סרווין ווגה VE-12 - רמקול בולדוזר במבחן

נמר לוי
05-03-2008 08:04

הוא גדול ומסיבי, מלבני בצורתו ומעוצב בסיגנון PRO. זהו הבולדוזר של Cerwin Vega - רמקול מדגם VE12 במבחן.

מי אנחנו

Cerwin Vega הינה יצרנית רמקולים ותיקה מארה"ב, ידועה בקרב הדור הצעיר חובב הכח.
מבחן העבר שערכתי לאחד מהמוצרים של החברה גילה שהוא בחירה מצויינת לחובבי הטראנס והאלקטרוני.
גיליתי שכאשר מחברים אותו לאלקטרוניקה ראויה הוא מקבל אופי אחר ואף יכול לקבל (בניגוד למה שחשבו) איכויות מוסיקליות ייחודיות.


כלקח מהפעם הקודמת, במבחן הזה אני הולך "לפנק" את הרמקול באלקטרוניקה איכותית ככל האפשר על מנת לגלות כיצד יתנהג הבולדוזר.
מחיר האלקטרוניקה גבוה משמעותית מהרמקול וזה לא במקרה.


מבנה, מראה וגימור

סרוויןובכן, כיאה לסרווין ווגה הרמקול הזה אינו שונה מאחיו, הוא עדיין גדול ומסיבי, מלבני בצורתו ומעוצב בסיגנון PRO. הסרת הגריל חושפת בפני יחידה ענקית של 12 אינטש עם אותה טבעת אדומה מוכרת, מעליה בצידו השמאלי יחידה נוספת בקוטר 5 ורבע אינטש אשר אחראית על תחום המיד.

מעל המיד נמצאת יחידת טוויטר בקוטר 1 אינטש; שתי היחידות עטופות בגריל מתכת שחור מחורר שנראה כי נלקח מתחום הרכב.

בתחתית הרמקול ממוקם לוגו החברה בצבע כסף. מה שהצחיק אותי מעט היתה העובדה ששני הרמקולים במבחן היו זהים בסידור היחידות במקום להיות בתצורת מראה.

חלקו האחורי של הרמקול חלק, בחלקו התחתון נמצא הטרמינל שעשוי פלסטיק זול למדי בצבעי שחור ואדום.
מעל הטרמינלים נמצא הפיוז אשר תפקידו להגן על יחידת הטוויטר (קשה לי להאמין שקל יהיה לשרוף אותו). מתחת לטרמינל נמצא הפורט הענק אשר אמור לרסן את בס הרמקול.
איכות הבניה אינה מן המשובחות שראיתי ומשקל הרמקול ביחס לגודלו מעיד על כך שאין בו יותר מידי עץ.
לא תמצאו ספייקים בתחתית הרמקול מה שאומר שתהיו מוכרחים להניח אותו במקום מפולס ככל שניתן.

נתונים טכנים

Frequency Response: 28 Hz - 20 kHz
 
Peak Power Handling: 300 watts
 
Sensitivity (1w/1m): 93 dB  
5 1/4" Midrange with Fiber Impregnated Cone  
1 1/4" Treated Silver Mylar Tweeter with Ferro Fluid
 
12" Cast Frame High Excursion Woofer  
Protection: Self Resetting, PTC (tweeter), Fuse (woofer)  
Elegant Black-Ash Enclosure

רוק קלאסי

Dire Straits בשיר MONEY FOR NOTHING , הבה נבדוק כיצד מתמודד הרמקול עם מוסיקת רוק.

סרוויןהצליל הראשון מורגש כי מדובר ברמקול נציל במיוחד, סיבוב קל של כפתור העוצמה מביא את הרמקול לעוצמת נגינה ראויה. הסינטיסייזר וקולו של זה שרוצה את ה-MTV שלו (זמר הרקע הינו סטינג) נשמעים היטב, התופים מצטרפים בסשן פראי והרמקול מגלה מהירות מדהימה יחד עם איזון מרשים.

הבמה לא משהו, תמונת הסטריאו גם אינה מהמרשימות, אבל גולת הכותרת הינה כח והרבה ממנו. הגיטרות מצרפות את קולן בדיסטורשן מרהיב ושמן, הרמקול מעביר את החוויה כאילו אתה ממש יושב במופע בשורה הראשונה והכל נזרק לך לפנים.

הבס נישמע מדהים, הדוק, מדוייק אבל כוחני - פשוט מרשים. כאן מגיע חיסרון קל והוא פער בין יחידת המיד ליחידת הבס האימתנית.
קולו של הסולן מרק נופלר נישמע טוב אך מעט דק, בתחום המאקרו - דינמיקה מסוגל הרמקול הזה לעמוד בהרבה יותר ממה שהזנתי לו.
מה שהפתיע אותי במיוחד הוא שלא חשתי שתיבת הרמקול מתערבת בצליל.
בתחום הפירוט לא הרשמתי מאוד, אך זה לא היה ברמה שמטרידה אותי
מאוד.


ג'אז מהדהד

Sunny Sumter with the Larry Willis Quartet בקטע NICK OF TIME. זהו קטע שירה וקונטרבס מינימליסטי אך מאתגר, הקונטרבס פותח את היצירה, מיד מרגישים כי התיבה מתחילה להתערב, מעט מרוח ו"בומי" הבמה נוטה חזק ימינה, קולה של הזמרת נישמע היטב מהרמקולים, אין סנטר אפקט כלל, הפסנתר מתערב מאחור ונישמע לא טבעי יחסית, יחידת הבס 12 אינטש האימתנית גדולה על יחידת המיד.

