וידאו במצלמות DSLR - עולם חדש של יצירה

ליאור קורן
24-05-2013 20:53

הבימאי רון שי Snow מדבר על מהפיכת הוידאו בעולם ה- DSLR שהפכה את צילום הקולנוע נגיש לכל צלם חובב והרימה את רף האיכות בתחום.

באירוע שנערך בחנות "ארליך – מרכז הצילום" והתמקד בעולם צילום הוידאו בעזרת מצלמות DSLR, הרצה על הנושא רון “Snow” שי – בעל חברת הפקות וידאו Snow Drum, מתמחה בתחום ה-DSLR.

רון שי (Snow) פתח את דבריו בהצהרה כי הכניסה של תחום הוידאו לקטגוריית מצלמות ה- DSLR, פתחה עולם חדש של יצירה עבור צלמים חובבים רבים. המגוון הענק של מצלמות כמו גם אביזרים משלימים והמחירים היורדים, יצרו חופש יצירתי חדש - דומוקרטיזציה אשר תלויה בעיקר בכישורי הצלם ולא במגבלת הציוד.

אירוע וידאו DSLR - ארליך מעבדות / רון שי Snow
מסטילס אל וידאו

ההיסטוריה המודרנית של עולם הוידאו, כללה עד לפני שנים ספורות מצלמות וידאו גדולות ומגושמות, בעלות חיישן קטן ועומק שדה פוקוס רחב, על מנת להקנות מראה קולנועי יותר (עם עומק שדה רדוד) נהוג היה לחבר אליהן מתאם 35 מ"מ עבור שימוש בעדשות שונות.
בשנת 2007, חברת RED השיקה את דגם One ובכך פרצה את השוק ליוצרי קולנוע עצמאי עם גוף שעלה 17,000$.  במונחים שלהתקופה, המחיר הנקוב נחשב זול, זאת לעומת מחיר של 100,000$-200,000$ למצלמות קולנוע.

ואז יצאה ה- קנון 5D Mark 2 ויצרה מהפיכה נוספת, הפעם אצל קהל החובבים הרחב, עם איכות וידאו מרשימה בזכות חיישן גדול, עדשות מתחלפות, עומק שדה רדוד, רגישות מרשימה בתנאי תאורה חשוכים ומחיר אטרקטיבי יחסי.

מאז, התרחב מאוד היצע הדגמים וכיום ניתן לרכוש דגם כניסה של מצלמת DSLR בעלת חיישן APS-C, אשר דומה בגודלו לחיישן מצלמת קולנוע "סופר 35 מ"מ", (מלבד הבדלים ביחס מימדי החיישנים שעומדים על 3:2 ב-DSLR לעומת 16:9 במצלמות קולנוע), כך שחיישני ה-DSLR מציגים רף מרשים בהחלט. דבר זה הביא לכך שגם בעולם הוידאו החלו לאמץ אלמנטים מה-DSLR כמו החיישן הגדול, תאימות לעדשות שונות ועוד.

כל הפיתוחים הללו יצרו דמוקרטיזציה של עולם הקולנוע, בה כל אחד כמעט יכול להפיק תוצר יפייפה, כאשר המגבלה היחידה היא הכישרון של הצלם. כיום, יש הרבה יותר ציוד נגיש, מה שהביא לגידול במספר היוצרים ולעלייה ברמה הטכנית של צילום והפקת וידאו.

רון שי Snow
DSLR – עדיין לא מושלם

למרות ההתקדמות, ישנן עדיין לא מעט בעיות בפורמט הקיים, בניהם ניתן למנות:
Moire – תופעת הקשתות בצילום מרקמים בעלי שורות צפופת. הדבר נובע מכך שהפריים נדגם בחיישן שורה כן שורה לא ואילו בפול פריים כל שורה שלישית נדגמת.
Rolling Shutter – תופעת הג'לי, נובעת מהשימוש בחיישני CMOS שסורקים את התמונה שורה שורה מלמעלה למטה, כך שבעת תנועה, חלקה העליון של התמונה כבר לא תואם לזה התחתון. בחיישני CCD אשר סורקים את הפריים בכל פעם על מלא שטח החיישן, הבעיה אינה קורית.
Aliasing - יצור פרטים בתמונה (עיוותים גרפיים) בגלל ניסיון "ניחוש" כאשר המצלמה לא מצליחה להבחין בהם.
עומק שדה רדוד מקשה על פוקוס נכון.
מסך פנימי קטן במצלמה ולא תמיד מפרקי, קשה לצפיה בשמש חזקה.
שקע HDMI קטן ולא מתאים לשימוש מקצועי בשדה.
התחממות חיישנים.
קבצים מקומפרסים.
ארגונומיה של מצלמת סטילס ולא של וידאו – דבר שיצר תעשיה ענקית של אביזרים נלווים כמו מכתופים, ריגים וכו'.

