מגבר פונו Lehmann Audio - Black Cube SE במבחן

נמר לוי
03-05-2013 10:00

פונו סטייג' החדש של Lehmann Audio צנוע במימדים שלו ומציג כמה יתרונות השמורים למגברי פונו טרנזיסטורים. האזנו לשלל סגנונות מוסיקה דרכו ולהלן המסקנות. ביקורת Phono Stage.

החלק האנלוגי הוא הרכיב המורכב ביותר במערכת. הפטיפון בנוי מגוף, זרוע, ראש, מנוע ועל זה נוספים הכבלים המחברים בין הרכיבים. לכל אחד מהרכיבים השפעה מכרעת על התוצאה, אך אחד מהם, משמעותי ביותר – מגבר הפונו. העובדה שהוא מגביר אות מזערי, נטול בס כמעט לחלוטין, לאות חזק ועוצמתי מהווה אתגר לא קל עבור שיחזור מוסיקה. שמעתי בחיי המון מגברי פונו זולים ויקרים כאחד, מעטים מהם באמת מצליחים לשחזר את הצליל באופן מושלם כאשר אלו שכן הצליחו לעשות זאת היטב עולים בהתאם.

היום נציג אחד כזה שמחירו עומד על כמה אלפי שקלים בודדים. יצא לי לפגוש כמה חובבים אודיו מתחילים המעוניינים להיכנס לגזרה האנלוגית, עבורם, ההמלצתי תמיד היתה לבחור בפטיפון סביר ולהשקיע בראש ומגבר פונו איכותיים ככל שניתן. מנסיוני, פטיפונים זולים יסבלו יותר מבעיות בהגברת האות החלש מאשר בעיות רזוננס. יחד עם זאת, ברזוננס ניתן לטפל בעזרת משככים למינהם אך הגברת האות, שהיא אינה מכנית, מאלצת להשקיע במכשיר איכותי לצמצום החסרונות בהגברת האות המגיע מראש הפטיפון.

הפעם נדליק אור על מגבר פונו מבית Lehmann Audio הגרמנית מדגם Black Cube SE.

את היצרנית הזו אני מכיר שנים מהזוית המקצועית. מאז ומתמיד נחשבו מוצרי החברה כמוצרים נחשקים ואיכותיים בתחום ה-Pro. זו הפעם הראשונה שאני נתקל באסופה הביתית של היצרנית מה שעוד יותר מגביר את הסקרנות שלי לגבי המוצר שיושב כרגע על המדף וממתין למבחן. מעבר למוצרי ה-Pro ליצרנית זו מבחר עשיר של מוצרי אודיו. מגברים משולבים, מגברי הספק, קדמגברים וכמובן, מגברי פונו. מצ'יטוטים ברשת מצאתי התלהבות רבה בכל הנוגע למוצרי החברה ולכן ביקשתי לבחון דווקא את מגברי הפונו שלהם. אעשה ספויילר קטן שעדיין יאלץ אתכם לקרוא את הביקורת - זהו אחד המוצרים שהכי נהנתי לבחון. אולי זה בגלל המערכת החדשה (גם הזרוע וגם הרמקולים) אשר מאפשרת לי להגיע למסקנות עוד יותר מדויקות ביותר עבור כל רכיב שניכנס למסלול הסיגנל.

מה בוחנים היום

מדובר במגבר פונו MM/MC ותיק שמיוצר עוד משנת 1995 ומאז עבר שיפורים בעקר ברכיבים ובאופציות התאמת הראש. המוצר בעל ספק כוח נפרד המחולק כמובן לשתי יחידות. יחידת ספק הכוח מתחברת בעזרת כבל ליחידת ההגברה. יחידת ההגברה ממוקמת בתוך קופסא קטנה, שבקדמתה ומאחוריה כניסות ויציאות RCA לחיבור כבל הזרוע אליה וממנה לקדמגבר. בתחתית קופסת ההגברה תמצאו שלל בוררים הנקראים בשפת האולפנים "פצ'פצ'ים". אותם בוררים מאפשרים לכם לבחור את דרגת ההגברה (mm/mc) וההתנגדות המתאימה ביותר לראש בו אתם משתמשים.

Lehmann Audio -  Black Cube SE

איכות הבניה טובה מאוד. העיצוב פשוט ותעשייתי ולא מצאתי חן מיוחד במכשיר הזה שמעודד אותי להציגו במדף המערכת שלי. נכון, זה לא קשור לאודיו ולצליל אך עדיין, חלק מהענין במוצר, במיוחד בטווח המחיר הזה, זה גם להראות טוב. למזלנו, הוא קטן מספיק בכדי להתחבא מאחורי כל מכשיר. כל עוד הוא ממוקם במדף יציב, משוכך היטב, הוא אמור לנגן כהלכה.

