רסיבר קולנוע ביתי Denon AVR4520 במבחן

נמר לוי
31-03-2013 12:03

ספינת הדגל של Denon הגיעה לפתח ביתו של נמר לוי למבחן. הכנסו לכתבה ותוכלו לגלות אם הספינה תצליח לעמוד גם בסערה

Denon: יצרנית יפנית ותיקה ומוערכת שהצליחה להכנס לתודעה של כל חובב אודיו וקולנוע ביתי. מעטים מודעים לכך ש- Denon היא אחת מיצרניות האודיו הותיקות ביותר וזו פועלת משנת 1910. אנחנו ב-2013. כן, נסיון כנראה יש להם. יחד עם זאת Denon הצטיינה תמיד בתחום הקולנוע הביתי אך על חשבון ההיצע שלהם באודיו דו ערוצי. היום נדליק אור על ספינת הדגל החדשה של Denon, ה-AVR4520 גדול המימדים והכבד. בואו נראה ונשמע מה הוא מסוגל לעשות.

קצת על הדגם

ה- AVR4520 הוא ספינת הדגל של היצרנית. מה שאומר שהוא הדגם היקר, הגדול, המשוכלל והבכיר של החברה. מדובר ברסיבר קולנוע ביתי בעל 11 ערוצי הגברה המייצרים לא פחות מ-190 וואט לכל ערוץ, ושני ערוצים לא מוגברים נוספים לשתי יחידות בס. הרסיבר מאפשר חיבור לרשת הביתית ולשדר רדיו אינטרנט, להזרים מוסיקה דרך הרשת הביתית בזכות התמיכה ב-NAS, ובנוסף לרסיבר 4 פורטים נוספים למיתוג הרשת למכשירים נוספים. כמו כל רסיבר מתקדם, גם הרסיבר הזה מאפשר ניגון דרך האייפון, אייפד וכל מכשיר התומך ב-AIR PLAY. הרסיבר מאפשר לעבוד בכמה תצורות האזנה ולחלק את עצמו גם לאיזורים שונים בבית. לדוגמא: הרסיבר יודע להפעיל את איזור הקולנוע הראשי ב-5.1 ולפצל ממנו שני איזורים נוספים בבית, עם שליטה מוחלטת על התכנים ועוצמת השמע בכל איזור בנפרד. מה שבעצם הרסיבר הזה יודע לעשות הוא לשכפל את עצמו לחדרים נוספים אך לאפשר לכם לצפות בתכנים שונים בכל חלל. במילים אחרות, הרסיבר מסוגל להפוך ל-3 מערכות נפרדות לחלוטין.

danon avr 4520

ברמת עיבוד התמונה הרסיבר הזה מעודכן בהחלט. תמיכה בתלת מימד קטנה עליו. ה- AVR4520 תומך ברזולוציה הגבוהה ביותר המוכרת לנו כיום – 4K ב-32Bit שזה אומר שלא תצליחו להתקיל אותו עם תכנים שהוא אינו מסוגל להעביר הלאה למסך או לרמקולים.

איך נראה

ה- AVR4520 הוא רסיבר גדול ואימתני. הוא מרשים למראה ובנוי כמו טנק אמריקאי קשוח ומשוכלל. מספיק רק להביט בחלקו האחורי בשביל להרגיש ביטחון מוחלט בכך שלא יהיה מכשיר שלא תצליחו לחבר אליו. הוא עמוס לעייפה בכניסות ויציאות ויוכל ללוות את הרוכש לשנים ארוכות ולאפשר לו חיבור של כל טכנולוגיית תמונה או אודיו הידועות לנו כיום.

danon avr 4520

 

danon avr 4520

כיול חדר

כמו לכל רסיבר מתקדם גם ל- AVR4520 מערכת כיול חדר (RC) משוכללת. אבל מה, כיאה ל- Denon, היא קצת מסורבלת לעבודה. לקח לי משהו כמו 10 דקות להשלים את כל הפעולות משום שהרסיבר, בכיול מתקדם (שזה מה שבחרתי) מאפשר למדוד ולכייל את המערכת מכמה איזורים שונים בחלל. המטרה היא להגיע לדיוק מוחלט של מערכת כיול הרמקולים לחלל. זה דורש התעסקות אך כידוע לנו, עושים זאת פעם אחת וזהו.

