קנון 700D – מצלמה קלה ונוחה, חווית משתמש

מיכאל כץ - צלם
03-07-2013 06:40

קנון EOS 700D היא המצלמה החדשה בקו החובבים, מיכאל כץ – צלם מקצועי, בילה איתה מספר ימים לסיבוב התרשמות, עם סשן צילומים ביפו ורקדנית בטן.

לפני זמן מה, נפלה לידי הזדמנות לבלות מספר ימים עם המצלמה החדשה של קנון לחובבים, ה- EOS-700D עם עדשת הקיט 18‪-‬135mm f‪/‬3‪.‬5‪-‬5‪.‬6.
אני אתאר כאן את ההתרשמות שלי מהמצלמה, או יותר נכון - את חוויית המשתמש האישית. מי שמעוניין בפרטים טכניים, בכתבות ביקורת ומבחנים מעמיקים, יוכל למצוא חומר קריאה רב באינטרנט, אבל זו אינה המטרה של סקירת התרשמות זו.

הדבר הראשון שבולט במצלמה - המשקל הנמוך שלה. לטעמי, מדובר במשקל נוצה ביחס לעולם ה- DSLR. אני משתמש בקביעות במצלמות Full Frame מסדרת 5D, ולפני כן סדרה 1D. זהו שינוי מרענן להחזיק ביד מצלמה ששוקלת בסביבות 1 ק"ג, וזה ביחד עם עדשת הקיט שלה והמבזק מובנה. ה- 700D קטנה אבל לא קטנה מדי, היא תכנס לכל תיק קטן ולא היוותה מעמסה גם אחרי יום שלם על הכתף. היא נוחה לאחיזה, עשויה היטב – עם ציפוי מחוספס עוזר לאחיזה בטוחה, לחצנים גדולים ובולטים, קלים לאיתור תוך כדי צילום. אני מעדיף לרוב לצלם במצב ידני, והלחצן האחראי על שינוי רגישות (ISO) ממוקם היטב ובולט מספיק, כך שקל למצוא אותו מבלי להסיר את העין מהעינית האופטית במהלך צילום.

קנון EOS 700D, קרדיט: מיכאל כץ
מי שמכיר באופן מעשי מצלמות מתוצרת Canon לא יתקשה להפעיל את ה- 700D. הלחצנים והבוררים נמצאים במקום נח לגישה. לדוגמא, לחצן פיצוי החשיפה נמצא על גב המצלמה, לוחצים ומחזיקים עם הבוהן‪,‬ והאצבע של אותה היד מזיזה את הגלגל שליד לחצן החשיפה. הכל ביד אחת, פשוט ונוח.

יתרון בולט נוסף - המסך האחורי מסתובב למצב "אחסון" (עם הפנים לכיוון גוף המצלמה) ואז המסך לא מתמלא בכתמים מנגיעות האף. זו כמובן הבעיה המשותפת לכל מצלמות רפלקס, ומבחינתי מצב ה"אחסון" פותר את הבעיה, לפחות חלקית. בנושא הזה אוסיף ואומר כי הפתרון האידאלי נמצא במצלמות מסוג (או דמויות) rangefinder, דוגמת ‪Fuji X-Pro1‬, שם העינית נמצאת בצד הגוף והאף לא נתקל בגב המצלמה או המסך.

קנון EOS 700D, קרדיט: מיכאל כץ
המסך הנשלף והמסתובב (מפרקי) מאפשר צילום מעל לראש ומגובה הרצפה, בלי הצורך לטפס על סולם או לשכב על הרצפה. אותו מסך, בא לידי ביטוי גם בעת צילום וידאו. ה- 700D מסוגלת לצלם ברזולוציית 1080/30p ומנגנון המיקוד האוטומטי הינו יעיל באופן יחסי למצלמת DSLR “ממוצעת", אך עדיין איטי בהשוואה למצלמות "ללא מראה" (בעיה שנפתרה כנראה בדגם החדש והיקר יותר 70D).

