EOS-M - מצלמת Canon ללא מראה, ביקורת

גולן טופמן
25-04-2013 06:30

קנון EOS-M היא הנציגה הראשונה של החברה בתחום מצלמות ה-"ללא מראה", עם גוף קטן יחסית, מסך מגע וחיישן שמגיע היישר ממצלמות ה- DSLR, האם יש ליצרנית הותיקה מה להציע מול המתחרים? ביקורת מצלמה ללא מראה.

בשנים האחרונות מיקדה חברת קנון את רוב האנרגיות שלה בענף ה-DSLR, בעוד שהיא מבססת ארבעה דרגים: מצלמות הכניסה (כאשר 700D היא העדכנית כרגע), מצלמת הכניסה המתקדמת 60D, מצלמת סמי מקצוענים 7D ו-6D, והדרג המקצועני, אשר שמור לדגמי 5D ול-1D.

פרט לדרגים המקצוענים, כל מצלמות ה-DSLR של קנון מתבססות על חיישן קרופ APS-C, עם 18 מגה פיקסל, אשר בשנים האחרונות מוביל את ליין המצלמות, בעוד שהמעבדים הם אלו אשר משודרגים.


מול זה, שוק הצילום השתנה מאוד בשנים האחרונות. הגבול בין מצלמות מקצועיות גדולות לבין קטנות יותר, היטשטש כאשר קטגוריית המצלמות ללא מראה החלה לתפוס נפח משמעותי. אולימפוס ופנסוניק נחשבות לחלוצות, ולאחר מכן הגיחו גם המתחרות הנוספות - סמסונג, סוני, פוג'יפילם ולאחרונה (וזו העובדה המאיימת ביותר)- גם היריבה הותיקה של קנון – חברת ניקון.

אז מה קורה כאשר קנון יוצאת מהגבולות המוכרים לה? ה-EOS-M, יצור חדש במשפחת ה-EOS, היא מצלמת הקנון הראשונה (עם עדשות מתחלפות) אשר אינה מכילה מראה. גם כאן, החיישן הוא זה שהתרגלנו להכיר, עם 18 מגה פיקסל, אשר מלווה במעבד תמונה DIGIC 5.

Canon EOS-M
מפרט - מסורתי, אבל ללא מראה


מפרט ה-EOS-M אינו שונה באופן מהותי מזה של מצלמה ה-650D, למעט העובדה כמובן שמדובר במצלמה ללא מראה. החיישן והמעבד זהים, כמו גם יכולת צילום הוידאו אשר זהה לשאר מצלמות קנון המודרניות – עד רזולוציית 1080P וקצב של 30 פריימים לשנייה, כאשר ב-720P ניתן לעלות אף ל- 60 פריימים לשנייה.


השוני הגדול, עליו אשים את הדגש, מצוי בטכנולוגיה ובעיקרון הבנייה של המצלמה. מדובר במצלמה קטנת מימדים בהשוואה למצלמות ה-DSLR: רוחב 109 מ"מ, גובה 66 מ"מ ועובי של 32 מ"מ. המשקל יחד עם זאת, כולל סוללה ועדשה הינו כבד יחסית. 298 גרם לגוף של סגסוגת מגנזיום, עם גימור איכותי אפילו יותר ממצלמות הכניסה מעולם ה-DSLR. למצלמה מסך מגע מלא בגודל של 3 אינץ' וברזולוציה של 1,040,000 מיליון נקודות. המסך חד ואיכותי מאוד ועל כך ארחיב מעט בהמשך.

גוף המצלמה וממשק

בין אם אתם צלמים ותיקים ובין אם זו המצלמה הראשונה שלכם, ממבט ראשון, לא תילחצו כלל. למצלמה אין כפתורים רבים וזאת בשל תלות בממשק המגע (לטעמי זה לא דבר רע כלל). בצידה השמאלי של המצלמה נמצא את כניסת ה-מיקרו USB, מיקרו HDMI והפתעה נהדרת - כניסה למיקרופון חיצוני. ואל תדאגו – יש גם Hot Shoe (מסילה עליונה להלבשת מבזק חיצוני או מיקרופון) נורמטיבי לחלוטין, כך שתוכלו לעבוד כרגיל עם פלאש חיצוני במידה וגם המצלמה הקודמת שלכם הייתה מתוצרת Canon. המחבר הזה הינו חיוני – משום שבגוף המצלמה עצמה אין פלאש פנימי ויש להשתמש באחד חיצוני אשר מגיע באריזה (חבל שפלאש מקורי זה לא מאפשר הטיה של המבזק כלפי מעלה או לצדדים).