הערה: אין לי עניין לעבור צעד צעד על תהליך הגדרות הרסיבר. בחבילה תקבלו חוברת הוראות בכל שפה שרק תרצו לביצוע הגדרות נוח וברור. מה שכן אתם צריכים לדעת הוא שכאשר אתם מבצעים כיול rc יש לצאת מחלל ההאזנה ולשמור על שקט, רצוי לחבר את הרסיבר כאשר המסך מחובר אליו על מנת לצפות בבירור בפרמטרים השונים על גבי המסך, לא לשכוח להגדיר במצב הוידאו את הרזולוציה המקסימלית של המסך שלכם. מעבר לכך, לא מאמין שתהיה לכם בעיה להתמודד איתו ולכן אני מצהיר שהמבחנים שלי, הנוגעים לקולנוע ביתי, אינם אמורים לשמש כמדריך הפעלה. אתכם הסליחה.

הרסיבר מחובר ומוגדר. אני יושב בנקודת ההאזנה שלי ויוצא למסע עם ספינת הדגל של Denon

 Batman - The Dark Knight.

למרות שיש כבר פרק חדש ביצירה הקולנועית הזו, אני נישאר נכון להיום עם הישן שאני מכיר היטב.

כבר מהצליל הראשון אפשר לגלות כמה הרסיבר הזה חזק. הוא מצליח להפיק צליל סוחף ורך מצד אחד, תוקפני ואלים מצד שני. בתחילת הסרט, אחד מהשודדים יורה לעברו השני של הרחוב ברובה חצים. שיחרור החץ מהרובה מצליח לגרום לי למצמץ. הדינמיות שהרסיבר הזה מצליח לשחרר בעוצמה רבה היא פשוט מדהימה. כך גם הטבעיות שלו והיכולת שלו לגלות לנו חללים שונים. זה מתבטא במעבר בין המימד של הרחוב למימד של חלל הבנק המהדהד. יחד עם הפלייבק מאחור צפויה לכם חווית אקשיין מרשימה מאוד.

James Bond - Quantum of Solace

בשביל לגלות את הרסיבר הזה בקטעים אלימים יותר אני משתמש בסרט נוסף מסדרת ג'יימס בונד. גם כאן מדובר בפרק הקודם אך גם אותו אני מכיר מספיק על מנת לבחון היטב את הרסיבר.

ההתחלה של הפרק הזה היא אחת מסצנות המרדפים המרשימה שראיתי. היא אלימה מספיק מבחינה קולית על מנת לאתגר כל רסיבר שקיים בשוק. רעשי מנוע אימתניים של מכוניות ספורטיביות, חריקות גלגלים, התנגשויות חזיתיות ותוך כדי צרורות ירי מסוגים שונים של נשקים. כל הטוב הזה צריך לצאת לרמקולים בדינמיות ובמיידיות מוחלטת. הרסיבר הזה, על 190 וואטים לכל ערוץ, יבטיח לכם כי הרמקולים שלכם יכנעו עוד בטרם הוא ירגיש שלוחצים אותו. הוא חזק, חזק מאוד. אני יכול להגיד בביטחון שאין הרבה רסיברים שמסוגלים להעביר את הסצנה הזו בעוצמה כזו ובאיזון הזה. מאידך, אהבתי יותר את ה-pioneer בחלוקת הצליל לסנטר ולערוצים האחוריים. בתחום הזה, של הצליל ההקפי העוטף, ה- AVR4520 קצת פחות מרשים מה-Pioneer lx86 אך דינמי ממנו וחזק ממנו. אפשר להגיד שהבמה הקדמית ב- AVR4520 טובה יותר משל ה- lx86 אך האפקטים טובים יותר ב- lx86.

danon avr 4520

אני ממשיך עם תחום שבו Denon הצטיינו במשך שנים רבות – ניגון מוסיקה, אך הפעם נבחן אותו בניגון הופעות חיות ברב ערוצי.

