רמקולים - המדריך המלא לרכישה מוצלחת

dtown
14-08-2007 10:40

רמקולים – איזה דגמים מתאימים לצרכים שלי, כיצד קונים רמקולים, מהם הסוגים השונים, איזה רמקול מתאים למוסיקה ומה עבור קולנוע ביתי ?

רמקולים – מדוע חשובים כל כך?

רמקולים הם החוליה האחרונה בשרשרת הצליל: לאחר שקיבלו את המידע המוסיקלי מהמקור (ממיר, נגן CD או DVD, טיונר רדיו ועוד) כשהוא מוגבר ע"י מגבר / רסיבר, הם אלו ששולחים את המוסיקה אל חלל החדר.

הרמקול מקבל את המידע המוסיקלי, שזרם במערכת האודיו בצורה של אנרגיה חשמלית וממיר אותו לגלי קול פיזיים המגיעים אל אוזנינו.

רמקולים דומים במידת מה לצמיגים ברכב: בדומה לצמיגים שקובעים בסופו של דבר את האחיזה הסופית ואופי התנהגות הרכב, כך גם במערכת האודיו, איכות הקול נקבעת במידה רבה ע"י הרמקולים.
בלעדי הצמיגים לא יצלח גם המנוע הטוב מכולם להניע את המכונית באופן מהיר ויעיל, כך גם המגבר האיכותי ביותר לא יצליח להפיק מוסיקה מהנה בלעדי רמקול מתאים.

כמה רמקולים צריך לרכוש למערכת קולנוע ביתי וסטריאו?

מערכת קולנוע ביתי בסיסית תכיל 5 רמקולים לפחות:

רמקולים קדמיים
צמד הרמקולים הקדמיים משמש להשמעת מוסיקה ואפקטים קדמיים.

רמקול סנטר
משמש בעיקר להשמעת הדיאלוגים בסרטים.

רמקול הבאס - סאב וופר
משמש להוספת בס נמוך לצליל המערכת (לא חובה).

רמקולים אחוריים
מערכות קולנוע ביתי, כוללות שני רמקולים אחוריים (סראונד), מערכות יקרות יותר, כוללות רמקולי סראונד אחוריים נוספים בתצורה שיכולה להגיע ב- 6.1 / 7.1 רמקולים בהתאמה (0.1 מתייחס לסאב הוופר שמשמיע טווח תדרים מוגבל).

רמקולים עבור מערכת סטריאו: אם אתם נוהגים להאזין למוסיקת סטריאו (שני ערוצים) בלבד, אזי אין צורך בכל חמישיית הרמקולים, שניים קדמיים יספיקו לצורך זה.

רמקולים -  איזה סוגים קיימים?


מבחן ענק של השוואת רמקולים

מבחן רמקולים רצפתיים הגדול ביותר שנערך בישראל
רמקולים לוויינים – אסטטיקה במיטבה

במקרה בו ארכיטקט בוחר עבורכם את הרמקולים, סביר להניח שהוא יבחר ברמקולים לוויינים (סאטלייטים): הם קטנים, מעוצבים ונוחים מאוד למיקום, זאת על חשבון נפח ודינמיקה בצליל.

רמקול In Wall
סוג רמקולים זה, מוכנס אל תוך הקיר (בחציבה) ומגיע עם צד חזית בלבד, ללא תיבה.
את תפקיד התיבה ממלא הקיר, אליו מוכנס הרמקול.

רמקולים מדפיים (מוניטור)
רמקולים כאלו מתאימים בד"כ לחדרים קטנים עד בינוניים, הם מגיעים לרוב בתצורת 2Way ועקב גודלם הפיזי הגדול יותר ביחס ללוויניים, יצליחו להפיק טווח תדרים רחב יותר.

רמקולים רצפתיים – נפח ועוצמה
רמקול שכזה יגיע בתצורת 2way ומעלה עם מספר יחידות שיכול לנוע בין 2-5 ואף יותר.
רמקול רצפתי שהינו 3way יגיע עם יחידת טוויטר, מיד וופר ובס וופר אחד או יותר.

רמקולים רצפתיים יעניקו תחושה הקרובה ביותר להופעה חיה במוסיקה או צפיה בסרט קולנוע ביתי, גם בס עמוק וגדול, חשיפת פרטים במוסיקה בתדרים הנמוכים שלא נשמעים ברמקולים קטנים יותר.

בחירת רמקולים - מה לבדוק במפרט

הספק (Rated Power)
לרמקול אין הספק משלו, זה תפקידו של המגבר לספק אותו.

נתון הספק שנמדד ב- RMS Watt מלמד איזה הספק ניתן להעביר לרמקול לאורך זמן ממושך.
נתון ה-Peak מראה על ההספק המקסימלי איתו מסוגל הרמקול להתמודד לרגעי שניה בלבד.

עכבה (Impedance)
עכבה אומרת למעשה כמה וואט יסחוט הרמקול מן המגבר בעומס נתון, רמקולים בעלי עכבה נמוכה ימשכו הספק רב מהמגבר מה שעלול לגרום ל"התשה" ורוויה במגבר.

