סוני אקספריה Z – סמארטפון הדגל במבחן

תומר צין
29-03-2013 06:25

Xperia Z מגיע עם הבטחה גדולה וגם כמה חידושים מסקרנים בדמות מסך Full HD ועמידות למים. האם אכן מדובר במכשיר מהפכני ושדרוג משמעותי ממכשירי סוני האחרים? ביקורת סמארטפון.

 

חברת ברס אלקטרה, נציגת סוני מובייל בישראל, השיקה לפני כעשרה ימים בישראל את מכשיר הדגל החדש של סוני - האקספריה  Z עם גודל מסך של חמישה אינץ'. גודל המסך מביא את המכשיר לנגיעה בקטגוריית פאבלט (שילוב של סמארטפון וטאבלט), הראשון מבית סוני. זהו מכשיר הדגל הנוכחי של החברה, אשר מושק בארץ באמצעות המשווקים המורשים של היבואן, הוא זמין בפרטנר לרכישה ויושק בקרוב גם בפלאפון וסלקום.

עם פירוק השותפות עם אריקסון והפיכת החברה ל-"סוני מובייל", נראה חל שינוי ניכר באופי המכשירים ובהתקדמות המוצרים. האקספריה  Zנחשף לראושנה  בתערוכת CES 2013 בתחילת השנה וזכה להד תקשורתי. שנה לאחר שהשיקה את האקספריה S, סוני הגיעה לסוף האלפבית עם האות Z, ספינת הדגל שלה, לשנת 2013. הסמארטפון החדש, הוא הניסיון הנועז ביותר שלה להוביל בתחום הטלפונים החכמים.

"הענק העדין"

למרות שעיצובו שונה ממכשירי העבר, יש עדיין ב- Xperia Z קוים שמזהים אותו כמכשיר מבית הייצור של סוני. העיצוב הוא קלאסי ונקי, עם קווים ישרים ופינות חדות, מרובע והוא משווק בשלושה צבעים (לבן, שחור וסגול). חזית וגב המכשיר בנויים מחומרים איכותיים, כגון אלומיניום וזכוכית מחוסמת בגוף המכשיר הדק, עשויים זכוכית דקה וקלה במיוחד, כל כך עדינה עד שעושה רושם כי מדובר בפלסטיק. למעשה, יש לו לוח זכוכית המכסה את כל הגב שלו, יחד עם הכפתורים הקדמיים מה שהופך אותו למראה סימטרי מאוד. סוני הוסיפו מעט קימורים כדי לרכך את הקצוות, אם התרגלתם למכשיר עם פינות מעוגלות יותר, דוגמת הגלקסי S3, זה ייראה מעט לא נוח בהתחלה, אך כעבור זמן קצר מתרגלים לזה.

Sony Xperia Z - ביקורת סמרטפון - צילום אלי כרמי
כפתורי התפעול ומידות


אקספריה Z הוא טלפון גדול מימדים ומצויד במסך 5 אינץ'. לא כולם אוהבים את הטרנד הזה וקשה להאשים אותם. התצוגה אמנם גדולה ומרשימה, אך מימדי המכשיר עלולים להקשות על אחיזתו ותפעולו ביד אחת. כפתורי הקול וההפעלה נמצאים באמצע צידו הימני של המכשיר והדבר מקשה על הנגישות לכפתורי ההפעלה. אף שיש לי ידיים גדולות, היה זה בלתי אפשרי מבחינתי להגיע לכל אזורי המסך ביד אחת בלבד. יש להבחין בין אחיזה של המכשיר ביד ימין לבין אחיזתו ביד שמאל. כאשר אוחזים את המכשיר ביד ימין, כפתור הקול שנמצא בצד ימין למטה, מקשה על תפעלו בגלל המרחק שנוצר בין האגודל לבין כפתור הקול. קושי דומה מתבטא כאשר אוחזים את המכשיר ביד שמאל. מבחינת המידות והמפרט, אורכו 139 מ"מ, רוחבו 71 מ"מ ועוביו 7.9 מ"מ - הוא דק בצורה מענגת. משקלו 146 גרם ואמנם מגודל, אבל לא מגושם. המסך של האקספריה Z לא רק גדול, אלא גם כולל תצוגת Full HD בצפיפות פיקסלים של 440 פיקסלים לאינץ', שביחד עם המעבד החזק בן ארבע הליבות מסוג סנאפדרגון S4 של קוואלקום במהירות 1.5 ג'יגה הרץ, מצליחה ליצור חוויית צפייה מוצלחת.