DSLR RIG
טיפים בסיסיים לצילום

ברוב המקרים, צלמי סטילס חובבים מגלים את עולם הוידאו ועליהם ללמוד בהדרגה את הדומה והשונה בין שני העולמות. כמו בצילום תמונות, יש לבחור ISO נמוך ככל האפשר, מצד שני, את איזון הלובן (WB) יש למדוד ולבצע באופן ידני מדוייק ולא לסמוך על המצב האוטומטי במצלמה.

צלמים מתחילים עושים פעמים רבות טעות בקביעת מהירות סגר גבוהה מדי, מה שגורם לוידאו להראות "אגרסיבי" עם תנועת עצמים לא חלקה. אם ברצונכם לקבל עומק שדה רדוד, מה שמצריך בחירה בערך צמצם גדול, עשו שימוש בפילטרים ND כך שתוכלו להוריד מהירות סגר ל- 1/50.


אודיו איכותי? השתמשו במקליט חיצוני שכולל גם יציאת אוזניות (שחסרה בדגמי DSLR פשוטים) להאזנה בצילומים בשטח. לרכוש מיקרופון חיצוני.


יש לזכור כי בצילום וידאו, המצלמות רגישות מאוד לרעידות, כולל בעת עמידה במקום ואחיזה במצלמה ביד. תזוזת המצלמה קובעת המון במראה הקולנועי ואפשר להשתמש כיום במגוון אביזרים יעודיים כגון סליידרים, דוליס וכו'.
בעת ביצוע מיקוד, להשתמש בעזרים דיגיטליים, למשל זום של המצלמה. אם יש טקסטורה מרצדת – Moire נסו להוציא אותה מפוקוס או לשנות מרחק מהאובייקט.

התרגלו לא לומר "אפתור את זה בתוכנת העריכה", עדיף לצלם כמו שצריך בשטח ולא לנסות להשאיר את תיקון הבעיה למועד מאוחר יותר שיצריך שעות רבות מול המחשב.

עריכה: הקבצים גוזלים נפח זיכרון רב, יש לדאוג לנפח אחסון מתאים, ניהול ארכיב מסודר של הקבצים וחובה גם לבצע גיבוי, אפילו לשני מקומות שונים. הצלם העצמאי צריך ללמוד את שפת העריכה ופעולות כמו Color grading, שליטה על מיקס האודיו, ובחירת קידוד נכון לתוצר הסופי.

שפה קולנועית: השתמשו בפריימים כמו במילים, שוטים הם משפטים, ספרו בוידאו סיפור – העבירו רעיון, נרטיב.
הזיזו את המצלמה והעבירו רגש, זום, לונג שוט וכו'. הכניסו קצב מתאים, בעזרת עריכה.

רון שי Snow 

ציוד ליום צילום

מהי רשימת הציוד המומלצת ליום צילום וידאו?
מצלמה ועדשה.

עדשות: הן קריטיות לאיכות התמונה, מומלץ לעבוד עם עדשות פריים איכותיות, לעשות זום עם הרגליים, יש בנמצא גם עדשות קולנוע יעודיות, עם צמצם רציף וסימונים מתאימים על העדשה.
סוללה, מומלץ יותר מאחת.
כרטיסי זיכרון.
טריפוד או מונופוד.
פילטר ND לצילום באור יום חזק, פילטר פולרייזר.
בד שחור כמו בימים עברו, כאשר אין מסך חיצוני, כיסוי בד שחור מעל הצלם והמצלמה עוזר בהחלט לשפר את הנראות של הצג האחורי במצלמה.
אביזרים נוספים: EVF – עינית אלקטרונית חיצונית, מקליט קול חיצוני, סליידר לצילום תנועות חלקות.

למצלמה יש יתרונות בשטח: היא מושכת פחות תשומת לב מאשר מצלמת וידאו יעודית גדולה, חלק מהדגמים החדשים מגיעים עם אפשרות יצירת סרטון מציאות מואצת Time Lpase כמו גם אפשרות צילום בהילוך איטי. ובנוסף, לא לשכוח שהיא גם מצלמת סטילס לעת מצוא.

במעמד האירוע, הכריז שי Snow על פתיחת בית ספר ללימוד אומנות צילום קולנוע G.M.P במתחם סטודיו גברא, בתוכנית לימודים תאורטיים ומעשיים של שנתיים במסגרת של יום בשבוע.

וידאו קליפ שהופק ע"י Snowdrum, צולם עם קנון 7D.


מעבר לתגובות בפורום