פנסוניק VT60 – פלזמה מובילה באיכות תמונה, ביקורת

ליאור קורן
26-07-2013 17:08

הפלזמה של פנסוניק מדגם TH-P65VT60M מציגה איכות תמונה מובילה, שחור מוחלט כמעט, תמונה טבעית ואינספור אפשרויות כיול, היא מגיע עם עט מגע, שלט מגע, אפשרויות ליצירת מסכי בית אישיים, אך ללא עברית בתפריטים. צפינו ונהנינו: ביקורת פלזמה.

בשנים האחרונות, קטגוריית הפלזמה הפכה להיות סוג של "סיירת" בתוך צבא הטלוויזיות הגדול שמורכב בעיקר ממסכי LED LCD. רוכשי הפלזמות מהסדרות הבכירות הם כאלו שרודפים אחר הצבע המושלם והשחור העמוק בתמונה כאשר סדרת ה-VT של פנסוניק הצליחה להרשים אותנו בנושא זה בשנים קודמות, עתה מגיע למבחן הדור החמישי, ה- VT60 מדגם TH-P65VT60M. 

הענק הדק

קרטון הענק של מסך ה-65" הגיע עד לתקרת המעלית ולאחר מכן ניצב כשהוא מלא נוכחות בסלון הבית, ממרחק צפיה של שלושה מטרים, הטלוויזיה המותקנת תופסת שטח גדול מזוית הראיה של העין ומעצימה את חווית הצפיה.

למרות גודל של 65”, הפלזמה מציגה גוף דק למדי ומוצק, עם חזית זכוכית אחודה של פאנל המסך והמסגרת השחורה מסביב. העיצוב ענייני (שמרנות יפנית?) עם נגיעה אלגנטית של מסגרת מתכת כסופה. הסדרה החדשה דומה מאוד לסדרת VT50 הקודמת, אבל עם תוספת של פס שקוף בצד התחתון ומעמד (כסוף גם הוא) אלגנטי יותר למראה מבעבר, עם רגל בצורת V (וקליפסים מאחור בכדי להחביא את הכבלים מהעין) ופלטת בסיס שטוחה ודקה. בשני צידי המסך, ישנו פס שחור עשוי רשת אשר מסתיר מאחוריו את רמקולי הסטריאו.

TH-P65VT60 - VT60 ביקורת פלזמה פנסוניק

מערך חיבורי הטלוויזיה כולל, בין השאר, שלוש כניסות HDMI (אחת פחות מדגם השנה שעברה), שלושה שקעי USB – אחד מהם תומך בהספק חשמלי גבוה יותר עבור חיבור דיסק חיצוני גדול ומאפשר הטענה בעת שהמסך כבוי, לצידם ממוקם סלוט לכרטיסי זיכרון מסוג SD, חיבור רשת חוטי וגם אלחוטי מובנה.

נולדה לכיול

בסדרת ה-VT, המסך נותן כל מה שאפשר לתת מבחינת אפשרויות כיול תמונה בטלוויזיה ביתית. כמה שתפריטי הדגם הקודם VT50 היו מתקדמים, פנסוניק הוסיפה עליהם עוד שלל אפשרויות, כולל מנוע עיבוד תמונה חדש בעל יכולות נוספות כמו התייחסות לכתוביות ועוד. חלק מאפשרויות הכיול ניתנות לכיוון באמצעים ביתיים (עם מטריצות ודיסק כיול), האפשרויות המתקדמות יותר (ISFccc), מחייבות שימוש בחיישן יעודי בכדי לסחוט עוד כמה אחוזים של דיוק בכיול הסופי, כמו למשל כיול גאמה או גווני אפור ברמת 10 נקודות. אפשר אפילו להגדיר את סוג התוכן שעובר דרך מחברי ה-HDMI, כמו גרפיקה, תמונות או קבצי וידאו, טווח הצבעים ועוד.