Sony Xperia Z - ביקורת סמרטפון - צילום אלי כרמי
מסך ותצוגה


המסך נראה טוב, איכותי וקריא גם בשמש והוא גם חד, הודות לרזולוציית ה- Full HD, מה שמתבטא בקלות של קריאת טקסטים. סוני הטמיעה במכשיר גם את מנוע עיבוד התמונה Bravia אותו השאילה ממסכי הטלוויזיה שלה, הוא מדגיש את הניגודיות והצבע בעת צפיה בתמונות וקטעי וידאו אך היינו שמחים לראות אותו בפעולה בכל היישומים של המכשיר. סוני משתמשת בטכנולוגיית LED LCD במסך הזה ואין כאן את השחור והניגודיות הבולטת של מסכי AMOLED. אם מטים את המסך לצדדים, התמונה נעשית קצת חיוורת ואף מעט דהויה.

ממשק האנדרואיד של האקספריה Z הינו יותר מינימליסטי ו"קמצן" בשכלולים, סוני השאירה את רוב מאפייני המערכת המקוריים ללא שינוי מהותי, ישנם פחות מאפיינים והתאמה אישית, מאשר בגלקסי S3 ומהאחרים, המצוידים יותר. אין בחזית המכשיר לחצנים פיזיים, שורת הלחצנים מופיעה כגרפיקה על חלקו התחתון של המסך – בדומה למה שראינו בטלפון נקסוס של גוגל.


מים ואבק


את תכונת ה-"עמידות" שקיבצה סביב המכשיר תשומת לב רבה ראינו בעבר בטלפונים של מוטורולה למשל, אך כאן מדובר בטלפון מדגם דגל ולמרות שהוא מעוצב באופן אלגנטי ועדין (לא כזה שנראה כמו "מכשיר עבודה"), הוא עדיין אטום למים ולאבק. העמידות המקסימאלית המובנית למים ואבק בתקן IP57, אומרת שכל הפתחים של המכשיר, כמו האזניות, המטען וכרטיס הסים, חסומים בצורה הדוקה, ודורשים התעסקות קלה כדי לפתוח אותם. די מתבקש כשחושבים על זה אבל יכול להוות חיסרון לאנשים מסוימים. האקספריה Z אינו פוחד מנפילה לאסלה ואם כל הפתחים שלו סגורים כהלכה, הוא יכול לשרוד חצי שעה מתחת למים עד לעומק של מטר. וכן, הוא יעבוד גם אז. אנחנו אהבנו את התכונה הזו במיוחד שמאפשרת למשתמש לענות לשיחה חשובה גם כאשר הוא נמצא באמבטיה, מבלי לחשוש מהרטבת הטלפון. למעשה, הטכנולוגיה אותה הכניסה סוני לתוך המכשיר מאפשרת למסך המגע לזהות את האצבעות, גם כשהמסך רטוב.


 

Sony Xperia Z
נגני צליל ומדיה

האקספריה Z מצויד ברמקול מונופוני יחיד (צליל סטריאופוני היה מתקבל בברכה), אשר ממוקם בצד ימין התחתון של המכשיר. האיכות של הרמקול גבוהה עם צליל נקי ביותר, ואפשר לשמוע בחוזקה כל דבר בקלות. משני צידי השיחה איכות השמע מצוינת וגם לא נתקלנו בניתוקים. אותו דבר היה גם באפרכסת, נקי מרעשים וצליל חזק ואיכותי מאוד. בולטת גם איכות האודיו, שהייתה טובה מאוד. למכשיר נגן מדיה מצוין ומעבד אודיו הטוב ביותר ששמענו בטלפון חכם, מלבד אולי רכיבי Beats של HTC. אקספריה Z מספק חווית סאונד נפלאה וטובה, קיימים ערכת נושאים המדמים מצבים שונים, אקולייזר 5 ערוצים ומצבים לשיפור הצליל. בראוו.