ישנן כמה הופעות שהוספתי לחבילה. בניהן ההופעה של התקליטן האגדי Armin van buuren במופע האדיר שלו Miragh. מדובר באחת מהופעות המוסיקה האלקטרונית הכי מרשימה שניתקלתי בה. מעבר להפקה הכוללת שילוב של כלים חיים יחד עם אלמנטים אלקטרונים, המוסיקה של ארמין היא מוסיקת מועדונים מורכבת מאוד. יחד עם זאת, ההקלטה מדהימה וכל זה בשילוב של כמה מאות אלפי מבלים שמוחאים כפיים וצועקים. אותם תשמעו מהרמקולים מאחור. אני יכול להגיד לכם שה- AVR4520 בהחלט מצליח להעביר את התחושה של מועדון ענקי, מפוצץ במבלים ובאנרגיה. בסרט ההופעה ניתן גם לראות את מערכות ההגברה הקיצוניות ששימשו את התקליטן וההרכב החי כאשר ה- AVR4520 מצליח להמחיש לי כמה "כוח" יש שם בזכות הדינמיות, האנרגיה והעוצמה שהוא מסוגל להפיק.

גם בהופעות שירה מדהימות כמו זו של qween בשם Rock montreal אפשר להבין שהרסיבר מצליח להעביר אנרגיה של הופעה בפארק הומה אדם. הגיטרות נשמעות מצויין, האפקט של 5 ערוצים וסאב נשמע טוב יותר בהופעות מאשר בסרטים דרך הרסיבר הזה. אפשר להגיד שהוא הרבה יותר מוסיקלי מאשר חיית אפקטים. כלומר: מוסיקה ברב ערוצי נשמעת דרכו טוב יותר מאשר סרטים אם כי גם בהעברת צליל בסרט הייתי חי עימו בששון ובשמחה.

ניגון מוסיקה ב-דו ערוצי

לאחר שעקפתי את כל המעבדים וביקשתי ממנו לנגן מוסיקה בדו ערוצי התחלתי לגלות בו כמה יתרונות שקשה למצוא ברסיבר המיועד לקולנוע ביתי, אך מצד שני מצאתי גם כמה חסרונות שמתאימות להיותו רסיבר קולנוע ביתי עדיין.

בניגון מוסיקה קלאסית מרובת כלים המנוגנת על ידי תזמורת סימפונית גדולה, הרסיבר מגלה דינמיות, מהירות, אנרגיה וכמות פרטים שאומנם אינה עומדת מול מגבר סטריאו מדופלם אך הוא אינו רע בגזרה הזו. רמת הפרדת הכלים אינה מהמרשימות שנתקלתי בהן. הוא אינו מצליח להפריד את קבוצת הכינורות אחד מהשני, הקונטרס בין כינור לויולה אינו תמיד משכנע כך שניתן אפילו (למי שלא מכיר את היצירה) להיתבלבל ולחשוב שמדובר באותו כלי. בניגון מוסיקת ג'אז הוא נשמע לא רע בכלל. הוא מצליח להעביר פסנתר עם גוף שמצליח לשכנע את המאזין שמדובר בפסנתר אמיתי. הוא מצליח להעביר את עוצמת נקישות הקלידים בקלות אך חסר קצת בפרטים. הוא אינו מצליח להעביר את ה"עץ" של הפסנתר. בסולו הקונטרבס מרגישים שמדובר במגבר חזק, עם הרבה שרירים. אך הוא אינו מצליח להעביר כל פריטה ופריטה על הכלי.