TH-P65VT60 - VT60 ביקורת פלזמה פנסוניק
אבל, ה-VT60 מגיעה עם מספר מצבי כיול מוכנים מראש ומדוייקים למדי. עבור צפיה בסרטים, הצופה יכול לעשות שימוש לא רק במצב Cinema כמקובל, אלא אף במצב THX בתפריט. תקן THX קיים במעט מאוד מסכי טלוויזיה, הוא נולד במקור במעבדות הסרטים של ג'ורג' לוקאס (בימאי סדרת סרטי מלחמת הכוכבים), זאת בשאיפה לשחזר את חווית הקולנוע גם בבית. THX הוטמע במקור ברסיברים של קולנוע ביתי ורק בשנים האחרונות, הגיע גם אל טלוויזיות. במצב THX הצבעים הופכים חמים (גוון זהוב יותר), הניגודיות קטנה (הלבן פחות בוהק) ומושם דגש על הוצאת הפרטים בחלקי התמונה הכהים. מלבד תפריטי הכיול, יש תפריט חדש של הגדרות צריכת חשמל, המאפשר להחליט באיזה מצבים יכבה המסך בגלל אי שימוש וכדומה, בנוסף לחיישן תאורת סביבה המשנה את עוצמת בהירות המסך בהתאם לאור בחדר.


איכות תמונה

בפועל, ה-VT60 מצליחה להפגין תוצאות קולנועיות, היא מגיעה עם ארגז כלי כיול שמאפשר להתקרב כמה שאפשר לתוצאה לה התכוון הבמאי בהוליווד או במקום אחר.
השחורים בתמונה תופסים את העין מיד, זאת לצד צבעים חיים מאוד ויכולת לבדל בין גוונים דומים באופן מובחן ולא למרוח את הצבע, זאת בעוד גווני העור האנושיים נשארים טבעיים.

אן האת'וויי
כאמור, השחורים בצורה שקשה למסכים אחרים להתחרות בה וזה לא בא על חשבון שום דבר, הפירוט נשאר מצויין בכל הרמות התאורה מלבן בהיר ועד שחור כהה. לדוגמה, אן האת'וויי, נשענת על המכונית בסרט "השטן לובשת פראדה", התמונה שחורה שחורה, עם זאת מפורטת ומציגה את כל מעברי אור - צל חושך בצורה מצויינת. כאן יוצא החוצה היתרון של הפלזמה על מסכי LED LCD למשל, ביכולת להציג שחור מוחלט כמעט ובאופן צמוד אליו אתכל שאר הפרטים בתמונה.

השטן לובשת פראדה

השטן, אגב, מוצגת בתמונה הזו באופן מרהיב, ה-VT60 מפגינה תמונה צבעונית ועשירה מאוד בגווני אדום, ורוד, צהוב, את שיערה הבהיר של מריל סטריפ לעומת הבגד השחור שלה.

השטן לובשת פראדה - מריל סטריפ

בסרט 7 נשמות, פרצופו של וויל סמית מוצג כשהוא מפורט, תלת מימדי, עם צבע מדוייק, תוצר מצויין.

וויל סמיט
סצינת הפתיחה של ממזרים חסרי כבוד: הקולונל הנאצי מקפיא הדם יושב מול לאפדיט - האיכר הצרפתי מסתיר היהודים, הבית חשוך ויש מקור אור שמגיע מהתקרה, ה-VT60 משקפת באופן מרשים את הבדלי התאורה, מציגה כהלכה את החלקים הבהירים כמו גם הכהים בתמונה. גם כאן, הצבע קולנועי במראה ולמרות החשיכה בחלק מן התמונה, גם שם הגוונים השונים שומרים על יחודיותם.

