קדם מגבר לפטיפון EAR 88PB במבחן

נמר לוי
08-08-2013 19:25

קדם מגבר פטיפון - EAR 88PB הגיע אלינו למבחן. בדקנו את הצליל שלו ביחס למחירו היקר, בדקנו את הביצועים שלו בפרמטרים שונים וסגנונות מוסיקה מגוונים. ביקורת Phono Stage.

פונו סטייג' הוא הרכיב שיביא את הפטיפון שלכם להישמע מצוין, בינוני או גרוע. הוא הלב של המערכת האנלוגית והחוליה המקשרת בין הפטיפון למגבר / קדם מגבר שלכם. יצא לי לשמוע לא מעט מערכות אנלוגיות הבנויות מרכיבי על, אבל מה שבעצם פגע קשות בתוצאה היה מגבר פונו בינוני או אולי מצוין שלא התאים להרכב המערכת. יש כאלו הטוענים כי מגבר הפונו חשוב יותר מהראש. אני טוען שהוא חשוב ומכריע כמו כל רכיב במערכת האנלוגית. אך בחירה של מגבר פונו, להבדיל מראש או זרוע קלה אפילו יותר. מכיוון שאותו ניתן לבחון ולהשוות. ראש או זרוע לעומת זאת, זו הרכבה וכיוונון עדין שהיבואנים לא יתלהבו לספק להדגמות. לכן, יוצא שאיכות מערכת אנלוגית, למרות חשיבות הזרוע והראש, נתלית בעיקר על מגבר הפונו.

EAR

Ear היא יצרנית אודיו בבעלותו של Tim de Paravicini שנחשב למתכנן מוצרי אודיו חשוב ומשפיע בתחום האודיו היי אנד. את דרכו התחיל בשנת 65 כאשר תיכנן מגברים עבור להקות רוק, המשיך בתכנון מוצרים עבור יצרניות אודיו שונות כמו מיוזיקל פידליטי ו-Luxman למשל. בשנת 77 פתח חברה משלו בשם ESOTERIC AUDIO RESEARCH או בקיצור Ear. אחד מהמוצרים המוצלחים ביותר של EAR הוא מגבר הפונו הבסיסי 834P שמהווה ערך בלתי רגיל לכסף ולא רק בישראל. ישנם לא מעט שידרוגים למכשיר הזה שהופכים אותו למוצר טוב יותר ממה שהוא מגיע כמקורי. מוצרי EAR ברוב המוחלט של המקרים מתבססים על מנורות. ליצרנית יש מגבר אחד, שמהוה את מוצר הדגל בגזרת ההגברה והוא בטופולוגייה טרנזיסטורית, יש הטוענים שהוא בין המגברים הבודדים המשלבים יתרונות מכל העולמות. בנוסף, לאחרונה EAR שיחררה לשוק רמקולים חדשים דינמים.

EAR 88PB Phono Amplifier

היום נדליק אור על ה-EAR 88PB Phono Amplifier המהווה דגם אחד לפני הטופ של היצרנית. מדובר במגבר פונו בגודל midi (חצי גודל בעברית) ועליו שני כפתורים. אחד אחראי על ההדלקה והכיבוי והשני אחראי על העוצמה. זהו יתרון אדיר בהתאמת העוצמה בין הנגן CD לבין הפטיפון. מאחור תימצאו 4 טרמינלים בטופולוגיית RCA S.E לכניסה ויציאה של הזרוע לקדמגבר ויציאה מאוזנת אחת. יש לציין כי זהו אינו מכשיר בלאנס מלא. מדובר במעגל S.E שהופך את היציאה למאוזנת בעזרת שנאים. כלומר יציאה מאוזנת על ידי שנאים בתוך מעגל חשמלי שאינו מאוזן. מדובר כמובן במגבר פונו מנורתי מבוסס על שפופרות ECC88.

איכות הבניה מעולה. ציפוי הכרום בשילוב כפתורי הזהב נראה מעולה, יוקרתי ונאה מאוד לטעמי.

מבחן האזנה

אני פותח את הסקירה עם מוסיקה קלאסית. היצירה נפתחת כאשר כל התזמורת מנגנת את קטע הנושא יחד. זה אומר הרבה כלי נגינה בעת ובעונה אחת. האנרגיה, ההפרדה והפירוט שה-88 מפיק הם ללא ספק ברמת היי אנד אמיתי. התזמורת נשמעת צלולה, מדויקת, המיקום במרחב הבמה ברור כל כך שניתן ממש לצייר את המיקומים שלהם על דף. התחום התחתון כביר. הבס עוצמתי, חזק, מדויק ומפורט להפליא. אני יכול להעיד ששמעתי צלילים שטרם ידעתי על קיומם בתפקיד של הקונטרבסים. רמת הפרטים והרזולוציה היא מהטובות ביותר ששמעתי עד עכשיו. במיקוד כלים אני מוצא חליל פיקולו טבעי מאוד, מפוקס ומאוזן מאוד. הבהירות הטבעית שלו קיימת אך אין אפילו רמז לחריפות בצליל. הקונטרס בין הכינורות לויולות מודגש מאי פעם. לכל אחד הגוף שלו, הניואנסים המיוחדים שלו והמרקם הטונאלי שלו. כלי נשיפה ממתכת נשמעים כפי שהם – ממתכת. אומנם אני הולך לסתור את דברי אבל יש לו תיבול, אך התיבול שלו אינו מרגיש ככזה שצובע את הצליל. אולי זה הגוון המאוד מיוחד של ה-88 שהופך אותו לכל כך טבעי ו"נכון".

