רמקולים Living Voice Auditorium R3 במבחן

נמר לוי
18-04-2013 21:00

הרמקולים החדשים של Living Voice מאופיינים בעיצוב אנגלי שמרני ומצליחים להציב רף גבוה לחובבי המוסיקה. בחנו אותם בשלל סגנונות ואתגרים מוסיקליים. ביקורת רמקולים רצפתיים.

Living Voice האנגלית זו אחת מיצרניות הרמקולים הכי שמרניות שאני מכיר. כל הדגמים חולקים עיצוב זהה, עם שינויים פנימיים בלבד. מנעד המחירים נע בין 23,500 ש"ח ועד ל-45,000 ש"ח בגרסה היקרה ביותר וברמקול על אחד, שמחירו מופרע לחלוטין ועל העיצוב השנוי במחלוקת, עם הזרבובית מקדימה, אני לא מתכוון להרחיב. אבל אני משער שאתם מבינים מה אני חושב על זה.

Living Voice Auditorium R3 במבחן

ה- Auditorium R3 הוא הדור השלישי בדגם הזה של החברה. ההבדלים בין הדגמים והסדרות השונות הוא פנימי בלבד. התיבה נישארת כפי שהיא חיצונית עם שינויים בתוכה. אבל בגדול, תוכלו לספר שיש לכם את דגם העל כל עוד אתם לא מורידים את הגריל. הסרת הגריל חושפת ראשית את המבנה של הרמקול. הרמקול הזה כאמור בנוי במבנה דאפוליטו (מיד - טוויטר – מיד) מה שברוב המקרים תורם מאות לאיזון הטונאלי של הרמקול ומקל על חיבור הטוויטר לשאר היחידות. יחידות המידבס הן Scanspeak בקוטר 6.5 אינטש ויחידת הטוויטר גם כן של Scanspeak בקוטר 1 אינטש. החברה חושפת נתונים מרשימים כאשר הנתון החשוב ביותר עבור חובבי מגברי המנורות הוא רגישות של 94 דציבל ועכבה יציבה מאוד שנעה בין 6 ל-5 אוהם. זה אומר שכמעט כל מגבר, גם אם מדובר במגבר מנורות SE חלוש, יניע אותו בקלות, לפחות על הנייר. היענות לתדר שנעה בין 35 הרץ ועד ל-25 קילוהרץ מספרת לנו, שוב, על הנייר, שהוא אמור לנגן את כל מנעד התדרים של הרוב המוחלט של כלי הנגינה. הנתון היחיד החסר בעניין הזה הוא בכמה דציבל הוא יורד לתחום הנמוך. התחום הגבוה, ברוב המקרים, אינו קשה להשגה. את כל התענוג הזה תקבלו בתיבה לא גדולה במיוחד, היושבת על סטנד שחור הממשיך את צורתה, במשקל קליל של 18 קילוגרם ליחידה.

Living Voice Auditorium R3 במבחן

Britten - Young Persons Guide to the Orchestra

Britten - Young Persons Guide to the Orchestraהגודל שלו ביחס לצליל שהוא מפיק גורם לי להרים גבה. רגע, כל האנרגיה הזו באמת בוקעת מרמקול נמוך קומה, נראה פשוט למדי, וקל כנוצה? אז זהו שכן. כזה הוא הרמקול – מפתיע. הוא מצליח למלא חלל סלון לא קטן באופן משביע רצון. הוא גם מצליח להפריד היטב את הכלים השונים גם כאשר התזמורת מנגנת במלוא העוצמה. כאשר מתמקדים בסולו הכלים מגלים חליל פיקולו מקסים, הוא משכנע אותי בצליל טבעי, נכון, בגודל מציאותי. גם כאשר מאזינים למחלקת כלי הקשת ובהן הכינורות והויולות, קל מאוד להבחין בהבדלים בניהם, בגודל הכלי ובפרמטרים הקוליים המאפיינים אותו. לויולה קצת יותר משקל מהכינור אך במידה הנכונה. הנוכחות של כלים חיים בחלל החדר מורגשת היטב. מעט הפריע לי שהפוקוס אינו מושלם, הבמה אומנם מסודרת אבל לא מפוקסת לחלוטין. מהיכרותי עם לא מעט רמקולים במבנה דאפוליטו (מיד – טויטר – מיד) החסרון הזה מאפיין את כולם. לעומת זאת, האיזון הטונאלי של הרמקול הזה הוא פשוט יוצא מהכלל. אי אפשר להצביע על החיבור בין היחידות, הטויטר המיד והבס כאילו בוקעים מיחידה אחת טובה ומאוזנת להפליא. זה עבורי יתרון אדיר שקשה מאוד למצוא אותו בגזרת המחיר הזו.