ממזרים חסרי כבוד
שמור על האור
על מנת להנות מאיכות השחור בתמונה, יש צורך בשמירה על תנאי תאורה שאינם בהירים מדי. בכדי להשיג את שיא האיכות בתמונה, צריך להחשיך את החדר, אבל גם פתיחה למחצה של חלונות אינה מקלקלת יותר מדי את החוויה וה-60 מציגה שיפור מסויים בנושא מול הדגם הקודם. אם תפתחו את החלונות לרווחה ואור יציף את החדר, ה-VT60 תתמודד היטב עם השתקפויות, אבל התמונה בפלזמה תחוויר והשחור יהפך לאפור, זאת לעומת מסכי LCD LED שמציגים תמונה בוהקת ומוארת יותר בחדר בהיר ואפקט משכנע יותר של שחור. פנסוניק חשפה דגם נוסף השנה - ZT60 שהינו יקר עוד יותר מה-VT60, ההבדל העיקרי הוא שב- ZT60 הצליחה פנסוניק לבטל את שכבת האויר שבין הציפוי הקדמי לבין פאנל הפלזמה ובכך לשפר את ההתמודדות עם אור חזק.


לבן ושחור: הסרט דו"ח מיוחד - בחממת הצמחים הטורפים, מוצג פירוט מצויין של כל צמח ופרח, עם עומק תלת מימדי בתמונה שהיא דו מימדית.

טום קרוז - דו

שוט הפתיחה בסרט באטמן - האביר האפל, ה-VT60 מצליחה לשקף תמונה מבריקה באופיה של הבנינים  ומציגה את הגוונים המשתנים בזכוכית.

באטמן - האביר האפל
בנוסף, מציגה ה-VT60 התמודדות מצויינת עם סצינות מהירות וכל בדל תנועה על המסך, עם זמן תגובה נמוך בהרבה מכל LCD, בתוספת מנגנון החלקת תנועה (שאני מוצא אותו כבלתי נחוץ) ורענון פיקסלים ב- 3000Hz.

אודיו
ב-VT60, הרמקולים פונים קדימה (בניגוד לתצורה הפופולריות של רמקולים הפונים כלפי מטה, איכות הקול טובה מאוד ומציגה קולות צלולים, בס בריא וצליל מוזיקלי יחסית למסך טלוויזיה.


שידורי טלוויזיה רגילים
ישיבה במרחק של שלושה מטרים ממסך 65” וצפיה בשידורי הטלוויזיה הרגילים והדחוסים בישראל, מהווה אתגר לא פשוט. אי אפשר להעלים לגמרי את הפגמים בשידור, אבל ה-V60 מצליחה לגהץ חלק גדול מהם. ראשית, היא שומרת על אופי הצבע התוסס והשחור המרשים, יש גם את מצב המתיחה החכמה של פנסוניק המוכר בתפריט בשם JUST והוא מותח את תמונת השידור ב- 4:3 אל 16:9, כך שהתוכן במרכז התמונה נשאר ביחס המקורי והשוליים נמתחים יותר. השנה הוסיפה פנסוניק מצבי מתיחה חכמים ומאפשרת גם לשחק עם הגדרות מיקום הזום ובכך להגיע לתוצאה אופטימלית מבחינת הצופה. חבל שאין כאן טיונר DVB-T עבור קליטת שידורי עידן+ אשר מציגים תמונה משופרת של ערוצי 10 ו- 2.

TH-P65VT60 - VT60 ביקורת פלזמה פנסוניק
תלת מימד
בקטגוריית הטלוויזיות שמגיעות עם משקפי תלת מימד אקטיביים, טכנולוגיית הפלזמה מובילה בזכות זמן התגובה המהיר שלה, כך שהתמונה נעימה יותר לעין, עם פחות בעיות זליגת ערוצים - כפילות עצמים בתמונה. איכות התמונה נשמרת גם בסצינות הכוללות תנועה מהירה והחוויה מרשימה מאוד, פרט לעובדה שבמצב 3D, הפירוט בחלקי התמונה הכהים הינו פחות טוב מאשר במצב 2D.

