רמקולים מוניטורים MUSIC Z3 במבחן

נמר לוי
18-06-2013 20:00

זה לא עוד פרוייקט DIY כי אם מותג חדש לגמרי בשוק האודיו האיכותי. זיו פרלמן מגלה כישורים כמתכנן רמקולים ואנחנו הראשונים לשמוע אותם. ביקורת רמקולים מוניטורים חדשים.

נראה לי שאין פעיל פורום שאינו מכיר את האיש שעומד מאחורי המוצר הבא שיעמוד למבחן. שמו "זיו פרלמן" והוא כיכב תקופה ארוכה כמנהל חנות המפעל של מוראל. בסוג של פטריוטיות בחר זיו את היחידות של מוראל שיעטרו את הרמקולים שלו. לדבריו, מוראל מייצרים יחידות ברמה גבוהה מאוד וכאחד שמכיר היטב את המפעל ואיכות הבניה שלהם, "אין מוצר טוב יותר שאבחר עבור הרמקולים שלי בתקציבים הללו".

זיו החליט לבנות מותג חדש משתי סיבות:

הסיבה הראשונה היא רצון לבנות רמקול אישי עבורו, רמקול שיתאים בדיוק לטעמו האישי. הסיבה השניה היא זו שבעצם זירזה את התהליך והיא בקשה של חבר שיבנה עבורו רמקול. מכאן יצא המותג החדש העונה לשם MUSIC.

נתחיל מקצת היסטוריה ואולי משהו שיעשה סדר לכמה חברים בפורום.

בשוק קיים כיום קיט שנקרא "ZIV TOW” על שמו של "זיו" כמובן. הרמקול הזה לא נבנה או תוכנן על ידי זיו, אבל הוא זה שפיקח על קיט DIY, המבוסס על יחידות בכירות של מוראל. וזה במסגרת תפקידו כמנהל מכירות בתחום ה-DRIVE UNITS. הקיט שהיה בגרסא השניה שתיכנן RUSSELL KAUFMAN (המתכנן האנגלי שהיה מעורב בתהליך הפיתוח של רמקול Fat Lady) סומן במהלך העבודה בשם "ZIV TOW” וכך העביר אותו למדיסאונד ומאז השתרש שמו של הקיט בשם זה.

המותג החדש אינו קשור לקיט "ZIV TOW” אם כי מוצר חדש לחלוטין שחלק ממנו מבוסס על הקיט וממנו שב זיו ובנה רמקול חדש בשם MUSIC. כן, שם פשוט וקל שמאפיין בקלות את מה שהרמקול הזה מפיק.

רמקולים מוניטורים MUSIC Z3 במבחן

MUSIC Z3 במבחן!

מדובר ברמקול מוניטור בגודל בינוני העשוי MDF, בקדמתו יחידת מיד-בס מהסדרה העליונה של מוראל (CW636) בקוטר 6.5 אינטש ויחידת טויטר גם כן מהמהדורה העליונה של מוראל (SUPREME ST1108). רכבי מעגל הקרוס אובר מגיעים מגרסאות גבוהות של MUNDORF וחיוט של KIMBER. בחלקו האחורי תמצאו את הפורט וטרמינלים איכותיים (S.W) של WBT.

התיבות תוכננו על ידי זיו בקפידה וזה לאחר שכמה וכמה מהן נפסלו. האזנתי לכמה גרסאות של הרמקול עד שהוחלט על המודל הרשמי ששוחרר לשוק זה עתה. דגם הרמקול Z3 מעיד על גרסאות נוספות ליצאו בעתיד, אחת מהן סודית אומנם, אך אני יכול לספר לכם שבדרך גם מהדורה יוקרתית ומושקעת יותר שתקרא Z6 ולדעתי לפחות, צפויה הפתעה מאוד מעניינת לשוק האודיו בישראל.

העיצוב

שמרני משהו. אולי אסתכן ואגיד "אנגלי", אולי "פשוט". מדובר בתיבה מלבנית, לא מעוצבת בעליל, אך רמת הגימור ואיכות הבניה בהחלט מתאימה למחירו. אהבתי מאוד את הצבע הבהיר למרות שכיום, ה-"שחור פסנתר" הפך להיות הצבע התורן. גימור העץ בהחלט עושה חסד עם העיצוב השמרני.

קצת טכני

מדובר ברמקול 2WAY המציג היענות לתדר העומדת על 38 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-22 קילוהץ בתחום הגבוה. הרמקול ממוצע בנצילותו ועומד על 86 דציבל ו-8 אוהם נומינלי. זיו ממליץ על מגברים שאינם חלשים מ-50 וואט. כל מה שמעל והוא איכותי יספק היטב את הרמקול הזה. לכן, זיו אינו נוקב בעוצמה מקסימלית המתאימה לרמקול.