המיד אינו מלא במיוחד, בסולו הפסנתר יחד עם הקונטרבס הפסנתר נישמע טוב אך הקונטרבס מהדהד מאחור, הסיבה היא הרמקול ולא חלילה המגבר שמיועד להניע רמקולים קשים.


צהוב אלקטרוני


YELLO ביצירה אהובה עלי במיוחד שנקראת DRIVE DRIVEN בנגן. זהו קטע אלקטרוני שמשלב צלילים אלקטרונים מסונטזים ביחד עם שירה. כאן הרמקול הזה מככב, הוא מהיר עם בס טוב, קולו של הזמר נישמע היטב אם כי אין במה טובה ואין תמונת סטריאו ראויה, קולו של הזמר + זמרות הלווי מגיע מהרמקול עצמו.

מלך המסיבה

Faithless הגדולים נכנסים לנגן. לא אתחיל לפרט יותר מידי מהן היתרונות שלו אבל שימו לב: לדעתי, מי שידרוש יחידת סאב עם הרמקול הזה הינו אדם לא בריא... אין צורך בתוספת - יש כאן כח אדיר, נדיר ועם אנרגיה שלא נגמרת, האווירה המועדונית מורגשת באופן חד משמעי.

סרוויןאז תזמינו חברים, אלכוהול טוב (כל עוד אף אחד מהם לא נוהג הביתה) מצב רוח עילאי, תאורה צבעונית וקדימה למסיבה, סרווין מסוגל להשתלט על כל סלון בכל גודל בלי בעיה כלל. זו התוצאה הטובה ביותר ששמעתי בתחום המוסיקה האלקטרונית מועדונית ללא ספק.


החלטתי לבחון אותו גם על אלקטרוניקה זולה יותר.

בחרתי במגבר משולב של החברה הצרפתית MICROMEGA מדגם A120 . זהו מגבר 80 וואט שמחירו 8500 ₪, מה שמתאים יותר לרמקול מבחינה תקציבית. לאחר ששמעתי כל הקטעים שוב על ה- MICROMEGA אני מגלה כי הרמקול הזה ניחן בנצילות מדהימה, קל מאוד לשלוט עליו.

הצליל יחד עם ה- MICROMEGA היה חם יותר משמעותית, הטוויטר הפך למעודן יותר אך יחידת הבס 12 אינטש הפגינה העדפה למגבר שרירי יותר. בדיקה זו יחד עם מגבר משולב חלש יחסית גרמה לי להבין כי הוא אכן מצליח לשקף החלפת אלקטרוניקה כראוי.

סיכום

בשילוב אלקטרוניקה איכותית - עתירת וואטים וכוח בשילוב מיקומים טובים ונכונים ניתן בהחלט להגיע עם הרמקול הזה לתוצאות טובות ואף מרשימות מאוד.
במקרה הזה הוא שודך לאלקטרוניקה איכותית שהתלבשה עליו לא רע בכל, אני לא בעד לרכוש רמקול זול ולשדך אותו לאלקטרוניקה יקרה ממנו משמעותית אך שווה בהחלט לבחון כיצד יתנהג הרמקול הלא מנומס הזה.

סרוויןיש ל- VE12 נטיה קלה לבהירות שעלולה לגעת בגבול הצרחנות במיוחד בעוצמות גבוהות. עבור חובבי הרוק מהווה הרמקול הזה פיתרון הולם וכן לחובבי הטראנס והאלקטרוני הקשה.
בגדול - לא ניתן לעייף אותו, קשה מאוד לאתגר אותו בפרמטר של כח, מאקרו דינמיקה. הוא אינו מפורט במיוחד ומעט קופסתי במוסיקה "אודיופילית" כגון ג'אז, קלאסי. הבמה שלו לא ממש הרשימה מכיוון שבשני הצדדים יחידות המיד והטוויטר היו בסידור ימני כך שהיה חסר איזון בצידוד.

עם אלקטרוניקה זולה וחלשה יחסית, הוא עדיין מרגיש כוחני תודות לנצילותו הנוחה, מצליח להשאר מהיר ודינמי אם כי יחידת בס של 12 אינטש יוצרת נשכרת מהגברה רבת שרירים.

עיצוב ה- VE-12 מתאים לחובבי ה-PRO בלבד, מה שעלול להרתיע חובבי עיצוב שמרני שיתרחקו ממנו כמו מאש ואף לא ינסו להקשיב לו, אל תעשו את זה - הוא מסוגל בהחלט להפתיע.

סרווין ווגה שומרים על הגחלת עם עוד רמקול חזק, אימתני ומרשים ברוק ובאלקטרוני.

יתרונות
כח ללא גבול, מוסיקת רוק, אלקטרוני, מהירות, בס, קל להנעה.

חסרונות
איזון טונאלי, במה, תמונת סטריאו, פרטים, מעט קופסתי בצליל.

אחריות: 5 שנים סיריוס אלקטרוניקה
מחיר: 4,500 ש"ח

מערכת הבדיקה:
מקור: Original 2008 Mark II
קדם מגבר: דנסן Beat 200
מגבר הספק: Audio Analogue Maestro Duecento
מגבר משולב: Micromega A120
כבלים: אינטרקונקט אקוסטיק זן WOW
כבל רמקולים: XLO Signatue 5.2

מימדי החדר: 4.5 מטר על 4 מטר
תקרה: 2.90 מטר
מעבר לתגובות בפורום