תכונת טלוויזיה חכמה

עיצוב מסך בית אישי
ה-VT60 מאפשרת עיצוב של מסך בית באופן אישי, כך שלצד תמונת השידור, מופיעות אפליקציות מבוקשות, יומן, תזכורות, הודעות וידאו ותכונות נוספות. באופן עקרוני, מדובר ברעיון טוב: אתם מדליקים את הטלוויזיה בבוקר ולצד השידור החי, רואים את תחזית מזג האויר, כותרות אחרונות של החדשות, תזכורות חשובות ביומן ועוד. בכל רגע, ניתן ללחוץ על החלון של השידור החי ולהגדילו על פני כל שטח המסך, בדיוק כמו בטלוויזיה רגילה. תפריט ההגדרות מציע כמה אפשרויות מובנות מראש של מסכי בית וגם אפשרות ליצור מסך בית באופן פרטני יותר עם תמונת רקע וצלילים יחודיים והאפליקציות המבוקשות. אם יש כמה משתמשים בבית, ניתן לעצב לכל אחד מהם מסך בית משלו ולהעלות אותו בעזרת מנגנון זיהוי הפנים.

TH-P65VT60 - VT60 ביקורת פלזמה פנסוניק
תפריט האפליקציות בטלוויזיה נעים לעין וקל לשימוש, עם תצוגת אייקונים גדולים, יש אפליקציות בינלאומיות מוכרות כאן כמו טוויטר, פייסבוק או אחרות שימושיות כמו יומן, שעון עולמי וכדומה. ניתן להוריד מהחנות של פנסוניק אפליקציות נוספות בנושאי משחקים, ילדים, כושר גופני ובריאות ושאר תכנים וכאמור, חבל שעדיין אין כמה מקומיות בעברית. אפליקציית יוטיוב מציגה וידאו באיכות HD, הסרטונים שעולים ליוטיוב מגיעים אמנם ברמות איכות שונות, אולם, אלו האיכותיים יותר, מציגים תמונה טובה מאוד על מסך הטלוויזיה. בזמן הצפיה, אפשר להריץ קדימה ואחור וזוהי הוכחה נוספת שאינטרנט יכול לשמש כמקור איכותי לתכני טלוויזיה, בדיוק כמו הכבלים או הלווין. בטלוויזיה יש גם דפדפן אינטרנט לגלישה חופשית, בזמן השימוש בדפדפן, מופיע סמן על המסך, אותו ניתן להזיז עם החיצים בשלט הרגיל או לשלוט בעזרת האצבע ושלט המגע היעודי שמגיע עם ה-VT60. הדפדפן מציג גם גרפיקת פלאש של באנרים וכו' אך לא מציג אותיות עבריות.

TH-P65VT60 - VT60 ביקורת פלזמה פנסוניק
עט מגע – אטרקציה לילדים

ה- VT60 מגיעה בישראל עם עט מגע אלחוטית. בתקופת בדיקת המסך, עט המגע הפך להיות האטרקציה המרכזית בסלון אצל הבנות שלי וילדים אורחים, עד כדי כך שנאלצנו לעשות תורות של כמה דקות של שימוש לכל אחד. לחיצה ארוכה עם ראש העט על המסך מקפיאה את תמונה השידור. על התמונה אפשר לצייר במגוון כלים שמזכירים את תוכנת הצייר של "חלונות", לבחור עובי קו, שלל צבעים, מברשות ואפשרות מילוי בצבע של חלקים שונים בתמונה ועוד. את התמונה הסופית, (למשל תמונת הנכדות עם הקדשות בכתב לסבתא וסבא)  ניתן לשמור ולשלוח ישירות מהמסך דרך האינטרנט לחברים. פנסוניק מצהירה כי מעטה הזכוכית הקדמית במסך קשיח ועמיד בפני השימוש ללא בעיה, אך, לטעמי, עדיין רצוי להשגיח על הילדים המתלהבים בזמן שהם מציירים על הטלוויזיה. מלבד אפשרות הציור, ניתן להוריד מחנות האפליקציות של פנסוניק, כמה ישומי חינם מותאמים לעט, כמו למשל תוכנית ללימוד חשבון, פאזל, מבוך ועוד.