רמקולים מוניטורים MUSIC Z3 במבחן
מבחן האזנה

Britten - Young Persons Guide to the Orchestra

מוסיקה קלאסית המנוגנת על ידי תזמורת סמפונית גדולה תמיד היתה עקב אכילס של מוניטורים קטנים. כבר בצליל הראשון אני חש שגם המוניטור הזה אינו חף מפחדים מהז'נאר הזה. מאידך, הוא כן מצליח לעשות כמה דברים שמוניטורים מתקשים לבצע. אחד מהם הוא איזון טונאלי מרשים מאוד גם בעוצמות גבוהות, ובנוסף הוא שומר על פרטים רבים למרות שקשה לו מבחינה דינמית. במיקוד כלים אני יכול לספר לכם שהרמקול הזה מהיר כברק. זה מתבטא בשקיפות מדהימה בשיחזור חליל פיקולו עם כל Britten - Young Persons Guide to the Orchestraהניואנסים שמאפיינים אותו. נהנתי מאוד לשמוע דרכו כלי קשת כמו כינורות, ויולות וצ'לו. הרמקול הצליח להמחיש היטב את הפרופורציות בניהם, את הגוף של כל אחד מהם ברזולוציה מרשימה ביותר. פחות התפעלתי משיחזור הקונטרבס שהיה חסר באוקטבה אחת אך עדיין, מה שהוא כן ניגן הוא ניגן מצוין.

ManOWar - Warriors Of The World

אני ממשיך עם הגזרה המאתגרת דינמית. רמקולים מוניטורים קטנים אמורים ליפול שדודים גם במוסיקת רוק כבד. הסיבה היא לא רק היכולת הדינמית המוגבלת עבור יחידת מידבס קטנה אחת, אם כי אופן ההאזנה למוסיקה מהז'אנר הזה. אני לא מכיר אדם שמאזין לרוק כבד בלילה בעוצמות נמוכות. זה פשוט לא מתאים. לכן, ברוב המקרים, חובבי הז'אנר יעדיפו רמקולים גדולים ואימתניים על מנת לשחזר תחושה של הופעה חיה במוסיקה הזו. המוניטור הזה מפתיע במיוחד. הוא מצליח לשחזר תוף רגל שנשמע מעולה, גיטרה חשמלית מלאה באנרגיה ובס ראוי בהחלט ולא רק ביחס לגודלו. מאידך, הרמקול כן מתקשה להעביר את השירה ביחד עם כל ההרכב המוסיקלי האלים אך הוא אינו קורס. העוצמה הגבוהה אומנם מגבירה את ה"חיבור" לשיר אך היא מרחיקה את הרמקול מהשיחזור הנכון של היצירה. הנמכה קלה, עדיין בגזרה הרועשת, ואנו מתחילים לקבל רזולוציה וביצועים פנומינלים טכנית אך קצת חסרים "עוצמתית". בחדר שינה או סלון בינוני/קטן, יהיה ניתן להאזין בעוצמה הזו והיא כמובן תמלא את החלל טוב יותר. כן, לגודל החלל יש משמעות אדירה. במיוחד כאשר הרמקול לא גדול והמוסיקה דורשת אחרת. יחד עם זאת, הרמקול הציג ביצועים שרמקולים אחרים יקרים שסקרתי נפלו בהם.

ישנה תחושה שלא ניתן להכשיל דינמית את הרמקולים הללו. הם מצליחים להעביר מוסיקת רוק כבד ברמה יוצאת מגדר הרגיל ומוסיקה קלאסית המנוגנת על ידי תזמורת סמפונית גדולה הוא מצליח לשחזר אומנם ברמה סבירה אך יחסית למוניטור, ולנסיון הרב שלי עם רבים כאלה, הוא מצליח לעשות זאת לא פחות מהטובים שבטובים שעולים גם יותר ממנו, אפילו כפליים יותר.

רמקולים מוניטורים MUSIC Z3 במבחן

Ben Webster - Stormy Weather

בגזרת הג'אז הרגוע הרמקול הזה הוא נינג'ה אמיתי. הוא נעלם בחלל כאילו אין רמקולים כלל. את האפקט הזה מקבלים בדרך כלל מרמקולים מאוד מאוד יקרים שאפילו כשאתה מביט בהם ומתרכז בידיעה שהצליל בוקע מהרמקול אינך מסוגל להרגיש שהרמקול שמולך מנגן. אתה עדיין תקבל תמונת סטריאו כל כך משכנעת שהויזואליות לא תשפיע על תחושת הנוכחות. כושר ההעלמות של Ben Webster - Stormy Weather הרמקולים מעצים את חווית ההאזנה, התלת מימדיות והנוכחות האנושית של נגנים בחלל. הדינמיות והפרטים מוסיפים עוד נקודות זכות לרמקולים. בכלל, התוצאה במוסיקה מהז'נאר הזה פשוט נשמעת נפלא!

