עדשות Samyang במבחן - עין הדג, עדשת מראה ו- 85mm f/1.5

ליאור קורן
25-06-2013 11:00

סקירת שלוש עדשות של חברת סאמיאנג הקוריאנית: עדשת עין הדג 7.5 מ"מ, עדשת מראה 500 מ"מ ועדשת 85 מ"מ עם צמצם F1.5 בגרסת וידאו, עם מתאם לפורמט מיקרו 4/3.

במהלך סקירת מצלמת ה- GH3 של פנסוניק, נקרתה בפני ההזדמנות להתרשם גם ממספר עדשות של היצרנית Samyang. אחת מתוך השלוש שנבדקו יוצרה מראש עבור פורמט ה-מיקרו 4/3 (MFT) ושתיים נוספות חוברו למצלמה בעזרת מתאמים לפורמט זה. סאמיאנג היא חברה קוריאנית אשר נוסדה בשנת 1972 ומייצרת את העדשות שלה במפעל בדרום קוריאה. החברה מייצרת דגמי עדשות שונים המתאימים למצלמות של היצרנים המובילים והעדשות שלה משווקות בעולם עם שמות מותג שונים. העדשות המתאימות לפורמט מיקרו 4/3 (למצלמות של אולימפוס וגם פנסוניק החולקות את אותו הפורמט) הינן ידניות לגמרי והמחיר שלהן נמוך באופן יחסי, עם 3 שנות אחריות של היבואן המקומי.

במהלך ההתנסות עם עדשות אלו למשך מספר שבועות, אוכל להעיד כי איכות הגימור הינה טובה מאוד וגם הביצועים מפתיעים ביחס למחיר, כל שנותר הוא להתרגל לעבוד עם מיקוד ידני (למי ששכח כבר את ימי הפילם שלפני עידן הפוקוס האוטומטי).

עדשות סאמיאנג

עדשת עין הדג 7.5 מ"מ - Samyang 7.5mm F3.5 UMC Fisheye MFT

זוהי עדשה יעודית לפורמט ה- MFT ואינה דורשת מתאם מיוחד בניגוד לשתי העדשות האחרות. היא קטנה, קלה ומתאימה מאוד בפרופורציות שלה למימדים הממוצעים של מצלמות "ללא מראה", היא אפילו נראית מעט קטנה ביחס לגוף ה- GH3.

יש לעדשה "מיני סך שמש" והיא מציגה גימור איכותי – עשויה שילוב של מתכת (ביונט) עם פלסטיק קשיח בגימור כסוף ונגיעת אדום בטבעת היקפית. מכסה העדשה עוטף גם את סך השמש.

Samyang 7.5mm F3.5 UMC Fisheye MFT
העדשה הזו כוללת טבעת צמצם פיזית בערכים של מ- F3.5 ועד ל- F22. מלבד המעבר בין שני הערכים הקיצוניים בטבעת לערך שנמצא לידם, בין כל שני ערכים, ישנה מדרגת ביניים.

כיאה לעדשה רחבה כל כך, הזכוכית הקדמית קמורה ובולטת מעט מגוף העדשה, אך סך (מגן) השמש האינטגרלי והקטן עדיין בולט יותר ממנה, כך שאם חלילה, העדשה תיפול על פרצופה, המגן אמור לבלום את המכה. כאמור, העדשה הזו קטנה יחסית בגופה, מה שגורם לטבעת המיקוד להיות מעט צרה יותר מאשר רוחב האצבעות שלי (כף יד ממוצעת), הייתי שמח לטבעת רחבה יותר שתעזור בביצוע מיקוד מדוייק.


Samyang 7.5mm F3.5 UMC Fisheye MFT image sample

עם חיישן בעל יחס קרופ של X2, מתקבל על ה-GH3 אורך מוקד של 15 מ"מ. זוהי עדשת עין הדג דיאגונלית כך שהעיוות שהיא מציגה אינו חריף כמו בעדשות עין הדג סירקולריות (שיוצרות עיגול שלם בתמונה). לכן, ניתן להשתמש בה גם לצילומי נוף רחבים וגם לצילומי פנים (היכן שלא צריך פרופורציות מדוייקות). בגלל זוית הראיה הרחבה (כ- 180 מעלות) כמה פעמים, גיליתי בתמונות את קצה האצבעות שלי שאחזו בגוף המצלמה, כך שרצוי לשים לב לענין.


