סף הכניסה לעולם ה-4K יורד – מצלמת קולנוע חדשה במחיר של 4,000$

ליאור קורן
09-04-2013 13:15

האם זאת המצלמה שתגרום למהפיכת תוכן ברזולוציית 4K? חברת Blackmagic משיקה מצלמת קולנוע 4K בעשירית מחיר כמעט מהמצלמות הקיימות ולפי הצהרתם מבלי להתפשר על איכות הוידאו. בנוסף, מושקת גם מצלמת קולנוע לכיס במחיר של 995$ בלבד.


BlackMagic Design היא חברה שמתמחה במוצרים לתחום עריכת והפקת וידאו מקצועי. כניסתה לתחום הצילום מאיימת לשנות סדרי עולם בתחום הקולנוע מול היצרניות הותיקות, כאשר שתי המצלמות אותן חשפה בתערוכת NAB מציעות יחס עלות תועלת בלתי מוכר עד היום בתחום. עד היום, מצלמות לצילום קולנוע באיכות 4K נמכרו במחיר התחלתי של כ- 25,000$-30,000$ (לפני תוספת של עדשות וציוד נלווה) והנה מגיעה Blackmagic ומצהירה כי היא מציעה מצלמה שאמורה להרשים בביצועיה, במחיר של 4,000$ בלבד (לגוף).

Blackmagic Production Camera 4K
Blackmagic Production Camera 4K

בלאקמג'יק מצהירה על המצלמה כי היא הקומפקטית ביותר מסוגה, היא מגיעה עם חיישן דיגיטלי סופר 35 מ"מ המצלם ברזולוציית 4K. אופן "תפיסת הפריים" בחיישן מתבצע בתצורת Global Shutter, מה שאומר כי הפריים נקלט כולו בפעם אחת (בדומה לנעשה בחיישני CCD) ולא שורה אחרי שורה – Rolling shutter (כפי שקורה בחיישני CMOS הפופולריים כיום בשימוש) וכך נמנע "אפקט הג'לי" אשר מציג עיוות של התמונה בתנועה מהירה בצילום במצלמות DSLR.
המצלמה מייצרת קבצי וידאו בפורמט ProRes 422 HQ של אפל או קבצי CinemaDNG RAW לקבלת איכות מקסימלית – מה שמייצר קבצי ענק על מקליט ה- SSD  הפנימי. מלבד 4K, ניתן לצלם גם וידאו 1080p בקצבי פריימים של 24p / 25p / 30p. היא מגיעה עם החיבורים המקובלים בתחום, מסך מגע בגודל 5" והיא תואמת לעדשות EF של קנון, צייז ואחרות.

Blackmagic Production Camera 4K
הגעתה של מצלמה שכזו לשוק, עוזרת להוריד את סף הכניסה לצילום באיכות 4K ויכול להאיץ בצורה מסויימת את כניסתו של פורמט ה- Ultra HD גם לתחום הביתי (אבל עדיין מדובר על סדר גודל של מספר שנים).

השוואה של ה- Blackmagic מול מצלמת DSLR מתקדמת, קנון EOS 5D Mark III:



מצלמת כיס לצילום קולנוע

הכרזה נוספת, מפתיעה גם היא חשפה מצלמת וידאו המכוונת לצלמי קולנוע חובבנים, "תפרנים" או למקרים בהם לא ניתן להשתמש במצלמות גדולות יותר בגלל בעיית מקום. המצלמה הינה קטנה במיוחד – עם משקל של 355 גרמים (לגוף העשוי מגנזיום) ברוחב של 128 מ"מ ועובי של כ- 2.5 ס"מ. המחיר הינו נוח ביותר ביחס לתחום – כ-995$ (ללא עדשה). ה- Blackmagic Pocket Cinema מגיעה עם חיישן בגודל 1" (מקביל ל- סופר 16 מ"מ במונחים קולנועיים) והיא מצלמת ברזולוציית 1080p בקצבים של 24p / 25p / 30p. כמצלמה המיועדת לשימוש מקצועני, אין לה מנגנון פוקוס אוטומטי, אלא מנגנוני עזר למיקוד ידני (כגון הגדלת האזור הנבחר על המסך, Focus peaking), קבצי הוידאו שהיא מייצרת הם בפורמטים פתוחים בקצבים של 220Mbps, כמו ProRes 422 ובהמשך השנה תגיע גם תמיכה בפורמט RAW קולנועי CinemaDNG 12 ביט. החברה מצהירה על חיישן בעל טווח דינמי רחב במיוחד (13 סטופים) אשר יאפשר להציג כהלכה גוונים כהים כמו גם בהירים כהלכה בתמונה.

Blackmagic Pocket Cinema Camera
המצלמה מגיעה עם מתאם לעדשות Micro 4/3 (מה שקרוי MFT) כך שהיא תוכל לעבוד על עדשות אולימפוס וגם פנסוניק כולל שליטה על צמצם ועם מתאמים נוספים ניתן יהיה לחבר אליה עדשות מתוצרת כל יצרן כמעט לעבודה ידנית.

ה- Blackmagic Pocket שומרת את הקבצים על כרטיסי זיכרון מסוג SD, אך בגלל רוחב הנתונים הגדול, כרטיס של 32GB יספיק לכ- 25 דקות וידאו בלבד. מסך אחורי בגודל 3.5" ורזולוציית 800X480 מיועד להצגת התמונה בזמן אמת, תפריטים וניגון קבצי הוידאו, החיבורים כוללים יציאת אוזניות, כניסת מיקרופון (מיני), מיקרו HDMI להוצאת אות הוידאו להקלטה או למוניטור חיצוני, כניסה לשלט רחוק ולספק כח.

Blackmagic Pocket Cinema Camera
מחיר המצלמה הינו כאמור 995$ בארה"ב, על כך יש להוסיף עדשות מתאימות, שיווק ה- Blackmagic Pocket Cinema Camera יחל בחודש יולי הקרוב.

מעבר לתגובות בפורום