Samsung Ativ S – סמארטפון Windows Phone 8 במבחן

גולן טופמן
12-03-2013 06:55

סמסונג ATIV S מציג את מערכת ההפעלה החדשה - חלונות 8 Phone עם ממשק האריחים הדינמי. אותו ממשק מצליח להרשים אותנו, אבל מבחר האפליקציות פחות. ביקורת סמארטפון Windows.

כאשר קיבלתי לראשונה את סמסונג ATIV S החדש, ידעתי שההתנסות כאן תהיה ראשונית ושונה. אין מדובר כאן במערכת הפעלה מוכרת (עד לעייפה...), אשר כולנו כבר נכחנו ללמוד - באופן אישי או מחברים, אלא במערכת הפעלה אשר נמצאת בתחילת הדרך, במיוחד בישראל. מתוך מכשירי ה-Windows 8 Phone, ה-Ativ S אינו היחיד, ומתוך המובילים ניתן למצוא את ה-  HTC Titan HTC 8X ו-צמד הלומיות-  Nokia Lumia 820/920 .

בעוד שלא אכנס לדגמים האחרים, כן אומר שכל אחד מהמכשירים בולט בתכונותיו הייחודיות, כשה-Ativ S, שונה גם הוא מקצה לקצה מהמכשירים האחרים.


חומרה ומפרט - תאום חורג ל-Galaxy S3


נראה כי סמסונג ארזה כאן את המפרט של ה-גלקסי S3, למעט כמה שנויים קלים. קיים כאן מעבד של 1.5 ג'יגה הרץ, מצלמה בעל חיישן של 8 מגה פיקסל, רזולוציית מסך (Super Amoled) של 1280x720 אשר גודלו 4.8 אינץ'. כל זה ארוז במשקל של 135 גרם ובעובי של 8.7 מ"מ.


Samsung Ativ S
עיצוב ומראה - סולידי ללא סיכונים

שלא כמו ה-Lumia, סמסונג אינה לוקחת את עולם ה-Windows Phone למחוזות אחרים מהמוכר, ניתן למצוא דמיון רב בין ה-Ativ S ל-S3. המכשיר הוא פלסטיקי, למרות שנראה יוקרתי, וכאשר תסירו את הכיסוי האחורי, הרי שבדיוק כמו ב-S3, תגלו שמדובר בפלסטיק דק וגמיש. לדעתי, סמסונג יצטרכו לבצע שינוי בגזרה זו בעתיד הקרוב, מאחר וזה מה שמנמיך אותם אל מול המתחרים (אך מנגד גם מוזיל את המכשירים).
למכשיר אין יותר מדי כפתורים. בקדמתו נמצא את כפתור Windows, הרי הוא כפתור הבית. מימינו כפתור חיפוש אשר יזניק את מנוע החיפוש Bing בכל פעם שתלחצו עליו ומשמאל כפתור חזרה אחורה.

בדופן הימנית נמצא כפתור להדלקת המכשיר והחזרתו ממצב שינה ולחצן המצלמה. בצד שמאל ממוקמת "נדנדת" עצמת השמע - לחצן אחד שהוא בעצם שניים. כניסת האוזניות נמצאת למעלה בעוד שחיבור ההטענה למטה.


Samsung Ativ S
מיקום הרמקולים הינו בגב המכשיר למטה ומשולב בצורה של פס כסוף אשר נראה מתכתי משהו, למרות שעשוי פלסטיק כמו שאר הכיסוי. מצלמת המכשיר, בדיוק כפי שנהוג במכשירי ה-Galaxy – ממוקמת בחלק העליון של גב המכשיר, ולצידה מבזק המצלמה.


מערכת ההפעלה - עולם חדש, שונה ומבטיח


אני חייב לומר בכנות. בתקופה שבה קיבלתי את המכשיר לסקירה, למדתי להנות ממערכת ההפעלה הזו. מדובר במערכת הפעלה אינטואיטיבית, פשוטה וקלילה. העיצוב הגרפי דומה מאוד לגרסאת ה-PC והוא מבוסס על אריחים גדולים, ברורים, קריאים ובהירים. למעשה, המכשיר כולו "חי" על האריחים, ומאפשר בדרך זו, לכל משתמש התאמה אישית מלאה של המכשיר. בעזרת בנייה של אריחים (קיבוע אפליקציות במסך הבית)- אנו בונים עבורנו את העדכונים שנרצה לראות, את האפליקציות שנראה שתהיינה נגישות ביותר וכן גם את העיצוב.  כל אריח ניתן לקיבוע בשלוש דרכים: קובייה קטנה (אשר היא רבע מקובייה גדולה), קובייה גדולה ואריח מלבני (רוחב של שתי קוביות גדולות).

