OM - רמקולים ישראלים שונים, מאוד. חשיפה ראשונה.

נמר לוי
28-06-2013 16:00

הרמקולים הישראליים - OM אשר נחשפים כאן לראשונה, עשויים קרבון, עם יחידה בודדת בקוטר זעיר של 4" ומבנה דמוי צינור קעור. מה היו עקרונות התכנון וכיצד הם נשמעים בפועל? ראיון עם צביקה המתכנן.

אנחנו אוהבים מאוד להאזין למוצרים טרם יציאתם לעולם המסחרי ולהחשף לתהליך התכנון והיצירה. כך היה עם הגברת השמנה של מוראל, ה-MUSIC של פלרמן והרמקול הבא שהיום נדבר עליו, נספר לכם איך הוא נשמע, אבל יותר מכל, נציג לכם דרך שמראה כי ניתן לבנות רמקולים בצורה אחרת. מאוד אחרת. 

במעבדה קטנה בפתח תקווה, מתחבא כרגע מותג חדש שיחשף כעת בפעם הראשונה. שמו של המותג הוא OM והיצרן חי, נושם ומייצר כאן בארץ הקודש.
צביקה פפירבלט הוא יליד פתח תקווה שגדל ברמת גן והחליט בוקר אחד שהגיע המועד לבנות את הרמקול המושלם עבורו ולו התאים אלקטרוניקה שחולקת עיצוב מעניין. כמו הרמקולים, גם האלקטרוניקה מיוצרת מקרבון (סיבי פחמן) ולכך יש סיבות שונות שהן מעבר לענין העיצוב.

רמקולים ישראליים - OM
שאלנו את צביקה היוצר מספר שאלות וקיבלנו טעימה ראשונה מה- OM:


מדוע אתה משתמש בחומרים הללו. למה לא להשתמש בעץ לרמקולים ומתכת לאלקטרוניקה כמו רובם המוחלט של היצרנים?

"משום שלחומרים בהם אני מייצר את התיבה אין רזוננס, גם את תשווה אותו לבטון. בנוסף, למשקל יש משמעות ואם מקבלים את היתרונות הללו, בשילוב לוק מיוחד, אז תפסנו שתי ציפורים במכה".

מהיכן הגיעה השראה לעיצוב הרמקול?

"הרעיון של העיצוב התקבל בסיעור מוחות עם חברים לאחר שבנינו אבי טיפוס מחומרים שונים בצורות גיאומטריות שונות. היתרון של העיצוב הצינורי טמון בצמצום רזוננס מעצם צורתו, ובו לא יכול להתאסף גל עומד, וכלה במבנה עגול שעל פי הפיסיקה המוכרת נחשב למבנה חזק יותר".

רמקולים ישראליים - OM
התיבה

התיבה היא אולי החלק המעניין ביותר. צביקה מתעקש לא לקרוא לזה תיבה אם כי מבנה. אני מסכים עמו משום שזו באמת אינה תיבה בצורתה. המבנה עשוי 14 שכבות של קרבון שבניהן 4 שכבות זכוכית. התיבה האסימטרית מהווה יתרון אקוסטי מובהק על פני רמקולים אשר התיבה שלהם סימטרית. גם הצינור מודבק לבסיס בעזרת טכניקה יחודית בהשראת עולם התעופה.

לאיזה סגנון מוסיקלי היית מייעד את הרמקול?

"זהו אינו רמקול למוסיקת מטאל וטרנס. למרות שחבר קרוב, השותף לפרוייקט, כן מאזין למוזיקה כזו עם הרמקולים. לדעתי, מוסיקה אקוסטית וקאמרית הן המתאימות ביותר עבורם. כמובן באותה נשימה נכניס גם מוסיקת ג'אז. בכלל, מוזיקה אקוסטית קלה היא המתאימה ביותר עבור ה- Ohm"

רמקולים ישראליים - OM
מה בנושא חיווט?

הרמקול מחווט על ידי חוטי כסף איכותיים במיוחד, בקטרים שונים, סך הכל 26 גידים המוטמעים בתוך דופן הרמקול במרחקים שווים.

האם אתה יכול לתאר את הרמקול שלך במשפט אחד?

"אינני רואה את המוצר הזה כרמקול, זהו כלי נגינה"

במהלך כל השיחה ביננו הרמקולים נגנו ברקע. יש בהם משהו מאוד רגוע, מאוד נעים. אבל בזמן שיחה לא ממש מתרכזים בצליל. לאחר מכן, הגיע השלב בו אני מאזין לרמקולים לבדי. וכאשר כל תשומת הלב מופנית אל הרמקולים אני מתחיל לגבש מסקנות.