EAR 88PB Phono Amplifier

זו אולי הפעם הראשונה שאני שומע את Ben Webster - Stormy Weather ומרגיש שמשהו מוזר מתרחש לי בלב. אני לא נוטה לדבר על רגשות בכתבות, אפילו מתחמק מתאורים שהם אינם "קרים". הפעם אני מרגיש שזה מוכרח להכתב. אני לראשונה התרגשתי ממש ממוצר שקיבלתי לכתבה. הפעם אני חש שזו הפעם הראשונה שאני מפסיק לחפש יתרונות וחסרונות ופשוט שוקע לתוך המוסיקה. אפשר להגיד שהסיבה העקרית שאינני מדבר במושגים של רגש בכתבות נובעת מפחד מסויים שלא אהיה ברור מספיק או לחלופין אדם אחר לא יוכל להבין מה אני שומע אם כי רק מה עובר עלי כשאני שומע. אז כן, הפעם התרגשתי ממש מהצליל ועכשיו אסביר מדוע. חלק מהאיכויות של מערכת היי אנד טובה טמונה בבימת הצליל ובתמונת הסטריאו שהיא מייצרת. יש מוצרים שעברו אצלי שעשו את זה מצוין, יש כאלה שהבמה היתה בינונית ויש כאלה שהציגו במה יוצאת מהכלל. ה-88 לא רק מציג במה פנומינלית הוא גם מסדר את הדמויות במרחב הבמה כאילו היו הולוגרמה. התזוזה של הקהל בחוויה תלת מימדית שכזו היא פשוט ממכרת. הסקסופון המפוקס והמיקום של הפסנתר לידו, התופים והקונטרבס שממוקמים בגודל טבעי ובגובה הנכון במרחב הבמה זו השאיפה האודיופילית שלי. להביא את הלהקה לסלון. ודרך ה-88 זה כל כך בולט שלא ניתן אפילו לחשוב על לחיות עם פחות מזה.

ה-88 מצליח לעשות כמה דברים שמעט מאוד מכשירים מצליחים לעשות. הוא מציג נוכחות אנושית בחלל כאילו באמת היו מולי, הוא מדויק בגזרה הזו. הוא מסדר עומק אדיר בבמה, חוצה את גבולות הרמקולים בקלות מצידם ומאחוריהם. הוא מאוזן להפליא ודינמי בטירוף. פשוט תענוג.

metallica nothing else matters

זוהי אחת מההקלטות הטובות ברוק. יצירה שאני מכיר היטב במיוחד באנלוגי. זהו תקליט שאני לוקח איתי כמעט לכל סשן האזנה אנלוגי. ה-88 משלב בין עדינות וטונאליות מאוזנת מאוד לתוקפנות כבירה ואנרגיה יוצאת דופן. זה בולט בקטעי רוק אנרגטים כמו זה וביצירות קלאסיות המנוגנות על ידי תזמורת סמפונית גדולה. אני קורא לפרמטר הזה SLAP ואותו הוא עושה פשוט מצוין. המהירות והרזולוציה שלו מפרידה מביאה את התוצאה להיות כל כך צלולה ומגובשת שאי אפשר שלא להתפעל מהביצועים. יחד עם זאת, גם כאן אני מגלה פרטים ברקע שלא הצלחתי לשמוע אותם דרך קדמגברים אחרים מלבד האיינשטיין שהציג רמת פירוט דומה. התחום התחתון מצוין. הבס החלטי, מהיר, מפורט וחזק. הוא אינו משתלט על שאר הספקטרום והאיזון הטונאלי, גם בקטעים מתפרצים, כמו במוסיקה קלאסית, הוא שומר על איזון מרהיב.