קנון EOS 700D, קרדיט: מיכאל כץ
העדשה החדשה 18‪-‬135mm f‪/‬3‪.‬5‪-‬5‪.‬6 (שוות ערך ל- 28.8‪-‬216mm בפורמט 35 מ"מ), אשר מגיעה כקיט עם המצלמה, משתלבת היטב עם הגוף הזה - גם היא קלה, וכל החבילה יוצרת תחושה של איזון ביד - אין תחושה של משיכה בחזית המצלמה כלפי מטה, שמתקבלת כאשר מרכיבים עדשה כבדה על גוף קל. מנגנון המיקוד שלה מהיר מאוד, מתמקד בקלות על אובייקטים קשים בעלי קונטרסט נמוך, או בתאורה חלשה. העדשה מאוד שקטה ואני לא הצלחתי לשמוע אותה בזמן המיקוד. היא מגיעה עם המכסה שהוכנס לשימוש רק לאחרונה בקנון, המאפשר הסרה מהעדשה גם כשמגן השמש מורכב. העדשה גם מיוצבת (IS) ובצילום במהירות סגר איטית הגעתי עד מהירות תריס של 1/8ש' בצילום מהיד.

זו תמונה של בובת חלון ראווה שצולמה מהיד במהירות 1/8 ובצמצם 5‪.‬6 רגישות 100 ואורך מוקד 55 מ"מ:

קנון EOS 700D, קרדיט: מיכאל כץ
וכאן פרטים מתוך התמונה הנ"ל:

קנון EOS 700D, קרדיט: מיכאל כץ
זה יצא יציב מאוד לטעמי, והיד שלי לא יציבה לרוב במהירויות כאלה.

מבחינת הרעש בתמונה - שוב, לא עשיתי בדיקה מעמיקה, אבל ב- ISO1600 הרעש בתמונה מתחיל להופיע. זהו רעש luminance בעיקר והוא קל לטיפול בתוכנות עריכה שונות, דוגמת Lightroom. הנה שתי תמונות שצולמו ברגישות 100 ו- 1600:

רגישות ISO 100

קנון EOS 700D, קרדיט: מיכאל כץ

רגישות ISO 1600

קנון EOS 700D, קרדיט: מיכאל כץ

רקדנית בטן

במהלך ימי הסקירה, יצאתי לסדרת צילומים של יוליה, רקדנית בטן. לקחתי איתי לצילומים ביפו העתיקה את ה- 700D ובהסכמתה של יוליה אני מציג כאן כמה תמונות מהסדרה:


יוליה - רקדנית בטן, קרדיט: מיכאל כץ
יוליה - רקדנית בטן, קרדיט: מיכאל כץ
יוליה - רקדנית בטן, קרדיט: מיכאל כץ
כל התמונות שהוצגו כאן צולמו בפורמט RAW, עברו המרה בסיסית ב- Lightroom 4 והומרו לפורמט JPEG ברזולוציה יחסית נמוכה, בכדי להתאים להצגה באינטרנט. התמונות חדות, רוויות בצבע ומופקות ברזולוציה גבוהה מספיק לרוב היישומים.

יש גם חסרונות
האם מצאתי חסרונות במצלמה? אכן יש כמה, אלו שניים שהפריעו לי במיוחד:


החסרון הבולט של המצלמה - גודל העינית. זה נובע מהעובדה שאני רגיל לצלם במצלמה בפורמט מלא והעינית שם גדולה בהרבה, אבל, מן הסתם, גם המחירים של הציוד גבוהים יותר משמעותית.

חסרון נוסף - הרגישות ניתנת לשינוי רק בקפיצה של כפולות שלמות - 100, 200, 400 וכו'. אין מדרגות ביניים וחבל. מגבלה כזו לא קיימת בערך הצמצם ובמהירות התריס, שם מקבלים את הקפיצות הרגילות של 1‪/‬3 stop. זה קצת מגביל לצלם מתקדם, אבל לא משהו שלא ניתן לחיות איתו.

סיכום
בשורה תחתונה, זו מצלמת חובבים נהדרת. אפשר להסתובב איתה יום שלם על הכתף מבלי להרגיש מאמץ כלשהו. היא כוללת אפשרויות הפעלה רבות ומגוונות, מגיבה מהר, מפיקה תמונות טובות, ויכולה להיות צעד ראשון לתוך מערכת מבוססת מצלמת רפלקס, עם עדשות מתחלפות לפי הצורך ותחום העניין של הצלם.


המצלמה נמסרה לסקירה באדיבות החנות ארליך מרכז הצילום

מחיר למצלמה + עדשת קיט 18-55mm STM עם שנה אחריות: 4,100 ש"ח

מעבר לתגובות בפורום