מבחן האזנה

אני פותח את הביקורת עם מוסיקה קלאסית. הדבר הראשון שמושך את תשומת ליבי הוא הוא הנקיון של הצליל, הפרטים הרבים והאיזון הטונאלי המרשים. התזמורת הסמפונית מנגנת במלוא העוצמה בקטע פתיח אדיר ומלא באנרגיה. אם הייתי יכול לבקש תוספת של זיקוקים זה היה מושלם עבורי. הצליל דינמי, עוצמתי ורמת ההפרדה היא לעילא ולעילא. אין שום ספק שמדובר במוצר עם ביצועים מעולים בכל הנוגע לדינמיות ואנרגיה. במיקוד כלים אני מגלה שחליל הפיקולו מרגיש נינוח מידי, חסרה לי החריפות הטבעית שלו אך כן מצאתי שהפונו ממחיש היטב את הפרופורציות בין כלי הנגינה השונים. המגבר מצליח להמחיש גם את ההבדל בין כינור לויולה באופן ברור, כלים המסתובבים בגזרה הנמוכה (צ'לו, טובה) נשמעים מצוין. רמת ההפרדה מעולה, הרזולוציה מצוינת והצליל מפורט מאוד. יחד עם זאת תמצאו במה אדירה וברורה. לטעמי, התוצאה במוסיקה קלאסית המנוגנת על ידי תזמורת סמפונית גדולה טובה מאוד, קצת חסר לי גוף בתחום האמצע אבל בסך הכל – מעולה

מעטים מגברי הפונו הטרנזיסטורים שמצליחים לנגן כמו מגבר פונו שפופרות. יש משהו במנורות, שזה מגיע לפטיפון, שפשוט מצליח לשחזר מיד טבעי, חלק ומלא. לעומת זאת, מגברי פונו שפופרות אינם תמיד מצליחים להציג רמת פירוט ונקיון כמו אחיהם הטרנזיסטורים. במקרה הזה היתרונות הם הבולטים בעוד החסרונות כהים יחסית.

Lehmann Audio -  Black Cube SE

בגזרת הרוק אני בוחר ב-scorpions - still loving you. היצירה המדהימה הזו מהווה רפרנס עבורי בבדיקת מגברי פונו ורכיבי פטיפון בכלל. לקולו של הסולן יש נטיה לחריפות ועמימות. ה- Black Cube SE אינו מתרגש מהנטיה הזו. הוא מאוזן מאוד, מפורט להפליא ומלא באנרגיה. התחום התחתון נשמע מצוין. הבס מדויק, יוצא מהר ונעלם באותה מהירות. בכלל, התחום התחתון יציב ומגובש מאוד. הרזולוציה מעולה גם בתחום המיד והגבוהים אם כי שם מרגישים את אחד החסרונות של מגבר פונו טרנזיסטורי. המיד מעט מחוספס (אך לא מגורען) ו"אלים" מידי. לעומת זאת, הוא מייצר במה מאוד ברורה ומסודרת, עמוקה ומרשימה מאוד.

ike quebec - it might as well beמוסיקת ג'אז טובה, בלילה קייצי וחמים זו פשוט מתנה. בתקליט המדהים ike quebec - it might as well be. קיבלתי את כל היתרונות המובהקים של מגבר פונו טרנזיסטורי איכותי. הוא מצליח להעביר פרטי פרטים בסקסופון שמוביל את היצירה המתארים את גודלו, האוויר שבוקע ממנו והנידנוד של הצליל המאפיין אותו. את היצירה מלווה אורגן האמונד מקסים שמצליח ללטף את היצירה ברקע. הדינמיות המעולה שמפגין מגבר הפונו מאפשרת לי לשמוע כל תנועה בצליל שהוא מפיק. התוצאה לטעמי מעולה אך יש לי הערה אחת קטנה. הייתי רוצה עוד קצת גוף בסקסופון ועוד קצת נוכחות.

מנסיוני. רוב מגברי הפונו הטרנזיסטורים הטובים ניחנים בכמה יתרונות ברורים. בניהם פירוט, שקט ונקיון בכלל. החסרונות שלהם הוא ברוב המקרים בתחום המיד והגבוהים שנשמעים ברוב המקרים גסים ופחות יציבים. על מנת להשיג זאת ממגברי פונו טרנזיסטורים יש להניח שהוא יהיה יקר מאוד. במקרה הזה החולשות הללו, שניתן למצוא במגברי פונו טרנזיסטורים, אינן מורגשות כל כך אך עדיין קיימות.

Peter Schreier - das schönste ממשיך את המבחן. כאחד שחי עמוק בתוך הגזרה האנלוגית, קולות אדם, משום מה, נשמעים לי תמיד טוב יותר דרך פטיפון. ישנו מכנה משותף בין כל הפטפונים עם יתרונות לטובים יותר שבניהם. שיחזור קולות אדם דרך מערכת אנלוגית איכותית נשמע משכנע יותר מאשר רובם המוחלט של נגני התקליטורים או מחשבים משוכללים ככל שיהיו. גם כאן, המערכת האנלוגית שלי, בשילוב מגבר הפונו הזה, מצליחים להעמיד לי זמר בחדר, שעומד במרכז הבמה ושר עבורי בהופעה פרטית. בקטעי מוסיקה קודמים שבחנתי חשתי במחזור בשיחזור הגוף המלא של כלי הנגינה. הפעם זה לא מתרחש. הזמר מוצג היטב, עם בית חזה מלא באוויר וקול אדיר ועוצמתי. לא יכולתי להפסיק לשמוע את התקליט עד סופו. התוצאה היתה פשוט מעולה לטעמי.