בתצורה בה הוא בנוי, יש יתרון ענק לממשק האריחים - הוא מרגיש חי ונושם. לדוגמא- אריח של אתר חדשות יכיל אמנם את לוגו האפליקציה, אך מדי פעם הלוגו יוחלף (במעברון יפה) בעדכון חדש עם תמונה, אפליקציית הפייסבוק תציג את הסטטוס האחרון שפרסמתם, ואפליקציית המשחקים תציג את האוואטר שלכם מפעם לפעם.

Windows Phone 8
אבל, לכל מי שקיבל את המכשיר לכמה רגעים, היה קשה להתרגל לדבר אחד. בעוד שהגלילה במכשירי אנדרואיד ואייפון היא לרוחב, כאן הגלילה היא לאורך. המכשיר נפתח ע"י גלילת הרקע כלפי מעלה, ודפדוף בממשק האריחים מתבצע ע"י גלילה מטה ומעלה. הגלילה היחידה לרוחב היא שמאלה בלבד - לרשימת האפליקציות המלאה, משמע, כל האפליקציות, כולל אלו שלא עברו את הסלקציה לממשק האריחים הראשי.


Windows Phone 8 - אפליקציות חדשות, ממשקים שונים וחבלי לידה

נראה שעולם האפליקציות הסלולרי של Windows יהיה האח החורג של עולם הסלולר. בעוד שאפליקציות לאייפון ולאנדרואיד נראות אותו הדבר למעט שינויי ממשק קלים, כאן כל אפליקציה נבנתה ע"י המפתחים במטרה להתאימה לעולם האריחים. אפליקציית פייסבוק נראה שונה לגמרי (וכלל לא נוחה), ונראה כי סובלת מחבלי לידה רבים (משפט שתשמעו הרבה מאוד נכון לימים אלו). דפדוף בתמונות גורם להבזקים במסך, ונראה כי האפליקציה עדיין לא מוכנה לחלוטין.

גם אפליקציית Whatsapp נראית שונה, ופרט למסך הפתיחה, אשר מציג את הרקע האופייני של האפליקציה, היא נראית משעממת ודומה לחלוטין לממשק ההודעות הרגיל של הטלפון. למרות זאת, היא עובדת מהר וטוב. אפליקציית Speed Test מרשימה ביופייה, והגרפיקה שלה הרבה יותר חדשנית ויפה לעומת הגרסאות המסורתיות מעולם האייפון והאנדרואיד. אם דיברנו כבר על חבלי לידה - חלקם מוכרזים בריש גלי. לדוגמא- אפליקציית Viber מוכרזת כ-Beta Only.

קושי נוסף שעלה הוא אותיות הפוכות במפת Bing של המכשיר. למרות שהמכשיר תומך בעברית, דווקא במפות, השפה הפוכה, דבר שהופך את אפליקציית המפות ללא שימושית. ואם היא לא שימושית, אז תרצו בוודאי להוריד אפליקצייה אחרת טובה של ניווט - אך לא תמצאו כזו. למעט אפליקציות הניווט של מפעילות הסלולר, Waze ו-IGO טרם הגיחו לעולם ה-Windows Phone, כך שמי שרוצה לנווט עם הטלפון, ימצא כאן חיסרון גדול.

המכשיר מגיע מאריזת היצרן עם כמה אפליקציות מובנות, אשר בראשן סט שלם ומלא של Office, כולל Word, Power Point, Excel וכן גם Outlook (אשר בו בלט חיסרון אחד- לא ניתן לסמן קבוצה גדולה של מיילים בפעם אחת!).
ובפעם האחרונה שאזכיר את חבלי הלידה- ארשום כי הדבר המפתיע ביותר (והמרשים!) במכשיר, הוא שכמה ש-Samsung ו-Microsoft יודעות כי מדובר במכשיר שמבחינת תוכנה עוד יש ללטשו, מעת לעת תמצאו בחנות האפליקציות עדכונים חדשים- לא רק לאפליקציות קיימות במכשיר, אלא גם לתכונות במכשיר, כגון- שדרוג יבוא אנשי קשר, הוספת תכונות לפיצ'ר הטלפון ועוד.

Samsung Ativ S
דבר נוסף שמעט מאכזב - המכשיר (או לפחות דפדפן המכשיר- אקספלורר), אינו מותאם לצפייה בכל האתרים, ולרוב טוען את אתרי ה-Desktop, וגם אז עושה זאת בצורה לא טובה. ניתן לגלול את האתר אל מחוץ למסך במצבים מסויימים. כאשר "מכריחים"  את המכשיר לטעון אתרים בתצוגת סלולר, ע"י הקלדת הכתובת הסלולרית, האתר מוצג מוצג בצורה טובה. בבדיקת גלישה באתר DTOWN, האתר מוצג בצורה טובה מאוד לרוחב, כאשר במצב פורטרט, בשל רזולוציית המסך וגודלו, המכשיר מצליח להציג כמעט את כל העמוד הראשי בשלמותו.
בשורה התחתונה- מדובר במערכת הפעלה, קלה לשימוש ומרשימה בעיצוב ובנגישות שלה.

