טלוויזיות מדגמי 2013 נחתו בישראל - מה התחדש?

ליאור קורן
31-05-2013 14:00

הקיץ מביא איתו טלוויזיות מדגמי 2013 החדשים של מיטב היצרנים, מה מאפיין את הדור החדש והאם ישנם שינויים גדולים לעומת דגמי השנה שעברה?

הדגמים, אותם ראינו לראשונה בחודש ינואר, בתערוכת CES בעיר לאס וגאס, מגיעים עכשיו לישראל, באופן מסורתי בחודשים מאי – יוני ויולי. בימים אלו, עורכות היבואניות המקומיות אירועי השקה ומחליפות בהדרגה את הסדרות הנמכרות בחנויות.

לד שולטתתתת

ראשית, הטכנולוגיה השולטת כמעט לחלוטין כיום בתחום הטלוויזיות היא LED LCD, ה- LCD הרגיל נעלם כמעט ובשנת 2013, הרוב המוחלט של דגמי טלוויזיות חדשים – במיוחד מתוצרת המותגים הידועים כולל בתוכו מנגנון תאורת LED ולא הפלורוסנט המיושן.
רוב מסכי הלד מגיעים כיום בתצורת EDGE LED – בה נורות הלד ממוקמות מסביב לפאנל ה- LCD – במסגרת המסך. הדגמים הזולים, אצל חלק מהיצרניות, כוללים נורות לד בגב המסך (מה שכונה בעבר Full LED), אך עם מספר נורות קטן יחסית. התצורה של Full LED עם מנגנון תאורה דינמי שהיתה נהוגה בדגמי הדגל, נזנחה כמעט לחלוטין – כנראה בגלל עלויות, מורכבות ואורך חיים וגם בדגמים הבכירים החדשים, ישנה תאורת EDGE LED, אך עם מנגנון שליטה דינמי אשר משנה את עוצמת התאורה בהתאם לסצינה המוצגת.

מבחינה טכנולוגית, מלבד רזולוציית 4K, אין השנה חדש בתחום מסכי ה- LED LCD, נראה שהטכנולוגיה הגיעה לכלל מיצוי שלה ומלבד שיפורים מינוריים במנגנון הניגודיות והחלקת התנועה, איך מהפיכות ביחס לשנה שלפני. היצרנית היחידה שהציגה חידוש מסויים בקטגוריה, היא סוני עם פילטר צבע חדש בשם Triluminos שאמור לשפר את אופן תצוגת הגוונים בתמונה, כמובן, יש לבחון את התוצאה בפועל ולא ברור עדיין עד כמה זה ישפיע על עולם המסכים והאם תשוחזר הצלחת טכנולוגיית הטריניטרון כמו בטלוויזיות CRT מהעבר.


קבוצת המיעוט - הפלזמות, אמנם ממשיכה להרשים מאוד באיכות התמונה (בעיקר בדגמים הבכירים) עם יופי של ניגודיות, שחור ותמונה טבעית לעין, אבל הצד המסחרי הינו בעייתי יותר ועלויות הפיתוח והייצור של פלטות הזכוכית הגדולות מול הירידה במכירות מאיימות לחסל את הקטגוריה הזו.

נראה שהקפיצה הטכנולוגית הגדולה הבאה תגיע רק בדור ה- OLED, שיחליף את ה- LCD כמו גם את הפלזמה. נציגה ראשונה למהפיכת ה-OLED, הוצגה לפני מספר שבועות בישראל ע"י חברת LG (שהיא היחידה שמוכרת טלוויזיה שכזו בעולם נכון להיום), טלוויזית האולד המסחרית הראשונה בגודל 55” צפויה לעלות כאן כ- 55,000 ש"ח, עם גוף דק משל סמארטפון, ניגודיות אסטרונומית ושחור חסר מתחרים בתמונה.

הגודל

השנה, יגיעו לישראל טלוויזיות גדולות מבעבר, אמנם, פנסוניק שיווקה בישראל כבר לפני מספר שנים טלוויזיה בטכנולוגיית פלזמה בגודל 103", אך רק עכשיו טלוויזיות ה- LED LCD מתחילות להציג מבחר של גדלי מסכים שנעים בין 70"-85" והפעם גם הרזולוציה מצטרפת לגודל עם 4K. הרזולוציה השולטת כיום ללא עוררין היא ה- Full HD 1920x1080p, הניצנים הראשונים של טלוויזיות 4K Ultra HD עם פי ארבע יותר פיקסלים בתמונה מתחילים להופיע, עם מסך 84” של LG, טלוויזית 85” של סמסונג ומסכי 55”-65” של סוני במחיר התחלתי של כ- 40,000 ש"ח.

טלוויזיות ענק 4K
נכון לעכשיו, יש מבחר מצומצם מאוד של תכני וידאו 4K, אין עדיין תקן מקובל של דיסק אופטי (בלוריי) לרזולוציה הזו וגם יצרני התוכן מתמודדים כעת עם אתגרי הפקת תכנים – מה שדורש החלפה של כל המכשור בשרשרת, החל ממצלמות, דרך אמצעי אחסון, עריכה ושידור, כך שהפיכת הרזולוציה הזו לסטנדרט מקובל, תערך מספר שנים.