עכבה נעה בד"כ בין 4-8 אוהם, הקצה העליון נחשב נוח עבור מגברים ואילו רמקולים אשר עכבתם נעה סביב נתון של 4 או פחות נחשבים קשים יותר להנעה ולכן ידרשו מגבר בעל יכולת אספקת זרם טובה (High Current).

רמקולים - כיצד אבחר את הדגם שמתאים לצרכים שלי?

ראשית, חשוב להגיע לחנות עם חבילת הדיסקים שאתם אוהבים ומכירים. יש לתפוס מקום ישיבה במרכז בין ומול הרמקולים. במקרה שמדובר בחנות בה מאוחסנים הרמקולים בתוך כוך או נישה, חשוב לבקש מהמוכר להוציא את הרמקולים ולמקמם בחלל הפתוח.

אל תתביישו להאזין לכל רמקול בקפידה וללא לחץ.
רצוי לבקש מהמוכר לשמוע את הרמקול על מגבר סטריאו אמיתי ולא על רסיבר קולנוע ביתי; אם בכל זאת אתם הולכים לחיות עם רסיבר קולנוע גם כמגבר סטריאו, בקשו מהמוכר לשים את רסיבר הקולנוע על מצב סטריאו Direct ללא תוספת עיבוד מיותר / אפקטים דיגיטלים של הרסיבר. חשוב שהמקור (CD/DVD) יהיה מתאים למוסיקה בלבד כלומר לא DVD אלה אותו CD מוכר ו"ישן". ברוב המקרים CD יעודי ישמע טוב יותר מאשר DVD ואף יקר ממנו.

אחרי ששמעתם את הרמקול עם האלקטרוניקה המתאימה, בקשו מהמוכר להאזין לעוד שני זוגות רמקולים לפחות על מנת לקבל נקודת ייחוס / זוית נוספת האחד מול השני. בכל רמקול האזינו לאותם השירים בסדר השמעה דומה. אל תתבישו לבקש מהמוכר להיות בשקט ולא להסיט את תשומת ליבכם במהלך ההאזנה!

במידה ואהבתם רמקול ספציפי נסו למקסם את התוצאה על ידי החלפה של האלקטרוניקה לאחרת, יש סיכוי שהחלפת האלקטרוניקה אכן תשפר את התוצאה. אם לא קיבלתם שיפור המשיכו סט אלקטרוניקה נוסף על מנת להיות בטוחים בבחירתכם.

במידה והמערכת תשמש גם לצרכי קולנוע ביתי, יש להאזין גם לסרט קולנוע (רצוי לצפות במגוון קטעים מסרטים שונים כגון, פעולה, מוסיקלי ועוד).

כיצד אמקם את הרמקולים בצורה נכונה?

רמקולים, כאמור,  מהווים את הרכיב הדומיננטי ביותר במערכת סטריאו / קולנוע ביתי,
הקפדה על מיקום שלהם תשפר את ביצועי האודיו, לפעמים תעשה הבדל תהומי.

רמקולים קדמיים

מיקום זוג הרמקולים הקדמיים הינו החשוב ביותר, הם מספקים את מירב האפקט ובנוסף, כאשר מאזינים למוסיקת סטריאו בזמן שרק הם פועלים – מיקומם בחדר משפיע באופן משמעותי על גודל ועומק הבמה, מיקום הכלים ואיזון התדרים.
שני הרמקולים צריכים לעמוד במרחק שווה ובזוית זהה מן המשתמש, כמו גם בזוית זהה כך שיווצר משולש שווה שוקיים מול עמדת המאזין.

רמקול סנטר

מיקומו האידאלי יהיה באותו גובה וקו חזית של זוג הרמקולים הקדמיים משני צדדיו, כך שקולות השחקנים יהיהו במקום המתאים וגם כאשר ישמע אפקט חולף מרמקול ימין, למשל, אל רמקול שמאל, כאשר הוא יחלוף דרך רמקול הסנטר, מיקומו ישאר על אותו קו דמיוני.

רמקולים אחוריים – אפקטים
באיזה גובה למקם רמקולים אחוריים ?

כיצד אני ממקם רמקול ?

מדריכים בנושא רמקולים ואודיו
במערכות קולנוע ביתי 5.1, תפקיד הרמקולים האחוריים הוא להשמיע אפקטים וצליל אווירה שמתפזרים בחדר.
אם מדובר על מערכת שמיועדת עבור שמיעה של מוסיקה רב ערוצית, אזי גם הרמקולים האחוריים צריכים לעמוד במיקום בו הטוויטר נמצא בגובה אוזן המאזין.
אם מדובר במערכת המיועדת לצפיה והאזנה לסרט קולנוע בעיקר, ניתן לתלות את הרמקולים בגובה גבוה יותר בחדר (כ- 2 מטרים) ובזוית שפונה אל המאזינים, כך שיווצר שדה סאונד רחב בחלל.
במערכת בה הדגש הוא על האזנת המוסיקה, רצוי כי שני זוגות רמקולים (קדמיים ואחוריים) יהיו מדגם זהה ובגובה זהה מעל הרצפה, כך שתיווצר אחידות בשדה הסאונד.

מידע נוסף

קישור לכתבות ומדריכים בנושא: רמקולים

שאלות על רמקולים, ניתן לשאול בפורום אודיו סטריאו או פורום קולנוע ביתי