בעלויות "יוקרתיות" במיוחד.


האם טלוויזיה במחיר כזה אמורה להכנס לאותה קטגוריה של טרקטורון, יאכטה או מטוס פרטי? ישנן טלוויזיות יקרות במיוחד, כמו דגמים בגודל 55"-65" עם רזולוציית תמונה של 4K, במחירים של כ- 40,000 ₪ ויותר והן מהוות מוצרי יוקרה למהדרין. אבל, ההחלטה הנוכחית על תיקון מס הקניה, מכניסה אותן לאותה הסירה ביחד עם מסך 55” במחיר של 5,000 ש"ח אותו קונים לקוחות עשירים פחות.

השוואה על בסיס גודל או מחיר?

מדוע ברכבים תקנת המס החדשה כן מתייחסת למחיר הרכב? המס על רכבי יוקרה יעלה רק מעל מחיר של 300,000 ₪, ללא קשר לנפח המנוע וזה אכן נראה צודק יותר – התייחסות למוצר על סמך מחירו ולא על בסיס פרמטר אחר. בעולם הטלוויזיות, לעומת זאת, מדיניות מס הקניה החדשה, יוצרת עיוות בו יש טלוויזיות זולות שמחירן יתייקר ולעומתן, טלוויזיות יקרות – אך בגודל מסך קטן יותר, אשר מחירן לא יושפע. לדוגמה, דגם 47LA740Y של LG (בגודל 47"), משתייך לסדרה בכירה יחסית ולכן מחירו הרשמי עומד על 8,290 ₪, לעומתו, מסך אחר של LG, מדגם 55LN570Y (בגודל 55"), עולה פחות ממנו – 7,490 ₪ אך עליו כן תוטל תוספת מס קניה.

ובכלל, מהו רף המחיר שמעליו, נחשב המכשיר למוצר יוקרה? האם זה 5,000 ₪, 10,000 ₪ או 40,000 ₪? מסך טלוויזיה הפך במקרים רבים מקור ההנאה היחיד כמעט של אנשי המעמד הנמוך והביניים, אשר חוזרים מיום עבודה מייגע ורוצים לצפות בתוכנית או סרט על גבי מסך גדול בסלון. על פניו, נראה כי תקנת המס החדשה בקטגוריית הטלוויזיות במתכונתה הנוכחית, פוגעת בדיוק באותם האנשים שהיו אמורים להיות מוגנים ממנה.

מעבר לתגובות בפורום