TH-P65VT60 - VT60 ביקורת פלזמה פנסוניק
מצלמה פנימית
ה-VT60 הינה הטלוויזיה הראשונה של פנסוניק (ביחד עם דגם ה-WT60 מבוסס LED LCD) אשר עולה ויורדת בעת הדלקת וכיבוי המסך. TH-P65VT60 - VT60 ביקורת פלזמה פנסוניקהמצלמה בטלוויזיה יכולה לשמש למספר דברים, למשל, אפשר לצלם את פני המשתמש למטרת זיהוי פנים, כך שכאשר הוא ניגש לטלוויזיה, היא מזהה אותו וכאשר הוא אומר My home Screen, יעלה מסך הבית שהוא הגדיר מראש. בנוסף, אפשר לצלם סרטוני וידאו קצרים (חצי דקה) באיכות די בינונית עבור השארת הודעות או לבצע שיחות וידאו עם סקייפ. המצלמה ממקומת בראש המסך, אפשר לכוון אותה בסיבוב מעלה מטה או לסגור אותה לגמרי באופן מכני, כך שהמשתמש לא חשוף לצילום מרחוק מבלי שהוא מודע לכך.

שלט רחוק עם מגע וגם שליטה קולית
ה-VT60 מגיעה עם שלט רחוק מגע, זאת בנוסף לשלט הרחוק הרגיל (שכולל תאורת לחצנים אדומה לתפעול בחושך). שלט המגע הינו קטן יותר וכולל משטח מגע במרכזו, לתפעול בעזרת האגודל וקיצורי דרך למספר פונקציות שכיחות. השלט כולל בדגם החדש גם מיקרופון עבור פקודות קוליות, כמו למשל מעבר למסך הבית בטלוויזיה או חיפוש. הטלוויזיה תומכת גם בהקראת תפריטים בקול, מה שיכול לבוא לעזר עבור כבדי ראיה שמתקשים בקריאת התפריט. התפעול בעזרת מגע, בא לעזר בעיקר בעת שימוש בדפדפן אינטרנט.
אפליקציית ה- Vieraremote של פנסוניק, הופכת את הסמארטפון לשלט רחוק, היא מציעה תצורה של שלט רחוק רגיל על מסך הטלפון, מקלדת מלאה או פד משחקים, בנוסף, היא מאפשרת לשתף תכנים מהטלפון לטלוויזיה ולהפך, להריץ ישומים על המסך ועוד. הטלוויזיה תומכת גם בפונקציית Mirroring המשכפלת את מסך הסמארטפון ומציגה אותו על מסך האח הגדול בסלון.

TH-P65VT60 - VT60 ביקורת פלזמה פנסוניק
נגן מדיה
נגן המדיה בטלוויזיה מציג תכני מולטימדיה מכונן חיצוני מחובר דרך USB או מהרשת, ה-VT60 תומכת בניגון כל הפורמטים המקובלים בוידאו, בין אם מדובר ב- AVI, MP4, AVCHD, M2TS וגם קבצי MKV כמובן, עם תמיכה בפסקול דולבי דיגיטל או DTS וקצב נתונים גבוה. התמיכה טובה דרך כניסת ה-USB כמו גם ניגון דרך הרשת. ה-VT60 מגיע עם תמיכה בהצגת כתוביות SRT, במגוון שפות העולם, אך אנו נאלץ להמתין לעברית. הממשק פשוט להפעלה ומלבד הוידאו, הוא תומך כמובן בהצגת תמונות או ניגון מוזיקה.