צילום סטילס ווידאו- מצלמה טובה מאוד, אך חסרות תכונות נוספות

המצלמה זהה לזו של ה-Galaxy S3 ומכילה חיישן בגודל של 8 מגה פיקסל. המצלמה הינה מצויינת, בעלת רגישות מרשימה לאור ביחס למכשיר סלולרי והוידאו מרשים כאשר בוחרים באיכות של Full HD- 1080p.
החיסרון של המצלמה הוא הנגישות שלה - כדי להחליף ממצב מאקרו למצב רגיל לדוגמה, יש להיכנס לתפריט האפשרויות של המצלמה, שם גם נמצאות אפשרויות של פיצוי חשיפה ורגישות ISO- תכונות שהייתי מעדיף שתהיינה קיימות בתפריט חיצוני על גבי מסך הצילום. יתרה מזאת- אפילו הפילטרים נמצאים בתפריט פנימי, ללא שום אפשרות Preview- ואני שואל מדוע? מבנה התפריטים הנוכחי הופך את המצלמה לקשה לתפעול. גם כאשר מגיעים לתפריט ההגדרות הפנימי, אין שם יותר מדי הגדרות משמעותיות פרט לאלו שציינתי, כך שניאלץ להמתין ליציאה של אפליקציות ייעודיות.


Samsung Ativ S

ביצועים - יציב וטוב

אתחיל ואומר לטובה (מאוד לטובה)- המכשיר לא קרס ולו פעם אחת במשך כל תקופת הסקירה. הממשק עובד בצורה נהדרת ומהירה. המשחק Need For Speed Hot Pursuit, פעל בצורה טובה, למרות שניכר כי חסרים פרטים מסויימים בתמונה (מבחינה גרפית), דבר המצביע כנראה על מאיץ גרפי פחות יעיל משל מכשירי אייפון למשל.


Samsung Ativ S
ביצועי הסוללה לא אכזבו כלל והמכשיר הצליח לשרוד גם יום וחצי ללא הטענה וזאת עם שירותי מייל פתוחים בדחיפה מלאה ושלל אריחים אשר פתוחים עם עדכונים חיים. המסך עצמו חד, בהיר וקריא, מה שהופך את המכשיר למצויין לצפייה בסרטים וקריאת תכנים. 

בגזרת הסאונד, אפרכסת המכשיר ברורה וגבוהה מספיק, אך יש מקום לשיפור לרמקול החיצוני בכל הקשור לניהול שיחה וגם שמיעת מוזיקה וצלצולים - הוא פשוט לא חזק מספיק.

שורה תחתונה - Ativ S קובע? הטיב קובע


כמכשיר, ה- ATIV S מצוין והחסרונות נעוצים רובם ככולם במערכת ההפעלה ולא במפרט החומרתי. אמנם קיימים כמה מכשולים התחלתיים, אך אני בטוח שככל שהמערכת הזו תתקדם, כך ימשיכו לזרום העדכונים והתיקונים, ובכל מקרה לא ניכר שקיימים באגים משביתי שמחות במכשיר, והוא עובד בצורה יציבה ואמינה.
מפרט החומרה חזק, המסך גדול ואיכותי, והמכשיר מהווה ריענון לכל מי שהתרגל לשתי מערכות ההפעלה אשר שלטו (ועודן שולטות) בשוק עד כה. נראה שהתחרות הגדולה רק החלה, וממשק האריחים יכול להוות הצלחה סלולרית גדולה, אם ינוצל כראוי ובחוכמה.

המכשיר מתאים לכל מי שאוהב חידושים ולא מקובע על דברים קיימים, ויהווה יופי של גיוון, אך מצד שני, בעל יכולות משרדיות (Office בכלל ומייל בפרט) טובות מאוד, כך שהוא מתאים גם לעסקים.

מחיר: 3,500 ₪

אחריות: שנתיים (של סקיילקס - סאני).

בעד: מערכת הפעלה מהירה, אינטואיטיבית, מעוצבת וברורה, סוללה נהדרת, משקל קל, מסך מרשים.
נגד: חנות אפליקציות דלה, מצלמה מסורבלת בתפעולה, תמיכה חלקית בלבד בעברית במפות, ביצועי BETA עבור אפליקציות רבות.

סמסונג ATIV S - תמונות לדוגמה מהמצלמה

Samsung Ativ S Sample image

Samsung Ativ S Sample image

Samsung Ativ S Sample image

Samsung Ativ S Sample image

מעבר לתגובות בפורום