Lehmann Audio -  Black Cube SE

נקודות ציון

חשמל
תשומת לב רבה בבחירת כבל החשמל יכולה להביא לשינויים דרמטים בצליל. כבל נחושת היה הנכון ביותר עבורם במערכת שלי. כבלי כסף מגבירים את תחושת המחסור בגוף ומוציאים ממנו בהירות קלילה שעלולה להעכיר את הצליל בקטעי מוסיקה הנוטים לחריפות.

מיקום והעמדה
כמו כל רכיב, גם הפונו מבקש לשבת על מדף ראוי, משוכך היטב ויציב. לא חשתי בהבדלים במיקום ספק הכוח עצמו. אותו הנחתי גם על המדף וגם על הרצפה. שינוי לא נרשם.

התאמה לראשים
כפי שדיווחתי בתיאור המוצר. בחלקו התחתון בוררים המאפשרים להתאים את הראש בדיוק או בקירוב ברמה החשמלית. רצוי לבחון את כל האופציות מסביב לאופציה המתאימה ביותר לפני שמחליטים. תשומת לב רבה לכיול מגבר הפונו בהתאם לראש תבטיח את התוצאה הנכונה והמתאימה ביותר עבורכם. אז אנא מכם, אל תתעצלו.

Lehmann Audio -  Black Cube SEסיכום

המסקנות שלי מאיכות מגבר הפונו הזה הן ברורות מאוד.

בימים האחרונים האזנתי להמון קטעי מוסיקה דרכו. אין ספק שמדובר במגבר פונו איכותי מאוד. מוסיקה אלקטרונית מורכבת מוצגת מעולה דרכו. היתרונות שלו בהפרדת כלים מצוינת הופכת כמעט כל יצירה תובענית לחגיגה. היתרון בהפרדת הכלים, הפירוט והדינמיות שהוא מציג הופכת אותו למגבר פונו מאוד ורסאטילי.

אחרי כל המבחן הזה הגעתי למסקנה שמדובר במגבר פונו טוב מאוד. אפשר להגיד שהוא כמעט מצוין. יש לו חסרונות שניתן למצוא בכל מגבר פונו טרנזיסטורי בגזרת המחיר הזו אך במקרה הזה החסרונות הללו אינם בולטים כל כך. מאידך, הבס שהפונו הזה מייצר הוא פשוט פנטסטי. הוא מצליח לייצר פרטים, מהירות ודינמיות מרשימה מאוד בתחום התחתון. הוא מפורט מאוד לאורך כל ספקטרום התדרים, תחום עליון מאוד מלא ומאוזן עם המיד והבס. אהבתי מאוד את האפשריות בהתאמת הראש למגבר הפונו, המאפשר לנו להתאים את הנתונים החשמליים של הראש לפונו ועל ידי כך לנצל את איכויות הראש בצורה האופטימלית. שמעתי המון מגברי פונו טרנזיסטורים ושפופרתיים בגזרת המחיר הזה. הפונו הזה בהחלט משקף את מחירו בזכות איכות בניה טובה מאוד, איכות סונית מעולה בתוספת מבנה קטן, פרקטי שאינו תופס מקום.

שורה תחתונה

תמורה מעולה למחיר. משתמש אנלוגי שעומד לרשותו התקציב הזה לשידרוג, מוכרח להאזין לו.

מחיר: 5400 ש"ח

אחריות ושירות: אלגזי אודיו בע"מ


מערכת הבדיקה
רמקולים - tidal contriva diacera se
מגבר הספק - pass labs - 350.5
קדם מגבר - audio research reference 3
מקור דיגיטלי - mark levinson 390s

אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
זרוע - graham engineering phantom b-44
מעמד זרוע - diy podarm
ראש - ORTOFON cadenza red
משקולת מייצבת לפטיפון - Stabilizer Thorens
תוספת פלטת קרבון לפטיפון - living voice

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים:

כבלי רמקול - Consensus Magnetic Field Correction Speaker Cable
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - cobala sosna - emotion
כבל כח לקדמגבר - cobala sosna - emotion
כבל כח לנגן הדיגיטלי - cobala sosna - emotion
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - ACUSTIC ZEN - KARAKTUA

תוספות:
מפצל חשמל - oyaide מדגם mtb-6 בעל שני שקעי בריליום, שניים נוספים העשויים פלדיום ושניים מזהב.
הארקה משופרת לקדמגבר -Acoustic Revive RCG-24 GROUND CONDITIONER

מעבר לתגובות בפורום