Samyang 7.5mm F3.5 UMC Fisheye MFT image sample

בצילום בשטח, היא מתגלה כעדשה קטנה ואופה, עם חדות טובה מאוד כבר מהצמצם הפתוח ביותר וצבעים נאים לעין שנוטים בגוון שלהם לכיוון הצד החם. במקרים רבים, קובעים טווח מיקוד אינסופי (קצת מתחת למקסימום האפשרי בטבעת המיקוד) ואז לא מקבלים פספוסי פוקוס. ה- 7.5 מ"מ אינה מוגבלת רק לצילומים נוף, היא מתאימה גם לצילומי מקארו ואפשר להגיע איתה לאפקט דרמטי של מאקרו ויפה לעין.


Samyang 7.5mm F3.5 UMC Fisheye MFT image sample

זו בהחלט עדשה שהייתי שמח לסחוב בתיק, לצד העדשה העיקרית, עבור הזדמנויות של צילום שונה במקצת.

מחיר: 1,499 ש"ח (לגרסה בצבע שחור או כסוף).

בעדשה זו, נעשה שימוש גם במהלך צילום סרטון וידאו, ניתן לראות אותה בפעולה (דקה 0:55) בתנועת PAN רחבה:



עדשת מראה 500 מ"מ
- Samyang 500mm f/8 MC IF Mirror

עדשת ה- 500 מ"מ של סאמינג הינה עדשת מראה, בשיטה זו, בעזרת שימוש בשתי מראות פנימיות קעורות, ניתן לייצר עדשה עם אורך מוקד גדול מאוד, אבל בגוף קצר וקל הרבה יותר בהשוואה לעדשה בעלת תכנון מסורתי. יש לתכנון הזה כמה חסרונות, כמו ויתור על איכות אופטית מסויימת, צמצם שהינו קבוע (כמו בעדשה הנסקרת בעלת F/8 בלבד) או מוגבל יחסית ומיקוד ידני בלבד. גם הבוקה (השטח המטושטש שנמצא מחוץ לשדה הפוקוס) מציג צורה אופיינית מאוד לעדשות כאלו ומכונה לעיתים "בוקה בייגלה" על שם צורת דיסקים / הטבעות המוגדרות ולא טשטוש בעל אופי קרמי.


Samyang 500mm f/8 MC IF Mirror
העדשה, בפועל, אכן מתגלה כקלת משקל עד מאוד, בטח ביחס לעדשות אחרות בעלות אורך מוקד שכזה. איכות הגימור שלה טובה מאוד, גימור מתכתי שמרגיש טוב ביד. היות ואין כאן אפשרות לזום או שינוי צמצם, הטבעת היחידה שמסובבים אותה היא טבעת המיקוד - רחבה ועם משטח מגע גדול ומחוספס, עשוי גומי קשיח ונוח לתפעול. הספרות עליה כתובות בלבן (עבור מטרים) אדום (רגל) וכתום (סקאלת מאקרו).

על חיישן מיקרו 4/3 של ה- GH3, אורך המוקד המקורי מוכפל והופך ל- 1,000 מ"מ אימתניים. אין כאן מייצב רעידות מובנה ולכן, בהגדלה שכזו, מומלץ ביותר להשתמש בחצובה על מנת לקבל תמונות חדות (אלא אם מצלמים בתנאים של אור חזק ומהירות תריס גבוהה) וגם על מנת למקד בנוחות ועם דיוק.


