קנון EOS 100D - מצלמת DSLR קומפקטית במבחן

אורי וינגרט
21-06-2013 12:30

בדגם 100D, קנון הקטינה את גוף המצלמה עד כמה שניתן מבלי לוותר על מנגנון המראה בתצורת ה- DSLR, ה-100D שומרת על איכות התמונה של אחיותיה הגדולות יותר, אך בגודל קומפקטי מתמיד, האם זה עובד? ביקורת מצלמה DSLR.

קנון, שאינה יכולה להתעלם יותר מקטגוריית המצלמות "ללא מראה", החליטה לספק מענה בדמות מצלמת DSLR, אך בגודל שמתקרב לאותה קטגוריה, עם שמירה על תאימות מלאה לעדשות המוכרות. ה- 100D ממוקמת כמצלמה השניה בסדר של קנון, מעל ה- 1100D שהיא מצלמת הכניסה ומתחת ל- 700D החדשה. לב המצלמה (חיישן) משותף עם ה- 700D, אך הגוף קטן יותר באופן מורגש והמסך אינו מפרקי.

קנון EOS 100D במספרים:
חיישן APS-C (מכפיל 1.6X), 18 מגה פיקסלים, מעבד DIGIC5, מסך מגע 3", ערך ISO 12800 מקסימלי בצילום סטילס ו- 6400 בצילום וידאו, צילום וידאו FULL HD 1080/30p, משקל 407 גרם כולל סוללה וכרטיס SD, מידות: 11.68X90.7X69.4 מ"מ.

גודל ואחיזה

הדבר הראשון שבולט לעין וליד הוא הגודל והקלות המדהימים של המצלמה הזו. היא קטנה יותר מכל DSLR שהחזקתי (כולל EOS 700D שנחשבת לקטנה יחסית) ואפילו לא מאוד רחוקה בגודל שלה מסדרת ה- G (תלוי בעדשה שמחוברת אליה כמובן). המצלמה קלה, בתור אחד שרגיל לדגמי סדרת ה- 00D היא קלה, אפילו מאוד. בנוסף, קיצוץ הגודל בגוף הגיע בעיקר מצד שמאל והגריפ בימין עדיין מאפשר יכולת אחיזה טובה ביד.

בשילוב עדשה קבועה כמו 50mm F1.4 המצלמה מרגישה ממש קומפקטית וקלילה, עם עדשת 17-70 ששוקלת 500 גרם עדיין המשקל הכולל קטן מקילו והגודל נשאר קומפקטי יחסית. את המבחן הראשון, נוחות וקלות נשיאה היא עוברת בהצטיינות.


קנון EOS 100D מול 700D - באדיבות אתר Camera Size

קנון EOS 100D (משמאל) מול 700D - באדיבות אתר Camera Size

נוחות תפעול

המצלמה בה אני משתמש בדרך כלל כוללת שתי גלגלות (אחת מאחורה ואחת למעלה), מה שנותן שליטה בנפרד על הצמצם ועל מהירות התריס ביד אחת. במקרה של ה 100D הייתי צריך להתרגל מחדש לכל הנושא: מערכת השליטה מורכבת מגלגל עליון מצד ימין אשר שולט בהתאם לתכונה הפעילה במהירות התריס או בגודל הצמצם. בחלק האחורי נמצא מסך המגע אליו מגיעים על ידי לחיצה על מקש ה-Q  שמצוי באמצע הג'ויסטיק.

הג'ויסטיק ("הבורר") הוא בעצם לחצן בעל 4 כיוונים. איתו ננווט בין התפריטים השונים, כמו כן אפשר לעבור בין כל הפרוצדורות השונות ע"י לחיצה על המסך על הלחצן המתאים.


האם זה נוח? ובכן, כן ולא. מסך המגע מגיב מעולה וכך גם הג'ויסטיק. ההרגשה היא שקנון לא חסכה על מסך מגע זול ולא על התכנות שלו. מצד שני הצורך לבצע פעולות שאני מורגל אליהן בלחצן אחד, בשתי לחיצות שונות בצירוף בירור מתפריט (שמלווה גם בשקופית הסבר קטנה כמובן) מסורבל את ההפעלה לעיתים.


CANON EOS 100D - ביקורת מצלמה

להחזיק ביד
ובכן, כאן יש תלות מוחלטת באדם עצמו. לי אין ידיים גדולות ולכן מצלמה בממדים הללו ישבה לי בול ביד. הגריפ טוב על אף שמרקמו מעט חלק, אך מיקום הכפתורים מצויין לטעמי. אכן מורגש שהושקע זמן בהנדסת האנוש של הדגם הזה.