Canon EOS-M
בגב המצלמה ולצד המסך נמצא כפתור ייעודי להקלטת וידאו, כפתור התפריט, כפתור לניגון תמונות ווידאו שצילמנו במצלמה, כפתור להצגת מידע על המסך ואת הגלגלת המוכרת אשר מכילה כפתורי תפריט מהירים וכן גם משמשת לדפדוף במצלמה.

אז מה נשתנה? השתנה. בחלקה העליון של המצלמה לא קיימת גלגלת לבחירת מצבי צילום כפי שהתרגלנו עד כה. במקום – גלגלת קטנה אשר בוררת בין צילום "חכם" (מצב סופר-אוטומטי לצלמים מתחילים), צילום סטילס וצילום וידאו. על גבי גלגלת זו נמצא כפתור הצילום. מעט מתחתיו, כפתור ההדלקה.

הכפתורים נוחים לתפעול, איכותיים כמו גוף המצלמה ונבנו כך שלא יידרשו מקום מיוחד ולא יגזלו עוד שטח.


תפעול המצלמה


ובכן, התפעול השתנה. כדי לעבוד עם ה-EOS-M ביעילות ולנצל את כל תכונותיה, Canon ייצרה שתי עדשות חדשות: עדשת הקיט (כלולה בקיט): 18-55, עדשה איכותית למדי במבנה ובאיכות, לא מזכירה כלל את עדשת הקיט הפלסטיקית של מצלמות ה-DSLR, ועדשת הפנקייק- 22 מ"מ עם צמצם F/2 קבוע. שתי העדשות מתכתיות, בנויות היטב ועובדות בסינרגיה מוצלחת עם המצלמה.


מה עוד השתנה? 90 אחוזים מתפעול המצלמה הם באמצעות ממשק המגע. קנון לא ייצרה ממשק חדש במיוחד בשביל השינוי (שינוי שנכנס כבר ב-650D), אבל יחד עם זאת, בדרך פלא, הממשק נוח מאוד והכפתורים מספיק גדולים למגע. דרושה מילה טובה גם על רגישות המסך- מדובר בסוג מגע קפסטיבי, אשר דורש נגיעה קלה, בדיוק כמו בסמארטפונים המתקדמים. שינוי ערכי ISO, מהירות תריס וגודל צמצם – כל זה מתבצע במגע.


Canon EOS-M
ביצועים


החיישן אמנם ותיק, אבל מעבד ה-DIGIC  5 עושה כאן עבודה מצויינת גם בוידאו וגם בסטילס, והמצלמה מסוגלת לצלם ברגישות של עד ISO 25,600 בעוד שהתמונות אשר יוצאות עד ערך ISO של 6,400 הינן שמישות ואיכותיות. עדשת הקיט מספקת תוצאות מרשימות ויפות, צבעי המצלמה טבעיים ונאים לעין והתמונות חדות יחסית, כך שלא תצטרכו לבלות שעות נוספות מול תוכנת העריכה. לאלו שאוהבים אפקטים- ניתן לערוך את התמונות עם אפקטים מיוחדים בתוך המצלמה וטרם ההעתקה למחשב.


Canon EOS-M ISO
לעומת הפלוסים, חשוב לציין, וזאת לאחר התנסות ארוכה עם המצלמה, כי מערכת הפוקוס איטית מאוד ומתקשה לפקס, במיוחד בתנאי תאורה ירודים. מצאתי עצמי נאבק עם המצלמה, אשר ניסתה בכל כוחה לפקס – לפעמים במשך פרק זמן ארוך יחסית (ראו את צילום איילון בוידאו המצורף). ניתן לפקס גם באמצעות מגע על המסך וגם באמצעות חצי לחיצה על כפתור הצילום. אני כלל לא בטוח איזה מהם יעיל יותר, שכן ברגע שהמצלמה תתקשה לפקס, אף אחד מהם לא יבוא לעזרתכם מהר מהשני.