Samyang 500mm f/8 MC IF Mirror image sample

Samyang 500mm f/8 MC IF Mirror image sample

Samyang 500mm f/8 MC IF Mirror image sample

Samyang 500mm f/8 MC IF Mirror image sample BOKEHזו עדשה שמתאימה לשימושים מאוד ספציפיים ולצילום בתנאי תאורה הולמים (בגלל הצמצם הקבוע F8.0), לסצנות "פאסיביות" בהן יש אובייקטים נייחים בעיקר או כאלו שנעים לצד, על אובייקט הנע במהירות קדימה או אחורה מול העדשה יקשה עליכם יותר להתמקד.

החדות בתמונה משביעת רצון ביחס למחיר, הצבעים נייטרלים יחסית ואת התוצר אפשר לשפר בעזרת עיבוד ניגודיות וצבעים בתוכנת עריכה, עם אפשרות תיקון קלה יחסית. זה אמנם לא מציג אותה גבוה במיוחד בסעיף האופטי, אבל המחיר שלה זול באופן משמעותי מול עדשה רגילה באורך מוקד מקביל.


מחיר: 699 ש"ח עם מתאם אחד לגוף (ניתן להשיג מתאמים נוספים במחיר של 120 ש"ח לאחד).
העדשה כוללת 3 פילטרים אחוריים.


Samyang 85mm f/1.5 Aspherical IF CINE


העדשה אותה קיבלנו לסקירה היתה בגרסת וידאו, כלומר, הצמצם שלה הוא רציף ואינו משתנה במדרגות קבועות, בנוסף, סימוני הסקאלות מתאימים לשימוש עם ציוד וידאו וטבעות המיקוד והצמצם מוקפת בשיניים משוננות לשם חיבור עם ציוד עזר במיקוד.

הגוף עשוי פלסטיק קשיח עם מתכת בביונט. העדשה מרגישה מוצקה וכבדה יחסית עם איכות גימור מרשימה.

Samyang 85mm f/1.5 Aspherical IF CINE
במארז, מגיע גם סך שמש עגול, אשר לאחר התקנתו, מפריע להסרת מכסה העדשה כך שפעמים רבות העדפתי להסיר את הסך בכדי לפתוח את המכסה.


בצילום בשטח, העדשה מגלה ביצועים טובים מאוד, עם חדות מרשימה וצבעים ניטרליים יחסית. הצמצם הגדול, מאפשר לצלם בתנאי תאורה חשוכים יחסית, במפתח הגדול שלו, החדות יורדת מעט וגם הניגודיות בתמונה פוחתת, אבל זה לא ענין קריטי וניתן לתיקון עריכתי. בדומה לעדשות אחרות בעלות צמצם גדול, בערכי צמצם גדולים מתגברת תופעת אברציה כרומטית וניתן לראות קוי הילה ירוקים או סגולים במפגש בין חלקים בהירים וכהים בתמונה. העדשה ממקדת החל ממרחק של 1.1 מטרים ועם חיישן הקרופ X2 של הפנסוניק DMC-GH3, מתקבל  אורך מוקד אפקטיבי של 170 מ"מ. במבט פנימה, מתגלים שמונה עלי צמצם עגולים והבוקה נאה לעין.


Samyang 85mm f/1.5 Aspherical IF CINE image sample


Samyang 85mm f/1.5 Aspherical IF CINE image sample

אם אתם זקוקים לעדשה בעלת אורך מוקד גדול (בפורמט MFT) וצמצם פתוח, העדשה הזו תספק ביצועים הולמים בין אם מדובר בצילומי וידאו או סטילס, היא נוחה לעבודה, איכותית בגימורה ומספקת תוצאה טובה מאוד לעין - עם חדות טובה מאוד בטווח רחב יחסית של ערכי צמצם. הצמצם הגדול מאפשר ליצור אפקט יפה של עומק שדה רדוד ולצלם גם בתנאי תאורה ירודים - בעת צילום וידאו זה עזר בהחלט להמנע מעלייה בלתי רצויה בערכי ה- ISO.

מחיר: 1,695 ₪

קישור: אתר סאמיאנג ישראל

Samyang 85mm f/1.5 Aspherical IF CINE image sample

Samyang 85mm f/1.5 Aspherical IF CINE image sample

מעבר לתגובות בפורום