עוד תוספת אחת שקשורה מבחינתי לתפעול היא העינית. בדגם הזה העינית מכסה 95% מהתמונה. לוקח זמן להתרגל לכך שהתמונה שיוצאת לבסוף הינה גדולה מעט ממה שרואים דרך העינית. זו נקודת חולשה מבחינתי.

אם אצטרך לדרג את החלק הזה במצלמה אתן לו ציון 7.8 סה"כ. הייתי מעדיף לוותר על מסך מגע בשביל עוד כמה לחצנים (בתצורת ה-"אולד סקול").


CANON EOS 100D - ביקורת מצלמה
איכות צילום


לאחר 3 שבועות עם המצלמה אני יכול לומר על איכות הצילום רק טובות. המעבד הוא אותו מעבד מוכר, ה- DIGIC 5  והחיישן הוא החיישן החדש של 18 מגה פיקסל של החברה שנבדל מקודמיו בעיקר בפיזור נקודות החישה של מערכת המיקוד ההיברידית (המשמשת גם עבור וידאו).


במהלך הסקירה, נעשה שימוש בשלוש עדשות שונות:

Canon 1.4/50mm
Sigma 2.8-4.0/17-70mm
Canon kit lens 3.5-5.6/18-135 STM

החיישן מצליח לשקף בהחלט את הבדלי האיכות בין העדשות וכאשר מדובר בעדשה איכותית, אפשר להפיק עם ה- EOS 100D תמונות מעולות, מלאות בפרטים, עם צבעים בריאים ומראה כללי של מצלמה מדגם בכיר יותר.

המסך האחורי מגיע עם רזולוציית 1040K ומציג תמונה בהירה גם ביום באופן מיידי לאחר הצילום, אין כמעט זמן עיבוד, וזאת עקב ה- BUFFER המהיר של המצלמה. עשיתי שימוש בכרטיס SD CLASS4 ולא הרגשתי בעיות בצילום סטילס, אך לוידאו יש צורך בכרטיס מהיר יותר.

CANON EOS 100D - ביקורת מצלמה - תמונת דוגמה
התוצאות ב-ISO  גבוה טובות לגבי מצלמה בקטגוריה שלה, אם מצלמות בדגמים שהושקו אך לפני שנים ספורות מתחילות להציג רעש דיגיטלי בחושך בערך של ISO 800, במצלמה הזו, ב- ISO 1600 הגרעיניות בתמונות עדינה, מורגשת באופן מתון ולמעשה עד ISO 3200 ניתן לצלם ללא בעיה מיוחדת, בעוד ISO 6400 מציג כבר רעש דיגיטלי ורכות מורגשת, אבל בחלק מהמקרים, אם מתבוננים על התמונה המוקטנת, זה עדיין נראה טוב מאוד לעין.


CANON EOS 100D - ביקורת מצלמה - תמונת דוגמה ISO 6400


CANON EOS 100D - ביקורת מצלמה - תמונת דוגמה ISO 6400

במהלך הסקירה, צילמתי בתערוכת אודיו "מינכן Hi End" בה מוצגות מערכות האודיו בחדרים אשר מוארים למחצה, אך ה- 100D התמודדה עם האתגר באופן נאות מאוד למצלמה בקטגוריה שלה. בחדרים חשוכים לגמרי עשיתי אף שימוש בפלאש הפנימי בשילוב מרכך של Garry Fong.

CANON EOS 100D - ביקורת מצלמה - Sample image
מהצד השני של סקאלת האור, המצלמה הזו כמו רוב מצלמות הכניסה של קנון תומכת במהירות תריס של 1/4000 ומי שזקוק ל- 1/8000 יצטרך לרכוש דגם יקר יותר.

למצלמה יש רק 9 נקודות פוקוס, סטנדרט אשר מקובל במצלמות כניסה של קנון, מערכת מדידת האור מבוססת על 63 איזורים והמדידה בדרך כלל היתה מאוזנת ונכונה, עם נטיה קלה לחשיפת יתר בחלק מהמקרים. כמו כן במצבים שאינם מצב M  מלא, ישנה אפשרות של פיצוי חשיפה לפי 3 מצבים.

כמצלמת כניסה, ה- 100D מקבלת ציון מכובד באיכות הצילום והמגבלה מתגלה בסעיף התפעול שמשתפר ככל שעולים ברמת הדגם.

מיקוד במצבים קשים
כאמור, מערכת המיקוד מבוססת 9 נקודות, המערכת עושה עבודתה נאמנה ביום, אך בצילום לילה היא מתקשה יותר והביצועים משתנים גם בתלוי בעדשה המחוברת.  עם עדשת הקיט, בתנאי אור קשים המצלמה התקשתה לפקס ואף הרימה ידיים בכמה מקרים בודדים כאשר קשה היה לבודד את האובייקט המבוקש מהרקע שמאחוריו.