כאשר התחלתי לבחון את הביצועים של הרמקולים הללו בקולות אדם הבחנתי בכמה יתרונות בולטים. אחד מהם היא יחידת המידבס המעולה שנבחרה עבורו. אני מכיר את היחידה הזו ממספר רמקולים והיא בעלת אופי צליל מאוד מיוחד. אפשר להגיד שהיחידות של מוראל מתאימות כמעט לכל סגנון מוסיקה בהתחשב ברמת הדינמיות, הרזולוציה והיכולת לזוז מהר מאוד. במקרה הזה הביצועים הטובים הטבעיים של היחידה מודגשים מאוד. המהירות האדירה מגלה לי כל תנודת אוויר שבוקעת מקולה של יסמין לוי. ה-Z3 מאוזן כל כך שלא ניתן לחוש את הטויטר מנגן. שתי היחידות מנגנות יחד כמקשה אחת. קולה של יסמין נשמע טבעי, נכון, מלא, מפורט להפליא ודינמי בטירוף. גם כאן, אני מאוד אוהב את הביצועים.

כמה שנעים להאזין כאן למוסיקת ג'אז וקולות אדם דרכו. ה- Z3 הוא פשוט רמקול ממכר. הדיוק, המהירות והבמה המרשימה מעצימים כל יצירה. בתוך זה תוסיפו בס מדויק ו"נכון" ויש לנו מתכון לצליל פנומינלי. זה לא עידון או תיבול. זה פשוט מאוד מעודן מבלי להרגיש עגלגל, מאוד מפורט מבלי להישמע בהיר או חריף, מאוד דינמי מבלי להישמע מאולץ. הרמקול הזה פשוט מנגן מוסיקה קלה בקלות מהפנטת.

רמקולים מוניטורים MUSIC Z3 במבחן
נקודות ציון

איך להגביר
זהו רמקול מאוד נוח להגברה. מגברי מנורות נשמעים איתו נהדר, מגברים טרנזיסטורים טובים גם כן. הוא ידרוש מינימום 50 וואט בשביל לעבוד במיטבו וזה כמובן תלוי בסגנון המוסיקה ובגודל החלל. אני חיברתי אותו למגבר של 350 וואט ולא חשתי כי הוא נכנע לו. מגבר שקט, איכותי, שקוף ומעל 50 וואט יתאים לו בהחלט.

התאמה לחללים
כמעט כל חלל יסתדר איתו. הדרישה היא מינימום 30 ס"מ מקירות צד ואחוריים, וככל שנרחיק יותר כך נקבל בס נכון יותר וביצועים טובים יותר. הוא גם יודע למלא חללים גדולים. בסלון ביתי (4.80 על 5.70) לא הרגשתי שחסרה לי עוצמה.

איך למקם
משולש שווה צלעות. ממש ככה, תהיו מדוייקים ותקבלו אותו במיטבו.

בנימה אישית

שמעתי את כל הגרסאות של הרמקול הזה, בכל פעם משהו השתפר. מידי פעם הצבעתי על חסרונות שחלקם תוקנו וחלקם הם בגדר המגבלות של רמקול מוניטור. אני יכול להגיד בביטחון מלא שבניית רמקולים זה פרוייקט שאני שמח שהוא לא בדמי. אני שמח שאין לי את החיידק הזה שנקרא DIY ושמח עוד יותר שאינני צריך לעסוק בזה. בסופו של דבר, כייף להאזין ליצירה שאני מכיר את העבר שלה, מהיכן היא נולדה וכיצד שופרה.

רמקולים מוניטורים MUSIC Z3 במבחן
סיכום

מדובר ברמקול מוניטור היי אנד אמיתי. בגזרת הפירוט הדינמיות והרזולוציה, ה-Z3 מתגלה כמצוין לא רק לרמת מחירו אם כי הרבה מעבר. ברמת האיזון הטונאלי מורגש שנעשתה כאן עבודה רבה בכיול מעגל קרוס הרמקול ובניית התיבה. הרמקול הזה, למרות שהוא מוניטור לא גדול במיוחד, מצליח למלא את חלל הסלון שלי בקלות. וזו אינה משימה כל כך קלה עבור מוניטור למלא חלל כזה. יחד עם זאת, הוא גם מצליח לנגן היטב בחדר שינה. הוא אומנם מעדיף מרחק מקירות צד ואחוריים אך במידה וזה מתרחש הוא אינו נכשל בביצועים. כמובן שככל שנרחיק מקיר אחורי נקבל עומק במה טוב יותר ותמונת סטריאו ברורה יותר. אני אוהב מאוד את הביצועים, אוהב את המראה הקלאסי/שמרני – אוהב את הרמקול.

שורה תחתונה

ה-MUSIC Z3 הוא שחקן חדש במגרש האודיו בישראל, והשחקן הזה יודע לשחק!

מחיר: 13,000 ש"ח

אחריות ושירות: אודיוזיפ

מעבר לתגובות בפורום