תלת מימד – מה שאמור היה ליצור מהפיכה בחווית הצפיה בסלון, הפך לעוד תכונה במפרט הכתוב של המסך, אף אחד כבר לא מתלהב ממנו במסיבות העיתונאים או מתמקד בו. שתי השיטות – משקפי תלת מימד אקטיביים או פאסיביים נפוצות בקרב היצרנים ויש לא מעט חברות אשר מציגות דגמים בשתי השיטות תחת אותה מטריה.

ישראל בטלוויזיה

בהקשר הישראלי, עד היום, עברית הוטמעה בתפריטי המסכים של סמסונג, LG, סוני, פיליפס וכמה מותגים סיניים, כולל הוראות הפעלה מלאות ומדריך לפתרון בעיות כחלק אינטגרלי מהתפריטים. שאר החברות – במיוחד היצרניות היפניות, עדיין לא השכילו להכניס את שפת הקודש לטלוויזיות שנמכרות לקהל המקומי. היצרנים משתפרים בהקשר הזה וגם סוני, שידועה כנושאת את הדגל נגד הורדות פירטיות של קבצים (כמובילת פורמט ה- Blu-ray) מציגה השנה תמיכה בניגון קבצי MKV בטלוויזיות שלה, כולל הצגת כתוביות SRT בעברית.

טלוויזיה חכמה – היצרניות ממשיכות לפתח אפליקציות, למרות שסקרים שבוצעו בארה"ב הצביעו על העובדה שהמשתמש הממוצע לא ממש יודע לנצל את יכולות הטלוויזיה החכמה. מבין היצרנים, הקוריאניות מובילות בהתאמה וקידום של אפליקציות לשוק הישראלי בעברית, כאשר סמסונג היא הראשונה להשיק בישראל שירות VOD אמיתי המאפשר לצפות בסרטים ותוכניות דרך חיבור האינטרנט מבלי להיות מנוי לשרותי חברת יס או הוט. בטלוויזיות של סמסונג ו- LG ניתן לראות אפליקציות מקומיות, לקוחות שאר החברות יצטרכו להמתין בענין זה.

טלוויזיות חכמות
קליטת שידורים מקומיים: ממיר מובנה לשידורי עידן פלוס הופך לסטנדרט, כאשר דגמי המסכים שכוללים גם עברית, מאפשרים להשתמש בלוח השידורים (EPG) ולתזמן תוכניות לצפיה או הקלטה. יש תוכניות של הרשות השניה להשיק גם ערוצי HD ועל מנת להיות מוכנים לכך, חפשו טלוויזיות שמגיעות עם מקלט DVBT-2 שיהיה מוכן גם לדור הבא.


להתחבר לסמארטפון

הדגמים החכמים החדשים, מגיעים עם חיבור רשת מובנה – חוטי וגם אלחוטי. מלבד היכולת לגלוש באינטרנט ולהתקין אפליקציות, נושא החיבור לסמארטפונים וטאבלטים הפך לסטנדרט מקובל.

כיום, ניתן לקשר באופן אלחוטי את הסמארטפון לטלוויזיה, להציג ממנו תכני וידאו, תמונות ושירים או אף להעביר תכנים בכיוון ההפוך - מהמסך הגדול אל המסך הקטן. הסמארטפון הפך לשלט רחוק מתוחכם – בעזרת התקנת אפליקציה מתאימה ובנוסף, יצרניות כמו סמסונג, LG וגם סוני מציעות חיבור MHL – כבל שמתחבר ליציאת מיקרו USB בטלפון ומאפשר לשכפל את תצוגת הטלפון אל הטלוויזיה ובמקביל גם לטעון את סוללת המכשיר.

עיצוב: רוב הטלוויזיות עשויות פלסטיק, בצבעי שחור ופה ושם גם בגימור כסוף או לבן. בדגמים היקרים יש שילוב של חומרים כמו זכוכית ומתכת וגם צמד שלטים – אחד שלט רחוק רגיל והשני קטן יותר ומעוצב.

OLED TV
סיכום – קצת יותר מאותו הדבר

השנה, המשיכה להיות שנת מיתון בעולם, המכירות יורדות בעולם וגם הרווחיות נשחקה באופן משמעותי עם צניחת המחירים של טלוויזיות בשנים האחרונות (מי זוכר את הימים בהם טלוויזית 32” עלתה כ-6,000 ש"ח?...). כתוצאה מכך, הדגמים החדשים נותנים קצת יותר מאותו הדבר, עם שינויים בעיצוב החיצוני וגם ממשק משתמש משופר, הרחבת יכולת הקישוריות למכשירים נוספים ושיפור מסויים באיכות התמונה.

הדבר הגדול הבא עדיין אינו נגיש מבחינת מחיר לרוב הצרכנים- בין אם מדובר במסך LED LCD עם רזולוציית 4K או טלוויזיה מסוג OLED. בשלב הנוכחי המחיר יקר פי ארבע עד שמונה פעמים מאשר מסך חדש חכם מאיכות טובה ברזולוציית 1080p אשר מחירו נע כעת בין 4,000 – 20,000 ₪, תלוי בגודל ובמפרט.

תקופה זו, של חילופי דגמים, מספקת גם אפשרות למצוא דגמים משנת 2012 במחיר זול יותר. במקרה הזה, מומלץ לערוך השוואה של מפרט דגם 2012 מול מפרט הדגם המחליף, להוסיף למשוואה את פער המחיר ואז להחליט מה כדאי עבורכם.

מעבר לתגובות בפורום