המבנה הזה, דאפוליטו, מהווה כמה יתרונות וכמה חסרונות. אחד החסרונות שהצלחתי לגלות ברמקולים במבנה הזה הוא הפוקוס החסר. אני משער שאם לא תתייחסו לזה בכובד ראש אז לא בטוח תמצאו את החסרון הזה. הוא אומנם קליל, אומנם לא ממש הפריע לי אבל עדיין קיים. לעומת זאת, למבנה הזה יתרון מובהק על המון רמקולים מתחרים. הוא מאוזן מאוד ומספק במה ענקית ועמוקה במיוחד. חבל שאי אפשר לקבל הכל בחבילה אחת. אבל מה לעשות, ככה זה, במחירים הללו אל תחפשו שלמות – סתם תתאכזב.

Ben Webster - Stormy Weather

Living Voice Auditorium R3 Reviewגם בחלק הזה אני מגלה שהרמקול הזה יודע פשוט לשחזר כלים טבעיים היטב. הפסנתר מלטף, טבעי, נכון ודינמי מאוד. מקל השערות מפיק צליל לחישה מרגיע והרמקול חושף אותו כראוי. מין תחושה מאוד טבעית ומציאותית כאילו אני יושב באותו פאב ומאזין למוסיקה. התחושה הזו מתעצמת כאשר הסקסופון ניכנס לתמונה. הוא לא גדול מידי, לא קטן מידי. גודל הצליל שהרמקול הזה יודע להפיק הוא מאוד מציאותי. הוא אינו צובע את הצליל אם כי אני זוכר היטב שהדור הקודם כן הוסיף תיבול מיותר. הדור החדש נטרלי יותר, בריא יותר ומאוזן להפליא. אהבתי מאוד לשמוע כיצד הרמקול מפרק את הפריטה על הקונטרבס. מאוד מהיר, מיידי וחלק. אפשר ממש לחלץ כל תו ותו שבוקע מההקלטה. הבמה במקרה הזה, לעומת החסרון הקל בפוקוס שנרשם בניגון תזמורת סימפונית גדולה, מאוד מפוקסת, מאוד מוגדרת ומשכנעת.

הבס של הרמקול הזה נהדר. הוא מצליח להעביר תחושה מיוחדת של בס אמתי, בלי לנפח או להחסיר ממנו דבר. התחום הנמוך מאוד מפורט, מאוד "נכון" ומשכנע. לזה תוסיפו איזון מעולה וצליל עשיר וקיבלתם חבילה קולית מעולה למוסיקה מהז'נאר הזה.

Tiesto - Heroes

כאן זה נשמע פחות לטעמי. חסר לי עוד קצת כוח, עוד קצת אנליטיות ופחות נימוס. קטעי מוסיקה אלקטרונית אמורים לתת תחושה של מועדון כפי שמוסיקת רוק אמורה להעביר תחושה של איצטדיון. במקרה הזה, למרות שהרמקול מהיר ומדויק, התוצאה בינונית לטעמי. הצליל אינו עוטף, תחום האמצע מעודן וחסרה לי תוקפנות בצליל. המצב משתפר כשמגבירים עוצמה (אל דאגה, הוא עומד בזה בגבורה) אך מכיוון שלפעמים נעים לשמוע בעוצמות שפויות יותר, ובמקרים האלה הוא לא ממש מרשים בניגון מוסיקה אלקטרונית, אני רושם לו רק ציון טוב ולא מעבר.

ManOWar - Warriors Of The World

מוזר. אבל למרות שהוא אינו מצליח להעביר תחושת גודל ועוצמה במוסיקה אלקטרונית, הוא משנה את עורו ממש כמו זיקית ומביא לי בקלות את ההרכב הכי אלים שאני מכיר לסלון ביתי. הוא משחזר תוף רגל מרשים מאוד. קצר, מדויק, ללא שום מריחה. הגיטרות מלאות באנרגיה. הצליל מאוד מאוזן, אינו מגלה שמץ של חריפות, הבמה ענקית ומרשימה מאוד. גיטרת הבס אינה מבהילה את שאר התדרים ואלה לא בורחים אחורה על חשבונה. קולו של הסולן מצטרף לחגיגה ואני מגלה תוצאה מאוד דינמית, מאוד עוצמתית עם כל הפרמטרים המאפיינים צליל מוסיקת רוק חיה בהופעה. התוצאה במוסיקת רוק היא פשוט משגעת. התחושה היא שזה המגרש שלו.