Sony Xperia Z - ביקורת סמרטפון
אפליקציות ופונקציות


מערכת ההפעלה היא אנדרואיד בגרסת ג'לי בין 4.1.2 מבית גוגל. סוני אומרת שהוא ישודרג לאנדרואיד 4.2 זמן קצר לאחר השקתו, בתחילת הרבעון השני של שנה. סוני הוסיפה על המערכת תוספות משלה, כמו מקלדת המאפשרת כתיבה בהחלקת האצבע בין האותיות מבלי להרים את האצבע מהמסך, אפשרות להציג בקלות תמונה בצורה אלחוטית על טלוויזיה תומכת וגם הצגה של Sony Xperia Z - ביקורת סמרטפוןהאקספריה Z בצורה מלאה על המסך הגדול. סוני הטמיעה במערכת ההפעלה מספר אפליקציות ביניהן אפליקציית "Walkman" הקלאסית, מאפשרות גישה לכל המוזיקה שהורדה למכשיר ואינטגרציה עם פייסבוק, אפליקציות  "Movies" ו-"Album" המאפשרת גישה קלה לתמונות חברים בפייסבוק ומיון תמונות על פי מיקום. סוני מאפשרת לשתף גם מוזיקה, תמונות וסרטים מתוך הטלפון החכם עם מגוון מוצרי סוני דרך חיבור בנגיעה בלבד (NFC), לרבות רמקולים, אוזניות וכעת גם טלוויזיות. ישום Sony Car מאפשר לתפעל את הטלפון במכונית, עם ממשק בעל אייקונים גדולים וקיצורי דרך לפעולות הנדרשות בנסיעה.


דפדפן אינטרנט

במכשיר שקיבלנו לסקירה, דפדפן האינטרנט המותקן היה כרום של גוגל (ולא הדפדפן הסטנדרטי של אנדרואיד). דפדפן זה הניתן וזמין להורדה מחנות הגוגל פליי הוא בהחלט נוח יותר מהדפדפן המקורי וכולל שימוש בלשוניות, אפשרויות סנכרון של החשבון האישי לדפדפן בגרסתו השולחנית כמו סימניות, המשך גלישה, סיסמאות ועוד. האקספריה Z התמודד בצורה מכובדת ומספקת ביותר עם דפי אתרים "כבדים" וארוכים. גלישה איתו היא מהירה והתמיכה בגרפיקת פלאש טובה מאוד. מול המתחרים, בסעיף זה, אל לנו לשכוח ש-HTC One  וסמסונג גלקסי אס. 4 כבר רצים עם מעבדים חזקים יותר, שבקלות מסבירה מדוע יש להם ציונים כמעט כפולים, במבחני ביצועים כגון AnTuTu ו-Quadrant Standard. חידוש נוסף שהגיע בגרסאות אנדרואיד האחרונות הוא החיפוש בגוגל, המכונה Google Now. לא מדובר רק בחיפוש, אלא במנוע חכם המסוגל לנבא ולבצע משימות יומיות עבורנו. כך ניתן לצפות בכרטיסיות שונות עם תחזית מזג האוויר, דיווחי התנועה בדרך לפגישה הבאה, תוצאות ספורט של הקבוצה האהובה, שעות של הצגות וסרטים ועוד. כל זה מתבצע באופן אוטומטי ומבלי שנבקש, כאשר את הנתונים הוא שואב מהעבודה שלנו עם המכשיר ובמקומו. ניתן לומר אותו דבר על הדפדפן המובנה שהוא בהחלט יספיק לרוב האנשים.

קישוריות

האקספריה Z מגיע עם 16 גיגה בייט שטח אחסון וחריץ כרטיס מיקרו SD שתומך בעד 32 גיגה בייט נוספים. בעוד שלא ניתן לבדוק את קישוריות ה LTE בישראל. חיבור הסלולר היה יציב גם באזורי קליטה גרועים, החיבור ל WiFi היה מהיר ולא כלל שום בעיות והחיבור למכשירי WiFi Direct ובלוטות' היה אחד הנוחים והמהירים שנתקלתי בהם, במגוון רחב של מצבים ומכשירים. עבור המשתמש הכבד והעסקי, היכולות המרשימות של האקספריה Z בתחום ה- NFC, DLNA ו-,WiFi Direct  בהחלט יתקבלו בברכה.