במוסיקת רוק כבד הוא אכן מרשים. תודות לדינמיות ולכוח, הוא מסוגל להעביר את כל ההרכב המוסיקלי ועוד שירה. מכיוון שמוסיקת רוק כבד אינה מורכבת מבחינת ההרכב הכלי, הוא מצליח גם לספק הפרדה מצויינת. המרשים ביותר הוא היכולת לנגן גם בעוצמות נמוכות ולהישאר מאוזן. הבעיה היא שבעוצמות גבוהות במיוחד הוא אינו ממש מצליח לשמור על איזון ראוי והתחום הגבוהה תופס פיקוד יתר. אבל ביננו, בעוצמות הללו כבר לא נהנים ממש מהמוסיקה.

danon avr 4520

סיכום

אכן ספינת דגל ואכן לא מאכזבת. הטיול היה דינמי, מהיר, אנרגטי ונעים מאוד. מדובר ברסיבר מהליגה העליונה אך הוא חופן בחובו מספר חסרונות שהן נפוצות מאוד ברסיברים. כפי שאתם בוודאי מבינים מדובר ברסיבר קולנוע ביתי. אני ממש לא מצפה ממנו לנגן אודיו דו ערוצי כמו מגבר משולב סטריאופוני טהור גזע. מאידך, הוא אומנם לא מצטיין בניגון אודיו דו ערוצי אך הוא מביא עימו כמה יתרונות מובהקים כאשר העקרי שבהם הוא הכוח הבלתי נתפס שלו וביכולת שלו לנגן בקול רם. לעומת זאת, בניגון אודיו רב ערוצי הוא פשוט מעולה. העיבוד שהוא מבצע עבור 5 רמקולים ויחידת סאב מדהים. מערכת כיול החדר היא אחת מהטובות שנתקלתי בהן. הוא מצליח להעלים את התחושה של סאב נפרד ומעביר את הצליל כמקשה אחת מאוזנת להפליא. הוא מגלה לנו שיש רמקולים מאחור אך היה חסר לי עוד קצת דגש בכל תחום האפקטים מאחור. יחד עם זאת, הוא מעודן להפליא ואינו מגלה אפילו שמץ של חריפות או בהירות יתר בצליל. זה מתבטא בכך שגם בסרטים מאוד תובעניים ואקשניסטים הוא אינו מעייף את האוזן. ברמת הפיצ'רים והטכנולוגיה בכלל, הרסיבר הזה הוא חללית חדשנית ומעודכנת היטב. הוא יעביר כל טכניקת שידור וידאו ואודיו. הוא מסוגל לחלק את עצמו לאיזורים שונים עם שליטה אבסולוטית בכל איזור הן של תמונה והן של קול. הוא נראה מליון דולר. מרשים נוצץ ואלגנטי בו זמנית. רק בשביל הלוק הזה בא לי להשאיר אותו אצלי. בכלל, Denon יודעים לייצר מוצרים מרשימים מאוד למראה. תוסיפו לזה איכות צליל מעולה, איכות בניה מהמעלה הראשונה, פיצ'רים מפה ועד להודעה חדשה, תמיכה בכל הפורמטים הידועים לנו כיום וקיבלתם עסקה שיכולה ללוות אתכם שנים רבות מבלי להרגיש עתיקים. נכון, הוא לא זול ואני מתייחס אליו כמוצר יקר. זה אומר שאני הרבה יותר "מסתכל על קטנות" בסקירות של מוצרים במחירים הללו. זה משום שעדיין, איך שלא תסתכלו על זה, תאלצו שתאלצו להסתפק ב-10 שקלים עודף מ-20,000 ש"ח בכדי שהוא יעטר לכם את הסלון.

מחיר: 19,990 ש"ח

אחריות ושירות: קליר אלקטרוניקה

מעבר לתגובות בפורום