צילום וידאו

צילום וידאו במצלמה הוא נוח יחסית. מתג ההפעלה הוא בעל 3 מצבים, ON,OFF,CAMERA בנוסף מאחור נמצא ליד העינית כפתור התחלת וסיום הצילום. מה שאומר שבשתי לחיצות בלבד אפשר להתחיל לצלם וידאו. המצלמה תומכת בארבע רזולוציות של צילום וידאו ,640X480 , 1280X720 , 1920X1080 24fps, ו- 1920X1080 25fps. בכדי לצלם ב-2 המצבים האיכותיים ביותר יש להשתמש בכרטיס זיכרון מהיר, לפחות Class 10.

פלט הוידאו זהה באיכותו לזה המצוי בדגמי קנון הקודמים כמו EOS 650D ומציג תופעות Aliasing ו- Moiré כאשר מדובר בצילום מרקמים צפופים ותמונה מרובת פרטים. יש במצלמה הזו מנגנון מיקוד אוטומטי אשר פעיל בזמן צילום וידאו, כאשר בחיישן המצלמה החדש הורחב שטח הכיסוי שלו בפריים. ביחס למצלמות DSLR מקבילות, אפשר לומר שהמיקוד יעיל ומהיר יותר, אבל באופן כללי הוא עדיין איטי ביחס למצלמות מקטגוריית ה-"ללא מראה" ומציג יותר Hunting. מנגנון יצוב הרעידות של עדשת הקיט המצורפת עושה עבודה טובה במצב זה.


כאמור, לא מדובר במצלמת וידאו למקצוענים, אך בתור מצלמת כניסה ועבור חובבים מתחילים היא עושה את העבודה בצורה משביעת רצון. ישנו מיקרופון פנימי וגם אפשרות לחבר אחד חיצוני.


מצבי צילום

למצלמה יש מגוון מצבי צילום, מצב ידני מלא, צילום אוטומטי "אינטליגנטי" ובחירת מצבי סצינות שונים.
את התמונות במצב צפיה אפשר לערוך על מסך התצוגה בעזרת שימוש באפשרות המגע. אפשר למקם את התמונה מחדש בסדר התמונות , אפשר לבצע RESIZE,CROP, פילטרים שונים (ממש אינסטרגם), לתת ציונים לתמונות, לסובב אותן ועוד. כלומר, גם צלם מקצועי שרוצה להשתעשע עם המצלמה, ומאידך צלם חובב, יכולים להפיק תמונות איכותיות מהמצלמה ללא מאמץ רב.

קפה ומים
חיי סוללה

הסוללה המסופקת עם המצלמה הינה בנפח צנוע יחסית של 875mAh, בפועל, בצילום סטילס היא מספקת עבור שימוש חובבני, הצלחתי לצלם איתה עם שימוש מגוון במסך כ- 400-500 תמונות וזאת כולל עדשה הכוללת מייצב רעידות אשר צורך גם הוא חשמל.
הסוללה קלה והטעינה שלה מהירה יחסית עם מטען שלשם שינוי אינו מהסוג אשר "מתלבש באופן ישיר על השקע" בקיר כי אם כזה המגיע עם כבל חשמל סטנדרטי.

סיכום


אחרי כל כך הרבה שעות עם המצלמה הזו קשה לי לחזור למצלמת ה-DSLR האישית מבחינת אחיזה ומשקל. ה-  Canon EOS 100D קטנה וקלילה וזה מהווה בהחלט יתרון עבור מטיילים וצלמים חובבים שנוהגים לשאת את מצלמתם באופן קבע.

איכות התמונה טובה מאוד וכמצלמת כניסה היא מוצלחת בהחלט, צד שני יש לה בעיות של מצלמת כניסה, כגון פוקוס איטי בלילה, מעט נקודות פוקוס, מהירות תריס נמוכה יותר והרגשה כללית יותר פלסטיקית.
בשורה התחתונה, זוהי מצלמת כניסה נהדרת ומתאימה מאוד לשימוש כמצלמת טיולים.

מחיר:
מצלמה + עדשת קיט 18-55mm STM = 4,299 ₪
אחריות: 3 שנים של קרט

המצלמה הושאלה לסקירה באדיבות החנות Canon Pro Shop

תמונות דוגמה
ניתן להתרשם מהגלריה המלאה בפליקר

קנון EOS 100D - תמונת דוגמה

פרחים

קנון EOS 100D - תמונת דוגמה

וספה

תיבת עוגיות

פרח

ועד הבית

פלגים

מעבר לתגובות בפורום