מכירות מחשבים אישיים צונחות בעולם

ליאור קורן
16-07-2013 19:56

הנתונים בעולם מצביעים על ירידה עקבית במכירת מחשבים אישיים – ביתיים וגם ניידים, האם הטאבלטים אחראים לעניין וכיצד יראה תמהיל המחשבים בבית בשנים הקרובות?

פחות מחשבים אישיים

חברת המחקר גרטנר מפרסמת נתונים עדכניים על תחום המחשבים ומצביעה על מגמת ירידה ברורה: מכירות של מחשבים אישיים ירדו ברבעון השני של 2013 בכמות של 10.9%, זאת ביחס לאותה תקופה בשנה לפני – 2012. הירידה במכירות נמשכת באופן עקבי מזה שנה ורבע, זוהי למעשה תקופת הירידה הממושכת ביותר מאז החלו להמכר מחשבי PC. בנוסף, מגמת הירידה משותפת לכל השווקים ולא רק לאחד ספציפי. לטענת אנשי גרטנר, את מקומם של המחשבים הזולים, תופסים טאבלטים המשמשים בעיקר למטרת צריכת תוכן (גלישה באינטרנט ומולטימדיה). שתי המובילות במכירת מחשבים אישיים – HP ו- Lenovo ממשיכות להתחרות "ראש בראש", כאשר לנובו ראשונה עם נתח שוק עולמי של 16.7% מציגה, באופן מסורתי, מכירות חזקות בשוק הביתי – סין ו-  HP (עם נתח שוק של 16.3%) מובילה בשווקים כמו ארה"ב, אמריקה הלטינית ואירופה. אחריהן, ממוצבת חברת דל (11.8%) עם מכירות נאות בארה"ב ויפן, אך עם חולשה באסיה, אירופה והמזרח התיכון. שתי חברות ידועות נוספות – ACER (8.3%) וגם אסוס (6%), חוות ירידה מורגשת במכירות, גם בגלל החלטתן לצאת מקטגוריית המחשבים הניידים הקטנים (נטבוקים).

חלונות 8 – לא בולמת ירידה

השקת של חלונות 8, לא הצליחה למנוע היפוך מגמה במכירות המחשבים, אך למזלן של יצרניות המחשבים, התוצאות בשוק המקצועי (להבדיל מהמגזר הפרטי ביתי) מעודדות באופן יחסי ומציגות צמיחה מסויימת, כאשר הפסקת התמיכה (הצפויה בשנה הבאה) במערכת חלונות XP מאלצת חברות לשדרג את מערך המחשבים המתיישן שלהן.

טאבלטים מחיליפ מחשבים אישייםהירידה הגדולה ביותר במכירות מחשבים אישיים, התרחשה בשוק האירופי והיא מוסברת בשינוי הרגלי השימוש של הצרכנים, עם מעבר לטאבלטים ואולי גם בגלל צמצום מלאי של מחשבים בחודשים האחרונים בגלל ציפיה לדגמים חדשים מבוססי מעבדי אינטל Haswell. בנוסף, המשבר הכלכלי העולמי, גורם לכך שצרכנים מוציאים פחות כסף על רכישת מוצרים חדשים. בקטגוריית המשבים הניידים, מתחילים לראות כניסה של דגמים בעלי מסך מגע והם תופסים כ- 10% מהמכירות בתקופה זו. גם באיזור שלנו – המזרח התיכון, תפוצה הולכת וגדלה של סמארטפונים וגם טאבלטים גוזלת ממכירות המחשבים האישיים.

מה צפוי?

המשך של המגמה הנראית לעין, מצייר תמונה של מערכת המחשבים בבית, אשר כוללת מחשב שולחני אחד או שניים, המשמשים למטרת מטלות כמו עריכת תמונות או וידאו וגם כשרת מדיה, בעוד ששאר ציוד המחשוב בבית מבוסס על טאבלטים, איתם ניתן להסתובב בין החדרים השונים בנוחות מירבית. בשנתיים האחרונות, ניתן לראות כי עיקרי השימוש במחשבים דקים הם למטרת גלישה באינטרנט, עדכונים חברתיים, צפיה והאזנה למדיה ותקשורת דרך מיילים ואמצעים דומים.

בתחום התוכנה, מיקרוסופט, כיצרנית ותיקה של מערכות הפעלה, מנסה להדביק את הפער מול מכשירי אנדרואיד ואפל ולייצר דרך "חלונות 8" חוויה משותפת של שימוש בין כלל המחשבים – טאבלטים, מחשבים נייחים או ניידים, על מנת שהמעבר בינהם יהיה שקוף. מנגד, בעולם החומרה, אינטל אשר מובילה בייצור מעבדים למחשבים אישיים, עושה מהלכים רבים (פיתוח מעבדים יעודיים וחסכוניים) בכדי לקבל דריסת רגל משמעותית בעולם הטאבלטים וממשיכה לקדם את הקטגוריה של מחשבי אולטרבוק, הפעם עם מסך מגע.

מעבר לתגובות בפורום