Canon EOS-M Image sample
עם מבט קדימה, במידה וקנון ידעו לשפר את מערכת וזריזות הפוקוס, מצלמת ה-EOS-M הבאה תהווה שיפור משמעותי. אין לי ידע זהה לזה של מהנדסי קנון, אבל ייתכן מאוד שמדובר בבעיה שניתנת לפתרון ברמת הקושחה. כך או כך, לא מדובר ב-Deal Breaker, אם כי בתופעה מעצבנת לעיתים.


לצד איטיות הפוקוס, אפשר גם לשבח - מדובר במערכת שקטה לחלוטין, אשר עובדת בצורה חלקה ואוטומטית בזמן צילום וידאו. מדובר בפיצ'ר אשר לא היה זמין עד לא מזמן, ומאפשר לצלם וידאו רציף ללא רחשים ממנוע העדשה אשר נקלטים במיקרופון המצלמה.

צילום וידאו:


חיי סוללה
הסוללה מספיקה לכמה שעות או כ-200 תמונות, כמחצית מההספק של ה-650D, כאשר צילום וידאו מקצר עוד יותר את אורך החיים של הסוללה (עד להטענה הבאה). למצלמה כניסת כרטיס SD על כל סוגיו ואם בוחנים תכונות נוספות, בולטת בהיעדרה העינית, אשר ממנה תצטרכו להיגמל (או להימנע בשמחה - תלוי באיזו מצלמה השתמשתם לפני כן). על מסילת ה-Hot Shoe תוכלו להרכיב את המבזק החיצוני אשר מגיע באריזת ה-Kit ופרט לכך, ניתן לומר שמדובר במצלמה פשוטה וקלה לתפעול.

Canon EOS-M Image sample
סיכום

ה-EOS-M מהווה טבילת מים ראשונה של קנון בעולם המצלמות ללא מראה. מי יקנה אותה? צלמים ותיקים וסקרנים (ואמידים) או צלמים מתחילים שמעוניינים לעבוד עם ציוד איכותי ולקבל ביצועים טובים ובמימדים קטנים. באמצעות מתאם מיוחד אגב - ניתן להשתמש בעדשות קנון המוכרות מסוג EF כולל מיקוד אוטומטי ושליטה מלאה מהמצלמה, כך שבסיטואציות מסוימות תוכלו לקבל מה-EOS-M תוצרים שלא יביישו אף מצלמת קנון (זאת בהתאם לעדשות אשר תזווגו לה).

מדובר במצלמה חדשנית, איכותית ויעילה, אך יחד עם זאת, מערכת הפוקוס לוקה בחסר, ואם אתם חסרי סבלנות או מעוניינים לתפוס רגעים חשובים ומכריעים (ילדים רצים למשל) יתכן והמצלמה הזו אינה מתאימה לכם. לנופים, המצלמה מושלמת, וגם עבור וידאו חלומו של כל צלם הוא לקבל מערכת כזו בגודל כה קטן עבור סיטואציות בהן מצלמה גדולה הופכת לנטל. זווגו ל-EOS-M מיקרופון חיצוני והיא תוכל לשמש בקלות לראיונות וסרטים קצרים לאתרים או אפילו סרטי תדמית.

שימו לב שהתענוג אינו זול. מחיר המצלמה הינו 4,500 ₪ באמצעות היבואן הרשמי קראט. במחיר זה תקבלו נוחות ותפעול חדשני.


בעד
: איכות תמונה, גודל, מסך מגע, כניסת מיקרופון לוידאו.
נגד: מערכת פוקוס איטית.

קנון EOS-M - תמונות דוגמה

Canon EOS-M Image sample

Canon EOS-M Image sample

Canon EOS-M Image sample

Canon EOS-M Image sample

Canon EOS-M Image sample

Canon EOS-M Image sample

מעבר לתגובות בפורום