מה עם עברית?
גם השנה, מי שיעשה שימוש בפונקציות של מערכת הטלוויזיה החכמה, לא יהנה מתמיכה בהצגת אותיות בעברית. נבהיר למען כל מי ששאל בסקירות הקודמות: כאשר צופים בשידורי טלוויזיה או סרטי DVD / בלוריי יש כתוביות בעברית, כי מי שמציג אותן הוא מקור הוידאו ולא הטלוויזיה. כאן, חוסר התמיכה אומר שבעת גלישה בדפדפן האינטרנט במסך, אתרים עבריים יהיו בלתי קריאים וגם באפליקציות השונות (כמו יוטיוב) לא תוצג שפת הקודש, כמו גם התפריטים במסך.

בפועל, הענין פתיר בעלות של כמה מאות שקלים – ברכישת סטרימר רגיל או מבוסס אנדרואיד, אך זה עדיין מצער, שבשנת 2013, חברת פנסוניק הגדולה שהיא בין מעסיקות העובדים הגדולות ביפן לא מטמיעה את השפה המקומית של אזרחי מדינת ישראל בטלוויזיה.

TH-P65VT60 - VT60 ביקורת פלזמה פנסוניק
סיכום

פלזמת ה-VT60 שומרת על מסורת הסדרה ומציעה גם השנה שיפור, עם איכות תמונה מצויינת - מובילת קטגוריה, עם צבעים חיים, בוהקים ולא מלאכותיים, שחורים הטובים ביותר (בצפיה בחדר חשוך) בד בבד עם יכולת הצגת כל הפרטים בחלקי התמונה הכהים והצגה אמינה של מעברי אור וחושך בתמונה. גם איכות הקול טובה מאוד.

בסעיף התכונות החכמות, הוסיפה ה-VT60 אפשרות ליצירת מסך בית אישי לכל צופה, שליטה קולית מסויימת ועט מגע - אותו יעריכו הילדים בעיקר. כמסך מוביל, חבל שעדיין חסרה תמיכה בהצגת אותיות עברית בגלישה באינטרנט וגם טיונר עידן+ מה שפתיר בהוצאה נוספת של עד 1,000 ש”ח, עם הוספת סטרימר או נגן אנדרואיד. בעלי הדגם הקודם VT50 לא צריכים לרוץ ולשדרג, השיפור מולו נעשה בעיקר בתחום הצבעים, שחור מעט טוב יותר ואפשרויות בתפריטי התמונה, כמו גם הוספת מצלמה, עט המגע ותפריטי הבית, אולם מול מסכים מדורות קודמים, ההבדל הוא כבר אחר.

הטלוויזיה הזו יקרה ומיועדת בעיקר למי שידוע להעריך איכות תמונה ויכול לשלם על כך. אין ספק כי המחיר כאן, מהווה נדבך לא מבוטל בהחלטת קניה, דגם אחד מתחת ל-VT ניצב ה- ST60 כשהוא מציג איכות תמונה קרובה, עם ציפוי קדמי שונה, פחות אפשרויות כיול וללא מצלמה או עט מגע מצורף, אך במחיר נוח בהרבה של 13,990 ש"ח לגודל 60" (לדגם TH-P60ST60M).

בעד: איכות תמונה מובילה – מסך ל-"וידאופילים”, ניגודיות מצויינת עם שחור מרשים בתמונה, תקני כיול תמונה מובילים THX / ISF, איכות צליל, שלט מגע, עט מגע אטרקטיבי לילדים.
נגד: אין עברית בפונקציות של הטלוויזיה החכמה, רגישות לאור חזק בחדר.

מחיר TH-P65VT60M
27,990 ₪
עם 2 זוגות משקפי תלת מימד, עט מגע אלחוטי.
המחיר כולל הובלה והתקנה (מעמד שולחני או תלייה).

אחריות: 5 שנים של יורוקום תקשורת דיגיטלית.

מעבר לתגובות בפורום