אדם

EAR 88PB Phono Amplifierקולות אדם תמיד נשמעים מצוין באנלוג בהינתן הדפסה טובה ומערכת אנלוגית איכותית. פיטר שרייר האדיר מעולם לא נשמע טוב יותר על המערכת שלי. הקול העוצמתי, התנועה, המיקום שלו על הבמה והפוקוס שבצליל הם חלק בלתי נפרד מהחוויה בהאזנה דרך ה-88. אני מוצא גם כאן את ה-88 כמפורט להפליא, מאוזן מאוד, מהיר ודינמי. הבמה, כמו שכתבתי בהתפעלות אדירה, מרשימה וצלולה גם כאן. התזמורת מאחור מפורטת, רמת הפרדת הכלים מצוינת. הנוכחות האנושית היא אחד מהפרמטרים שהופכים תוצאה טובה למדהימה. העובדה שרמקולים כאלה ענקיים יכולים להעלם לחלוטין בחלל מגבירים את התחושה הזו עוד יותר. זה בדיוק מה שמתרחש בקולות אדם. אין רמקול יש זמר.

נקודות ציון

חשמל

כמו כל מוצר איכותי ושקוף, גם ה-88 זקוק לכבל חשמל איכותי ושקוף. השינוי בין חיבור כבל חשמל בסיסי שמקבלים בחבילה לכבל חשמל איכותי הופך את ה-88 ממגבר פונו טוב למגבר פונו ברמת על. זה מתבטא בשקט, פרטים, מהירות ומיידיות. אל תזלזלו בבחירה של כבל חשמל איכותי ל-88.

שיכוך והעמדה

בגדול כל רכיב אודיו ישתפר פלאים כאשר הוא מונח על מדף יעודי או משוכך על ידי אביזרים יעודיים. כשמדובר במנורות זו אינו אלה צעד בסיסי וחשוב מאוד בהעמדת המכשיר. שיכוך מוביל לשיפור ניכר בצליל. זכרו את זה.

חום

מנורות = מתחמם.

EAR 88PB Phono Amplifier

בנימה אישית

אני ידוע כחובב אנלוג מושבע. יוצא לי לשמוע ולשחק עם המון פטיפונים. אני מכיר את היתרונות והחסרונות של המדיום והכלי עצמו. אני יכול להגיד שזו הפעם הראשונה שהפטיפון שלי נשמע מצוין בכל סגנונות המוסיקה בכל עוצמה. הבס שבקע מהרמקולים הפך להיות מפורט, מדויק ומוסיקלי יותר. הצלילות והרזולוציה, המהירות והדינמיות הביאו את המערכת שלי להיות כזו שאני יכול לסגור לחלוטין שידרוגים באנלוג. זה פונו סטייג' מדהים שפשוט התאהבתי באיכויות שלו, בביצועים שלו. זו הפעם הראשונה שהרמקולים לא נעלמים אם כי אני נעלם, זו רק המוסיקה.

סיכום

זו אחת מהביקורות הכי מהנות שהיו לי לאחרונה. זה נובע משתי סיבות. ראשית אני משתמש פטיפון כבד ואני מאוד נהנה "לשחק" איתו. שנית אני ממש מתפעל כשאני מצליח לשפר עוד משהו בסט האנלוגי שלי. שהשיפור הוא דרמתי, זה בכלל עונג עבורי. אז לאחר שבחנתי וחייתי עימו שעות ארוכות של מוסיקה, אני יכול להסיק מסקנות ברורות לגבי הביצועים של ה-88.

מדובר באחד ממגברי הפונו המרשימים והטובים ביותר ששמעתי. לא הצלחתי למצוא בו חסרונות ספציפים מלבד העובדה שהוא בגודל שאני פשוט שונא. זה לא גדול מספיק בשביל לשבת מקדימה (דופק לי את הסימטריה) ולא קטן מספיק בשביל להחביא מאור. אבל זה שטויות עבור 90% מהאודיופילים. אבל אם ניגשים לאיכות הצליל מגלים את היתרונות הבאים: הוא מאוזן, גדול, מדויק מהיר ומוסיקלי להפליא. הוא מצליח לשחזר כלים אקוסטים באיכויות פנומינליות. הוא בונה במת צליל מדהימה שחוצה את גבולות הרמקולים. הוא מסדר כלים במרחב כאילו היו מולי, הוא משחזר קולות אדם כאילו עמדו לנגד עיני. לזה תוסיפו דינמיות מדהימה, שקט ואיזון טונאלי מעולה, עושר טונאלי מדהים, טבעיות ושקיפות יוצאת מגדר הרגיל וקיבלנו מוצר ברמת על.

מחיר: 23,000 ש"ח

אחריות ושירות: אודיו פידליטי

 

מערכת הבדיקה

רמקולים - tidal contriva diacera se
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - audio research reference 3
מקור דיגיטלי - mark levinson 390s

אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
שתי זרועות - graham engineering phantom b-44
מעמד לזרוע נפרד מהגוף - diy podarm
ראש - shelter 9000
תוספות - oyaide MJ-12 + Oyaide STB-MS Vinyl Stabilizers

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים:

כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות:
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

מעבר לתגובות בפורום