זהו אינו מבחן רשמי למוצר, אלא טעימת חשיפה של מותג חדש. הרמקול שהגיע אלי אינו רמקול ממש גמור. יחידת הוופר נמצאת עדיין בתקופת ניסוי, ישנם עוד כמה שיפורים שאמורים להתווסף טרם השקה מסחרית. בנוסף, לרמקול הזה יש מגבר תואם, שנבנה גם הוא על ידי צביקה בטופולוגיה דיגיטלית בעוצמה של 20 וואט.

מגבר יעודי - Ohm
הרמקול הזה הוא אמנם אינו הרמקול הראשון שעשוי סיבי פחם. הגברת השמנה של מוראל, למשל, שילבה בין עיצוב לא סטנדרטי לקרבון. אבל ההבדלים בניהם אדירים. הקרבון, לעומת אלומניום, עץ או חומרים אקרילים שונים, הוא חומר קשה, קל ו-"מת". זה אומר שמוכרחים להוסיף לרמקול משקל בדרכים אחרות. במקרה של הגברת השמנה השתמשו בבסיס מאוד כבד בתוספת העובדה כי מדובר רמקול רצפה גדול מימדים. הרמקול הזה לעומת זאת אינו גדול מספיק בשביל להביא אותו למשקל ראוי. לכן בסיס הרמקול ממולא בחול על מנת להגדיל משקל ולספק יציבות לרמקול.

האזנה ראשונה

מדובר ברמקולים מאוזניםֿ מאוד, הבס שלהם, למרות שמדובר ביחידה קטנטנה של 4 אינטש בלבד, מצליחה לשחרר בס מהפנט, מיד מלא ואנרגטי ודינמיות שנוגדת את חוקי הפיסיקה הנראים לעין. המבנה הזה כנראה עושה משהו ממש טוב ליחידה הזו. הוא מצליח להוציא ממנה אנרגיה שאני בספק אם היצרן של היחידה מודע לה. הרמקול נעלם בחלל לחלוטין, אין רמקול – יש צליל. מתקבלת תחושה מקסימה ששמורה למוצרים מאוד מאוד יקרים ומתוכננים היטב. בקטעי מוסיקה מורכבים כמו תזמורת סימפונית או מוסיקת רוק הוא אכן לא מבריק. מורגש כי קשה מאוד ליחידה הזו להתמודד עם קטעים מורכבים, במיוחד כאשר הם דורשים עוצמה גבוהה להעשרת החוויה. לכן, בהאזנה הקצרה, גרסה זו אכן מתאימה למה שצביקה ייעד אותה. הפרדת הכלים מרשימה מאוד, הרמקול מצליח אפילו לנגן תחום תחתון קוהרנטי, מפורט, מאוזן ומלא מאוד. זה מאוד מבלבל. היחידה הקטנה הזו, עם המבנה הצינורי בו היא יושבת, מרגישה במבט ראשון כאילו אינה מסוגלת לייצר תחום נמוך. האזנה לרמקולים תעלה חיוך בלתי נשלט עם מכת הבס הראשונה שהם ינגן. זה פשוט מנגן בס אמיתי מבלי להרגיש קופסתי או מאולץ. מרשים ומיוחד.

רמקולים ישראליים - Ohm
עיצוב הרמקול - מחלוקת עם עצמי
ביד אחת הוא בהחלט מרהיב ביופיו. אי אפשר להגיד עליו שהוא מכוער. הוא פשוט מיוחד, שונה במידה שלא ניתן להישאר אדישים למראהו. מצד שני, אנחנו לא תמיד מקבלים בקלות שינויים. במיוחד כאשר מדובר ברכיב הכי בולט במערכת והרמקול הזה בולט מאוד. אשתי, למשל ביקשה ממני להשאיר את זוג הרמקולים בבית. אפילו אם לא יהיו מחוברים. זה מלמד אותי שיש כאלה שממש יתאהבו בו. הוא נראה כמו חייזר, הוא סוג של תמנון שמחקה בצליל את כלי הנגינה אותו הוא משמיע.

הרמקולים הללו הם אב טיפוס. הרמקול שיצא לשוק יהיה בעל עיצוב זהה, עם כמה שיפורים ושינויים קלים ביחידה ובצליל. כאשר זה יקרה והרמקול "יסגר" לחלוטין, נבחן אותו באופן רשמי.

יש למה לחכות ואני סקרן מאוד בענין, זכרו את השם OM.

נתונים טכניים

נצילות 97 דציבל ל-1 וואט
עכבה נעה בין 5.3 ל-8 אוהם.
היענות לתדר הנעה בין 60 ועד 20,000 קילוהרץ
משקל – 18 קילו
גובה – 90 ס"מ
רוחב חלק תחתון – 50.

מחיר זוג רמקולים: 65,000 ש"ח

מחיר מגבר יעודי: 15,000 ש"ח

רמקולים ישראליים - OM

מעבר לתגובות בפורום