מצלמות


מצלמת המכשיר הינה ברזולוציית 13 מגה פיקסל, בתאורת יום, התמונות מציגות חדות ופרטים רבים ועם צבעים נעימים לעין ונייטרלים. לעיתים יש השהייה מסויימת עד שיישום המצלמה נכנס לפעולה, מהירות מנגנון המיקוד טובה אבל נעילת הפוקוס אינה תמיד מיידית מיידית כפי שקורה בטלפונים מתחרים כמו גלקסי S3.

Sony Xperia Z - ביקורת סמרטפון
להבדיל מדגמים קודמים של סוני, המצלמה, לא מאפשרת לצלם באמצעות לחיצה על כפתור פיזי אלא רק באמצעות לחיצה על האייקון של המסך. תפריט הגדרות הצילום מאפשר להפעיל תיוג גיאוגרפי לתמונות, הפעלת צילום באמצעות זיהוי חיוך של המצולמים ואף ביטול של אפקט צליל תריס המצלמה.

Sony Xperia Z - ביקורת סמרטפון
מצלמת ה- Z הינה זריזה מאוד בקצב הצילום הרציף שלה והיא מסוגלת לצלם 7 פריימים לשנייה, למעשה ללא הגבלת זמן: עד שהסוללה מתה או שכרטיס הזיכרון מתמלא, מרשים בהחלט. כאשר החשיכה יורדת, מתרבה הרעש הדיגיטלי (כמצופה מחיישן קטן ומרובה פיקסלים) ועיבוד התמונה עמל במטרה להסיר אותם, תוך שהוא גורם לטשטוש יחסי של הפרטים בתמונה. הקלטת וידאו טובה – באיכות 1080p בקצב של 30 פריימים לשניה, למרות שנתגלו בה פגמים קלים, מנגנון ייצוב התמונה מסייע כאשר המצלמה היא נייחת.  הקלטת אודיו פועלת מצוין, הפוקוס האוטומטי עובר במהירות בין נושאים קרובים ורחוקים, והחשיפה האוטומטית היא בדרך כלל אמינה ומתאימה את מנגנון החשיפה בהתאם.


Sony Xperia Z - Sample image
סוללה

לאקספריה Z יש כמה תכונות ייחודיות לסוני, אחת המעניינות שבהן, נועדה לפתור בעיה מציקה במיוחד בסמארטפונים: חיי סוללה קצרים להחריד. תכונת ה- Stamina של המכשיר, מנצלת הגדרות חכמות, על מנת להאריך משמעותית את הזמן בין טעינה לטעינה. הסוללה היא בהספק גבוה של 2,330 מילי- אמפר, אך למרות הניסיון המאפשר להאריך את חיי הסוללה, אל תצפו ליותר מיום עבודה אחד ואם עושים שימוש רב במכשיר, אתם עלולים לראות את סוף יכולת הסוללה בשעות אחר הצהריים המאוחרות, אפילו במצב Stamina. הסוללה פנימית, ללא אפשרות לשליפה והיא נוטה קצת להתחמם, בעבודה מאומצת.

סיכום


הסוני אקספריה Z הוא הטלפון החכם הטוב ביותר שסוני יצרה, זהו צעד נכון מאוד מבחינת החברה. סוני מייצרת מכשירים טובים בצורה עקבית. מהתרשמותנו, נראה שסוני יצרה טלפון חכם (או נבון בעברית תקנית) מעוצב אבל גם קשוח ועמיד, אולי אחד מהטובים בנמצא, שיכול להוות כלי משמעותי במאמציה להפוך ליצרנית מובייל מובילה ולעמוד בתחרות ראש בראש מול חברות כמו "אפל", "HTC" ו"סמסונג". לפי המצב בשוק, נראה שזו מלחמה לטווח ארוך.


מחיר רשמי: 3,499 ₪

אחריות: שנתיים של ברס אלקטרה

בעד: עיצוב מרהיב בגוף קשיח, מסך ברזולוציית Full HD, נגן מולטימדיה טוב מאוד, איכות רמקול מרשימה במוזיקה, מצלמת וידאו, עמידות למים ואבק בתקן IP57.
נגד: עיבוד רעשים מודגש בתמונות (במיוחד באור חלש), זוית צפיה צרה במסך, ארגונומיה בינונית, סוללה קבועה ולא נשלפת.

סייע בהכנת הכתבה: אלי כרמי

Sony Xperia Z - Sample image

מעבר לתגובות בפורום