אני מופתע מאוד מהעובדה שלמרות שתיבת הרמקול מרגישה כחוליה החלשה, על פניו הוא אינו משמיע אותה כלל. הרמקול מרגיש נטול תיבה, נטול הדהודים לחלוטין. התיבה הקלה הזו כנראה מחוזקת להפליא.

Living Voice Auditorium R3 Review

No Tengo Lugar יסמין לוי

הביצועים של הרמקול הזה בשיחזור קולות אנושיים הוא פשוט מדהים. הוא מצליח להעביר גם את הפרטים הקטנים יותר בקולה של יסמין לוי. בכלל, בכל ביקורת אני מוכרח להלל את היכולת של הזמרת הזו לסלסל במהירות ובדיוק כזה. זהו אתגר לא קטן עבור מערכות ורמקולים בכלל. על הרמקול לעקוב אחר כל תנודה בגרונה של הזמרת ולהעביר אותה אל המאזין. הרמקול הזה עושה זאת היטב. אפשר להגיד שבגזרת המחיר הזו זהו אחד מהרמקולים המרשימים בשיחזור קולות אנושיים. קולה של יסמין לוי נשמע פשוט נהדר. המשקל נכון, הטונאליות מעולה, האיזון באופן לא מפתיע מצוין. בכלל, הרמקול הזה פשוט תענוג לאוזן.

Living Voice Auditorium R3 Review

נקודות ציון

התאמה למגברים
אלו רמקולים מאוד שקופים. הם יחשופו בקלות בלתי נסבלת אלקטרוניקה בינונית באיכותה ויגרמו לכם לסבל רב עם אלקטרוניקה באיכות נמוכה. תאלצו להשקיע באלקטרוניקה מאוד איכותית, שקטה ומאוזנת. הרמקולים הללו רחוקים מלהיות סלחניים.

מיקום, העמדה והתאמה לחללים
הרמקול הזה הוא עונש למיקום אף בסופו של דבר יפיק מרגליות כשימוקם נכון. בחדר שלי, אחרי לא מעט ניסוי וטעיה, הצלחתי למקם אותו במיקום האולטימטיבי הכי לא צפוי. קרוב למדי לקיר האחורי, במפתח מאוד רחב וכמעט ללא הטייה פנימה. אני משער שתאלצו לשחק לא מעט עם המיקומים על מנת לסחוט ממנו את הבמה הנכונה בשילוב פוקוס ראוי.

ברגע שתמקמו אותו נכון הוא ינגן היטב בחללים בגודל בינוני וגדול. הוא אינו מתאים לחללים גדולים מאוד (6 על 7 וכדומה). לטעמי החלל שלי הוא הגבול המקסימלי שהוא מסוגל לנגן בו היטב (4.80 על 5.60 מטרים).

Living Voice Auditorium R3 Review
סיכום

אי אפשר שלא לצפות לגדולות מהיצרנית הזו. ה-Auditorium החדש של Living Voice הוא רמקול שיש להתגאות בו. הוא אינו מרשים למראה, אינו כבד ומסיבי, אינו יקר להחריד ובכל זאת, מצליח להביא אותי לידיעה שאודיו היי אנד איכותי לא חייב לעלות טונה של כסף. הוא מצליח להעביר מוסיקה רגועה ברוגע ששואב אותך לתוך הצלילים ומאידך יודע לנגן בדינמיות משביעת רצון בהחלט גם מוסיקת רוק כבד. הוא אינו מצטיין בניגון מוסיקה אלקטרונית או מוסיקת מועדונים, אז אם אתם מהגזרה הזו, הרמקול הזה לא ממש בשבילכם, בנוסף, שמעתי רמקולים מפוקסים ממנו אך כבר סיכמנו שמבנה דאפוליטו הוא מבנה מוגבל בבסיסו בעניין הזה. Living Voice יצרו רמקול מאוזן, אשר מציג צליל טבעי עם בימת צליל ענקית.

שורה תחתונה

זהו רמקול היי אנד אמיתי. הוא לא מכוון לחובב המתחיל ומאפשר להפליג איתו רחוק מאוד.

מחיר: 23,500 ש"ח

אחריות ושירות: אודיופריק

מעבר לתגובות בפורום